Test nieuw 2023 | Maxxis Severe: de modderband 2.0

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test nieuw 2023 | Maxxis Severe: de modderband 2.0

Een nieuw rubberrecept voor een nieuwe mountainbikeband bedoeld voor crosscountry en modder, dat is in een notendop de beschrijving van de Maxxis Severe. Nino Schurter en zijn teammaats gebruikten hem al tijdens een paar modderige races in het internationale circuit, maar vanaf nu is deze 2.25″ crosscountryband ook beschikbaar voor gewone stervelingen. Wij voelden hem de voorbije (kletsnatte) weken aan de tand.  

De nieuwe Maxxis Severe is specifiek gericht op regenachtige racedagen en modderige omstandigheden, zonder echter exclusief voor die doeleinden bedoeld te zijn, zoals dat bij vroegere generaties van modderbanden wel het geval kon zijn.

Zeg maar dag tegen het multi-compound mengsel dat we tot nu toe kenden, met de MaxxSpeed-compound gebruikt Maxxis nu een nieuw recept met slechts één rubbersoort voor de hele band in plaats van verschillende rubbersoorten te mengen. Dit nieuwe rubber zorgt volgens Maxxis voor een uitstekende tractie op nat wegdek en een aanzienlijke vermindering van de rolweerstand in vergelijking met de bestaande MaxxSpeed ​​3C-compound. Op papier claimt Maxxis een rolweerstand die met 25% is verminderd, wat volgens het merk gelijk staat aan een minuut winst op een crosscountryrace van 90 minuten. Afgezien van het feit dat prestaties en cijfers altijd moeilijk te verifiëren zijn, legt het merk uit dat “deze unieke samenstelling consistente prestaties mogelijk maakt op het vlak van grip naarmate de noppen verslijten.”

Binnen het XC-gamma van het merk zullen ook de Ikon, de Aspen en de Rekon Race profiteren van dit nieuwe rubber. Wat dit betreft moeten we opmerken dat verschillende bandenmerken lijken te evolueren naar eenzelfde benadering en het gebruik van slechts één rubbersoort, zoals door Pirelli werd geïnitieerd.

De Maxxis Severe heeft een ietwat ongewoon loopvlak, met een centraal deel dat bestaat uit licht hellende, gegroefde noppen die afwisselend zijn aangebracht. Deze volgen elkaar op in een dunne lijn aan de bovenkant van de band om een ​​loopvlak met lage weerstand te vormen en om een ​​grote ruimte tussen de centrale strook en de zijnoppen te laten. Door deze grotere ruimte kan de band gemakkelijker modder afvoeren in vergelijking met een model met een strakker ontwerp zoals de Rekon Race.

De zijnoppen zijn opgedeeld in een kleinere reeks aan de binnenkant en een reeks grotere, hogere noppen aan de buitenkant voor voldoende grip in de bochten. Al deze noppen, zowel op het centrale loopvlak als aan de zijkanten, hebben groeven, waardoor ze beter hun werk kunnen doen dankzij een betere flexibiliteit.

In tegenstelling tot de meeste crosscountrybanden van het Amerikaanse merk die te koop worden aangeboden in 2.3 of 2.4″, koos men voor de Severe voor een breedte van 2.25″. Smaller dus, maar nog steeds heel wat breder dan de zeer smalle modderbanden uit het verleden. Het is inderdaad beter om in modder een smallere mountainbikeband te gebruiken om meer ruimte te krijgen tussen de band en het frame (om te vermijden dat de modder zich daar ophoopt) en omdat de ​​band in losse grond beter zou doordringen om hechting te zoeken met een lagere (en vastere) grondlaag.

Nino Schurter en enkele gesponsorde rijders van het Amerikaanse merk mogen dan wel profiteren van een versie met een 170 tpi-karkas, voor het grote publiek is de nieuwe Severe in het gebruikelijke 120 tpi EXO-karkas verkrijgbaar. Dit is geen manier om professionele atleten te bevoordelen ten opzichte van het grote publiek, maar wel om een ​​product aan te bieden dat is aangepast aan het gebruik en de behoeften van iedereen. Een band met een karkas van 170 tpi is weliswaar zachter en laat een lagere druk toe, maar is ook veel kwetsbaarder en duurder. Uiteindelijk blijkt een band in 66 of 120 tpi het perfecte compromis tussen comfort en stevigheid voor gewone stervelingen zoals wij.

