Test nieuw | Cannondale Moterra SL: het beste van twee werelden?

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Cannondale Moterra SL: het beste van twee werelden?

Het ontwikkelen van een e-mountainbike met een motor en batterij die een krachtige e-bike waardig zijn en tegelijkertijd het gewicht en de wendbaarheid van een lichte e-bike behoudt, dat was de missie van Cannondale bij het ontwerpen van de nieuwe Moterra SL. Met een gewicht van 19,3 kg in maat M opent de Moterra SL een nieuwe deur voor e-bikes. We kregen een uitnodiging om dit model exclusief te komen ontdekken in Portugal, en dit is wat we ervan vonden. 

Cannondale, een merk met veel geschiedenis in de mountainbikewereld, had tot nu toe nooit echt de stap naar de lichtgewicht e-bike gezet, en het is op een heel bijzondere manier dat het nu heeft besloten mee te surfen met deze recente trend. Meestal verstaan we onder lichte e-mountainbikes fietsen die zijn uitgerust met een kleinere motor en batterij (zoals de Scott Lumen, Specialized Levo SL, enz.), maar Cannondale koos voor een andere visie op de SL-versie van zijn elektrische model.

“De Moterra SL is de lichtste, krachtige e-bike ooit gemaakt! Dit is een project dat ons nauw aan het hart ligt en we kunnen het ons veroorloven om dit soort innovatieve projecten te onderzoeken, vooral dankzij de kracht van de Pon-groep”, legt Mike Marro, marketingmanager van het merk, uit. Vergeet niet dat Cannondale feitelijk eigendom is van Pon Holdings, naast Santa Cruz, Cervélo, Focus, Reserve, … Deze verschillende merken hebben elk hun eigen geschiedenis, filosofieën en doelstellingen en bestaan ​​naast elkaar binnen de groep. Voor Cannondale lijkt dit een wens naar innovatie en onderzoek en ontwikkeling te zijn.

Frame: lager gewicht als doel

Op papier is de Moterra SL een trail e-MTB, met een carbon frame met 160 mm veerweg aan de voorkant en 150 mm aan de achterkant. Het merk wil de nadruk leggen op de positionering van dit nieuwe frame: “De wereld van e-MTB’s is momenteel verdeeld in twee categorieën: krachtige e-bikes en lichte e-bikes. De Moterra SL mag dan wel een fiets zijn die tussen deze twee categorieën in zit, maar hij is vooral veel meer dan alleen een fiets die ergens tussenin valt!”

Het doel van het merk is om met deze SL-versie van de Moterra een lichte en wendbare fiets aan te bieden waarvan het rijgedrag is geïnspireerd op de lichte e-bike modellen, terwijl de mogelijkheden en autonomie van krachtige e-bikes behouden blijven. Zo ontwikkelt de motor een koppel van 85 Nm en een vermogen van 600 W en de batterij een vermogen van 601 Wh.

Wat het gewicht van deze Moterra SL betreft, kondigt Cannondale de complete fiets aan, in maat M en tubeless, op 19,7 kg.

Wat het gewicht van deze Moterra SL betreft, kondigt Cannondale de complete fiets aan, in maat M en tubeless, op 19,7 kg. Ter vergelijking: de Specialized Turbo Levo Pro wordt aangekondigd op 22,5 kg, de Canyon Spectral:ON CFR op 21,70 kg, de Moustache Samedi Game op 22,9 kg, de Trek Rail 9.9 op 23,75 kg (maar met een 750 Wh batterij), … De Cannondale Moterra die we tot nu toe kenden, woog 24,8 kg met een batterij van 750 Wh. Kortom, qua gewicht weet Cannondale zich te onderscheiden!

De Cannondale Moterra SL wordt standaard geleverd in een mullet-montage, met een 29″-wiel aan de voorkant en een 27,5″-wiel aan de achterkant om de wendbaarheid van de fiets te maximaliseren. Montage van een 29″-wiel aan de achterkant is mogelijk, door de flip-chip die daarvoor voorzien is om te draaien.

