Test nieuw 2022 | Trek Top Fuel: de XC-fiets die een allrounder is geworden

Techniek
7 October 2021 — Jeffry Goethals

Diegenen die al lang het MTB-wereldje volgen, zullen zich misschien herinneren dat de Trek Fuel de eerste volledig geveerde mountainbike was die een wereldbekerwedstrijd won. Sinds de komst van de Supercaliber is de Trek Top Fuel echter de weg ingeslagen van een veelzijdigere XC-fiets gericht op een groter publiek. Voor 2022 trekt het Amerikaanse merk uit Waterloo nog meer de kaart van allrounder om zo het gebruik ervan te verbreden. Wij hadden reeds de gelegenheid om in avant-première de aluminium versie uit te proberen. Ontdek hier alle nieuwigheden en onze eerste mening.

Voor de lancering van de eerste versie van de Top Fuel moeten we al teruggaan naar 2004. Oorspronkelijk werd hij op de markt gebracht als een full suspension cross-country wedstrijdfiets, nadien regelmatig heruitgevonden, lichter gewicht, nieuwe geometrie, … steeds met het oogpunt op resultaten in competitie. Tot de Top Fuel in 2019 een volledige make-over kreeg en Trek de kloof tussen wedstrijdfiets en trailfiets begon te dichten.

Dat brengt ons bij vandaag, de 2022 Trek Top Fuel is nog meer een trailfiets geworden, waarbij het aspect avontuur steeds belangrijker wordt. Dat wordt onmiddellijk duidelijk wanneer we de cijfers onder de loep nemen. Om te beginnen wordt er achteraan 5mm veerweg toegevoegd aan de 115mm van de vorige versie. Daardoor krijgt de Top Fuel, nu met zowel voor- als achteraan 120mm veerweg, een stabielere dynamiek. Moest dat nog niet voldoende zijn dan is de Top Fuel ook voorzien op een 130mm vork, maar dit is enkel een after market optie want geen enkel model in de nieuwe collectie wordt hiermee standaard afgemonteerd.

Ook de geometrie krijgt een update. De balhoofdhoek wordt vlakker met een aanpassing van 67,5° naar 66° (of zelfs tot 65,5° met een 130mm vork). De reach wordt afhankelijk van de framemaat 10mm langer,  terwijl de zitbuishoek steiler wordt, van 75° naar 76°. Deze aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de rijder in een betere positie en balans zit, zowel qua klimmen als afdalen. Wie bekend is met de 2019 versie van deze fiets zal mogelijk de achtertrein herkennen, die is met een lengte van 435mm onveranderd gebleven.

Ook de Mino Link die we bij Trek al langer kennen en toelaat  de geometrie van de fiets nog verder te personaliseren heeft een kleine verandering ondergaan. Voortaan vinden we de Mino Link terug bij de onderste bevestiging van demper. In de hoge stand worden de balhoofdhoek en de zitbuishoek met ongeveer een halve graad steiler. Daardoor ga je iets meer de cross-country en de “downcountry” karakteristieken van de fiets benadrukken.

Ook aan opbergruimte is gedacht. Op zich geen nieuw concept voor Trek, maar vanaf nu zijn alle versies – inclusief de aluminium frames – voorzien van een opbergvak in de schuine buis. Snacks, gereedschap of extra kledij (al moet je met dat laatste niet te gek doen) kunnen zo weggeborgen worden in het frame. Gezien de structurele aanpassingen die daarvoor nodig zijn is dat een element dat we reeds kenden op carbon frames, op aluminium frames is het echter zeldzaam en de afwerking ervan bij onze Trek Top Fuel 8 XT mag uitzonderlijk genoemd worden.

De framematen lopen van XS tot XXL. Op de XS versie na zijn alle maten uitgerust met 29″ wielen. De XS is met 27,5″ wielen de uitzondering op die regel. Een logische beslissing gezien de grotere 29″ wielen de fiets op zo een klein frame uit balans zouden brengen. Een drinkbushouder is op elke framemaat mogelijk. Daarnaast is de zitbuisdiameter gegroeid naar 34,9mm, waarbij de betrouwbaarheid en de werking van de dropper post logisch gezien beter wordt.

De Knock Block 2.0 fungeert als stuurstopper en moet ervoor zorgen dat de bovenbuis bij een crash niet beschadigd wordt. Er is via de speciale stuurpen en topcap van het balhoofd een bewegingsruimte van 72°, maar op een simpele manier kan je de blokkering verwijderen en eventueel een andere stuurpen monteren.

Modellen en prijzen

Er zijn in totaal tien verschillende modellen voorzien. Waarvan drie in aluminium en zeven in carbon. Daarnaast zijn er ook twee framesets (één in aluminium en één in carbon). Het vlaggenschip (hieronder afgebeeld) van de Top Fuel-reeks is de Top Fuel 9.9 AXS (11999 euro) met een volledige XX1 AXS-groep, Reverb AXS-dropper post, RockShox SID Ultimate-vork en Deluxe Ultimate RSC-demper en high-end Bontrager-onderdelen en wielen in carbon. Let ook op de nieuwe geïntegreerde stuur/stuurpen combo. Deze trailraket wordt trouwens afgeremd door Sram G2 Ultimate 4-zuiger remmen.