De band is verkrijgbaar in twee maten: 29×2.25″ en 27.5×2.25″. De Maxxis Severe in 29″ zou volgens het merk 745 gram wegen, wij kwamen uit op een gewicht van 749 en 754 gram. Over de prijzen in euro werd ons nog niets meegedeeld, maar we verwachten dat de band evenveel zal kosten als de andere topmodellen van het merk.

Maxxis Severe: de terreintest

We reden net voor de officiële release enkele weken rond met de nieuwe Maxxis Severe-mountainbikeband. De slechte weersomstandigheden in België in februari en maart waren absoluut perfect om deze nieuwe band te testen, precies bedoeld voor dit … belabberd weer. Het is duidelijk dat de Maxxis Severe zijn naam eer aan doet en op zijn gemak is in natte omstandigheden. Maar in tegenstelling tot de oude modderbanden die alleen goed waren in de modder en elders over het algemeen catastrofaal bleken, toont deze nieuwe generatie modderbanden ook een grote veelzijdigheid.

Allereerst is de rolweerstand bijzonder laag voor een band van dit type. Het is een echte XC/marathonband die helemaal niet het gevoel geeft dat hij zich moet voortslepen op hardere oppervlakken. Hij veroorzaakt ook geen vervelende trillingen wanneer je op de weg rijdt. In dit opzicht speelt het MaxxSpeed-rubber zijn rol perfect, net als de noppen op de centrale strook. Hierin onderscheidt hij zich van de Forekaster, die meer energie vreet en meer bedoeld is voor all-mountain. Hij heeft ons ook aangenaam verrast tijdens een paar uitstapjes op droger en rotsachtiger terrein. We weten dat er betere mountainbikebanden in de Maxxis-catalogus staan ​​voor dit soort uitjes (Rekon Race, Ardent Race, Aspen, enz.), maar we moeten toegeven dat de Severe het heel goed doet en niet per se meteen vervangen hoeft te worden bij de minste opklaringen.

In lossere ondergrond voelen we aan de achterkant een goede tractie en ook de zijdelingse grip is geruststellend. De band verliest zijn grip niet brutaal zonder waarschuwing. We hebben het gevoel dat dit is waarvoor ze zijn ontworpen. Ook de modder wordt uitstekend afgevoerd. Op harder terrein, zoals rotsachtige of wortelachtige ondergrond, wordt door de breedte van 2.25″ vermeden dat de band te veel moet worden opgepompt (we reden met 1,2 bar voor en 1,3 achter voor een rijder van 80 kilogram zonder uitrusting), waardoor de band goed kan vervormen en de noppen hun rol kunnen spelen bij het vasthouden aan het reliëf. Maar ook al is de algemene grip goed, toch kun je op dit type ondergrond uitglijden en moet je dus gefocust blijven. Het weze duidelijk dat het MaxxSpeed-rubber op dit niveau op een bepaald punt wel aan zijn limieten komt.

De Maxxis Severe deed ons in veel opzichten denken aan de nieuwste generatie van de Specialized Fast Trak (lees: Test | Specialized-banden Renegade, Fast Trak & Ground Control: in al hun versies uitgebreid getest!) die een redelijk vergelijkbaar ontwerp heeft, maar die naar onze mening is uitgerust met een rubbercompound dat iets efficiënter is en meer grip biedt dan bij Maxxis (de T5 is al erg goed en de zachtere T7 geeft nog meer vertrouwen bij een montage vooraan). Aan de andere kant slijten de Maxxis Severe-banden minder snel dan de Fast Trak van Specialized. Op dit punt hebben ze ons aangenaam verrast, aangezien er na ongeveer 500 kilometer nog geen zichtbare slijtage is. De weerstand tegen lekrijden lijkt ook erg goed.

Conclusie

Maxxis is erin geslaagd een mountainbikeband te produceren die een uitstekend rendement, wat ideaal is voor sportief XC/Marathon-gebruik, weet te combineren met een uitstekende grip op zachte ondergrond. Ook hun slijtvastheid lijkt bovengemiddeld en hoewel dit op langere termijn bevestigd zal moeten worden, smelten de noppen niet weg als sneeuw voor de zon. De Severe zou bijna perfect zijn als hij wat meer grip zou bieden op harde ondergrond zoals stenen of wortels die er nat bijliggen van de regen.

Meer info via www.maxxis.com/us/news/the-all-new-maxxspeed-and-severe-from-maxxis/

Foto’s zonder watermerk: Roo Fowler – Bike Connection Agency

DoorOlivier Béart