Naast de knowhow van het merk op het gebied van de ontwikkeling van carbon frames, is het de constructie van de Scalpel (historisch crosscountrymodel van het merk) waar Cannondale voor deze Moterra SL een beroep op deed, en meer bepaald op zijn “FlexPivot”-systeem. We komen hier een paar regels later op terug om de voordelen op het gebied van constructie en kinematica verder te beschrijven, maar laten we er vanaf het begin op wijzen dat deze zeer dunne carbon vellen het merk in staat hebben gesteld een paar kostbare grammen te besparen.

De Cannondale Moterra SL is uiteraard uitgerust met een interne doorvoer van de kabels, waarvan de plaats van de doorgang zelf kan gekozen worden. Wetende dat gebruikers nog steeds worden verscheurd tussen een doorgang in de headset of direct in het frame, gaf Cannondale er de voorkeur aan om beide opties te voorzien en de keuze te laten aan de klant. Standaard komen de kabels het frame binnen via de zijkanten van de balhoofdbuis, zoals op de “ouderwetse manier”.

Ondersteuning: kracht en autonomie

De Cannondale Moterra die we reeds kenden, is uitgerust met een Bosch Performance CX-motor; voor de SL-versie wendde Cannondale zich tot de concurrentie en de Shimano EP801-motor. Die ontwikkelt zoals reeds gezegd een koppel van 85 Nm en een maximaal vermogen van 600 Wh, voor een gewicht van 2,7 kg.

“Met zijn recente update is de Shimano EP801 terug in de race en kan hij op de trails gemakkelijk rivaliseren met de beste van zijn concurrenten, terwijl hij een lager gewicht biedt. We zijn overtuigd van deze ondersteuning, vooral omdat we de kans hadden om hand in hand met Shimano samen te werken om onze motorisering te personaliseren”, legt Adam, een ingenieur bij Cannondale, uit.

Cannondale stapte af van de fabrieksinstellingen van de EP801-motor om vier modi met persoonlijke instellingen aan te bieden

Het is in de eerste plaats aan de kant van de ondersteuningsmodi dat Cannondale is afgestapt van de fabrieksinstellingen van de EP801-motor om vier modi met persoonlijke instellingen aan te bieden. De Moterra SL is uitgerust met de volgende modi: Eco, Trail, Boost en Turbo. Het is aan de kant van de traprespons dat deze modi zijn aangepast, met een gevoeligere reactie bij een hoge trapfrequentie.

Weet echter dat het mogelijk is om terug te keren naar de standaardmodi, maar ook om de modi aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren, er tot vijftien verschillende toe te voegen, er enkele te verwijderen om er maar maximaal drie te behouden, … en dat allemaal via de E -Tube Cyclist-app die gratis beschikbaar is.

Cannondale heeft ook aan de batterij gewerkt om een eigen oplossing te bieden: “Met behulp van speciale cellen die meer energie per kilo opslaan dan ooit tevoren, hebben we een ongelooflijk compacte batterij gemaakt die 601 Wh kan bevatten voor slechts 3,1 kg, inclusief bedrading”, legt Adam uit.

Voor de display en de bediening van de motor werd wel gekozen voor de gebruikelijke oplossingen van Shimano. Merk ook op dat er een minimalistische bediening in de bovenbuis is geïntegreerd, en dat het daarom mogelijk is om zonder scherm en bediening op het stuur te werken.

Onder het bottom bracket zien we dat er ter hoogte van de motor een beschermingskap aanwezig is.

Veringen: geïnspireerd op de Scalpel?

We vertelden je een paar regels hierboven al dat Cannondale zijn “FlexPivot”-technologie, die we eerst op de Scalpel zagen, heeft overgedragen naar dit nieuwe elektrisch ondersteunde model. Het merk heeft de constructie van de dunne carbon vellen herzien om deze aan te passen aan dit type fiets met meer veerweg.