Daaropvolgend is er de Top Fuel 9.9 XTR (9999 euro) met een XTR-aandrijving, XTR Trail 4-zuiger remmen en E*thirteen carbon-crankset, nog steeds het geïntegreerde stuur, de high-end Bontrager-onderdelen en wielen in carbon en een Bontrager-dropper post. Hier heb je een Fox 34 Factory Step-Cast vork en Fox Factory Float DPS-demper.

Vervolgens is er de keuze uit de Top Fuel 9.8 XT (hier afgebeeld; 6499 euro), GX AXS (7799 euro) en GX (eveneens 6499 euro). Waar buiten de aandrijving, de onderdelen hetzelfde zijn. Hier heb je dus steeds een RockShox SID Select+-vork, een Deluxe Ultimate RSC-demper, Bontrager-onderdelen en wielen in carbon (de iets prijsgunstigere versies) en de Bontrager-dropper. Vertragen doe je met ofwel de XT 4-zuiger of de Sram G2 RS 4-zuiger remmen. Van de Top Fuel 9.8 XT is er ook een versie die in het custom Project One programma zit. Deze komt op 7099 euro.

Als instapper met carbon frame is er de Top Fuel 9.7 SLX/XT (4999 euro), met zoals de naam al doet vermoeden een aandrijving die een mix is tussen SLX en XT. Voor de rest een Fox Rhythm 34-vork en Fox Performance Float DPS-demper. Aluminium Bontrager-onderdelen, een TranzX-dropper post en Shimano 4-zuiger remmen.

In aluminium heb je de Top Fuel 8 SLX/XT (3999 euro) die wij reeds konden testen en quasi dezelfde afmontage heeft als de Top Fuel 9.7 SLX/XT, maar hier een RockShox SID-vork en Deluxe Ultimate RSC-demper.

De Top Fuel 7 Deore/SLX (3299 euro) zakt wat qua aandrijving in het Shimano-gamma in vergelijking met de 8 en er wordt verder bespaard op de Bontrager-onderdelen, die van een lager gamma zijn, en de RockShox 35 Gold RL-vork. De fiets heeft wel een Fox Performance Float DPS-demper. De Top Fuel 5 (2499 euro) is uitgerust met een Shimano Deore 12-speed aandrijving, Shimano MT200-remmen en heeft een RockShox Recon Silver RL-vork en X-Fusion Pro 2-demper.

Beide framesets worden met een Knock Block 2.0 balhoofdstel en bijhorende stuurpen geleverd. De alu versie (2299 euro) komt met een Fox Performance Float DPS-demper, terwijl de carbon versie (3999 euro) van een Fox Factory Float DPS-demper is voorzien.

Trek Top Fuel 2022: de eerste test

We hadden de gelegenheid om een Trek Top Fuel 8 tot onze beschikking te hebben kort voor de presentatie ervan aan het publiek. Met deze instapversie in aluminium konden we enkele ritten maken op onze gebruikelijke testparkoersen in de Belgische Ardennen, die bijzonder geschikt zijn voor het gebruik van deze fiets. In vergelijking met de oude Top Fuel vinden we dat deze nieuwe versie duidelijk meer gericht is op trail- en all-mountaingebruik. De prestatiebelangen van een pure XC zijn naar de achtergrond verwezen.

Laten we wel eerlijk zijn: wij reden de vorige keer met een high-end Top Fuel met een carbon frame en high-end uitrusting, terwijl we hier op een veel goedkopere aluminium versie zitten. De conclusie is duidelijk: hij heeft niet de punch die we kenden van de carbon versies van de vorige generatie. De nieuwe Top Fuel is duidelijk meer bedoeld voor langeafstands- en bergavonturen dan voor puur XC-gebruik.

Tijdens onze eerste ritten hebben we gemerkt dat de fiets zeer goed in balans is en overal vrij gemakkelijk klimt. Alles moet echter in een stabiel tempo gebeuren, want de fiets is niet erg comfortabel bij explosieve inspanningen.

Een van onze testers, die in het bezit is van een oude Fuel EX (van twee generaties geleden), vond dat de nieuwe Trek Top Fuel 2022 zeer vergelijkbaar is qua gebruik en veelzijdigheid voor het afleggen van lange en gevarieerde ritten. Een van de belangrijkste gebreken van de oude Fuel EX, namelijk de achteruithangende zitbuis die nadelig was voor de klimpositie, is hier volledig gecorrigeerd en is helemaal up-to-date. Net als de rest van de geometrie is deze niet van het meest progressieve niveau, maar het is een zeer samenhangend pakket voor een fiets die zowel eigentijds als toegankelijk is.

Verdict

De Supercaliber heeft als olympisch kampioen definitief zijn plaats veroverd in het XC-segment en voor marathonraces. Dit was het signaal om de nieuwe Trek Top Fuel anders te oriënteren en een groot aantal rijders te verleiden die niet per se veel veerweg nodig hebben, en die vooral een fiets willen die hen in alle omstandigheden zowel gemak als plezier geeft. Natuurlijk verliest de fiets een paar pluimen als het gaat om pure prestaties, vooral in deze aluminium versie die iets meer dan 13 kg weegt. Maar doet het er echt toe? Je hebt nooit het gevoel dat je traag vooruitgaat. Je rijdt gewoon en je hebt een comfortabele en veelzijdige fiets ter beschikking die je vertrouwen inboezemt en uitnodigt om je horizon te verruimen. Uiteindelijk gaat Trek hiermee terug naar de basis van het begrip “cross-country”.

Meer informatie: https://www.trekbikes.com/