Test nieuw | Classified PowerShift: het dubbel kettingblad verhuist naar de achternaaf

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | Classified PowerShift: het dubbel kettingblad verhuist naar de achternaaf

Toch over de voordelen beschikken van een dubbele aandrijving terwijl je fiets maar één kettingblad telt en ook de voorderailleur afwezig is, dat ruikt sterk naar een mooi marketingpraatje. Maar het bestaat en is exact de richting die Classified is ingeslagen met zijn Powershift-systeem. Tot hiertoe was dit systeem enkel beschikbaar voor wegrenners en gravelaars, maar het Belgische merk heeft nu een versie onthult die is geoptimaliseerd voor onze mountainbikes en die is uitgerust met een specifiek schakelapparaat. We gingen langs bij het team achter deze ingenieuze “dual ratio”-naaf en kregen de kans om het Powershift-systeem op de proef te stellen op onze eigen paden.

Na Sram en zijn nieuwe AXS T-Type systeem is het nu de beurt aan een kleinere acteur om over de tongen te rollen: Classified! Deze naam zal je waarschijnlijk niet onbekend in de oren klinken, vermits het merk al meermaals in beeld kwam door een heel peloton gepensioneerde wegrenners als Tom Boonen, Anna van der Breggen, André Greipel en recent nog Philippe Gilbert achter zich te scharen als investeerders. En in de World Tour op de weg zagen we het systeem ook al op de fiets van Victor Campenaerts opduiken.

Het was echter met het oog op het mountainbiken dat het merk achter het Powershift-systeem in 2019 werd opgericht door Mathias Plouvier en Roëll van Druten. Ook al wil het verhaal dat het product er uiteindelijk eerst kwam voor de weg en gravel, toch bleef Classified zich inspannen om een ​​product aan te bieden dat is aangepast aan het mountainbiken. En dat was niet gemakkelijk omdat de MTB-versie de ontwikkeling van veel specifieke onderdelen vereiste om aan de beperkingen van de discipline te voldoen.

We hebben het hier niet over een nieuwe aandrijving op zich, maar eerder een aanvulling op de huidige bestaande aandrijvingen. Simpel gezegd: je behoudt je huidige derailleur, het crankstel, de shifter en zelfs de ketting. Wat verandert met de Powershift van Classified is de compactere cassette (11-40t 12-speed) en vooral het feit dat deze op een planetaire naaf met daarin twee versnellingen wordt gemonteerd die je kunt activeren via een kleine draadloze bediening op het stuur, die communiceert met de naaf dankzij een ‘slimme’ steekas die als relais fungeert.

Met de Powershift profiteer je van een dubbele aandrijving, maar dan zonder voorderailleur en met maar één enkel kettingblad …

Classified legt uit dat je met de Powershift profiteert van een dubbele aandrijving, maar dan zonder voorderailleur en met maar één enkel kettingblad … Je zou kunnen zeggen dat de voorderailleur naar de naaf is gemigreerd. Eigenaardig niet?

Met het systeem beschik je in feite over een ​​’klassieke’ aandrijving (d.w.z. een verhouding van 1/1) of, met een slag van de Ringshifter (d.w.z. de kleine draadloze bediening van het merk), over een aandrijving met een verhouding van 0,7 die lijkt op een tweede (en kleiner) denkbeeldig kettingblad. Om je een idee te geven: schakelen naar de tweede stand met een verhouding van 0,7 komt overeen met 3 tot 4 versnellingen terugschakelen.

Dit schakelen gebeurt in een oogwenk, want Classified kondigt aan dat deze overgang 150 milliseconden duurt. Een laatste detail dat het merk ons ​​laat ontglippen: de overgang tussen de twee ‘versnellingen’ kan onder vol vermogen gebeuren (tot 1000 watt aldus het Belgische merk). De Ringshifter kan 10.000 keer schakelen vooraleer hij dient opgeladen te worden. Dit alles wekte onze nieuwsgierigheid en zette ons ertoe aan om naar het hoofdkantoor van het merk in Antwerpen te gaan.

