Test nieuw | Giant Anthem 2026: wereldkampioen XCO enerzijds of trail-MTB anderzijds

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Giant Anthem 2026: wereldkampioen XCO enerzijds of trail-MTB anderzijds

Twintig jaar na zijn debuut herontdekt de Giant Anthem zichzelf. Hij is lichter en verfijnder dan ooit. Hij vierde zijn terugkeer met een wereldtitel XCO, maar heeft nog bredere ambities: de definitie van een moderne crosscountryfiets herdefiniëren. We mochten hem exclusief ontdekken op het hoofdkantoor van het merk in Taiwan.

Welkom bij het hoofdkantoor van Giant in Taichung op het eiland Taiwan …

… om de lancering van de gloednieuwe Anthem (en Anthem X) 2026 te vieren!

De reden dat we naar dit kleine eilandstaatje 180 km ten oosten van China reisden, was heel specifiek: Giant, de grootste fietsfabrikant ter wereld, opende speciaal de deuren van zijn Taiwanese fabriek om alles rondom dit nieuwe model te laten zien …

In dit artikel concentreren we ons op de presentatie van de nieuwe Giant Anthem en een eerste testrit. Wil je een kijkje nemen in een van ‘s werelds grootste fietsenfabrieken en hoe deze nieuwe generatie Anthem wordt gemaakt? Houd dan onze website in de gaten, want over enkele dagen vertellen we daar meer over.

Voor Giant was dit een belangrijke lancering die groots werd aangepakt: “Sinds de lancering in 2006 belichaamt de Giant Anthem de visie van de pure, high-performance crosscountryfiets. Van het 26 inch tijdperk tot het moderne tijdperk van carbon en 29ers, heeft hij altijd gelijke tred gehouden met – of zelfs geanticipeerd op – de evolutie van de XC-sport. Voor 2026 markeert Giant een nieuwe belangrijke mijlpaal: een volledig vernieuwde Anthem, het resultaat van twintig jaar ervaring, onderzoek en competitie op het hoogste niveau”, legt Andrew Juskaitis, Global Product Marketing Manager bij Giant, uit.

En het eerste succes is al binnen, nog voor de officiële lancering. In september reed Alan Hatherly in het Zwitserse Crans-Montana met zijn Anthem naar de wereldtitel XCO: WK MTB Wallis 2025 | XCO Mannen: Mathieu van der Poel en de Belgen blijven met lege handen achter.

Ja, we hebben dit prototype al meerdere keren gezien. Deze eerste aluminium versie zagen we bijvoorbeeld tijdens de wereldbekermanche in Val di Sole. Dit stelde het merk in staat om onder andere de nieuwste geometrie en kinematische keuzes te valideren.

Twee gezichten, één DNA: Anthem en Anthem X

Voor het modeljaar 2026 onthult Giant niet één, maar twee modellen in de Anthem-familie. Het gamma is nu dus opgesplitst in twee interpretaties van hetzelfde DNA:

Anthem Advanced SL: pure racebolide

Het vlaggenschip, het model dat je aan de start van de grootste XC-wedstrijden ziet, is de Anthem Advanced SL. Hij is puur ontwikkeld voor prestaties en het was op deze fiets dat Alan Hatherly zijn wereldtitel behaalde. Met 29 inch wielen en 120 mm veerweg voor en achter presenteert de Giant Anthem uit 2026 zich als een moderne XC-fiets.

“Ik mocht van een wit blad beginnen, wat een geweldige kans was na twintig jaar erfgoed. Achter deze Anthem schuilt bovenal een zeldzaam industrieel meesterschap. Giant produceert zijn frames in eigen huis, in eigen fabrieken”, introduceert Joe Staub, een van de grondleggers van deze Anthem.

“Het modeljaar 2026 profiteert van wat we ‘Advanced SL’ noemen, wat zowel een materiaal als een productieproces is. Dit maakt een monocoque voordriehoek mogelijk met een ongekende precisie”, voegt hij eraan toe.

Het resultaat? Een volledig carbon frame met een gewicht van 1530 gram, of bijna 200 gram lichter dan de Specialized Epic 8 (een van de huidige maatstaven in het segment), maar volgens interne tests van het merk ook stijver.

