Test | Look 989 ProTeam: een tijdloos kunstwerk

Techniek
15 February 2017 — Olivier Béart

De Look 989 heeft een wat aparter uiterlijk en zijn unieke lijnen lijken maar niet te verouderen. Met zijn geïntegreerde zadel- en stuurpen heeft hij iets weg van een futuristisch tuig. Toen het 26″-frame in 2008 werd uitgebracht, was het een pionier en het frame werd ondertussen aangepast aan de hedendaagse trends met een wielformaat van 27,5 en 29″. Maar kan hij nog rivaliseren met de nieuwste xc-referenties van de huidige markt? Dat wilden we door middel van deze test uitzoeken!

Toen de Look 986 in 2008 voor het eerst in de catalogus van het Franse merk verscheen, was hij echt revolutionair. Zijn design met geïntegreerde zadelpen liet niemand onverschillig, je vond het mooi of niet, en zij die met de 986 gereden hebben (waaronder ondergetekende), herinneren zich nog dat het ging om één van de eerste hardtails die echt bedacht was om meer comfort te bieden aan de berijder. Voor dat comfort zorgde een elastomeer die geplaatst werd tussen het frame en de zadelklem, maar ook de zorgvuldig gekozen en gevlochten carbonvezels die de trillingen opvangen, deden mee een duit in het zakje.

Om de geschiedenis van dit model te voltooien, moeten we nog vertellen dat in 2012 de geïntegreerde stuurpen aan het frame werd toegevoegd, de A-stem. De Look 989 (29″) en 987 (27,5″) verschenen in 2015 voor het eerst in de catalogus. Voor onze test gingen we op stap met de laatste versie van de 989, de versie met de high end ProTeam-afwerking.

Het frame van de Look 989 profiteert van alle expertise die het merk heeft in de carbon materie, een materiaal dat het Franse merk als één van de eersten gebruikte op zijn racefietsen en waarvoor het over een eigen fabriek beschikt. Het frame is uit één stuk gemaakt en de gebruikte vezels zijn van het type 1.5 en 3k. Het gevlochten uiterlijk valt iets minder op als voorheen, maar is nog steeds indrukwekkend wanneer het mooi wordt uitgevoerd, wat hier het geval is, en zoals we op bepaalde plaatsen door de vernis van het frame kunnen zien.

En dan is er nog de ‘Mondriaans’ aandoende decoratie. Ze verwijst naar de wortels van het merk en naar de beroemde schilder, en ze doet ook de lijnen van de Look 989 extra uitkomen. Voeg daar nog een schitterende afwerking aan toe, en een gepersonaliseerde deco op de RockShox RS-1-vork, en dan verkrijg je, naar onze mening, een geslaagd plaatje.

De integratie maakt … integraal deel uit van het frame, de E-post zadelpen is er niet enkel voor esthetische redenen. Het gewicht kan je niet meteen laag noemen, want het frame weegt 1300 gram in de maat M. En ja, dit is inclusief de geïntegreerde zadelpen, maar de ‘stubby’ waar de rails in gemonteerd worden, is niet meteen van de lichtsten (tussen 195 en 216 gram naargelang de versie).

Tussen het frame en de steun voor de zadelklem zie je een kleine elastomeer om de trillingen te absorberen

Het echte nut van de E-post merk je pas als je op het comfort let. Want tussen het frame en de steun voor de zadelklem zie je een kleine elastomeer om de trillingen te absorberen. Er zijn drie verschillende hardheden beschikbaar en wij kozen voor de Medium-versie (in het rood). Op een moment dat (bijna) alle carbon hardtails naar voren schuiven dat ze comfortabel zijn en capabel zijn om kleine schokken te absorberen, zijn we benieuwd of de hier gebruikte oplossing nog steeds actueel is.