Bezoek aan het hoofdkantoor en ontmoeting met het team:

Voorheen was het merk gevestigd in Turnhout, maar het verhuisde onlangs naar een modern pand in industriële stijl in het hart van Antwerpen. Een manier voor het kleine, nog steeds weinig bekende merk om een ​​zekere nabijheid met zijn potentiële klanten te verzekeren en tegelijkertijd zijn Belgische stempel te behouden.

Het verhaal van Classified begon echter in de automobieltransmissie-industrie: Mathias Plouvier, de CEO en medeoprichter van Classified (hier afgebeeld), ontmoette daar Roëll van Druten. “We werkten allebei aan transmissies met een dubbele koppeling die op bepaalde automodellen te vinden zijn. We werden erdoor geïnspireerd en we wilden, als tweewielerliefhebbers, deze kennis overbrengen op het mountainbiken”, legt Mathias uit. “En dan met name op het gebied van de aandrijvingen, want dat leek ons ​​het zwakste punt van de mountainbike”, vervolgt de CEO.

“Het was dus in feite met het mountainbiken in gedachten dat we ons systeem oorspronkelijk ontwikkelden. Dat was 9 jaar geleden, rond dezelfde tijd als de lancering van Srams 1x-aandrijflijn. We waren ervan overtuigd dat deze oplossing niet voldoende was en begonnen ons de Powershift in te beelden. Het was echter in het wegwielrennen dat we ons eerste product ontwikkelden. Misschien omdat we in het midden van Vlaanderen zitten en het hier makkelijker is om op de racefiets te rijden (lacht). Het moet ook gezegd worden dat onze ambassadeurs voormalige wielrenners zijn en al snel potentie zagen in het systeem voor een gebruik op de weg. Nu hebben we de mountainbike-versie verbeterd en willen we ook in dat domein meer aanwezig zijn”, antwoordt Mathias op de vraag naar het waarom van de latere komst van het systeem in het mountainbiken. Tegelijkertijd kondigt Classified aan dat het werkt aan een product bedoeld voor stadsfietsen.

Classified is trots op het Belgische label. Het ontwerp en de montage van de naven wordt in Antwerpen uitgevoerd, maar de R&D-afdeling is gevestigd bij de noorderburen in Eindhoven. Een paar snelle foto’s en we laten de medewerkers hun werk voortzetten in dit deel van het kantoor waar concentratie hoogtij viert …

Enkele burelen verder doet hoofdingenieur Bruno de Naeyer teken dat we onze vragen op hem mogen komen afvuren.

Vojo: Dag Bruno, hoe gaat het met je? Al goed gesetteld in dit nieuwe pand?

Bruno: Dag Vojo. Jazeker, alles gaat goed! We zijn zeer blij met dit nieuwe hoofdkantoor dat erg comfortabel is om efficiënt te werken. Bovendien is er zelfs een geweldige broodjeszaak om de hoek voor de lunch (lacht).

Vojo: Klopt het dat je nog voor andere bedrijven in de wielerwereld hebt gewerkt, die niet altijd gerelateerd waren aan het mountainbiken, voordat je vorig jaar bij Classified terechtkwam? Denk je, gezien deze verschillende ervaringen, dat het voordeel dat Powershift met zich meebrengt hetzelfde is voor alle disciplines, zowel op racefietsen als op mountainbikes?

Bruno: Inderdaad, ik werkte voorheen op de afdeling product- en designontwikkeling van Ridley en ik werkte ook voor Cowboy (een Brussels merk van stadsfietsen, n.v.d.r.). Het Powershift-principe blijft hetzelfde, ongeacht de discipline, maar ik denk dat het niet hetzelfde voordeel biedt voor alle disciplines. Op de weg en bij het gravelbiken maakt het systeem het mogelijk om aan efficiëntie te winnen, terwijl bij mountainbiken het voordeel meer bij comfort en duurzaamheid zal liggen met minder significante beperkingen voor de ketting en de aandrijving in het algemeen.

