Test I Niner MCR 9 RDO: stof tot nadenken

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Test I Niner MCR 9 RDO: stof tot nadenken

 

Met de MCR 9 RDO gravelbike gaat Niner off the beaten track en verkent het nieuwe horizonten en mogelijkheden. Een snelle aanblik van de fiets leert je direct waarom. Dit is zo maar even een fully gravelbike. Is dat nog een gravelbike en zijn we met alle innovaties subtiel richting een mountainbike aan het opschuiven? Wij hebben alvast stof tot nadenken tijdens het testen…

“Is dat nog wel een gravelbike?” en “nog een plat stuur en het is opnieuw een mountainbike” … het zijn maar enkele reacties uit de (sociale media) omgeving nadat we deze testfiets vol enthousiasme tonen. Aan de ene kant zijn dat terechte bedenkingen, maar aan de andere kant schuilt er ook een vooroordeel achter die commentaren. Want aan welke eigenschappen moet een gravelbike voldoen? Is er een recept voor dé gravelbike? Die vooroordelen proberen we achter ons te laten en met een onbevangen blik naar deze Niner MCR, het concept en de mogelijkheden ervan te kijken. Een voorvering, achtervering en een dropper post behoren namelijk niet tot de standaard set-up van een gravelbike.

Voorvering

Bij een standaard set-up voor een gravelbike wordt een voorvering alleszins niet standaard afgemonteerd, terwijl er wel reeds enige tijd modellen op de markt zijn. Bekende merken als Fox, RockShox en Cannondale hebben er een in hun gamma, terwijl Lauf (een voorvork die werkt op basis van een bladveer) de exotische speler op de markt is (niettegenstaande de IJslandse oorsprong van dat bedrijf). Op deze Niner is een Fox Float gemonteerd met 4 centimeter veerweg.

Vier centimeter? Doen we het daarvoor? Ten eerste is het zeker de overweging waard in vergelijking met een carbon voorvork met 0 centimeter veerweg. Ten tweede voeg je heel wat comfort toe aan je gravelritten, vooral wanneer het er bumpy aan toegaat. Denk maar aan een resem boomwortels, brute kasseiwegen of vervelende veldwegen vol putten en oneffenheden. De Fox Float is niet het meest “choquerend” aan deze fiets, maar biedt wel een enorme comfortverhoging en stelt je in staat technischere trails met vertrouwen aan te vallen.

Achtervering

Het meest choquerende – als in bewegende – aan deze Niner MCR 9 RDO is de achterdemper, want hierrond is het frame opgebouwd en de hele geometrie afgestemd. Het merk maakt hiervoor gebruik van de door hen gepatenteerde CVA-techniek (Constantly Varying Arc). Dat staat garant voor een uniek design waarbij de achterdriehoek van de bike naar de zitbuis toe beweegt en op die manier oneffenheden wil opvangen. De beweging verloopt over twee assen (dual link). Een bewegend deel onderaan ter hoogte van het bottom bracket en een scharnier daar waar de achterdriehoek met de rest van het frame “connectie” maakt.

Die demper biedt je een maximale veerweg van eveneens 5 centimeter, is voorzien van een handige lockout aan het stuur en de interne kabelgeleiding is mooi en proper weggewerkt. Tijdens de testritten ervaar je trouwens meteen het effect van deze demper en bijhorende geometrie. Wanneer de demper in werking is, beweegt het achterwiel meer mee met de ondergrond waardoor je een stabieler gevoel hebt en meer controle ervaart. Tel daarbij ook nog dat de achtervering de mini bumps en bobbels afvlakt waardoor je langer druk op de pedalen kan houden en kan blijven stoempen als dat nodig is.

Dropper post

Voor lezers die vertrouwd zijn met een mountainbike, is een dropper post niets nieuw. Om technische trails aan te vallen, laat je het zadel zakken en heb je meer speelruimte om je lichaam in de optimale positie te brengen/houden. Op een gravelbike is dat echter een relatief nieuw gegeven. De gravelroutes zijn bijna nooit extreem technisch en die enkele mini-drop of snellere offroad afdaling zal zonder dropper post ook wel lukken. Concreet zakt op deze Niner het zadel met 10 centimeter en bedien je de dropper met de linker shifter. Die shifter heb je toch niet nodig wegens een 1x versnellingsapparaat en dat is super handig en mooi bekeken.

Wordt een dropper post effectief gebruikt tijdens gravelritten of is dat eerder een technologisch snufje? Ondergetekende is tot de conclusie gekomen dat hij veelvuldig gebruikmaakte van de achterdemper en de lockout ervan, maar dat de dropper eigenlijk niet gebruikt werd. Ofwel was het niet nodig, ofwel was het momentum voorbij. Toen ik bovenstaande conclusie tijdens een testrit aan mijn collega Olivier vertelde, keek hij me met grote ogen en vol verbazing aan. Hij zou voortdurend met de dropper “spelen” om méér uit technische afdalingen te halen.

Geometrie

Wanneer we de geometrietabel bekijken, kunnen we het volgende meegeven: de MCR 9 RDO is in 3 maten verkrijgbaar (53-56-59 cm) en de geometrie zoals bovenbuislengte, zitbuislengte, stack en reach verschilt niet heel veel in vergelijking met de carbon hardtail-versie (amper 1 centimeter). Enkel de bottom bracket drop ligt wat lager bij de fully. Kort gesteld is dat het verschil in hoogte tussen het centrum van het bottom bracket en de as van je wiel. Hoe groter de drop, hoe lager je bottom bracket ligt ten opzichte van de as van je wiel en hoe speelser de fiets wordt. De drop bij deze fully gravelbike is 6,2 centimeter terwijl die bij een hardtail gravelbike van Niner (de RLT 9 RDO) op 7 centimeter ligt en deze laatste dus wat speelser is terwijl de fully wat stabieler gedrag vertoont.