Een ander onderdeel dat Look op zijn mountainbikes wilde integreren, is de stuurpen. Behalve het esthetische aspect, is het hier duidelijk de bedoeling om een zo stijf mogelijk geheel te bekomen ter hoogte van het balhoofd en de stuurpen. En ook al doet het uiterlijk van de stuurpen denken dat ze uit carbon is, toch is de A-Stem uit gesmeed aluminium. Ze is verkrijgbaar in twee hoeken (+/- 5 en 15°) en met lengtes die gaan van 80 tot 120 millimeter. Op het moment dat de frames steeds langer worden en de stuurpennen korter, verraadt dit element de leeftijd van het concept van deze fiets …

Alvorens we eindigen met een woordje over het frame, moeten we nog even meegeven hoeveel zorg Look heeft besteed aan de details. Zo voorzag Look op strategische plaatsen stevige beschermingen. Op de stuurpen heeft men bijvoorbeeld een schokdemper voorzien die vermijdt dat het stuur of de remhendels in contact kunnen komen met de bovenbuis. Ook de goed doordachte interne kabeldoorvoer mogen we niet vergeten (de remleiding loopt wel langs de buitenkant van het frame, maar op een zeer discrete manier).

Geometrie

De lengte van de stuurpen zette ons al op het spoor en dat wordt bevestigd als we de tabel van de geometrie bekijken: we zijn ver van de waarden van de laatste nieuwigheden. Een balhoofdhoek van 70 graden, een vrij vlakke zitbuishoek, een reach van ‘slechts’ 415 millimeter in maat M terwijl we tegenwoordig meer gewend zijn aan 430 millimeter … De Look 989 heeft dan ook moeite om te verstoppen dat het concept stilaan verouderd is. Net zoals hij niet kan verstoppen dat de fiets georiënteerd is om op de weg te rijden en om prestaties na te jagen. Maar vooraleer we hier een conclusie uit trekken, moeten we zeggen dat ook de Specialized Epic HT ons onlangs nog bewees dat enkel een blik op de cijfers niet representatief is, want de cijfers van de Epic liggen in lijn met deze van de Look en toch kon de Epic ons meer dan bekoren, om niet te zeggen dat we er compleet weg van waren.

Onderdelen

Bij de onderdelen voel je dat Look er alles aan gedaan heeft om hedendaags te zijn en dat deze met zorg zijn uitgekozen voor het model 2017. De onderdelen zijn goed aangepast aan het XC/Marathon-programma van de fiets. Het geheel weegt 9,610 kilogram voor een prijs van … 8599 euro! Een versie met een Shimano XT kost 4999 euro en het 979-instapmodel (zonder de geïntegreerde zadel- en stuurpen) begint vanaf 3399 euro. Je merkt het al, kunstwerken blijven prijzig!

De meest zichtbare nieuwigheid is natuurlijk de Sram XX1 Eagle 12-speed groep, die we recent hebben getest. Deze leek ons hier bijzonder precies en goed afgeregeld, de stijfheid van de pat alsook zijn van origine goede uitlijning zijn daar niet vreemd aan. Om te remmen vertrouwt Look op de zeer krachtige Magura MT8-remmen.

Als voorvork opteerde Look voor de zeer indrukwekkende RockShox RS-1, waarvan we de dempkwaliteit enorm waarderen ondanks enkele voor verbetering vatbare punten. En voor de wielen werd gekozen voor American Classic Carbonator-exemplaren met een vooras die compatibel is met de upside down-vork. We komen er nog op terug, maar we waardeerden vooral hun dynamische rijgedrag en de vrij brede velgen (26 millimeter). Het huwelijk met de Continental Race Sport-banden met zeer fijne flanken was wel niet zo perfect, want we voelden dat de banden het moeilijk hadden als we veel druk zetten op het voorwiel. De keuze van een Race King achteraan en een veelzijdigere X-King (meer noppen) vooraan, zouden we meer waarderen.

Look 989 ProTeam: de terreintest

In tegenstelling tot een schilderij of een beeld, is de Look 989 wel degelijk gemaakt om mee te rijden. Dus, op pad maar! Look had de zadelpen voor ons al op lengte gezaagd, en we moesten enkel de laatste finetuning doen. En dat is zeer makkelijk met de verschillende spacers die meegeleverd worden en met het geïntegreerde en goed doordachte klemsysteem van de E-Post. Vooraan is de stuurpen eerder aan de lange kant en we hebben daardoor meer moeite om druk te zetten op de voorkant van de fiets. Vervolgens hebben we een korter model getest (dat is minder mooi, maar je kan zonder probleem een klassieke stuurpen monteren) en ook de stuurpost wat omhoog gebracht, maar we slaagden er toch niet in om een perfecte positie te vinden.

Je voelt meteen dat de fiets stijf is. Zeer stijf. Het enorme bracket geeft geen millimeter mee. Wat het rendement betreft hebben we niet te klagen, en ook de uitstekende American Classic Carbonator-wielen dragen daar hun steentje toe bij. Ze zijn zeer levendig en dynamisch.