Vojo: Comfortabeler en duurzamer, zeg je. Kun je ons daar meer over vertellen? Is het systeem tot op zekere hoogte ook niet een bron van meer efficiëntie bij het mountainbiken?

Bruno: Als we een klassieke aandrijving met 1×12 versnellingen nemen, biedt deze een bereik van maximaal 520%, met een gemiddeld verschil tussen de versnellingen van 16%. Op een aandrijving die is uitgerust met het Powershift-systeem neemt het bereik toe tot 530%, terwijl het gemiddeld verschil daalt tot 10,5%.

In de praktijk vertaalt dit zich in een kleinere sprong tussen de versnellingen, en dus de mogelijkheid om een ​​beter op elkaar afgestemde versnelling te verkrijgen, en dus een efficiëntere cadans. Ook de uitlijning van de ketting is verbeterd, wat synoniem staat voor een betere krachtoverbrenging. Het is duidelijk comfortabeler in gebruik, maar het kent ook een prestatiefactor. Waar de bijdrage op de weg enkel dit laatste betreft, worden in het mountainbiken beide werelden geraakt: prestaties en comfort.

Tot slot zijn de kleinere sprongen tussen de versnellingen en de betere uitlijning van de ketting prettiger in gebruik, maar ook minder belastend voor de aandrijving, wat de duurzaamheid van de aandrijving ten goede komt. Door met de Ringshifter het equivalent van 4 versnellingen tegelijk te kunnen schakelen, worden ook de enorme spanningen op de ketting vermeden waardoor deze doorgaans breekt.

Vojo: De basis van het Powershift-systeem bedoeld voor het mountainbiken blijft hetzelfde als van de versie die we al kennen op de weg. Maar welke wijzigingen werden er aangebracht?

Bruno: Klopt, de basis is hetzelfde gebleven, maar we hebben 2 grote veranderingen doorgevoerd. De eerste houdt verband met de beperkingen die het systeem ondervindt op mountainbikes, die hoger zijn dan wegfietsen en gravelbikes. Om dit op te lossen hebben we het freewheel opnieuw ontworpen door het aantal pallen te verdubbelen en te besluiten alleen de “L”-vormige pallen te behouden (en niet de helft “L”-vormig en de andere helft in de vorm van een omgekeerde “L”). We hebben ook de kleminrichting herzien. Het tweede belangrijke punt van aanpassing is te vinden op de cassette, die werd versterkt en opnieuw werd bestudeerd om te voldoen aan de omstandigheden tijdens het mountainbiken. Dit alles resulteerde in 47 andere onderdelen ten opzichte van de voor de weg bestemde versie.

Vojo: De echte noviteit van deze MTB-versie is de Ringshifter! Was dit jullie eerste keuze?

Bruno: Helemaal niet, we hebben de eerste 8 maanden van ontwikkeling besteed aan een totaal andere optie! Dat was een besturing gekoppeld aan een besturingseenheid, een beetje zoals bij Zirbel. De inspiratie was goed, maar uiteindelijk realiseerden we ons dat deze optie vanuit het oogpunt van de consument te ingewikkeld was. Ik denk hierbij aan een mogelijke val, een verandering van stuur of gewoon de wens om de kant van de bediening op het stuur te wijzigen: in al deze gevallen was dit systeem totaal onpraktisch.

We zijn herbegonnen vanaf 0 waarbij we een andere richting probeerden uit te gaan. Uiteindelijk kreeg het idee van de Ringshifter vorm en ik moet zeggen dat we erg blij en trots zijn op het eindresultaat.

Vojo:Jullie systeem leeft samen met de huidige aandrijvingen. Deze compatibiliteit moet een helse klus geweest zijn voor het technische team …

Bruno: Dat was inderdaad een grote uitdaging voor ons. We wilden dat elke groep van de verschillende merken perfect zou werken met ons systeem. Maar de fietsindustrie is een echte puinhoop … We hebben veel gemeten, geprobeerd en aangepast. Dat was zeer tijdrovend omdat je de cassette moet ontwerpen, maken en testen voordat je opnieuw kunt beginnen om de defecten te verwijderen. Wij zijn van mening dat de cassette een belangrijke plaats inneemt in de uiteindelijke gebruikerservaring. Daarom begonnen we telkens opnieuw om nog beter te doen wanneer de compatibiliteit tijdens onze interne tests gewoon “oké” bleek.

