Test nieuw | Focus Atlas 8.9 2026: een gravelbike voor het volledige spectrum van gravel
Door Paul Humbert -
Focus biedt al jaren de Atlas-familie aan die bestaat uit toegankelijke, maar zeer aantrekkelijke gravelbikes met een uitgesproken avontuurlijk DNA. Volgt het merk met modeljaar 2026 de markttrend door zijn modellen te segmenteren en de grenzen van zijn fietsen te verleggen? Het antwoord lees je in onze test van de Focus Atlas 8.9:
In 2022 testten we de eerste aluminium Focus Atlas. Met zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding verraste hij ons aangenaam met zijn veelzijdigheid, waardoor hij verder ging dan de simpele bikepacking/adventure bike.
In 2023 werd het carbon model aan het gamma toegevoegd. Het was dezelfde fiets, maar dan 2 kilo lichter: klaar om overal naartoe te gaan en veelzijdig in zijn prestaties. Voor ons is dat model nog steeds erg relevant. Wanneer we modeljaar 2026 van de Focus Atlas ontdekken, vragen we ons dan ook af: wat heeft Focus voor ons in petto?
Als het merk uit Stuttgart de trend op de gravelmarkt volgt, zal het zijn fietsen ofwel radicaliseren ofwel het aanbod verdubbelen. Bij Orbea, Trek en Specialized zien we niet langer één allround gravelbike, maar wel een racegerichte gravelbike – licht, snel, maar veeleisend – en een veelzijdigere adventure gravelbike, klaar om te worden uitgerust met bagage. Zal Focus deze trend volgen?
Eerste aanwijzing: de 8-serie is verkrijgbaar in carbon en de 6-serie in aluminium.
Focus Atlas 2026: waarom twee modellen?
Het merk presenteert zijn aluminium 6-serie als volgt: “De 6-serie is nu wendbaarder, maar biedt nog steeds hetzelfde stabiliteitsgevoel. Een kortere wielbasis bevordert de voortstuwing en vergemakkelijkt het manoeuvreren. Een grotere offset en een kortere naloop zorgen voor een levendige en responsieve rit. Daarbij komen nog een lagere stackhoogte en de mogelijkheid voor een groter uitstekende zadelpen dankzij een kortere zitbuis. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en dus meer comfort …”
Focus beschrijft de Carbon Gravel 8-serie als volgt: “Ook de geometrie van de 8-serie is verfijnd. Een steilere balhoofdhoek en een kortere naloop zorgen voor een nauwkeurig en responsief rijgedrag. Met een nog kortere wielbasis is de 8-serie extreem levendig en wendbaar. Bovendien bevordert een kortere stack een rechtere en nog sportievere rijhouding. Ook hier is de zitbuis iets ingekort voor meer flexibiliteit in de zadelpen en dus meer comfort.”
Geometrie Focus Atlas 2026
Focus legt uit dat de Atlas-reeks sportiever wordt, maar dat er toch een onderscheid blijft bestaan tussen de 6-serie in aluminium en de 8-serie in carbon.
De geometrie van de carbon Atlas 8.
De geometrie van de aluminium Atlas 6.
Het verschil tussen de twee frames is niet heel groot, maar we zien wel dat de positie van de 8-modellen meer naar voren is gericht en iets lager, terwijl de 6-modellen een comfortabelere positie zouden moeten bieden.
Focus Atlas Gravel: wat verandert er?
Ook op deze gravelbike vinden we een reeks bevestigingspunten aan de zijkanten van de voorvork en in het frame.
Het grote opbergvak in de onderbuis biedt ruimte aan twee tasjes voor reparatiemateriaal (gereedschap, binnenband, CO2-patroon, bandenlichters, enz.). Het merk geeft aan dat de klep gemakkelijk sluit en stevig op zijn plaats blijft.
De Focus Atlas is ontworpen met 45 mm brede banden in het achterhoofd, maar de voorvork is geschikt voor banden tot 53 mm. Het aluminium frame is geschikt voor achterbanden tot 48 mm en tot maximaal 45 mm op de carbon versie.
Focus verlaat de ‘road-boost’-standaard die het eerder hanteerde en keert terug naar de 12×100 en 12×142 standaarden die alom populair zijn in de gravelmarkt.
De lasnaden van de aluminium fietsen zijn, waar mogelijk, gepolijst voor een aantrekkelijke afwerking.
Wat onveranderd blijft: Focus rust zijn volledige assortiment uit met zijn C.I.S.-stuurpennen van -8° die alle kabels integreren. De esthetiek is discutabel, maar de functionaliteit is perfect.
Welke accessoires zijn er beschikbaar voor het Focus gravelgamma?
Naast de mogelijkheid om fietstassen te bevestigen, heeft Focus een ‘rek’ ontworpen dat net boven de staande achtervork wordt geplaatst. Hierdoor zitten de bagagetassen zo dicht mogelijk bij het frame, zodat de prestaties van de fiets zo min mogelijk worden beïnvloed.
Er is een extra rek beschikbaar voor een montage boven het voorwiel. Dit rek, het ‘Hawaii Rack’, maakt het mogelijk om pizza’s met ananas te vervoeren (hoewel we dit niet aanraden – de pizza’s, niet het rek!) tot een maximaal gewicht van 5 kg.
Bij Focus verwijst de afkorting EQP naar modellen die zijn uitgerust met spatborden, verlichting, rekken en een fietsstandaard. Deze modellen zijn compatibel met deze uitrusting en sommige versies worden er zelfs standaard mee verkocht.