“De FlexPivot-staande achtervork is meer dan enkel een besparing op gewicht, ze vormt de kern van ons ophangingsontwerp. Het concept is identiek aan dat van de Scalpel, maar de uitvoering is anders. Hierdoor kunnen we de stijfheid van een single pivot verkrijgen, met de instelmogelijkheden van een 4 bar linkage architectuur”, legt Adam uit. “Bij de uitgevoerde tests hebben we geen enkele breuk vastgesteld en de levenslange garantie is uiteraard van toepassing”, vervolgt hij.

Het ‘draaipunt’ in de vorm van dunne carbon vellen bevindt zich helemaal achteraan de liggende achtervork en vormt een echt Horst Link-draaipunt, zodat we kunnen zeggen dat deze kinematica een authentiek 4 Bar Linkage-systeem is. Dit maakt het ook mogelijk om zonder lagers te werken op de liggende achtervork en het vergemakkelijkt het onderhoud.

Ons testmodel is uitgerust met een Fox Float 36 Factory-voorvork van 160 mm en een Fox Float X Factory-schokdemper met een veerweg van 150 mm.

Geometrie Cannondale Moterra SL

Op papier wordt de Cannondale Moterra SL gekenmerkt door een moderne geometrie met een relatief korte reach (445 mm), een liggende achtervork van 449 mm, een rechte zitbuishoek (77°) en een zeer vlakke balhoofdhoek (62,5°)!

Zoals gebruikelijk bij Cannondale profiteert de Moterra SL van het ‘Proportional Response’-ontwerp van het merk. Deze methode heeft tot doel bepaalde sleutelelementen van de fiets aan te passen aan elke framemaat: geometrie, massaverdeling, kinematica, … Elke maat heeft zijn eigen fiets, zou je kunnen zeggen!

De Cannondale Moterra SL profiteert ook van een Acros-headset waardoor de stuurhoek met 1,2° kan worden gevarieerd met behulp van cups. In de meest open positie (62,5°) geniet de stabiliteit bij hoge snelheden de voorkeur, terwijl de tegenovergestelde instelling (64°) zal bijdragen aan de manoeuvreerbaarheid van de fiets. De verandering wordt aangebracht door de cups van deze headset om te draaien.

Onderdelen Cannondale Moterra SL 1

Voor de duur van onze test in Portugal stelde Cannondale ons een topmodel ter beschikking. Deze Moterra SL 1 wordt verkocht voor een prijs van € 9.999. Zoals we al hebben vermeld, zijn de veringen afkomstig van Fox met een Float 36 Factory-voorvork en een Float X Factory-schokdemper, met respectievelijk een veerweg van 160/150 mm.

De Sram XO T-Type aandrijving heeft een kettingblad van 34 tanden en cranks van 165 mm.

Magura MT7-remmen met HCW-hendels (d.w.z. aluminium hendels die een uitgebreidere aanpassing van de reach bieden) en 203 mm remschijven voor/achter moeten ervoor zorgen dat je tijdig tot stilstand komt.

Het onderstel bestaat uit DT Swiss XM1700-velgen met een interne breedte van 30 mm en een Maxxis DHF-band (2.5”, EXO+-karkas) aan de voorkant en een Maxxis Dissector (2.4”, EXO+-karkas) aan de achterkant.

Bij de rest van de onderdelen zorgt HollowGram – het onderdelenmerk van Cannondale – voor de cockpit met een 780 mm breed carbon stuur en een stuurpen van 35 mm. De telescopische zadelpen is eveneens afkomstig van Cannondale en biedt een drop van 170 mm, aangevuld met een Fizik Terra Redon X3-zadel.

Gewicht, versies en prijzen van de Cannondale Moterra SL

Naast ons testmodel, de Moterra SL 1, die dit artikel illustreert, staan ​​er nog twee andere versies in de catalogus van het merk:

Aan het meest toegankelijke model, de Cannondale Moterra SL 2 (20,6 kg), kleeft een prijs van € 7.999. Hij is verkrijgbaar in twee kleuren (witgrijs of snoeprood) en als volgt uitgerust:

Voorvork: Fox 36 Performance
Demper: Fox Float X Performance
Aandrijving: Shimano XT
Remmen: Magura MT5
Wielen: Stans Arch MK4-velgen, DT Swiss Champion-spaken en Formula DC-naaf aan de voorkant, DT Swiss 370 aan de achterkant.
Banden: Maxxis DHF 2.5 EXO (voor) en Maxxis Dissector 2.4 EXO (achter)

