Test | Magura MT7: 4 remhendels, 2 remschijven en 3 remblokken in de praktijk

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Magura MT7: 4 remhendels, 2 remschijven en 3 remblokken in de praktijk

Sinds een aantal jaren biedt Magura een enorm aantal opties aan om hun remmen aan te passen, zowel visueel als functioneel. Hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk en is het in de praktijk ook echt nuttig? Wij hebben enkele maanden lang een set MT7 Pro’s getest met 4 verschillende remhendels, 2 soorten remschijven en 3 verschillende remblokken.

Het “customizen” van een product naar iemand zijn persoonlijke voorkeuren is iets dat sterk ontwikkeld is bij veringen (luchtdruk, tokens, compressie/rebound settings, …) en banden (het profiel, het karkas, de diameter, het soort rubber, de druk, inserts, …). Op gebied van remmen, hoewel die een essentieel onderdeel zijn van een fiets, zijn de opties echter veel minder uitgebreid.

In principe kun je enkel kiezen tussen 2 of 4 zuigers, de schijfgrootte en eventueel een ander type remblokken. Tenzij je voor Magura kiest. Het Duitse merk heeft geen onbesproken reputatie met hun remmen (niet makkelijk te ontluchten), maar je moet wel vaststellen dat Magura in vergelijking met de concurrentie de laatste jaren wel heel actief inspanningen doet om hun producten te verbeteren en te innoveren.

Hierbij denken we natuurlijk in de eerste plaats aan het geïntegreerde MCi-concept dat we aan het begin van de zomer hebben getest, maar ze bieden ook  mogelijkheden om hun remmen op tal van mogelijkheden aan te passen. Dit zowel esthetisch als functioneel. Je kunt je remhendels, schijven en/of remblokken veranderen om zo het remgedrag te optimaliseren zonder dat je een volledig andere set moet kopen. Mooi in theorie, maar wat geeft dat in de praktijk? Wij zochten het voor je uit.

De remhendels

Het vervangen van de Magura-remhendel is de meest in het oog springende mogelijkheid. Op alle remmen van het merk, gaande van de goedkope MT Sport tot de zeer exclusieve MT8 SL, is het mogelijk om de remhendels te veranderen. Let echter op, niet alle hendels zijn compatibel met alle remmodellen, zo zijn er twee versies van elke hendel omdat de remgrepen van de Carbotecture-modellen (MT Sport, MT4, MT Trail Sport, MT5) niet met hetzelfde veersysteem werken als de Carbotecture SL (MT Trail SL, MT7, MT8).

Voor de aanpassing hoeven de remmen niet te worden ontlucht of volledig van de fiets te worden verwijderd, maar moet enkel de remgreep van het stuur worden genomen. Qua tools heb je een kleine hamer, een “beiteltje” met een punt van 3 millimeter en een op maat gemaakte houder – om de remgreep in te plaatsen – nodig. De kit (mal + beitel) die je op de foto ziet, is speciaal hiervoor ontworpen door Magura en verkrijgbaar voor 39 euro. Het kan ook zonder (de door het merk gefilmde video tutorials gebruiken het bijvoorbeeld niet), maar met is sowieso makkelijker.

De procedure is relatief eenvoudig, wij deden het de eerste keer in minder dan 30 minuten voor beide hendels (inclusief demontage en hermontage op het stuur). Aan het einde van onze test, hadden we het een paar keer gedaan en kostte het ons minder dan 10 minuten. Bij de topmodellen gaat het iets langzamer, want daar moet je het afdekplaatje dat de hendelas afschermt ook verwijderen en hermonteren.

HC-remhendels

De HC’s zijn de originele hendels van de MT7 en MT Trail Sport (aluminium uitvoering) en de MT8 en MT Trail SL (carbon uitvoering). Ze zijn vrij kort, maar ook zeer gebogen, een beetje zoals de Shimano SLX/XT/XTR-hendels, maar met een nog meer uitgesproken vorm. Je kunt hier het contactpunt aanpassen met een Torx-25 sleutel.

In de praktijk gaan deze hendels bij het aantrekken door 3 fasen: voor het echte contactpunt is er een eerste zone waar de remblokken de schijf gaan aanraken (vooral gevoelig bij MDR-P schijven), waardoor je snelheid zeer fijn kan worden gedoseerd, maar dit is zeker niet krachtig genoeg om sterk te vertragen of te stoppen. Dan komt het contactpunt, met een zeer uitgesproken aanvoer van remkracht. Als je de hendel verder aantrekt, dan neemt die remkracht verder toe en kan je makkelijk je wielen blokkeren.

