Test | Mavic AllRoad SL Carbon: gravelwielen die naar snelheid verlangen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Mavic AllRoad SL Carbon: gravelwielen die naar snelheid verlangen

De Mavic AllRoad SL Carbon-wielen vormen het topsegment van het gravelgamma van het Franse merk. Met hun 42 mm hoge velgen streven ze ernaar zo aerodynamisch mogelijk te zijn en topprestaties te leveren aan hoge snelheid.  

Over het geheel genomen is het gamma gravelwielen van Mavic vrij toegankelijk, met drie modellen uitgerust met aluminium velgen: de AllRoad, AllRoad S en SL, die respectievelijk € 329, € 529 en € 899 kosten. Maar sinds eind 2024 staat er ook een model met carbon velgen in de catalogus, de Mavic AllRoad SL Carbon. De prijs: € 1499, wat in lijn is met de gemiddelde prijs van veel carbon wielen die voor dit gebruik bedoeld zijn.

Ze zijn gebouwd op basis van een carbon velg van 42 mm hoog en 25 mm breed, met een vrij klassieke vorm (rechte zijkanten, en dus niet ovaal en overhangend zoals we steeds meer zien bij bepaalde modellen die als aerodynamischer worden aangekondigd en die ook beter beschermen tegen lekken dankzij de zeer dikke velghaken – we denken bijvoorbeeld aan de nieuwste Duke Baccara WRX-wielen die we onlangs hebben getest).

Hoewel de velgen er vrij klassiek uitzien, werden ze wel degelijk speciaal ontworpen door Mavic om te gravelen. Dankzij een specifieke opstelling van de carbonvezels streefde het merk ernaar het compromis tussen de verticale tolerantie en laterale stijfheid te optimaliseren. Ze zijn uiteraard tubeless (UST) en het merk beveelt ze aan voor banden met een diameter van 30 tot 64 mm.

Ze zijn uitgerust met hoogwaardige Mavic Infinity-naven, voorzien van een aluminium Instant Drive 360-freewheelbody met een ratchet-mechanisme; een mechanisme dat zijn betrouwbaarheid met name bij DT Swiss en andere bedrijven heeft bewezen. In dit geval telt het systeem 40 tanden, oftewel een aangrijpingspunt van 9°, en is leverbaar in alle Shimano-, Sram- en Campagnolo-formaten.

Deze naven zijn ontworpen voor rechte spaken, allemaal van dezelfde lengte en met 24 stuks per wiel. Deze zijn plat en bijzonder breed, uiteraard met het oog op de aerodynamica. Mavic meldt bovendien dat het spaakbevestigingssysteem in de naaf krakende geluiden onder belasting voorkomt, omdat er geen contact is tussen de spaken als ze elkaar kruisen.

Mavic geeft aan dat een voorwiel 720 gram weegt en een achterwiel 830 gram, oftewel 1550 gram per paar. Op onze weegschaal kwamen we – rijklaar met ventielen en velglint –  echter uit op 775 gram voor het voorwiel en 860 gram voor het achterwiel, oftewel 1635 gram per paar. Dit ligt iets boven het gewicht van andere wielen van dit type, want bij de Duke Baccara WRX klokten we bijvoorbeeld af op 1530 gram (maar die kosten bijna € 2000) en bij de Zipp 303S op 1540 gram (prijs € 1200). Maar we weten dat gewicht niet alles is en dat een zekere inertie bij het gravelen soms nuttig is. Mits je weet waar je gaat gravelen en op wat voor soort fiets je dit type wiel monteert.

Mavic AllRoad SL Carbon: de terreintest

Het verhaal achter deze test is wat ongewoon en dus beginnen we eerst met de context te schetsen hoe deze test tot stand is gekomen. Een paar maanden geleden testten we de Mondraker Arid Carbon die was uitgerust met deze wielen. Die gravelbike van het Spaanse merk is echter geïnspireerd op het DNA van het merk: gravity mountainbiken. Het is een fiets die zich beter leent voor technisch en ruig terrein dan voor ritten over brede gravelpaden. En we kwamen erachter dat de Mavic AllRoad SL Carbon-wielen waarmee hij was uitgerust, niet echt op zijn plaats waren op dit frame en dat de Mondraker daardoor zijn potentieel niet kon tonen … en vice versa.

