Test nieuw | BMC Fourstroke AMP LT: de thaumaturge e-bike

Techniek
7 November 2022 — Léo Kervran
Thaumaturg (zelfstandig naamwoord): een persoon wiens handelingen als wonderbaarlijk worden beschouwd, wonderdoener, goochelaar. Toen BMC ons uitnodigde om tijdens de Roc d'Azur hun nieuwe XC-familie te ontdekken, verwachtten we de nieuwste generatie van de Fourstroke en mogelijk een 120 mm LT-versie te ontdekken. Geen e-bike, en al zeker niet met weinig veerweg en een kleine motor. Een recept dat ons op papier terughoudend maakte, maar dat ons op het terrein van gedachten deed veranderen ...

BMC heeft zijn Fourstroke-platform zeer recentelijk volledig vernieuwd (lees: Test nieuw | BMC Fourstroke 01 en Fourstroke LT: the fightclub) en het Zwitserse merk had nog een kleine verrassing voor ons in petto: de komst van een lichte elektrisch ondersteunde versie gebaseerd op de gloednieuwe TQ-motor die we al bij Trek hebben gezien (lees: Test nieuw | Trek Fuel EXe: een (r)evolutie).

Laten we met het frame beginnen. Het is duidelijk dat BMC zo dicht mogelijk bij de Fourstroke LT zonder ondersteuning wilde blijven, die zelf afgeleid is van de nieuwe Fourstroke XC die door het team in de wereldbeker werd gebruikt. We vinden op dat frame de nieuwe versie van de APS-vering (Advanced Pivot System) en een virtual pivot systeem dat specifiek is voor het merk en in dit geval 120 mm veerweg biedt.

120 mm lijkt misschien weinig voor een elektrisch ondersteunde mountainbike, maar aangezien BMC beweert dat de fiets minder dan 16 kg weegt, zou het gewicht van de machine zelf niet te veel veerweg mogen gebruiken en zijn we bereid het merk te geloven als het zegt dat de sensaties heel dicht in de buurt komen van het rijgevoel van de klassieke versie, die ongeveer 4 kg lichter is.

Om dit gewicht te bereiken heeft BMC naast een 100% carbon frame de zeer kleine TQ-motor gebruikt samen met een 360Wh batterij die verborgen zit in de onderbuis (meer hierover verder in het artikel). De Fourstroke AMP LT kan net zoals de versie zonder ondersteuning worden uitgerust met twee bidonhouders zodat je een extra 160Wh range extender kunt monteren en toch een bidon van 550ml mee kunt nemen (350ml op de S). Een geweldige prestatie! Om alle structurele kwaliteiten van het frame en zijn lichtheid te behouden, en om een kleine onderbuis te behouden, is het echter niet mogelijk de interne batterij gemakkelijk te verwijderen.

Laten we deze TQ-motor bekijken. We hebben het er al over gehad toen de Trek Fuel EXe uitkwam (lees Test niew | Trek Fuel EXe: een (r)evolutie) aangezien Trek de afgelopen 3 maanden een exclusiviteitsovereenkomst had met de Duitse fabrikant. Vanaf nu kunnen alle fabrikanten hun fietsen met deze motor uitrusten en we moeten meteen zeggen dat als BMC het eerste merk is dat volgde, ze niet de enige zullen zijn.

Op papier is dit assistentiesysteem niet echt uitzonderlijk: 1,85 kg en 50 Nm koppel voor de motor, hetzelfde gewicht en 360 Wh aan capaciteit voor de batterij. Nee, zijn sterke punten liggen elders.

Eerst de grootte: wat je op de foto hierboven ziet is de complete motor. Ja, dit kinderspeelgoed (of bijna) is een e-mountainbike motor! De TQ HPR-50 is de kleinste motor die momenteel op de markt verkrijgbaar is en voor fietsmerken maakt dat veel zaken gemakkelijker. Geometrie, ophanging … Het wordt veel gemakkelijker om je te concentreren op de belangrijkste elementen van het gedrag van een fiets wanneer de motor die je moet integreren de grootte heeft van een grote appel.