Anthem X Advanced SL: de vrijheid om op een andere manier snel te gaan

Het tweede model, de Anthem X Advanced SL, heeft dezelfde technische basis, maar heeft de 120 mm voorvork ingeruild voor een exemplaar van 130 mm en een nog agressievere geometrie. Voor Giant is dit de meer energieke broer van de Anthem. Het is dé fiets voor marathons of gewoon voor wie de lichtheid van een crosscountryfiets wil zonder in te leveren op rijplezier.

Het frame van deze Anthem X heeft hetzelfde Advanced SL-DNA als zijn broertje, de Anthem, maar met een eigen, uniek design. Zo is dit frame voorzien van een geïntegreerd opbergvak in de onderbuis.

Giant benadrukt dat deze Anthem X een model op zich is: “Het is niet zomaar een Anthem met een 130 mm vork; het frame is anders, net als de kinematica. Hij is niet gericht op precies dezelfde mensen, noch op dezelfde behoeften”, legt het team van het merk uit.

Voor de veringen heeft Giant samengewerkt met Fox om een ​​schokdemper te ontwikkelen die speciaal voor dit model is ontworpen en een vrij compacte vorm combineert met een groter volume. Het lijkt een tussenmodel in het gamma van Fox te zijn, waarbij de montagekop van de Float SL wordt gecombineerd met de body van de Float.

Voor de bespreking van de rest van de onderdelen richten we ons voornamelijk op de XC-versie, hoewel de twee modellen nauw verwant zijn. We kregen ook de kans om beide modellen op het terrein met elkaar te vergelijken, op hetzelfde circuit. Meer daarover in onze terreintest wat verderop.

FlexPoint Pro-achtervering: het kloppende hart van de nieuwe Anthem

Dit is ongetwijfeld een van de belangrijkste aspecten van dit nieuwe platform. Giant introduceert een gloednieuwe versie van zijn veersysteem, genaamd FlexPoint Pro.

Hoewel deze naam al bekend was van de vorige generatie, is de ophangingsarchitectuur drastisch geëvolueerd met een nieuwe positionering van de schokdemper, die nu horizontaal onder de bovenbuis is geplaatst. Deze keuze lijkt steeds meer aan populariteit te winnen in het crosscountry-segment, gedreven door de focus op de verhouding tussen gewicht en stijfheid.

Giant heeft ervoor gekozen om het achterste draaipunt te elimineren en zo optimaal gebruik te maken van de gecontroleerde flex van het carbon. Het idee: gewicht besparen, onderhoud vereenvoudigen en bovenal de schokdemper isoleren tegen ongewenste frameflexie. Het doel, aldus het merk, is een vering te creëren die gevoelig is voor kleine oneffenheden en tegelijkertijd meer efficiëntie bij de trapbewegingen biedt. Een behoorlijk ambitieuze onderneming!

Volgens Giant vervormt de achterste driehoek van de Anthem tot wel acht keer minder dan concurrerende ontwerpen, wat op het parcours resulteert in een fiets die stabiel, nauwkeurig en voorspelbaar blijft op technische stroken.

Geometrie

De flip chip, die geïntegreerd werd in de bovenste verbinding van het FlexPoint Pro-systeem, stelt de rijder in staat om het rijgedrag van de fiets aan te passen aan het terrein of de rijstijl door te kiezen tussen een hoge en een lage positie. Tussen deze twee posities variëren de hoeken van de zitbuis en balhoofdbuis met +/- 0,5°, terwijl de hoogte van het bottom bracket met 6 mm en de lengte van de reach met 5 mm kan worden aangepast. Ook de lengte van de liggende achtervork wijzigt met 2 mm.

Op papier heeft de Giant Anthem Advanced SL 2026 (maat M, hoge positie) een balhoofdhoek van 67°, een zitbuishoek van 76°, een reach van 450 mm en een liggende achtervork van 435 mm. Deze geometrie is vergelijkbaar met die van moderne XC-fietsen.

Een Giant Anthem bedacht als ecosysteem

De nieuwe Giant Anthem is meer dan alleen een frame. Giant heeft de hele fiets ontworpen als een ecosysteem, waarbij frame, vering, wielen, zadelpen en cockpit een samenhangend geheel vormen. Dit is een van de punten die Giant het meest benadrukt met deze generatie: “We zijn in staat om complete fietsen te bouwen, niet alleen frames.”