Nadat Mavic de test van de Mondraker Arid onder ogen kreeg, reageerde het merk door contact met ons op te nemen met het aanbod om ons een paar AllRoad SL Carbon-wielen te bezorgen zodat we ze langer en op andere fietsen konden testen. Dat aanbod hebben we met open armen ontvangen, omdat we nieuwsgierig waren om ze te testen op een meer race-gericht frame dan de Mondraker Arid.

Deze keer monteerden we de Mavic AllRoad SL Carbon-wielen onder een Orbea Terra en een Felt Breed, twee frames die we goed kennen en die meer op prestaties en reactievermogen gericht zijn dan de Mondraker. Het is duidelijk dat de ‘match’ tussen de Mavic-wielen en dit type frame beter is.

De AllRoad SL Carbon-gravelwielen hebben een bepaalde natuurlijke inertie die overwonnen moet worden. Om dit te compenseren, moeten ze op een nerveuzer frame worden gemonteerd om te voorkomen dat ze traag aanvoelen bij het op snelheid komen en rustig bij het accelereren.

Zodra je een goede kruissnelheid hebt bereikt (boven de 25 km/u), onthullen de Mavic AllRoad-wielen zichzelf. Dan houden we onze snelheid heel gemakkelijk vast en als we versnellen om nog sneller te gaan, reageren ze dit keer wel heel goed. Kortom, je hebt niet alleen goede benen nodig, maar ook een fiets die daarbij past om optimaal te kunnen profiteren van deze wielen.

Als je eenmaal snel genoeg rijdt, profiteer je optimaal van hun capaciteiten om de trillingen te filteren. Bij lage snelheden daarentegen voelt het alsof ze tegen obstakels botsen en niet echt vervormen.

Aan een hoge snelheid bieden ze stabiliteit aan de fiets en voel je dat obstakels door de wielen worden opgevangen. Hierbij profiteren we ook het meest van hun goede zijdelingse stijfheid, waardoor we een grote precisie in onze gekozen lijnen kunnen behouden. Ook hier is de conclusie duidelijk: dit zijn wielen die gemaakt zijn om te racen en om een ​​hoge cadans te behouden!

We hebben ze getest met banden van 38mm (Vittoria Terreno) en 45mm (Schwalbe G-One). Natuurlijk zorgden de banden van 45mm voor meer comfort en grip, maar ze veranderen de wielen en ook hun behoefte aan snelheid niet om al hun kwaliteiten te tonen. Lekke banden hebben we niet gehad, maar we hoorden wel meerdere keren dat de velg bij hoge snelheid tegen obstakels botste, zonder dat dit gevolgen had voor de banden of de velgen. Over het geheel genomen voelen de Mavic AllRoad SL Carbon-wielen prettig en stevig aan en de afwerking is na onze test nog steeds intact (en ze hadden al heel wat kilometers op de teller staan voordat we ze ontvingen).

Verdict

Na een eerste kennismaking die op zijn zachtst gezegd een gemengde indruk achterliet (doordat het frame van de fiets toen niet matchte met de wielen), konden we de Mavic AllRoad SL Carbon deze keer echt testen op sneller terrein en met fietsen die daar ook voor gemaakt zijn. De conclusie is duidelijk als het gaat om het publiek en de fietsen waarvoor deze wielen bedoeld zijn: competitie en snel lopende gravelwegen. Technisch terrein is voor hen geen verboden terrein, zolang het maar aan hoge snelheid kan genomen worden. Rekening houdend met deze aandachtspunten zijn het robuuste wielen met een consistent en voorspelbaar rijgedrag, waarmee je vol vertrouwen en snel kunt fietsen. We kunnen Mavic alleen maar aanmoedigen om het gamma verder uit te breiden en wielen aan te bieden die de kwaliteiten van deze SL Carbon-wielen behouden, maar die tegelijkertijd lichter zijn en hun toepassingsbereik uitbreiden naar andere soorten fietsen, trainingen en terreinen. Zoiets kan, want wij hebben al zulke wielen getest! Hier krijgen we het idee dat Mavic een beetje in het gareel blijft, terwijl het merk juist door innovaties zijn grootste successen heeft geboekt.

Meer info via www.mavic.com

Door  Olivier Béart