HC-W remhendels / Loïc Bruni

De HC-W hendels werden ontwikkeld door Magura samen met Loïc Bruni, de viervoudige wereldkampioen DH. Ze zijn enkel beschikbaar in aluminium. Die van Loïc Bruni zelf werden gemaakt van polymeer via 3D-printing, een technologie die goed werkt voor prototypes en kleine aantallen, maar niet praktisch en te duur is voor massaproductie.

Het contactpunt bij deze hendels is niet instelbaar en in vergelijking met de HC hendels is ze sneller en directer. Zo heb je het remvermogen onmiddellijk ter beschikking als je aan de remmen komt. De vorm en ergonomie is ook volledig anders, met een vlakkere en veel langere hendel die snel bereikbaar is en bijzonder geschikt voor grote handen. Zoals Jack Roure, de mecanicien van Loïc Bruni, het ons vertelde: “We proberen hem vol overtuiging te laten rijden, handen stevig rond de grips. Dus als hij de remhendel wil aantrekken, moet die echt binnen handbereik zijn”. Naar ons gevoel, is het contactpunt in vergelijking met de HC hendels steviger (vooral bij de MDR-P-schijven) en komt het contactpunt inderdaad sneller. Aan de andere kant is er op dat moment minder vermogen aanwezig en wordt er progressiever geremd zodra het contactpunt wordt gepasseerd. Uiteindelijk is het gedrag van deze hendels vrij gelijkaardig aan dat van de Sram Code, met opbouwende remkracht en een goed doseringsvermogen.

HC3-remhendels

Ontworpen met Danny MacAskill, zijn de HC3-hendels de enige hendels bij Magura die een aanpassing van de remvermogensverhouding bieden. Dit gebeurt door de hoek van het uiteinde van de remhendel te veranderen met behulp van een zeskantsleutel van 3 millimeter. Hoe verder het uiteinde van de hendel wordt weggeduwd van het handvat, hoe steviger het contactpunt zal zijn en hoe sneller de rem zijn vermogen gaat gebruiken. Omgekeerd, door dit deel van de hendel dichterbij te brengen, zal het remmen veel soepeler en progressiever verlopen.

In de praktijk wordt dit zeer snel bevestigd en realiseren we ons dat deze hendels een zeer brede keuze aan instellingen en voorkeuren op het gebied van remgedrag mogelijk maken. Grote handen zullen echter aan de fysieke grenzen van deze hendels komen, omdat de HC3’s een iets korter verstelbereik hebben dan de andere opties die door Magura worden aangeboden. Je moet dan met de vermogensverhouding spelen om de hendel ver genoeg te kunnen plaatsen, maar dit beïnvloedt dan weer het remgedrag. Als je van “on-off” remmen houdt, is er geen probleem, maar als je echt een progressief gevoel wilt, kun je beter kleine handen hebben of een andere hendel gebruiken.

We merken ook op dat deze hendels de zwaarste van het hele gamma zijn en een licht gevoel van “weerstand” geven wanneer ze worden aangetrokken. Een gevoel dat we op prijs stellen omdat ze het mogelijk maken om nauwkeurig te remmen, zelfs met een zeer bruut en scherp contactpunt. Last but not least bestaan deze hendels niet voor Carbotecture-remgrepen en kunnen ze daarom alleen worden gebruikt bij de MT Trail SL, MT7 Pro en MT8.

Remhendels voor 2 vingers

Terwijl de HC-hendels standaard op de MT Trail, MT7 en MT8 staan, zijn het de 2-vinger hendels die standaard op de MT4 en MT5 staan, met uitzondering van bepaalde speciale reeksen zoals de MT5 “Fabio Wibmer”. Zoals hun naam al aangeeft, zijn ze het meest geschikt voor diegenen die met twee vingers willen remmen (iets wat normaal gesproken niet nodig is met moderne hydraulische schijfremmen).