Vojo: Is het vanuit technisch oogpunt de bedoeling om enkel samen te werken met “Classified” gecertificeerde winkels om kits naar particulieren te verdelen?

Bruno: Vanuit technisch oogpunt is de huidige situatie van gecertificeerde winkels ideaal. Ook al is de installatie op zich relatief eenvoudig, is het gezien de vele normen niet eenvoudig om de juiste componenten te kiezen en voor montage beschikbaar te hebben. Maar ik weet zeker dat het verkoopteam en Jasper waarschijnlijk niet dezelfde mening hebben als ik!

Laten we dat eens rechtstreeks navragen bij Jasper Bazuin, de wereldwijde e-commerce en marketingmanager van het merk.

Vojo: Jasper, we hebben Bruno zojuist de vraag gesteld, maar we wilden ook jouw mening horen: is online verkopen aan particulieren op een dag aan de orde of is werken met “Classified” gecertificeerde winkels de enige optie?

Jasper: De installatie is vrij eenvoudig maar vereist verschillende kleine onderdelen vanwege de verschillende normen die naast elkaar bestaan. Dit is de reden waarom we werken met “gecertificeerde verkopers” in België, Duitsland en Nederland. Een winkel is een “gecertificeerde verkoper” vanaf het moment dat hij de training heeft gekregen met betrekking tot de installatie van de Powershift en de doos met de verschillende adapters. Certificering vereist ook dat er een demofiets in de winkel staat, omdat we vinden dat het systeem door klanten moet worden ervaren. Ook uit serviceoogpunt verdient het fysieke winkelsysteem de voorkeur. Ik zou natuurlijk graag uitbreiden naar online verkoop, maar ik denk dat het huidige systeem voor nu ideaal is.

Vojo: Zijn de verschillende disciplines even belangrijk voor Classified of is het wegwielrennen toch net dat tikkeltje belangrijker?

Jasper: Momenteel is het wegwielrennen nog steeds het belangrijkste, maar ook het gravelsegment groeit. Met de komst van het mountainbiken denk ik dat het offroad-domein belangrijker zal worden dan dat van de weg. Vooral omdat wegwielrenners over het algemeen conservatiever zijn, terwijl gravel- en mountainbikers meer openstaan ​​voor verandering! En misschien dat langs die weg ook weer meer wegwielrenners worden aangezet om over deze innovatie na te denken, wie weet …

Vojo: Iedereen die het verhaal van Classified een beetje heeft gevolgd, heeft al gemerkt dat jullie een originele manier hebben om sporters aan jullie te binden. Het is eerder een integratie van de sporter in het bedrijf dan een klassieke sponsoring. Kun je ons daar iets over vertellen?

Jasper: Onze insteek is dat we interessante mensen zochten om Classified te promoten bij het grote publiek. Atleten die zich bij ons hebben aangesloten, hebben ook geïnvesteerd in het bedrijf en zijn enthousiast om het systeem in wedstrijden te gebruiken. We zijn er erg trots op.

In dezelfde optiek zijn we op zoek naar invloedrijke, MTB-specifieke winkels om ons nieuwe MTB-systeem te promoten. We willen trots zijn om ons product in deze winkels te zien.

Vojo: Kun je ons meer vertellen over de verschillende beschikbare versies en hun prijzen?

Jasper: De meest volledige optie kost 2.699 euro en omvat het complete Classified-systeem, een cassette naar keuze en een paar wielen. Als je het Classified-systeem op een paar wielen naar keuze wilt monteren, is het ook mogelijk om het systeem te kopen met de naaf van het merk. Dit kost 1.549 euro. Ook het systeem zonder de naaf behoort tot de mogelijkheden, dat kost 1.449 euro. Houd er rekening mee dat je er in dit laatste geval voor moet zorgen dat het paar wielen van jouw keuze compatibel is met het systeem.

Installatie van de Classified Powershift:

Ons bezoek eindigt met de ontmoeting van een van de monteurs van het Antwerpse merk, die verantwoordelijk is voor de montage van het Powershift-systeem op onze Specialized Epic Evo S-Works.

We verwisselen onze Roval-wielset voor een set M25/30 die we met nieuwsgierigheid verwelkomen. Deze nieuwe wielen – eveneens van het merk Classified en bedoeld voor crosscountry/trail – hebben een gewicht van 1365 gram en een breedte van 30 millimeter. Je kunt er niet naast kijken dat er veel ruimte is in de cassette om het Powershift-systeem te monteren. Vergeet niet dat dit systeem niet alleen beperkt is tot wielen van Classified, maar ook compatibel is met andere merken waarmee het Antwerpse merk samenwerkt, zoals Hunt, Mavic, DT Swiss … Toch kun je best op voorhand checken of het merk in kwestie wel een compatibele wielset aanbiedt afhankelijk van jouw discipline en de standaarden van je frame.

Het team van Classified vertelde ons al dat de installatie op zich niet ingewikkeld is, maar ze vereist wel een reeks kleine onderdelen/adapters/afstandhouders, afhankelijk van de standaarden van het betreffende model.

Dit geldt met name voor de steekas die door het merk ‘intelligent’ wordt genoemd. Maar hoe kan een as een dergelijke kwalificatie verkrijgen? Deze as speelt eigenlijk de rol van een antenne waarmee het signaal dat van de Ringshifter komt, wordt opgevangen en vervolgens naar de naaf wordt verzonden. Op de foto links onderaan zien we dat de monteur een zwarte mousse op de onderkant van onze liggende achtervork heeft gekleefd, maar waar is dat toch goed voor?

Het antwoord vinden we in dit kleine onderdeel. Nog steeds geen idee? Je zal moeten wachten tot alles gemonteerd is, om het antwoord te weten”, vertelt de monteur ons, waarmee hij de spanning nog wat opdrijft.

Dan is het de beurt aan de installatie van het kleine ringvormige schakelapparaat dat door het merk simpelweg Ringshifter wordt genoemd. We verwijderen de beschermvoet, we drukken op de knop, het led-lampje knippert groen en… klaar is Kees: ons schakelapparaat is nu gekoppeld aan onze ‘intelligente’ as.

Zodra het binnenste van de naaf op zijn plaats zit, wordt deze aan de andere kant van het wiel vastgedraaid. Dan is het de beurt aan de cassette om op deze naaf te worden geïnstalleerd. Niets bijzonders!

Het gaat trouwens om een 12-speed cassette die speciaal ontwikkeld werd door het Belgische merk. Deze cassette is zowel compatibel met dit MTB-systeem (en zijn 148 millimeter Boost-formaat) als met de wegversie met 142 millimeter. De cassette weegt 248 gram. Dankzij het systeem is het gebruik van een kleinere cassette mogelijk en daarom raadt Classified de montage van een derailleur met medium kooi aan, in plaats van de derailleurs met lange kooi die momenteel op de meeste van onze fietsen te vinden zijn. Volgens het merk zou dit ook moeten bijdragen aan de duurzaamheidsbelofte van de Powershift, aangezien een derailleur met medium kooi minder bloot zou staan aan impacts.

Denk er echter aan dat op dit moment alleen Shimano nog een 12-speed derailleur met medium kooi aanbiedt

Denk er echter aan dat op dit moment alleen Shimano nog een 12-speed MTB-derailleur met medium kooi aanbiedt, bedoeld voor zijn 10-45 cassette. De rest van de fabrikanten zijn allemaal overgestapt op de optie met lange kooi om grotere 12-speed cassettes te kunnen monteren. Wanneer je het merk vraagt ​​naar de ontwikkeling van een specifieke derailleur of de samenwerking met een groot merk van aandrijvingen, bevestigt Classified geen van deze hypothesen, maar weerlegt ze ook niet …

We zijn er bijna … Het achterwiel zit nu op de fiets en de monteur test alle versnellingen en de Ringshifter om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt. “Operatie voltooid!” grapt hij terwijl hij van de fiets stapt.