Afmontage

De afmontage van deze fiets wordt door Niner zelf met 4 sterren gewaardeerd (5 is het maximum) en de verkoopprijs bedraagt om en bij de 6000 euro. Met NoTubes Grail MK3-wielen, een Shimano GRX 800 one-by groep en Easton-componenten kunnen we daar inkomen, alhoewel het een hele hap uit ons fietsbudget wegneemt. De afmontage is uiteraard goed en laat je toe veel plezier aan de fiets te beleven. Bijkomend zijn er extra montagepunten voor een bidonhouder, een bikepackingtas en dergelijke meer voorzien. Dat laatste zien we ook bij andere merken en laat je toe om met deze gravelbike verschillende concepten te ontdekken.

Is dit een gravel- of een mountainbike?

Het enige waar we iets minder tevreden van waren, is de keuze voor het klassieke racestuur van Easton. De drop om je handpalmen onderaan in het stuur te plaatsen is diep voor een gravelbike en ook de reach (de afstand waarop je shifters staan) is ver in vergelijking met een gravelstuur. Wie offroad wil knallen en de voor- en achtervering tot zijn recht wil laten komen, gaat een gravelstuur met lage drop en korte reach weten te appreciëren.

Niner MCR 9 RDO: de terreintest

We hebben deze Niner tot zijn limieten getrokken en zijn er van de vlakke Vlaamse boerenwegen tot de nijdige offroad hellingen rondom Luik mee op pad geweest. Aan events zoals de Gravelride 13 en de Polar Bear gravel ride hebben we deelgenomen en geanalyseerd wat de MCR 9 RDO te bieden heeft.

Conclusie nummer 1: je leert spelen met de lockout. Van zodra je op asfalt komt of wanneer je bergop aan het rijden bent, zet je de lockout op (geen demping dus). Wanneer je op vlakke offroadwegen of bergaf aan het knallen bent, is het een absolute meerwaarde om de demper te gebruiken. Je ervaart namelijk veel comfort, kunt langer tractie behouden met de ondergrond en kunt speelser en stuurvaardiger uit de voeten op technischer terrein. Ook de beperktere bottom bracket drop draagt bij tot het stabiele gevoel dat je tijdens afdalingen merkt.

Conclusie nummer 2: wanneer het bergop gaat, voel je weinig hinder van de gelockte demper en de voorvork (lock op de vork zelf) maar word je wel het totale gewicht van de bike gewaar dat je naar omhoog moet sleuren. Inclusief pedalen en bidonhouder weegt deze fiets net iets meer dan 12 kilogram. Ondanks een prima afmontage en een RDO carbon frame kom je aan dat hoge gewicht en vooral tijdens beklimmingen laat zich dat voelen.

Op zich is dat ook echt het enige nadeel, want het rijgedrag tijdens beklimmingen is zeer goed. Deze full suspension is comfortabel, heeft een uitstekende wegligging en is stabiel, ook bij hogere snelheden. Tijdens afdalingen bijvoorbeeld, maar ook tijdens lange rechte grindstroken of razendsnelle bosdreven kan je dat vaststellen. Bij het accelereren naar die “hogere” snelheden voel je uiteraard dat het gewicht van deze gravelbike wat tegen werkt en je meer energie in dat optrekken moet stoppen…

Wanneer het stof van de gravelritten is gaan liggen, is het tijd voor de  conclusie van deze test. Wat is de essentie van een gravelbike?

Wanneer het stof van de gravelritten is gaan liggen, is het tijd voor de  conclusie van deze test. Wat is de essentie van een gravelbike? Of misschien nog beter: wat is mijn essentie van een gravelbike? Let hier goed op de nadruk op het woord “mijn”, want we zitten meer op het domein van de individuele keuze dan op het domein van de definitie (van een gravelbike).

Wat heeft mijn invulling van een gravelrit en bijkomend mijn gravelbike nodig? Om die keuzestress op te vangen, hebben we de eliminatie techniek toegepast. Wat hebben we, gegeven de manier waarop we gravel benaderen en de ritten die we rijden, niet nodig? Schrappen wat niet past. Ondergetekende zou zowel de achterdemper als de dropper post kunnen missen en enkel een verende voorvork overhouden. Bij minder technische graveltrips is een dropper post niet noodzakelijk en een achterdemper en bijhorend comfort denk ik niet per sé nodig te hebben.

Bijgevolg gaat een RLT 9 RDO van Niner (de hardtail versie) waarschijnlijk beter bij mijn doelstellingen passen en is de MCR 9 RDO (fully) van het goede teveel. Anderzijds monteert mijn Franstalige collega (woonachtig rond Luik) waarschijnlijk de dropper post als allereerste op zijn bike en gebruikt hem intensief tijdens gravelrides.

Verdict

Deze Niner MCR 9 RDO zijn plaats heeft tussen de gravelbikes, daar zijn we rotsvast van overtuigd. Denk alleen maar aan de zalige geometrie en het aangename rijgedrag. Gravelbikers die comfort, controle, wegligging én stabiliteit tijdens technische stroken belangrijk vinden (en voor wie het gewicht niet zo belangrijk is), matchen hier met een passende fiets. Hier zit muziek in voor de toekomst. Als het stof van de vooroordelen is gaan liggen althans …

Niner MCR 9 RDO

€ 6000,00

12 kg

  • Rijgedrag
  • Mooie afwerking
  • Comfortabele gravelbike
  • Montage opties voor bikepacking en bidonhouders
  • Interne kabelgeleiding
  • Afmontage
  • Klassiek racestuur
  • Gewicht
  • Prijs

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck