Test MTB-wielen | FSA NS SC i30 vs KFX i28: twee visies op de toepassing van carbon, één favoriet

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test MTB-wielen | FSA NS SC i30 vs KFX i28: twee visies op de toepassing van carbon, één favoriet

Bij FSA zijn niet alle carbon wielen gelijk, en de twee modellen uit onze test bewijzen dat. Met de NS SC i30 aan de ene kant en de KFX i28 aan de andere kant, biedt het Italiaanse merk twee zeer verschillende visies op de toepassing van carbon: de ene wielset is gericht op all-mountain en elektrische mountainbikes en is dus robuust en vergevingsgezind; de andere wielen zijn dan weer ontworpen voor moderne XC. Twee paar wielen, twee technische specificaties die op papier vergelijkbaar zijn … maar toch zeer verschillende benaderingen en toepassingen eenmaal gemonteerd op de fiets.

FSA staat vooral bekend om zijn sturen, stuurpennen en crankstellen. Sinds enkele jaren ontwikkelt FSA echter ook eigen carbon wielen voor de mountainbikesport. De ontwikkeling en productie ervan vindt in eigen huis plaats, inclusief het gebruik van gepatenteerde naven en velgen op maat.

Het gamma bestrijkt een breed spectrum, van XC tot gravity. Voor deze vergelijkende test hebben we ons gericht op XC en all-mountain en hebben we de twee lichtste carbon wielsets uit het gamma naast elkaar geplaatst: de FSA NS SC i30 en de KFX i28.

Op papier lijken ze misschien op elkaar, vooral wat betreft het gewicht. Maar uit ervaring weten we dat een paar carbon wielen niet zomaar een paar carbon wielen is en dat het gedrag op het terrein sterk kan verschillen.

Twee families, twee verschillende benaderingen

De NS SC i30-wielen stellen zich open voor een breder publiek. Het is een wielset die geschikt is voor XC, maar FSA’s focus ligt vooral op robuustheid en veelzijdigheid, met een interne velgbreedte van 30 mm en een constructie die door het merk is goedgekeurd voor montage op elektrische mountainbikes. Dit is een zeldzaam gegeven in dit segment en dus het vermelden waard, ook al stellen we ons ze eerder voor op een lichte e-mountainbike.

De KFX i28’s daarentegen maken deel uit van FSA’s high-end XC-familie: hier is alles ontworpen voor prestaties, een laag gewicht en efficiëntie, zonder extreem te zijn. We zijn echter verrast om te zien dat de renners van door FSA gesponsorde teams (Cannondale met Jolanda Neff, Charlie Aldridge en Luca Martin, evenals Tom Pidcock) de KFX-wielen niet gebruiken in wereldbekerwedstrijden, maar in plaats daarvan velgen gebruiken die doen denken aan de SC i30’s!

Op papier is het gewicht vrijwel gelijk: slechts 1515 gram voor een set van de NS SC i30 en 1566 gram voor een paar KFX i28’s (in beide gevallen met ventielen en velglint). Qua prijs is er echter een groot verschil: € 1149 voor de NS SC i30, waarmee ze tot de meest betaalbare carbon MTB-wielen op de markt behoren, en € 1899 voor de KFX i28, die meer in het high-end segment valt.

Laten we elke wielset eens nader bekijken:

NS SC i30

De FSA NS SC i30 MTB-wielen maken gebruik van een carbon velg van 22 mm hoogte met een haakloos profiel en een interne breedte van 30 mm, wat geschikt is voor de brede banden die tegenwoordig in de meeste disciplines worden gebruikt, van XC tot all-mountain, inclusief e-bikes. Ter herinnering: een dergelijke interne velgbreedte bevordert de stabiliteit van de band, biedt een beter contactoppervlak en maakt het mogelijk om een lage bandenspanning te gebruiken voor meer grip en comfort.

De velg is uiteraard tubeless compatibel.

Het spaakpatroon is gebaseerd op 28 platte, straight-pull spaken die per paar gekruist zijn. Ze zijn gemonteerd op FSA-naven met een traditionele freewheelbody met 6 pallen. Het aangrijpsysteem is niet specifiek prestatiegericht, maar voldoet nog steeds voor het veelzijdige gebruik waarvoor deze wielset bedoeld is. De constructie is zoals reeds gezegd gevalideerd voor gebruik op elektrische mountainbikes, met een versterkte structuur en een grotere tolerantie voor de bijhorende belastingen.

KFX i28

De KFX i28-wielset omarmt dan weer zijn XC-roots, maar vervalt niet in de karikatuur van een ultralicht en oncomfortabel wiel. De velg, 28 mm intern, heeft een asymmetrisch profiel dat geoptimaliseerd is om de spanning tussen de twee spaaklagen te balanceren.

De velgen zijn versterkt ter hoogte van de spaakgaten. We tellen 24 straight-pull spaken. FSA kiest in dit geval voor messing nippels in plaats van aluminium om schadelijke oxidatie van de velg en nippels te voorkomen.