Op steile hellingen en bij het versnellen, antwoordt de fiets meteen. Hij ontploft tussen de benen, maar je moet wel over de nodige kracht beschikken opdat de fiets zich kan uitdrukken. Minder sterke renners vinden hier minder hun gading. In het algemeen presteert hij zeer goed, maar de nieuwe referenties in dit segment doen het nog een tikkeltje beter (bijvoorbeeld de Canyon Exceed en Specialized Epic HT, maar ook de BH Ultimate). De wegligging is bij momenten aan de hachelijke kant, en het beetje wegligging dat er wel is, is te danken aan de banden en de wielen, want het frame zelf is zeer stijf. Compleet het tegenovergestelde als bij de Specialized Epic HT die ons op dat vlak verblufte.

Op vlot berijdbare stroken die je op volle snelheid kan nemen, absorbeert de E-Post-zadelpen wel de schokken, maar echt maar lichtjes. We zijn hier ver van de zeer flexibele zadelpennen zoals diegene die op de Canyon Exceed gemonteerd stond. Als de 986 in 2008 nog comfortabel leek, dan kunnen we de Look 989 vandaag klasseren bij de harde en veeleisende fietsen. Zeker in vergelijking met wat er in 2017 op de markt te vinden is en de nieuwe compromissen die men maakt op de huidige fietsen.

Look mag dan wel claimen dat de fiets geschikt is voor marathons, wij zijn daar toch iets gereserveerder in. De fiets is namelijk heel vermoeiend als je meer dan drie uur gaat mountainbiken op puur technisch terrein. We hebben het meermaals geprobeerd en kwamen elke keer compleet uitgeput thuis …

Als je zijn nervositeit wilt uitspelen en hem naar de hedendaagse xc-circuits meeneemt, door te denken dat korte inspanningen zijn cup of tea zijn, word je geconfronteerd met een ander probleem: zijn turbulente karakter bergaf en zijn geometrie die absoluut geen vertrouwen geeft als je steile afdalingen, rock gardens en andere kleine drops moet nemen, die je heden ten dage op bijna alle xc-circuits tegenkomt.

Het verdict is hard, maar duidelijk. Het is lang geleden dat we bergaf in zo’n delicate situaties zijn terechtgekomen als met deze Look. Oké, deze afdalingen zouden niet misstaan in een enduro, maar we kennen deze afdalingen wel goed en we rijden deze met alle xc-fietsen die door onze handen passeren. De stijfheid van de fiets zorgt ervoor dat hij van hier naar ginder hotst en botst en op momenten oncontroleerbaar is, terwijl de zeer stijve voorkant de genadeslag geeft door van deze passages een zeer bewogen moment te maken.

We hebben onze positie verschillende keren gewijzigd, maar met een hoger stuur konden we de voorkant minder belasten en met een kortere stuurpen leek het wel of we met onze knieën tegen het stuur kwamen. En in dat laatste geval was de fiets niet echt meer op onze maat, want het frame is vrij kort. Gelukkig is de Look 989 wel leuk bij een kleine opeenvolging van bochten en op kronkelige singletracks, zolang het niet te steil is en op voorwaarde dat je het tempo niet te hard laat zakken, want het is enkel op hoge snelheid dat de fiets zich van zijn beste kant toont.

Verdict

Je hebt het al begrepen bij het lezen van het voorgaande, we zijn niet echt overtuigd door de Look 989. En dat is jammer, want zijn adembenemende look en zijn prachtige afwerkingskwaliteit hadden ons bij het eerste oogcontact wel ingepakt, en we hadden maar wat graag met hem de perfecte liefde gevonden om samen op de paden te gaan flaneren. We zouden hem zelfs zijn onzedig hoge prijs vergeven. Helaas werd onze relatie al snel gecompliceerd. In onze ogen is hij te oncomfortabel voor de lange afstanden en hij is ook niet echt op zijn gemak op technische stroken om te kunnen schitteren in een korte crosscountry. Kortom, een complete revisie dringt zich op en we hopen dat het het merk uit Nevers, dat met zijn racefietsen tot de top behoort, snel opnieuw investeert in de ontwikkeling van een nieuw, innoverend en geactualiseerd platform om terug zijn plaats in te nemen die het ten tijde van de 986 innam.

Link naar de website van Look