Nu de montage van de Powershift helemaal klaar is, begrijpen we de rol van het kleine stuk mousse en het stuk dat eruitziet als een derailleurhanger dat erbij hoort. De functie hiervan is om het verschil in rotatiesnelheid tussen het wiel en de cassette te regelen dat het systeem genereert in zijn “lage” stand (begrijp in een verhouding van 0,7).

Classified Powershift: de terreintest

In Italië, tijdens het Bike Connection media-evenement waar het Belgische merk aanwezig was, reden we een eerste keer met het Classified-systeem. Dat was aan het stuur van een hardtail die niet was aangepast aan het Toscaanse terrein. Vervolgens reden we nog drie weken lang met het systeem rond in België, op de fiets en op het terrein dat we goed kennen. Over de betrouwbaarheid willen we ons nog niet uitspreken, dat is enkel mogelijk na een langere testperiode, maar de test was toch al vrij volledig en een goede invulling op onze eerste Italiaanse indrukken.

In tegenstelling tot het esthetische aspect van het systeem – de Ringshifter valt amper op op ons stuur – waarover we het vanaf het begin eens waren, zijn de eerste sensaties tijdens het gebruik iets meer verdeeld. Het moet gezegd dat we niet (meer?) gewend zijn om onze linkerhand te gebruiken om te schakelen. Ook al omdat het een commando toevoegt aan een al volle cockpit (derailleurshifter, remhendels, telescopische zadelpen, lockout van de vering, …).

Afgezien daarvan zit het Classified-schakelapparaat perfect onder onze duim en raken we snel verstrikt in het spel van de Powershift, waarbij we schakelen tussen de twee posities die door het systeem worden aangeboden. Na een korte opwarmlus is het tijd voor een van de belangrijkste beklimmingen van de dag. We vertrekken in de “hoge” positie (d.w.z. de verhouding 1/1) in de wetenschap dat het Powershift-systeem ons in geval van nood in staat zal stellen om over te schakelen naar de “lage” positie (verhouding van 0,7).

En daar moeten we niet lang op wachten, want in het laatste deel van de beklimming duikt een steil stuk op. We schakelen in geen tijd naar de “lage” positie om het obstakel te overwinnen. Behalve het feit dat we deze moeilijkheid gemakkelijker kunnen aanvatten, hoeven we dus niet eerst stap voor stap 3 of 4 versnellingen lager te schakelen, want dankzij de Powershift gebeurt dit in één stap. Het systeem schakelt in een oogwenk tussen de twee standen en schrikt er niet voor terug om daarbij ‘gedwongen’ te worden. De overgang verloopt zeer soepel en er is nauwelijks of geen geluid waarneembaar, zelfs niet als je tijdens krachtige pedaalslagen van stand wisselt.

Waar de overgang tussen de twee standen van de naaf foutloos verloopt, bereikt de cassette niet hetzelfde niveau van perfectie. De te verwachten prestaties zijn wel aanwezig, maar we vinden niet dezelfde karakteristieke precisie van de XX1-cassette terug waarmee onze fiets eerder was uitgerust. Het komt natuurlijk neer op kleine details, maar zoals men zegt: “Het zijn de details die iets perfect maken.”

Aangekomen op de hoogten van het Trail Center (in dit geval dat van Spa, in België), begint de led van de Sram AXS-derailleur rood te knipperen vanwege de lage batterijstatus. We mogen niet vergeten om thuis de batterij op het oplaadstation te plaatsen, maar hoe zit het met de batterij van de Ringshifter? Moeten we die ook demonteren om hem weer op te laden?

