Test | Intense Carbine 29 C: California love

Techniek
19 January 2017 — Paul Humbert

Op het lijstje van de prestigieuze merken is dit er één dat een speciale plaats inneemt. Met de Intense Carbine 29 Carbone komen Jeff Steber en zijn team nu ook het 29″-endurorijk met een grote veerweg binnengewandeld. De fiets kreeg een combinatie van 160 millimeter veerweg vooraan en 140 millimeter achteraan. We hebben de fiets getest in de Pro-montage voorzien van onderdelen van de Sram-groep. Ziehier het verdict:

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-3Met een prijskaartje van 7499 euro staan we hier tegenover een fiets uit het topsegment. We stonden al bijna perplex nog voordat we de fiets ontvangen hadden. Eens de Carbine 29 gemonteerd en geregeld is, realiseren we ons dat we, behalve het ‘prestigieuze’ tarief, echt wel tegenover een topproduct staan dat bijzonder goed is afgewerkt. Het frame is onberispelijk en de onderdelen passen perfect bij dit frame; niets vloekt bij elkaar, zowel visueel als technisch. Tot daar het uiterlijke, laten we nu terugkeren naar het innerlijke van dit beest van 12,8 kilogram.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-53Het frame van de Carbine 29 is volledig vervaardigd uit carbon (met twee aluminium links als scharnierpunt) en biedt 140 of 125 millimeter veerweg naargelang het vaste punt van de demper.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-45De schuine buis en de liggende achtervork zijn beschermd door een rubber insert en we ontdekken bevestigingspunten voor een ISCG 05-kettinggeleider alsook een bevestigingspunt voor een voorderailleur.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-14De kabels lopen zeer verzorgd door het frame en de meeste wrijvingszones zijn geëlimineerd.

Geometrie

De Carbine 29 wordt in vier maten gecommercialiseerd, van S tot XL, en met onze meter drieëntachtig viel onze keuze op de L.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-12De Carbine is niet te lang en niet te kort, de gulden middenweg dus. De zithouding is redelijk hoog, maar we vinden snel onze draai. De reach op onze large is 437 millimeter en de liggende achtervork is 451 millimeter … lang. Dit zijn waarden die we sinds de komst van de Boost 148, waarmee deze fiets niet is uitgerust, niet meer gewoon zijn. Het wordt interessant om te zien hoe deze cijfers zich op het terrein zullen vertalen.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-60De balhoofdhoek bedraagt 67 graden (niet slecht voor een 29”, ook al hebben we al radicaler gezien) en het bracket bevindt zich 349 millimeter van de grond.

Kinematica

Op het eerste zicht toont de voorgestelde oplossing veel gelijkenissen met het VPP-brevet dat door Santa Cruz werd ontwikkeld. Dat is volkomen normaal, want Intense heeft dit brevet lange tijd gedeeld. Nu dat het brevet is verlopen, is elk merk vrij om het naar ‘eigen zin’ aan te passen. Bij Intense transformeert de VPP in JS Suspension (Jeff Steber is de medeoprichter en de voornaamste bedenker van de fietsen van het merk). In deze update is Intense dus veel vrijer in het ontwikkelen van zijn frames.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-10De onderste link scharniert op grote lagers (zoals overal op het frame) en het is mogelijk om ze te smeren met een pomp (meegeleverd) die je op kleine ‘poorten’ kan plaatsen die zich op de link bevinden. Deze laatste bevindt zich relatief veel onder het frame, waardoor er zich langs boven al snel modder ophoopt. Door zijn ligging is dit onderdeel moeilijk schoon te maken en het heeft dan ook de neiging om vuil te verzamelen.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-26Deze kinematica in VPP-stijl hoort een strak trapplatform te bieden tot halverwege de veerweg, alvorens de rest van de veerweg meer lineair te gebruiken.

Onderdelen

De Intense Carbine 29 C wordt aangeboden in vier modellen. Je kan ook enkel het frame aanschaffen voor de som van 3899 euro. Jawel, je leest het goed … Voor de gemonteerde fiets moet je (slechts …) tussen de 5499 en 12 599 euro ophoesten. Voor de test viel onze keuze op het model met een Pro-montage en een prijskaartje van 7499 euro.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-30Ook de veringen zijn afkomstig uit het topsegment, gesigneerd RockShox met een PIKE RCT3 met 160 millimeter veerweg en een Monarch Plus-demper die kan evolueren tussen twee vaste punten, die een veerweg van 140 of 125 millimeter garanderen zonder de geometrie te wijzigen. Wat het rijgedrag betreft biedt de vork, die een grote klassieker is, een goede ondersteuning die het terrein doeltreffend leest, ondanks dat het concept al van enkele jaren geleden dateert.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-4De werking van de demper hangt nauw samen met het werk van de kinematica van de vering. In het geval van deze Carbine 29 zien we dat het begin van de veerweg strak verloopt, maar toch verzekert ze een goede grip en behoudt ze de dynamische kwaliteiten van de fiets. Kortom, alles wat we zo goed vinden aan een VPP. In het midden van de veerweg komt een drukpunt een nieuwe boost geven en de fiets wordt opnieuw gelanceerd. Eens voorbij dit punt wordt de demper meer lineair tot aan het einde van de veerweg. We zijn overtuigd van de werking van het eerste deel van de veerweg op een fiets als deze, maar we hadden aan het einde toch liever iets meer progressiviteit gehad om te vermijden dat de vering te snel zou dichtklappen.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-9Voor de aandrijving heeft Intense gekozen voor een zekere waarde op deze Pro. We vinden er de XO 1×11-aandrijving van Sram op terug. Het gekozen kettingblad telt 30 tanden. Een goede manier om de fiets vlot door de bergen te loodsen, maar wij trappen al snel in het ijle. Twee tandjes meer zouden welkom zijn … in combinatie met een kleine Sram Eagle van 50 tanden om niet te moeten afhaken op de steile hellinkjes zodra deze zich aandienen.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-16Zowel vooraan als achteraan zijn er DT Swiss Spline 2 E1700-wielen gemonteerd met klassieke naven (geen Boost) en ze bieden een goed compromis tussen soepelheid en stijfheid. De minder geharde bikers zullen zeker hun capaciteiten om deze zeer stijve fiets in toom te houden, appreciëren. Sommige veeleisendere bikers zullen dan weer houden van een beetje meer stijfheid aan de voorkant om met de grootste precisie maximaal van de dynamische kwaliteiten van de fiets te kunnen profiteren.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-28De stuurpost is zoals steeds een kwestie van smaak, maar de bundeling van een Renthal Fatbar-stuur van 760 millimeter breed en een Thomson Elite X4-stuurpen van 50 millimeter (met de 31,6 millimeter-standaard) lijkt ons een uitstekend compromis.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-6Ook het Fabric Scoop Radius Elite-zadel zat eerder comfortabel tijdens onze test, maar dit is wederom een kwestie van lichaamsbouw.