Het ontwerp en het remgedrag zijn hierop afgestemd. Deze zeer lange (maar meer gebogen dan de HC-W) hendels zijn ook de meest eenvoudige van het hele Magura-assortiment. Hier neemt het vermogen geleidelijk toe bij het aantrekken. Om eenvoudige mechanische redenen (langere hefboomarm) zijn dit ook de krachtigste hendels in het hele Magura-assortiment, maar omdat dit vermogen zich helemaal aan het einde van de hendelslag bevindt, is dit niet gemakkelijk te benutten.

De remschijven

Het veranderen van een remschijf is een ingreep die de doorsnee bikermogelijk wel eens zal uitvoeren. Bij XC-fietsen wordt er dikwijls een kleinere schijf gemonteerd om gewicht te besparen, terwijl er bij trail-, enduro- en of downhillfietsen regelmatig een grotere schijf wordt gemonteerd om meer remkracht, een betere dosering en koeling te verkrijgen. Een grote schijf heeft namelijk het belangrijk mechanische voordeel van een grotere hefboomarm dan een kleine schijf. Bij dezelfde remkracht op de buitenrand van de schijf is de kracht die op het centrum, de as, wordt uitgeoefend groter. Logischerwijs heb je dus ongeveer 10% meer remkracht met een schijf van 203 millimeter ten opzichte van een van 180 millimeter.

Een grote schijf zal, ondanks dat die sneller draait, ook langzamer opwarmen. De buitenrand van de schijf is immers een stuk langer. Bovendien kun je ervan uitgaan dat met meer remkracht er minder zal moeten worden geremd. Je moet voor de warmteverwerking echter niet alleen met de diameter, maar ook met de dikte van de schijf en de gebruikte metalen rekening houden.

Storm HC-remschijven

De Storm HC’s zijn de gebruikelijke 4-zuiger remschijven van Magura; ze zijn te vinden op alle fietsen die standaard zijn uitgerust met de Duitse remmen. Hun constructie is zeer klassiek waarbij gebruikgemaakt wordt van een enkel stuk dik staal (2 millimeter dik). Hun gewicht ligt ergens in het midden ten opzichte van de concurrentie (173 gram voor 203 millimeter) en ze zijn verkrijgbaar met een diameter van 160, 180 en 203 millimeter.

Ze hebben een kleinere/lagere buitenrand dan de MDR-P’s waar we het later over zullen hebben, en ze geven ook de indruk dat ze minder stijf zijn bij hard remmen. Bij het remmen vertaalt zich dit in een zeker gevoel van soepelheid en progressiviteit na het contactpunt, wat een goede of slechte eigenschap kan zijn, afhankelijk van het gewenste gedrag. We hebben tijdens deze test ook gemerkt dat deze schijven vrij makkelijk kunnen plooien (vooral in de grotere maten), hetzij bij oververhitting, hetzij tijdens het transport, ondanks al onze voorzorgsmaatregelen. Niks is frustrerender dan een slag(je) in de schijf.

MDR-P schijven

De MDR-P schijven werden onlangs gelanceerd en waren in eerste instantie bedoeld voor e-bikes. Ze zijn beschikbaar in 180, 203 en zelfs 220 millimeter. Omdat ze krachtiger remmen en veel beter de warmte verwerken dan Storm HC-schijven, worden ze ondertussen ook veel gemonteerd door endurorijders en downhillers.

Het ontwerp is gebaseerd op een bekend principe, dat van de stalen buitenrand die verbonden is met een aluminium binnenkant. Deze buitenrand is net als bij de Storm HC’s ook 2 millimeter dik, maar is een stuk groter/hoger om zo voor een groter oppervlak te zorgen dat in contact komt met de remblokken. Er zijn tal van kleine inkepingen waarmee de stalen buitenrand (net niet) is verbonden met de aluminium binnezijde. Dit is de Dovetail Interlink-technologie.

Volgens Magura verhoogt dit de stijfheid en de koeling van de schijf bij lang en hard remmen omdat de ruimte tussen de inkepingen en de binnenkant klein genoeg is, zodat die bij het opwarmen in contact komen met het aluminium. De warmte wordt zo via een groter oppervlak dan een conventionele “floating” schijf (waar de buitenrand enkel via de armen in contact komt met de binnenkant) afgevoerd. Deze technologie maakt het ook mogelijk om de trillingen tussen beide metalen beter te verwerken en het plooien van de schijf bij overhitting tegen te gaan. De buitenrand kan immers licht uitzetten en vervormen zonder de binnenkant aan te tasten.