Het antwoord is nee. In de eerste plaats omdat het Belgische merk voorziet in een gebruiksperiode van ongeveer een volledig jaar (d.w.z. ongeveer 10.000 triggers), maar ook omdat de Ringshifter is uitgerust met een oplaadpoort die, zelfs wanneer hij op het stuur is geïnstalleerd, goed toegankelijk is.

Het systeem lijkt ons ook zeer interessant voor enduro, ook al is het daar in eerste instantie niet voor bedoeld! Dankzij de Powershift en zijn kleinere cassette is het niet langer een kwestie van slechts een halve cassette te gebruiken tijdens de verbindingsritten en de onderste helft tijdens de specials. Men zou kunnen kiezen voor een compactere cassette (maar die een even breed gebruiksbereik biedt) en dus een derailleur met een medium kooi monteren om het risico op breuk te minimaliseren.

Over dit onderwerp laat Classified nog niets los, maar het zou wel eens kunnen dat een team dat momenteel deelneemt aan de EDR (de nieuwe wereldbeker enduro) is uitgerust met het systeem.

En hoe zit het met de andere disciplines? Tijdens XCO-wedstrijden, waar hetzelfde circuit meermaals herhaald wordt, worden we zelden verrast bij het schakelen en lijken de klassieke 1X-aandrijvingen ons voldoende. Als je bij recreatief gebruik gevoelig bent voor de sprongen tussen de tandwielen en iets meer actieradius wilt dan bij de 1X, evenals de mogelijkheid om snel het equivalent van een groot aantal versnellingen te schakelen in het geval van het onverwachte, waarom niet. Maar het Classified-systeem betekent een extra knop en een beetje complexiteit, wat misschien niet geschikt is voor minder ervaren beoefenaars. Voor marathongebruik, in competitie of niet, kan het hebben van dichter bij elkaar liggende en meer versnellingen een troef zijn om altijd de juiste trapsnelheid en het perfecte wattage te hebben. Er is ook een overeenkomst met enduro: er zijn heel verschillende fasen van bergop en bergaf rijden op marathontracks en een “tweezijdige” aandrijving zoals die van Classified kan een pluspunt zijn. Net als de mogelijkheid om een ​​snelle oplossing te hebben wanneer er onverwacht veel versnellingen geschakeld moeten worden.

Tot slot nog iets over de Classified-wielen, die ons maar ten dele hebben overtuigd. Net zoals de cassette is dit geen slecht product, verre van dat. Ze zijn niet te zwaar, eerder stijf en precies, maar ze missen wat verfijning en “iets” om te concurreren met de beste wielen op de markt. Classified mag momenteel dan wel de nadruk leggen op de verkoop van zijn complete systeem, maar ook de losse naaf is verkrijgbaar zodat montages met andere velgen ook mogelijk zijn.

Verdict

Is Classified revolutionair te noemen op onze aandrijvingen? Misschien wel! Het Powershift-systeem zorgt ervoor dat je de voordelen van een dubbel kettingblad behoudt zonder de nadelen ervan. Waar de versie die in het verleden beschikbaar was en bedoeld was voor op de weg, wielrenners in staat stelde om aan efficiëntie te winnen, geldt dat nog steeds voor deze MTB-versie. Met daarnaast ook nog een factor comfort. De overgang tussen de “hoge” (verhouding van 1/1) en “lage” (verhouding van 0,7, vergelijkbaar met het tweede kettingblad) standen verloopt geruisloos en zeer soepel en snel. Een genot! Net als de Ringshifter, de kleine bediening op het stuur in de vorm van een ring, die heel handig bleek te zijn in het gebruik. We blijven echter iets meer verdeeld achter over de cassette en de carbon wielen, die goede prestaties bieden maar niet het niveau halen van de beste equivalenten op de markt. Gravel, marathon of zelfs enduro, we zien een zekere interesse in meerdere disciplines voor dit werkelijk innovatieve systeem. 

Meer info via https://www.classified-cycling.cc

DoorAdrien Protano