Test nieuw | BH Ultimate Evo 2022: nog verder geïntegreerd

Techniek
1 March 2022 — Olivier Béart

De BH Ultimate Evo geldt in onze ogen als een van de beste mountainbike hardtails van het moment. Het modeljaar 2022 wordt op meerdere punten nog verbeterd met als middelpunt van deze verbeteringen het aspect integratie. Maar er zijn nog enkele kleine verrassingen. Of het ook op het terrein een merkbaar verschil uitmaakt ten opzichte van zijn voorganger, hebben we aan den lijve mogen ondervinden.

Wanneer je je onze test van de vorige generatie van de BH Ultimate Evo (gepubliceerd in april 2020) nog herinnert, dan weet je dat hij toen tot onze favoriete hardtails behoorde. Ondergetekende was zelfs zo overtuigd dat hij er zelf eentje aanschafte. Vandaag stelt BH een nieuwe versie voor die in grote lijnen hetzelfde blijft, maar waarop we wel enkele kleine wijzigingen zien die we eerder ook op andere modellen in het assortiment zagen. Die wijzigingen concentreren zich op twee punten: de balhoofdbuis en de zitbuis/zadelpen.

Laten we beginnen met de zadelpen. BH had zijn eerste Ultimate Evo uitgerust met een zadelpen met een diameter van 27,2 millimeter, dat met het oog op het comfort en de capaciteiten om de trillingen te filteren. Nadeel is dat de consument daardoor beperkt is in zijn keuze voor een telescopische zadelpen. Nochtans een onderdeel dat erg in trek is bij de XC-renners, zeker op een hardtail waarvan de achterkant geen millimeter beweegt wanneer je het gewicht naar achteren verplaatst. Jammer genoeg zijn de modellen met die diameter op één hand te tellen.

Op deze nieuwe versie van de BH Ultimate Evo 2022 kiest het Spaanse merk nu voor een zadelpen met een diameter van 31,6 millimeter. BH gebruikt ook niet langer meer een beugel om de zadelpen vast te klemmen, maar wel een in het frame geïntegreerde klem die al te zien is op verschillende wegmodellen en op bepaalde e-bikes van het merk.

De andere grote verandering is vooraan te vinden aan het balhoofd. Net zoals op de laatste generatie van de BH Lynx Race (een XC full suspension) lopen de kabels voortaan door de bovenkant van het balhoofd, waardoor er op deze plaats niet langer gaten in het frame moeten worden geboord. En de look is daardoor ook net iets cleaner.

Dit balhoofd bevat ook een klemsysteem dat het mogelijk maakt om de ster op de stuurbuis van de vork achterwege te laten. BH heeft daarom een FIT “Fast Intervention Tool” systeem ontwikkeld dat zowel de stuurpen als een multitool omvat die in de stuurbuis wordt weggewerkt. Houd er rekening mee dat dit een optie is en dat als je je fiets er niet mee uitrust, er een eenvoudige platte kap op de stuurpen wordt geplaatst.

Ongewijzigde fundamenten

Aan het frame verandert er voor de rest niets fundamenteels. Zo zien we nog steeds een zeer fijne en naar buiten gebogen staande achtervork die niet alleen verticaal maar ook zijdelings kan vervormen. Dit verdubbelt de vervormingscapaciteit van het frame bij een impact in vergelijking met klassiekere modellen.

Ook aan de geometrie wijzigt er niets. De balhoofdhoek bedraagt nog steeds 68 graden en op een medium meet de reach 440 millimeter en de korte liggende achtervork 420 millimeter, om het bij deze belangrijkste afmetingen te houden.

Ook op de weegschaal zien we weinig verschil met het vorige model: BH kondigt een gewicht aan van 820 gram, maar uit ervaring met dat vorige model ligt dit in realiteit eerder rond de 900 gram (naargelang het type lak). Ook het totaalgewicht blijft in dezelfde zone schommelen als voorheen.

Versies en prijzen

De nieuwe BH Ultimate Evo 2022 zal verkrijgbaar zijn in vijf verschillende montages, telkens gebaseerd op hetzelfde frame. Het goedkoopste model, de 8.0, kost 3599 euro en is uitgerust met een Fox F34SC Performance-vork (die de F32SC op de vorige generatie vervangt) en een aandrijving die is uitgerust met een mengeling van Shimano Deore en XT. Enkel de Race Face Aeffect-wielen lijken ons een beetje ‘over datum’.

Vervolgens is er de 8.5 waarvan de F34SC-vork een Factory-afwerking krijgt. Ook andere onderdelen zoals de aandrijving (full XT, ook voor de remmen) krijgen een upgrade. Prijskaartje van dit model: 4099 euro. De 9.0 is uitgerust met een elektronische Sram GX Eagle AXS-aandrijving en aluminium BH-wielen met een interne breedte van 25 millimeter. Kostprijs: 5299 euro.