Uiteindelijk is de MDR-P schijf hierdoor wel een stuk zwaarder dan de Storm HC (216 gram in 203 millimeter). Maar zelfs met een koude schijf merk je al dat het contactpunt veel agressiever is en bij echt (lang) hard remmen merk je een groot verschil met de Storm HC’s, want die extra remkracht voel je echt. Tot slot bleven deze schijven, in tegenstelling tot de Storm HC’s, altijd mooi recht. Zo werden ze al snel onze referentieschijven voor het testen van de andere remhendels en de verschillende remblokken. We waardeerden trouwens vooral hun kwaliteiten bij het testen van de 2-vingerhendels.

Die 2-vingerhendels kennen we goed, want onze testfietsen zijn af en toe uitgerust met Magura MT5-remmen. En hoewel we hun progressiviteit en doseerbaarheid op prijs stellen, vinden we vaak dat ze niet voldoende remkracht hebben bij het remmen met één vinger en dat hun contactpunt een beetje laat en zwak is. De MDR-P schijven lossen beide problemen op en maken volledig gebruik van deze hendels: ze brengen het contactpunt vroeger en harder en hun grotere contactpunt en stijfheid laat meer remvermogen toe eenmaal de remblokken de schijf vasthebben. Je krijgt zo een heel zachte en progressieve rem, maar met (indien nodig) heel veel makkelijk te bereiken remkracht, zonder dat je de hendel uit alle macht hoeft in te knijpen.

De remblokjes

De remblokken zijn het eenvoudigste en makkelijkst aan te passen onderdeel van een rem en zo het remgedrag te beïnvloeden. Zowat elk merk heeft remblokken met verschillende compounds. Bij Magura zijn er in totaal 5 soorten remblokken die te gebruiken zijn met hun 4-zuiger remmen. Een kleine eigenaardigheid van het Duitse merk is dat ze allemaal gemagnetiseerd zijn op de zuigers, wat betekent dat er geen nood is aan een retourveer.

Wij hebben de 8.X-serie remblokken getest, waarbij de 8 de vorm van de remblok en X het type aangeeft. In tegenstelling tot de remblokken uit de 9.X-serie zijn de 8.X-sets samengesteld uit 4 remblokken voor elke remklauw, dus 8 remblokken per paar remmen: één per zuiger. Elk paar wordt, zoals bij elke rem in het hogere segment, op zijn plaats gehouden door een schroef. Het voordeel van dit ontwerp is dat de remblokken kunnen worden verwisseld zonder het wiel te demonteren, in tegenstelling tot de 9.X-remblokken die worden vastgehouden door kleine “vingers” die in de beugel zijn geïntegreerd en uit één stuk bestaan.

Naast dit praktische voordeel, legde Magura ons uit dat afzonderlijke remblokken (8.X) beter presteerden bij hitte en trillingen dan de “dubbele” 9.X-remblokken op hun interne tests. De remblokken zijn voor de rest hetzelfde op bijvoorbeeld een 8.P en een 9.P maar door de opsplitsing van de remblokken zouden we dus een betere remkwaliteit moeten hebben met de 8.P.

8.P “Performance” remblokken

De Performance-remblokken worden origineel gemonteerd op de Magura MT7. Als originele remblokken moeten ze vanzelfsprekend zeer veelzijdig zijn en goed werken bij zowel natte als droge omstandigheden. Er wordt verwacht dat ze redelijk hittebestendig en niet te luidruchtig zijn en bovendien een lange levensduur hebben. Nogal hoge verwachtingen dus!

Desondanks dat ze alles moeten doen, doen deze remblokken het volgens ons over het algemeen goed. De inrijperiode is vrij lang, ze hadden 2 of 3 runs nodig opdat ze hun volledige vermogen konden ontwikkelen, maar dan is dat vermogen er ook ongeacht het weer. Hun enige echte zwakke punt is het lawaai, iets wat bij de MDR-P schijven nog uitgesprokener is: zodra er wat vocht in de lucht zit, beginnen deze remblokken – wanneer de remklauw niet perfect is uitgelijnd – al te piepen. Op een afdaling is het remmen gelukkig niet al te luidruchtig, zolang het niet hard regent …

8.R “Race” remblokken

Hun naam spreekt voor zich: de Race-remblokken zijn de krachtigste van Magura. Het zijn diegene die maximale kracht moeten ontwikkelen in droge omstandigheden. Andere factoren, zoals duurzaamheid, geluid en prestaties in de regen en zelfs weerstand tegen oververhitting, zijn van ondergeschikt belang.

Net als bij de Performance-remblokken moet je ze uitgebreid inrijden. Maar eenmaal op punt, is de kracht die deze remblokken ontwikkelen indrukwekkend! Hiermee kun je het gewicht van een olifant tegenhouden …

Dit zijn dus de blokjes voor zwaardere rijders of diegenen die op zoek zijn naar het maximum aan remvermogen. Bovendien kunnen we begrijpen waarom weerstand tegen oververhitting voor Magura geen grote zorg was bij het ontwerpen van deze remblokken: gezien de kracht is het niet nodig om veel en lang te remmen! Op zich is het voor iedereen anders, maar wij vonden dat het vrij makkelijk was om ons aan te passen aan de enorme remkracht. Veel makkelijker dan aan een tekort van remvermogen. Na één of twee runs ben je het gewoon en is het fantastisch om niet hard te moeten knijpen indien je stevig wilt vertragen of snel stoppen.

In natte omstandigheden komen ze echter niet tot hun recht. Ze remmen nog altijd iets harder dan de Performance blokken, maar ze maken minstens evenveel geluid.

8.S “Sport” remblokken

Net als de MDR-P schijven werden de Sport-remblokken oorspronkelijk ontwikkeld voor e-bikes. Er is echter niets dat je verhindert om ze op je gewone fiets te gebruiken. Ze hebben immers enkele interessante eigenschappen in vergelijking met de reeds eerder besproken types.

Met de Sport-blokken wil Magura voldoende remkracht bieden om een zwaardere e-bike af te remmen en tegelijkertijd een veel langere levensduur garanderen. Daarnaast moeten ze minder ingeremd worden en werken ze stiller bij nat weer. Het wordt niet zo geschreven op de website van Magura, maar je kunt tussen de lijnen lezen dat deze remblokken eigenlijk bedoeld zijn voor een rijder die: zich niet echt bewust is dat een rem moet ingeremd worden, ervan uitgaat dat remblokken bijna eeuwig meegaan en zich ergert als een rem lawaai maakt bij regen. Dat je daarmee iets minder remvermogen hebt, maar makkelijker kunt doseren is voor die rijder in kwestie niet per se slecht.

In de praktijk merken we dat de inlooptijd een stuk korter is, maar het remvermogen is ook een heel stuk minder dan bij de 8.P en 8.R, zozeer zelfs dat sommige combinaties (de HC-W hendels of de 2-vingerhendels, in het bijzonder samen met Storm HC-schijven) bijna onbruikbaar zijn. Met HC- of HC3-hendels met MDR-P schijven zijn ze wel ok.

In deze laatste configuratie heb je altijd de min of meer scherpe beet van de hendel, maar met minder brute remkracht, wat dankzij de intrinsieke kwaliteiten van de schijven en de hendels nog steeds ruimschoots voldoende is. Dit kan zeker interessant zijn als je een lichte rijder bent in gladde omstandigheden, Tot slot moet ook worden opgemerkt dat Sport-blokjes veel stiller zijn dan hun Performance of Race tegenhangers in natte omstandigheden, iets wat altijd wordt gewaardeerd.

Esthetisch

Naast de talrijke opties van hendels, schijven en remblokken (meer dan 40 verschillende combinaties mogelijk) die je toelaten om het remgedrag af te stellen op je persoonlijke voorkeuren, biedt Magura ook de mogelijkheid om de look van de remgrepen (op bepaalde modellen) en de remklauwen aan te passen om zo je remmen echt uniek te maken.

De remgreep

Deze optie is alleen beschikbaar op remmen met een Carbotecture SL-remgreep, d.w.z. MT Trail SL, MT7 en MT8. In tegenstelling tot de meer toegankelijke remmen, waarbij de remgreep uit één stuk is gemaakt, zijn er hier twee kleine kunststof afdekplaatjes (één aan elke kant) die worden gebruikt om de hendelas te verbergen.

Deze plaatjes kunnen naar believen worden aangepast dankzij een online tool die beschikbaar is op de website van Magura en kosten 19,40 euro per rempaar (4 “covers”). Om ze te veranderen, moet je het afdekplaatje op dezelfde manier verwijderen als wanneer je op het punt staat de hendel te vervangen.