Aan het andere uiterste is er ook nog de Lab71-versie van deze Moterra SL (19,5 kg) met een prijs van € 13.999. Deze ultra premium versie heeft een prachtige parelmoerkleur en is uitgerust met volgende (dure) componenten:

Voorvork: Fox 36 Factory
Demper: Fox Float X Factory
Aandrijving: Sram XX SL T-Type
Remmen: Sram Code Ultimate Stealth
Wielen: DT Swiss XMC 1501
Banden: Maxxis DHF 2.5 EXO+ (voor) en Maxxis Dissector 2.4 EXO+ (achter)
Cockpit: OneUp Ebar carbon stuur en OneUp aluminium stuurpen
Telescopische zadelpen: RockShox Reverb AXS

Cannondale Moterra SL: de terreintest

Cannondale had ons voor de presentatie van de nieuwe Moterra SL uitgenodigd in Braga, de derde grootste stad van Portugal, gelegen op minder dan een uur rijden van Porto. Naast het milde weer aan het einde van de winter, is het ook een van de favoriete speeltuinen van een renner van het merk, Josh Bryceland.

Wie kon er ons dan ook beter gidsen dan de Britse renner zelf! Naast de 50to10-ster had het gidsenbureau “WeRide.PT” de beste circuits voor ons geselecteerd om dit nieuwe frame op de proef te stellen. Mooi!

Met onze 1m77 vonden we al snel onze draai op een medium van de Moterra SL. We reden in de mullet-configuratie, namelijk met een 29-inch wiel aan de voorkant en een 27,5-inch wiel aan de achterkant. Voor de balhoofdhoek stonden de cups in de meest open positie, namelijk 62,5°. Onze voorvork was dan weer opgepompt tot 65 psi en op de demper kozen we voor een SAG van 25% voor een rijder met een gewicht van 63 kg.

Om de top van de paden te bereiken, profiteren we van het vermogen (en vooral het koppel) dat wordt geboden door de Shimano EP801-ondersteuning om de verschillende technische passages en steile beklimmingen die voor ons liggen te overwinnen. Op dit punt is er geen discussie: de krachtige ondersteuning van deze Moterra SL speelt niet in dezelfde categorie als de motoren van zogenaamde lichte e-mountainbikes. Wat op papier al zonneklaar is, gezien de cijfers van het koppel en het vermogen, is op het terrein een toegevoegde waarde die meteen opvalt.

Ook de verhouding tussen het gewicht en het vermogen is gunstig. Met minder dan 20 kg op de weegschaal is de wendbaarheid van deze Moterra SL prettig bij technische obstakels zodat je niet hoeft te vechten om de fiets te positioneren en een traject te kiezen. Voeg daar de goede zitpositie bij en je hebt met de Moterra SL een ideaal klimwapen.

Het kleine negatieve punt komt van de motor, en meer bepaald van de display waar de Trail- en Boost-modi (dat wil zeggen de twee tussenliggende modi, en degene die we het meest gebruikten) beide worden weergegeven door de kleur geel. Daardoor zijn ze moeilijk te onderscheiden in de hitte van het moment. Een andere kleur zou welkom zijn, of simpelweg de mogelijkheid om de kleuren van de verschillende modi in de app te veranderen. Ook vinden wij dat de keuze om vooral de snelheid weer te geven, die het grootste deel van de ruimte op de display in beslag neemt, ten koste van de gebruikte modus, zinloos is voor de e-mountainbike praktijk.

Als we een berg oprijden, is dat om nog sneller weer naar beneden te keren! Dat komt goed uit, want de Moterra SL is gemaakt voor deze missie. We hadden veel plezier op de eerste routes die onze gidsen hadden uitgekozen, met afwisselend obstakels, jumps en kombochten die ons pad kruisten op zeer goed onderhouden tracks. Op dit soort van vloeiende paden verrast de Moterra SL met zijn wendbaarheid en bewegingsgemak. Zonder de ondersteuning zou je zelfs denken dat je met een goed enduroframe onderweg bent. Door het gewicht van het frame moet je je bewegingen iets forser uitvoeren, maar eenmaal dat je dat onder de knie hebt, heb je het gevoel dat je met de fiets kunt doen wat je wilt.

