Test | Joe's No Flats Elite Racer's & Super Sealant: de andere referentie

Techniek
14 July 2020 — Olivier Béart

Samen met NoTubes behoort Joe’s No Flats tot de pioniers van tubeless kits en lekbestendige, latexachtige vloeistoffen. Waar NoTubes bij ons de nodige bekendheid geniet, is dat bij Joe’s iets minder. Nochtans heeft ook dit laatste merk alle troeven in handen om een zeer waardig alternatief aan te bieden en dat voor een interessante prijs. Wij deden de duurtest.

Het gamma van Joe’s No Flats is ruimer dan dat van de grootste concurrent. In dat gamma vinden we een klassieke Super Sealant (gemaakt volgens de klassieke formule waarmee het merk zijn reputatie heeft opgebouwd) en een Eco-brouwsel zonder latex en ammoniak, maar ook twee producten die mikken op de ultieme prestaties. De Elite Racer’s Sealant belooft om gaten nog sneller te dichten dan het klassieke mengsel en dan is er ook nog de Podium Sealant, die bedoeld is om te gebruiken in competitie wegens enkele toegevingen die deze vloeistof doet in verband met de levensduur ten voordele van de ultieme prestaties.

Wij gingen aan de slag met de klassieke formule – de rechtstreekse concurrent van de klassieke NoTubes Sealant – en met de Elite Racer’s Sealant die nauwer aanleunt bij de NoTubes Race Sealant. Beide formules lijken sterk op elkaar en hebben een gelijkaardige consistentie, maar het Elite-mengsel zou lekken sneller moeten dichten.

De vloeistof kan in beide gevallen ofwel rechtstreeks in de band gegoten worden voordat je deze monteert, ofwel via het ventiel. Gebruiksvriendelijk dus, wat niet het geval is bij NoTubes dat een prijs betaalt voor zijn uitmuntende prestaties en daardoor minder praktisch is (NoTubes kan niet langs het ventiel ingegoten worden omdat je dan het risico loopt het boeltje te verstoppen). We besloten onze test uit te voeren met 80 ml vloeistof per band. Met twee flesjes van 125 ml konden we dus twee banden lekbestendig maken en nog een keertje bijvullen.

De klassieke Joe’s No Flats Super Sealant deed zeer goed zijn werk en leverde prestaties die vergelijkbaar zijn – of zelfs identiek – met de klassieke NoTubes-latex. Er zit wel een fractie vertraging op het dichten van de gaten, want soms voelden we enkele druppels op onze benen of zagen we er achteraf op het frame. Toch gaat er amper lucht verloren. Zijn capaciteit om gaten tot 6 millimeter te dichten lijkt ons een tikkeltje overdreven, maar 4 tot 5 millimeter ligt zeker binnen zijn bereik, ook op de flanken van de banden.

De Elite Racer’s Sealant is merkbaar sneller, zeker wanneer het over kleine gaatjes gaat. Die worden quasi onmiddellijk gedicht. Bij grotere gaten (tussen 4 en 6 millimeter) is het verschil met de klassieke sealant minder groot, maar in het algemeen mogen we wel stellen dat deze formule zijn belofte om gaten sneller te dichten ook nakomt. Bij grote gaten presteert hij iets minder sterk dan grote rivaal NoTubes Race (die in staat is om gaten tot 10 millimeter te dichten), maar hij is wel wat goedkoper. De Elite Racer’s Sealant kost nagenoeg evenveel als de klassieke Joe’s Super Sealant, dus waarom zou je twijfelen?

Nu we het toch over het prijskaartje hebben, geven we meteen de adviesprijzen mee. Die bedragen respectievelijk 8,95 euro (125 ml), 16,95 euro (500 ml) en 24,95 euro (1000 ml) voor de Super Sealant en 9,95 euro (125 ml) en 16,95 euro (500 ml) voor de Elite Racer’s Sealant.

Tot slot nog een woordje over de levensduur. We reden telkens drie maanden met beide formules, en dat aan gemiddeld een tocht per week. Na die drie maanden vulden we de sealant in de banden bij en reden we er nog meer dan een maand mee rond. No Flats zelf beweert dat je acht maanden veilig bent, maar dat lijkt ons toch wat optimistisch. Wij zouden het houden op vier maanden, wat een zeer goed gemiddelde is in dit segment en vergelijkbaar met rivaal NoTubes. Er blijven ook geen bolletjes of klonters achter in de band, de hoeveelheid vloeistof vermindert enkel en ‘de melk’ ziet na verloop van tijd wat minder wit. Maar beide formules die we getest hebben, waren zelfs aan het einde van onze test nog steeds doeltreffend in het dichten van gaten.

Verdict

Joe’s No Flats zou nooit zo lang kunnen blijven bestaan indien zijn producten niet van goede kwaliteit waren. Onze test leverde het bewijs dat hun sealants van hetzelfde niveau zijn als de referenties in dit domein, en dat voor zeer competitieve prijzen. Onze voorkeur gaat uit naar de Elite Racer’s Sealant, die wat sneller de gaten dicht, zonder minder duurzaam of veel duurder te zijn.

Joe's No Flats Elite Racer's & Super Sealant

  • Zeer doeltreffend bij het dichten van gaten tot 5 millimeter
  • Snelheid waarmee gaten gedicht worden (vooral bij de Elite Racer's-formule)
  • Goede duurzaamheid
  • Goedkoper dan het gemiddelde
  • Niets te melden
  • Niets te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: Super Sealant: € 8,95 (125 ml) € 16,95 (500 ml) € 24,95 (1000 ml) & Elite Racer's Sealant: € 9,95 (125 ml) € 16,95 (500 ml)

Meer info via www.joes-no-flats.com