Op het terrein

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-42Wanneer we ons aan het stuur van de Intense Carbine 29 installeren hebben we een beetje hetzelfde gevoel als wanneer we ons in een sportwagen installeren. Alles staat dan ook in het teken van snelheid.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-33We regelen de fiets en we verwijderen een spacer onder de stuurpen om de stuurpost lichtjes te doen zakken. Een must op een 29″ om de voorkant goed te belasten. Minder dan 13 kilogram wegend gaat de fiets er in volle vaart vandoor bij de eerste pedaalslag. De rechte rijpositie en de goed geproportioneerde stuurpost maken de Carbine zeer comfortabel. Door het kettingblad van 30 tanden is de fiets heel toegankelijk, maar nadien blijkt dit de fiets eerder te benadelen. Het kettingblad verwisselen is geen grote investering voor zij die graag meer tandjes ter beschikking hebben.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-52Van zodra er bergaf moet gereden worden, ontdekken we een extreem levendige fiets. Het materiaal van het frame is er natuurlijk niet voor niets, maar de vering is een meerwaarde.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-56De fiets blijft zeer strak tijdens de eerste helft van de invering van de demper en het werk dat samen met de kinematica van de fiets wordt uitgevoerd, geeft vanaf halverwege de compressie een boost. De Carbine komt fors los en elke samendrukking is een opportuniteit om snelheid te maken.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-46Als we in het tweede deel van de veerweg komen, drukt de demper zich meer lineair samen om grote schokken te kunnen opvangen. En al is de werking behoorlijk, toch raden we het gebruik van ‘tokens’ aan om de progressiviteit van de compressie te verhogen.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-54Bergaf is het rijgedrag van de fiets dat wat we ervan verwachten. De Intense Carbine 29 is stijf, speels en levendig. Zelfs bij lage snelheid en op technisch terrein, waar we anders de neiging hebben om ons vast te rijden, zwenken we overal makkelijk omheen dankzij de lichte fiets die ons dwingt om creatiever te zijn in onze rijlijnen. Deze karaktertrek is identiek bij de twee bevestigingsposities van de demper en wij gaven tijdens het grootste deel van onze test de voorkeur aan de positie met 140 millimeter veerweg.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-44Wat de stijfheid betreft, zijn we uiteraard in het gezelschap van een fiets die minder geharde bikers in de war zal brengen. Het comfort is degelijk en de grip blijft op de afspraak. De, op papier heel lange, liggende achtervork toont zich niet penaliserend en de algemene levendigheid van de fiets laat toe om deze lengte te compenseren.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-58Bij hoge snelheid houd je je lijn en de fiets wint al vlug aan snelheid. Bij plots en heftig remmen is de Carbine niet de meest efficiënte fiets en we hebben de neiging om op zulke momenten door elkaar geschud te worden.

De fiets neemt de Californian way of life over met een duidelijk dynamisme en veel aandacht voor de stijfheid. En of je nu wel of niet van dit fietstype houdt, toch kunnen we stellen dat Intense goed werk heeft geleverd. Al moet je toch wat ervaring hebben alvorens er het avontuur mee aan te gaan.

test-intense-carbine-2016-vojo-paul-humbert-50Verdict

De Intense Carbine is een mooie machine met weinig gebreken. Het einde van de veerweg verdiende het om progressiever te zijn en het rijgedrag van de fiets bij het remmen zou verbeterd kunnen worden. Aan het einde van het verhaal hebben we echter te maken met een zeer goede all mountain en endurobike. De geometrie van de fiets kan nog iets beter om de fiets echt voor endurowedstrijden bestemd te maken, maar door zijn veelzijdigheid is hij zeer geschikt voor alle tochten, gaande van lichte all mountain tot enduro in de brede zin. We kunnen ons best voorstellen dat we voor uren zouden vertrekken aan het stuur van deze fiets en alle bikers met een beetje ervaring zullen hem naar zijn juiste waarde schatten. Als echte Californiërs amuseren we ons kostelijk en vliegen we over het ruwe terrein, de twee wielen in de lucht. We hebben ook erg genoten van het feit dat we er zowel rustig mee konden rondpeddelen als ons vol in de aanvalsmodus gooien. We hadden dan ook veel moeite om deze fiets opnieuw te moeten afgeven …

Web