Bovendien bieden de PRS X900-naven een voordeel ten opzichte van andere modellen uit de FSA-serie, met een 72-punts freewheelbody, die zorgt voor een directere reactie op de trapbeweging.

FSA NS SC i30 vs KFX i28: de terreintest

Esthetisch gezien zijn beide FSA-wielsets sober met zwart, zwart en nog eens zwart. De velg onderscheidt de twee modellen, met een klassieke ronde vorm op de NS SC i30 en verstevigingen bij de spaakgaten op de KFX i28. Op de weegschaal waren we verrast om te zien dat het goedkoopste model (NS SC i30) ook het lichtst is! We waren dus benieuwd wat ze op het terrein van elkaar zou kunnen onderscheiden.

Al snel merken we dat we in beide gevallen niet op superlichte wielen rijden. Met meer dan 1500 gram per paar zitten we ver onder de recordwaardes voor carbon wielen, voor XC-wedstrijden zijn er dan ook gemakkelijk lichtere wielen te vinden die scherper accelereren.

Maar desondanks voelen we ons niet echt benadeeld bij het relanceren, of zelfs bij lange beklimmingen. Dit is het kenmerk van een kwaliteitsvolle afmontage die zorgt voor een goede energieoverdracht en velgen die ongetwijfeld niet te zwaar zijn, ook al breekt de complete wielset geen records.

We voelen duidelijk dat FSA de kaart van robuustheid speelde en wielen wilde die zonder aarzelen op zeer moeilijk terrein konden presteren. Tijdens deze duurtest van 6 maanden – met de Chemins du Soleil en de Tour du Mont Blanc als hoogtepunt, allemaal met rijders die normaal gesproken enduro rijden – gaven ze geen krimp!

Ze raakten stenen, kregen lekke banden en maakten wat rijfouten, maar niets leek deze twee FSA-wielsets – die amper een paar zichtbare krassen op de velgen hebben opgelopen – te kunnen deren. Kortom, petje af, en we kunnen ze van harte aanbevelen aan zwaardere rijders en/of mensen die hard rijden op ruw terrein.

Bergaf staan de FSA NS SC i30’s iets beter hun mannetje dan de KFX i28’s. Komt het door hun profiel, hun iets bredere velgen, of allebei? Hoe dan ook, ze zijn iets vergevingsgezinder en stabieler dan de KFX’s wanneer het er ruiger aan toegaat, en ook iets stabieler wanneer je stevig op de wielen moet leunen. In beide gevallen zijn het geen al te veeleisende carbon wielen, maar we gaven de voorkeur aan de NS SC i30’s.

Om een ‘winnaar’ te kunnen aanduiden, vergeleken we ze tot slot op hetzelfde circuit op een hardtail, naast de duurtest die werd uitgevoerd op full-suspension fietsen (BH Lynx SLS, Santa Cruz Blur TR en Trek Fuel EX). Op dat circuit kregen we bergaf en op ruw terrein de bevestiging van de lichte superioriteit van de NS SC i30-wielset en konden we ook vaststellen dat het instapmodel qua accelereren echt gelijkwaardig is aan de KFX i28. Gezien hun aanzienlijk voordeligere prijs winnen ze logischerwijs de strijd!

Verdict

FSA staat niet bepaald bekend om zijn wielen, maar dat zou kunnen veranderen! Deze test toonde aan dat het merk in staat is om supersterke carbon velgen en wielen te maken die lang meegaan, genoeg om veeleisende rijders tevreden te stellen, inclusief zwaardere rijders die op zeer ruw terrein rijden. Er is echter nog wel wat werk te verrichten op het gebied van het gewicht, vooral bij het topmodel, om op gelijke hoogte te komen met de concurrentie. De FSA KFX i28 zijn op zich goede wielen, maar met een prijs van € 1899 voor 1566 g hebben ze moeite om volledig te overtuigen. De FSA SC i30-wielen zijn daarentegen een echte openbaring: ze zijn lichter, supersterk, zeer aangenaam in hun algehele gedrag, geschikt voor XC maar ook voor all-mountain en e-mountainbikes … Kortom, ze voldoen aan alle eisen en behoren bovendien tot de meest toegankelijke carbon wielen op de markt. Je hebt al wel begrepen welke wielen onze stem hebben gekregen!

FSA KFX I28 MTB-WIELEN

1899,00 €

1566 g Per paar, inclusief ventielen en velglint

  • Stevigheid, kwaliteit van de velgen en montage
  • Homogeen gedrag
  • Gewicht niet concurrerend in deze categorie
  • Prijzig
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

FSA NS SC I30 MTB-WIELEN

1149,00 €

1515 g Per paar, inclusief ventielen en velglint

  • Stevigheid, kwaliteit van de velgen en montage
  • Nog homogener en toleranter dan de KFX i28
  • Veelzijdigheid en geschikt voor een montage op een e-mountainbike
  • Gunstig geprijsd
  • Niets te melden
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Door  Adrien Protano