Focus Atlas 2026: het gamma
De carbon serie (8) omvat drie modellen:
- De Focus Atlas 8.9 (8,6 kg, € 5299), het topmodel, is uitgerust met de nieuwe Sram Rival XPLR 13-speed aandrijving en carbon Zipp 303 XPLR-wielen. De lak is met de hand aangebracht en elk frame is uniek.
- De Focus Atlas 8.8 (9,5 kg, € 3499) heeft een 12-speed mountainbike aandrijving met een S-1000 derailleur en een 10-52 cassette. Hij bolt op aluminium DT Swiss G 1800-wielen.
- De Focus Atlas 8.7 (9,7 kg, € 2699) is uitgerust met Shimano’s GRX 820-groep en aluminium DT Swiss G540-wielen.
Alle fietsen in deze serie worden geleverd met de uitstekende Schwalbe G-One R Pro banden.
Er zijn drie aluminium modellen (6) verkrijgbaar:
- De Focus Atlas 6.9 (10,3 kg, € 2299), met een carbon voorvork, een Shimano GRX 820-groepset en Rodi Blackjack SL 25-wielen.
- De Focus Atlas 6.8 EQP (13,2 kg, € 1999) is uitgerust met twee bagagedragers, een Shimano Cues-groepset, Rodi Blackjack SL 2-wielen, spatborden en verlichting.
- De Focus Atlas 6.7 (10,6 kg, € 1799) is de instap gravelbike van Focus, met een Shimano Cues 6030-groepset en dezelfde Rodi Blackjack SL 25-wielen.
Focus Atlas 8.9: de terreintest
Dankzij Focus konden we nog vóór de lancering van de fiets een aantal ritten maken met de nieuwkomer over gravelwegen en asfaltwegen, en we reden zelfs een cyclocross!
We kregen de gelegenheid om het topmodel, de Focus Atlas 8.9, te testen. Qua uiterlijk is de fiets zeer geslaagd, met lijnen die zijn alle-terrein karakteristieken combineren met een steeds sportiever design. Ook de lak van dit topmodel is zeer verzorgd.
Wanneer je op de fiets stapt, krijg je meer het gevoel dat je op een fiets zit die ontworpen is voor snelheid dan voor ontspannen ritten. Je lichaamshouding is eerder naar voren gericht, je zit relatief laag en de eerste paar pedaalslagen geven een nerveus stuurgevoel.
De Zipp 303 XPLR-wielen maken deel uit van de visuele identiteit van de fiets, maar ze zijn meer dan dat. Ze zorgen weliswaar voor een zekere inertie en zijn niet per se het meest flatterend bij lage snelheden, maar zodra je op gang komt, zijn ze indrukwekkend efficiënt en behouden ze hun snelheid. Je vliegt alsof je op racefietswielen rijdt.
Het moeilijk op snelheid komen, wordt gecompenseerd door uitstekende banden. De Schwalbe G-One R Pro banden hebben vervormingseigenschappen die zorgen voor een uitstekende grip met behoud van zeer goede roleigenschappen. In een breedte van 45 mm passen ze perfect bij de wielen. Brede banden worden steeds vaker gebruikt op gravelbikes, zelfs de meest sportieve. Ze bieden ook offroad bijzonder veel vertrouwen.
Nog voordat we het frame bespreken, ontdekken we dus een wielset die de kwaliteiten van een ‘snelle’ gravelbike combineert met die van een comfortabelere en veelzijdigere fiets. Het frame en de vork voelen robuust aan. De kracht wordt zeer efficiënt overgebracht en je geniet van hard trappen zonder dat je inspanningen verloren gaan door een te vergevingsgezind frame of overschaduwd worden door een te stijf frame. De geometrie vermijdt een te korte of schokkerige achterdriehoek, die je soms in de problemen zou kunnen brengen tijdens acceleraties of offroad rijden, zoals het geval is bij sommige racegerichte gravelbikes.
De cockpit is behoorlijk comfortabel, maar het stuur dat we hebben getest is niet het standaardmodel dat op de fietsen wordt geleverd. In de winkel staat de fiets met een Zipp Service Course SL 70 XPLR-stuur.
De nieuwe Sram Rival XPLR-aandrijving biedt wat ons betreft de meest indrukwekkende prijs-kwaliteitverhouding in het gamma. Hij beschikt over een 13-speed cassette met homogenere schakelstappen. De T-type derailleur garandeert de robuustheid en precisie die we kennen van in het mountainbiken, zelfs onder zware belasting.
Ook de remmen zijn uitstekend, met zeer soepele en gemakkelijk te doseren hendels. De Focus Atlas 8.9 uit onze test weegt 9,4 kg (maat L, met bidonhouder), en met deze constructie biedt hij een breed scala aan mogelijkheden. De geometrie van de fiets is sportief, maar niet radicaal, waardoor hij geschikt is voor rijders die graag lange ritten rijden. Het frame en de wielen bieden een zeer uitgebalanceerde demping, wat zorgt voor veel vertrouwen offroad, met grip en een hoge mate van precisie.
De wielset heeft zijn sterke en zwakke punten, en afhankelijk van het terrein kan het de moeite waard zijn om te upgraden naar iets lichtere wielen met lagere velgen. Het totaalpakket levert echter al uitstekende prestaties.
We zijn verheugd om zien dat de nieuwe Focus Atlas een goed ontworpen gravelbike is die niet extreem is. Bij Vojo vinden we, net als in het leven, plezier in de verscheidenheid aan rijstijlen, zonder dat we daarvoor onze garage hoeven uit te breiden. We begrijpen de aanpak van merken die hun fietsen extremer maken, maar een fiets die bijna alles kan, raden we zeker aan iedereen aan die het volledige spectrum van gravelen wil ontdekken.
Meer info via www.focus-bikes.com