Een onverwachte bocht? Een rots waar je over moet? Een wortel die een bunny-hop vereist? Er zijn zoveel scenario’s waarmee we het wendbare karakter van de Moterra SL kunnen ontdekken. Met hem is het gemakkelijk om de fiets te gebruiken om een ​​obstakel te vermijden, een alternatief traject uit te proberen of gewoon plezier te hebben met het reliëf van het terrein. Wees echter voorzichtig, de bijna twintig kilo van het frame blijft aanwezig en dit soort plezier kan uiteindelijk zeer vermoeiend blijken … De Moterra SL mag dan wel zo vinnig zijn als een lichte e-bike, de realiteit is wel dat hij extra gewicht meesleurt.

Van het kenmerkende rustige karakter van de originele Moterra is hier geen spoor meer, maar de SL-versie behoudt wel het aspect dat hij stabiel is en vertrouwen schenkt aan de bestuurder dankzij de goede zitpositie die het frame en zijn geometrie bieden. We vergeleken hem hierboven qua wendbaarheid al met een enduroframe waarbij je je bewegingen wat forser moest uitvoeren, maar bergaf kan hij wel niet dezelfde stabiliteit op tafel leggen als dat enduroframe. Laten we duidelijk zijn: slecht is hij hier ook niet in en hij komt tot rust eens zijn kruissnelheid bereikt, maar wil je nog sneller dan wordt het lastiger. Dit is geen fout, maar eerder een karaktereigenschap die verband houdt met zijn wendbaarheid. We voelen het frame onder ons leven en dat vinden we leuk!

Aan het einde van onze testrit met dit nieuwe model kunnen we niet anders dan ons een versie van deze Moterra SL voorstellen met een nog compactere batterij. Als we de keuze van Cannondale voor de 625 Wh-batterij begrijpen, waardoor we zonder nadenken van de motor kunnen profiteren, hebben we aan het einde van onze eerste testdag slechts 2 van de 5 blokjes van de batterij verbruikt, wat goed is voor ongeveer 30 km en 1600m hoogtemeters. Een identiek frame, uitgerust met een batterij van 400 Wh, zou een paar extra kilo’s besparen en de wendbaarheid nog een stukje verder duwen. Uitproberen, zouden we willen zeggen aan Cannondale! Bedenk echter dat de autonomie sterk afhankelijk is van vele factoren, zoals het gewicht van de piloot, het type rit, het terrein, enz.

We moeten specificeren dat dit slechts een eerste indruk is, en geen echte test zoals we doorgaans uitvoeren op Vojo (waarvoor een langere periode nodig is op de trails die we goed kennen, evenals verschillende meningen en verschillende instellingen). Tijdens deze korte kennismaking kunnen we de ins en outs van het frame in kaart brengen, maar in dit stadium is er geen sprake van om commentaar te geven op de sterke en zwakke punten …

Verdict

Een lichte e-bike zijn of niet? Een krachtige e-bike zijn of niet? De Cannondale Moterra SL koos voor de middenweg met een frame dat sensaties biedt die dicht bij een lichte e-bike liggen en tegelijkertijd de mogelijkheden en autonomie heeft van een “grote” motor zoals de Shimano EP801. Met een gewicht van 19,7 kg op de weegschaal wist de Moterra SL 1 ons te verrassen met zijn wendbaarheid en rijplezier, zowel bergop als bergaf. We voelen ons zelfverzekerd en goed gepositioneerd op het frame, terwijl we over de mogelijkheden van de Shimano EP801-motor beschikken bij het klimmen. Cannondale benaderde de SL-versie van zijn e-MTB via een verrassende insteek, maar dat is verre van oninteressant! 

Meer info via https://www.cannondale.com

DoorAdrien Protano