Tot slot zijn er nog de twee topmodellen, waaronder de hier geteste 9.5 (6399 euro). Deze is uitgerust met een full Shimano XTR, carbon Race Face-crankstel en carbon BH-wielen met een interne breedte van 30 millimeter. De 9.9 is op zijn beurt uitgerust met een Sram XX1 Eagle AXS. Standaard heb je de keuze uit vier kleuren, maar via het BH Unique-programma kan je op de topmodellen ook je eigen kleurenpalet samenstellen.

BH Ultimate Evo 9.5: de terreintest

Net voor de officiële lancering mochten we ons been al eens over de nieuwe BH Ultimate Evo 9.5 gooien voor een eerste testrit. En ook al hebben we niet heel veel kilometers kunnen rijden met deze nieuwe versie, toch kunnen we dankzij onze zeer goede kennis van de vorige versie heel snel een beeld vormen over waar de gemeenschappelijke punten liggen en welke verschillen deze ontwikkeling met zich meebrengt.

Het belangrijkste element dat we in de eerste plaats hebben geanalyseerd, is het comfort en het gedrag van de achterkant van de fiets. Goed nieuws: ondanks de vergroting van de diameter van de zadelpen blijft deze de trillingen voldoende filteren. We hebben misschien wat minder flex, maar we zitten nog steeds op een van de meest comfortabele hardtails op de markt. Standaard levert BH zijn fietsen met een carbon zadelpen en we hebben niet de mogelijkheid gehad om een ​​telescopisch model te monteren (dat altijd stijver is), maar we voelen duidelijk dat het meeste van het vergevingsgezinde karakter uit het frame zelf komt.

Aan het rendement van de BH Ultimate Evo verandert er niets, het blijft een van de scherpst reagerende fietsen op de markt. In deze context doet zijn laterale stijfheid wonderen en is het reactievermogen van de fiets absoluut opmerkelijk. Zijn capaciteiten op dit gebied worden nog verbeterd door de nieuwe carbon wielen met 30 millimeter brede velgen. Qua sensaties evenaren we sterk de sensaties die we voelden op ons custom model met ultralichte Tune-wielen, die op lange beklimmingen hun meerwaarde bieden.

Een kleine waarschuwing over de 2.4″-banden: ze zijn helemaal niet geschikt voor alle omstandigheden! Op ruw, rotsachtig terrein of op blote wortels – kortom, op droge XC-tracks – zijn ze perfect.

Maar op een natte ondergrond, in modder of op mulle grond, is het lastiger om voldoende grip te vinden. Dit geldt nog meer voor profielen met heel weinig noppen zoals de Aspen en Rekon Race die standaard op onze testfiets zijn gemonteerd. Afhankelijk van de ondergrond waar jij veel rijdt, kan een snelle omwisseling van de banden aan de orde zijn.

De interne doorvoer van de kabels aan het balhoofd is netjes en we begrijpen het waarom (esthetisch mooier, geen gaten meer in het frame, …), maar er moet rekening mee worden gehouden dat het ruimte inneemt in de hoogte, waardoor de cockpit iets omhoog komt. Bij de BH Lynx Evo full suspension hadden we hier geen last van, maar op deze hardtail hadden we graag een lagere cockpit gezien voor een nog agressievere positie en een betere belasting van de voorkant.

Helaas biedt BH geen FIT-stuurpen met een negatieve hoek aan en zul je een klassieker model van een andere fabrikant moeten gebruiken om een (negatief) steilere stuurpen te vinden. Gelukkig is de BH compatibel met elke andere stuurpen op de markt.

In technische afdalingen blijft de BH Ultimate Evo profiteren van zijn zeer moderne geometrie en zijn zeer tolerant frame om een ​​hyperefficiënt, nauwkeurig en ook zeer speels rijgedrag te bieden. Dit is ook een van de punten waarmee dit model vanaf het begin opviel en een van de redenen waarom we er zo dol op zijn. We zijn dan ook blij dat we ze hier intact aantreffen!

Reken daarbij dat je op deze nieuwe versie makkelijker een telescopische zadelpen kan monteren, en je hebt een heel concrete oplossing om bergaf de laatste hinderpaal van de fiets te omzeilen, namelijk het hoge zadel.

Conclusie

Hetzelfde maar dan wel (een beetje) beter: zo zouden we dit nieuwe modeljaar van de BH Ultimate Evo kunnen samenvatten. Zijn nog verfijnder uiterlijk, zijn zitbuis met een grotere diameter waardoor je meer keuze hebt aan telescopische zadelpennen, zijn gedrag bergaf dat net zo efficiënt en leuk blijft, zonder natuurlijk zijn rendement te vergeten: hij voldoet absoluut aan alle eisen en hij cementeert zijn status van benchmark bij de best presterende hardtail-mountainbikes op de markt. Het is meer dan ooit onze favoriet, maar als je de vorige versie hebt, wees gerust, deze is absoluut niet achterhaald. En zelfs als de weinige wijzigingen aan het nieuwe model relevant zijn, is er echt geen dringende reden om de V1 om te ruilen voor de V2.

Meer info via www.bhbikes.com