In beweging heeft de TQ HPR-50 nog twee andere voordelen: hij heeft een zeer natuurlijk trapgevoel en is uitzonderlijk stil. Je hoort de motor nauwelijks op een asfaltweg en zodra je de weg verlaat is het alsof hij volledig geluidloos is. Vanuit het oogpunt van de fietser is dit ongetwijfeld de grootste kwaliteit van het product. We nemen afscheid van het continue en hoge gefluit dat zo gebruikelijk is bij andere e-bikes, hier kan je eindelijk genieten van jouw rit zoals bij een klassieke fiets.

De meeste van deze voordelen zijn te danken aan de Harmonic Pin Ring-technologie van de TQ HPR-50. Dit is een door TQ bedacht systeem om de snelheidsvermindering (de motor draait veel sneller dan onze benen) in één stap te regelen in plaats van door een complexe reeks tandwielen. Hier hebben we gewoon een dubbel getand wiel (aan de buiten- en binnenkant) gemonteerd op een excentriek. De krachten van de motor komen van binnenuit en draaien in het grote witte tandwiel, dat vervolgens de krachten overbrengt op de as van het crankstel.

Eén enkele stap betekent een betere krachtoverbrenging, minder onderdelen en dus minder wrijving en minder lawaai. Dat is allemaal nuttig totdat de motor wordt uitgezet! Ten slotte heeft de TQ-motor ook een verhouding tussen input- en outputsnelheid van slechts 1:17, terwijl de meeste motoren op de markt tussen 1:30 en 1:50 liggen. Hoe lager de verhouding, hoe lager het geluid, maar meestal maakt dit het onderdeel ook minder efficiënt. Dit is hier niet het geval verzekert TQ ons. Ze leggen ons uit dat het door alles in Duitsland te ontwikkelen en te produceren, een systeem heeft kunnen ontwerpen dat zelfs bij ‘lage’ snelheden efficiënt is.

Om dit alles te besturen heeft BMC ervoor gekozen vast te houden aan de klassieke TQ weergave en besturing (Trek heeft een eigen systeem ontwikkeld). Het display is strategisch geplaatst op de bovenbuis, en het display kan worden aangepast via de TQ-applicatie. Met deze app kun je ook je ondersteuningsmodi aanpassen.

Geometrie

Laten we opnieuw kijken naar de BMC Fourstroke AMP LT, en meer bepaald naar zijn geometrie. Als we naar de afmetingen kijken zien we duidelijk dat deze extreem dicht bij de LT-versie zonder ondersteuning liggen. Dit geldt met name voor de stuurhoek van 66,5° en de zeer rechte zitbuis (77°). De verschillen zijn minimaal: de achtervork meet 435 mm, dat is slechts 3 mm langer, de stack is 605 mm lang in maat M (+13 mm) en de BB Drop bedraagt slechts 2 mm.

Versies en prijzen

De nieuwe BMC Fourstroke AMP LT wordt aangeboden in vier verschillende uitvoeringen, allemaal met hetzelfde frame en motor/accupakket. Het startbedrag is vastgelegd op 6899 euro (THREE) waarvoor je volgende afmontage krijgt: RockShox SID RL-vork, Deore/SLX-aandrijving en aluminium wielen. De prijs stijgt dan naar 7999 euro (TWO), hiervoor krijg je een SID SL Select+, SLX/XT-aandrijving en DT 1900-wielen.

Daarna volgen de luxe versies, met een SID SL Select+, GX Eagle-aandrijving en DT 1501-wielen voor 9999 euro enerzijds (ONE), en met een XX1 Eagle AXS, Fox F34SC Factory en carbon DT 1200-wielen voor 13999 euro anderzijds (LTD). De beschikbaarheid zal in de komende weken worden aangekondigd.

BMC Fourstroke AMP LT: de terreintest

BMC presenteerde deze AMP-versie als de elektrisch ondersteunde tegenhanger van de Fourstroke LT. Het lag dan ook voor de hand om deze op hetzelfde moment en op vergelijkbare paden te ontdekken. De dag nadat we kennis hadden gemaakt met de Fourstroke LT gingen we over de paden van de Esterel rijden met Julien Absalon als gids.