Het klevend gedeelte op de achterkant van elk plaatje is net sterk genoeg om ze op hun plaats te houden, maar de kleefkracht vermindert vrij snel en we moesten het na een paar hendelwisselingen met een stukje dubbelzijdig plakband versterken. Gelukkig is dit een probleem dat niet normaal hoort te zijn: als je eenmaal je aangepaste plaatjes en je hendel naar keuze hebt, is er geen reden meer om ze er weer af te halen.

De remklauw

Kleuren voor de remklauwen zijn op alle Magura-remmen – of om precies te zijn, op alle niveaus van het gamma vanaf de jaargang 2015 – leverbaar. Er zijn in totaal 12 kleuren beschikbaar om de remklauwen aan te passen. Eén kit is voldoende om een compleet stel remmen van de kleur naar keuze te voorzien. Zo’n kit kost 13,55 euro voor een paar 4-zuiger remmen.

Het is heel makkelijk om ze te monteren. Gebruik gewoon een kleine platte schroevendraaier om de originele ringen eruit te halen en plaats de nieuwe met de hand.

Conclusie

We moeten toegeven dat het ons verbaasde wat de gevolgen zijn van de verschillende combinaties van hendels, schijven en remblokken op het remgedrag.

Dat remblokken een invloed hebben zal iedereen begrijpen, maar zonder het te hebben ervaren, is het moeilijk voor te stellen welke belangrijke rol de schijven en de hendels spelen. De theorie die haarfijn wordt uitgelegd door de tekst en afbeeldingen van Magura doet het ons volledig begrijpen, maar de praktijk is nog overtuigender.

Het kost zeker wat tijd om de juiste combinatie te vinden tussen de ontelbare mogelijkheden die het merk biedt, maar we kunnen zeker stellen dat er voor elke rijder een ideale hendel/schijf-combinatie bestaat. Magura bestrijkt alle uitersten van het remgedrag, van het zeer zachte en progressieve, zonder echt uitgesproken contactpunt, tot het zeer agressieve en brute, waarbij de remmen blokkeren van zodra je ze aanraakt.

We merken ook op dat het aanpassen niet altijd superduur hoeft te zijn: 30 tot 44 euro voor twee sets remblokken, 45 tot 175 euro voor een paar remhendels, 58 tot 107 euro voor twee schijven. Dit is bijzonder interessant om de meer toegankelijke remmen zoals de MT5’s up te graden, want die zijn over het algemeen van wat goedkopere remhendels en remblokken voorzien.

Wat ons betreft, vonden we vooral de combinatie HC3-hendels, MDR-P schijven en 8.S-remblokken heel goed werken. Die stelde ons in staat om zeer snel en krachtig te kunnen remmen, maar tegelijk ook goed doseerbaar ons remvermogen kwijt te kunnen. Een ander voordeel is de stille werking van de 8.S-blokken in nat weer, in vergelijking met de 8.P of 8.R. Voor sommige specifieke toepassingen (enduro bij droog weer of bikepark pistes, zou de 8.P of 8.R uiteindelijk de 8.S kunnen vervangen, maar over het algemeen is de Sport veelzijdiger. Het enige nadeel van deze combinatie is de aanzienlijke extra kosten (278,40 euro) ten opzichte van de originele MT7’s.

Zoals je uit bovenstaande samenvatting wel kunt afleiden, waren we in de ban van de tal van mogelijkheden. Magura’s aanpak is vrij uniek. Het is zeldzaam dat een groot merk zo veel aanpassingsmogelijkheden biedt op een van hun topproducten. Meestal is dat enkel mogelijk bij gelimiteerde reeksen of kleinere ambachtelijke merken.

De kwaliteit van deze opties, versterkt door een zeer nauwkeurige en gemakkelijk te gebruiken handleiding, mag echter niet doen vergeten dat de remmen van het Duitse merk toch enkele gebreken vertonen. Ontluchten is niet makkelijk en de Shiftmix matchmaker om een Sram- of Shimano-shifter op je rem te monteren is niet echt ergonomisch. Maar als je puur naar de verschillende mogelijkheden en bijhorende werking van de remmen kijkt, dan verdienen ze 5 sterren!

Meer informatie: magura.com

DoorLéo Kervran