Voorspelbaar genoeg vinden we het zeer natuurlijke trapgevoel dat we ontdekten op de Trek Fuel EXe terug. De TQ-ondersteuning overdrijft nooit en begeleidt de rijder perfect op deze lichte fiets, terwijl de meeste andere systemen de indruk kunnen wekken je te pushen, soms te veel of soms … te weinig. Een ander voorbeeld is dat je zonder erbij na te denken kunt wisselen tussen zitten en rechtopstaan terwijl dat bij grote motoren vaak ingewikkelder is.

De door BMC gedefinieerde standen leken ons vrij goed aangepast aan het specifieke programma en het karakter van de fiets. De eerste twee (laten we ze Eco en Trail noemen) zouden identiek zijn aan de oorspronkelijke TQ-configuratie, maar de laatste (laten we hem Turbo noemen) werd tot het uiterste gedreven om de nodige ondersteuning te bieden op de zwaarste hellingen. Alle ondersteuning die je nodig hebt, ja, maar gedoseerd: in de ongeveer veertig kilometer die we ermee gereden hebben, en ondanks een paar “onmogelijke klimuitdagingen”, werden we nooit verrast door een te veel aan vermogen dat ons zou hebben kunnen doen doorslippen.

Qua gevoel is het alsof je de hele tijd op een fiets van 8-9kg zit en in vorm bent, of zelfs in topvorm. Als je snel gaat, heb je nooit het gevoel dat je “te snel” gaat in vergelijking met wat je fysiek zou kunnen met een klassieke fiets. Nee, op deze BMC Fourstroke AMP LT heb je gewoon het gevoel dat je het tempo van een topsporter haalt, ook al is de conditie er niet (meer). Voor degenen die een verleden in XC-competitie hebben is het een traktatie en vind je er je benen van weleer mee terug!

We schakelen over naar de afdaling en daar vinden we de levendigheid terug die BMC vernoemde toen ze deze fiets met de Fourstroke LT vergeleken. Je hebt immers maar 15 kg tussen je benen, hetzelfde gewicht als sommige aluminium trail/AM’s en lichter dan veel enduro’s! Met zijn goed doordachte geometrie is de Fourstroke AMP LT een echt speeltje die je kunt plaatsen waar je maar wilt, zeker als je een fiets met iets meer veerweg gewend bent.

Wij vonden het des te aangenamer omdat het extra gewicht van 4 kg in vergelijking met de niet-ondersteunde LT echt lijkt te helpen. De fiets is nog steeds dynamisch in de bochten, maar geeft meer vertrouwen wanneer het technischer wordt en de vering lijkt minder stijf. Tot slot is deze fiets minder veeleisend, toegankelijker en comfortabeler, zonder veel gevoel te verliezen in aanvalsmodus.

Een laatste woord over de autonomie? Op een relatief snel parcours (iets meer dan 40 km en 900 hoogtemeters) zat niemand in ons groepje op minder dan 60% batterijvermogen na de eerste 600 meter stijgen. Te voorzichtig geweest? Mogelijk, maar zelfs als we de rit afmaken zonder specifiek op de batterij te letten (we kunnen ons net zo goed vermaken met zo’n marge!), dan nog hebben we 30 tot 40% autonomie over. Dit belooft veel goeds voor de toekomst, en is vreemd genoeg veel beter dan de Trek Fuel EXe. Is dit misschien het effect van de XC-banden, het lager gewicht en het algemeen sportievere karakter?

Conclusie

We zullen niet verbergen dat we voor deze test niet echt het nut zagen in een e-bike met minder dan 140-150 mm veerweg. Met deze Fourstroke AMP LT heeft BMC ons op andere gedachten weten te brengen en we durven zelfs te stellen dat we deze elektrische versie prettiger vinden rijden dan de klassieke Fourstroke LT. De TQ-HPR50 motor zorgt voor een heel sportief gevoel, een kenmerk dat het Zwitserse merk dierbaar is, en bergaf leek deze AMP-versie ons veel toegankelijker dan die zonder ondersteuning. Met een rijbereik dat meer dan voldoende lijkt, zou dit model wel eens een topper kunnen worden.

Meer info via bmc-switzerland.com

Foto’s BMC – Etienne Bornet & Maxime Schmid