Giant XCR- / XCA-wielen

De nieuwe Giant XCR-wielen (voor het carbon paar) en XCA-wielen (voor het aluminium paar) zijn niet zomaar accessoires uit eigen huis: ze zijn speciaal ontworpen om optimaal bij het frame van deze Giant Anthem 2026 te passen.

Het carbon model is voorzien van carbon spaken met een asymmetrisch spaakpatroon. Deze spaken zijn ontworpen voor een optimale krachtoverbrenging en superieure precisie. De Giant XCR-wielen worden geadverteerd met een gewicht van 1349 gram per paar, waarmee ze in het middensegment vallen.

Bij de velgen vinden we de Wide Guard-technologie (afgeronde randen van 5 mm) terug en een haakloos profiel met een interne breedte van 30 mm. Dit duidt erop dat het rijden met een lagere bandenspanning mogelijk is, er een uitstekende weerstand tegen snakebites is en een vergevingsgezinder rijgedrag op ruw terrein.

Giant maakt ook gebruik van een eigen naaf: “Deze maken gebruik van een systeem met 120 tanden en een aangrijphoek van slechts 3°. Met andere woorden, de respons is direct, maar zonder de mechanische agressiviteit van sommige systemen. Het spiraalvormige contact onder een hoek van 10° verdeelt de belasting beter en verbetert de duurzaamheid”, legt Ewan Campbell, Product Marketing bij Cadex, de premium onderdelenleverancier van Giant, uit.

De goedkopere Giant XCA-wielen bieden dezelfde eigenschappen, maar dan in een aluminium constructie en wegen 1786 g per paar. “Hun brede profiel maakt een gebruik van 2.2 tot 2.6 inch banden mogelijk en hun duurzaamheid maakt ze een ideale optie voor de Anthem X of voor rijders die afwisselen tussen agressief XC en snel trailrijden”, concludeert Ewan.

Contact SLR-cockpit

De Contact XC Integrated-cockpit belichaamt de andere kant van deze logica: aan de voorkant streefde Giant naar absolute richtingsstijfheid. Het idee is niet om de cockpit in het algemeen stijver te maken, maar om de stijfheid langs de stuuras te kanaliseren, waar het van pas komt voor precisie.

Er zijn twee versies gepland: de carbon SLR-versie en de meer onverwachte aluminium SL-versie … De stuurpen en het stuur zijn uit één stuk gegoten, met volledig interne kabelgeleiding (remmen, aandrijving en dropper post). De lengte van de stuurpen varieert afhankelijk van de framemaat (50 tot 90 mm).

Giant Contact Switch SL-dropper post

Om het plaatje compleet te maken, is er de volledig door Giant ontwikkelde Contact Switch SL-dropper die voorzien is van een mechanisch veermechanisme. Een oplossing die we tegenwoordig steeds zeldzamer zien, maar die het risico op storingen aanzienlijk verkleint en een constante werking garandeert, ongeacht de omstandigheden.

De Contact Switch SL is verkrijgbaar met een drop van 110 of 140 mm, en heeft een bijzonder laag gewicht, afhankelijk van de uitvoering tussen de 360 ​​en 390 gram.

De details

Goed nieuws voor marathonliefhebbers: het nieuwe frame biedt ruimte voor twee bidonhouders.

Er zit ook een discrete bescherming op de rechter liggende achtervork: niet opvallend, maar voldoende om het geluid van de ketting te dempen en de lak te beschermen. Daarnaast is hij ook uitgerust met een kleine MRP-kettinggeleider.

Discutabel is de keuze voor de geheel interne kabelgeleiding, met een doorgang ter hoogte van de headset, aangezien het frame geen openingen heeft om de kabels door te voeren …

Specifiek voor de Anthem X is het opbergvak in de onderbuis met een waterdichte gereedschapstas voor het opbergen van CO2-patronen, pluggen en een multitool zonder dat deze zullen rammelen. Het is overzichtelijk en toegankelijk, maar verre van essentieel.

Versies en prijzen

Giant Anthem Advanced SL

De Giant Anthem Advanced SL SE is met een prijs van € 12.499 het topmodel. Hij is uitgerust met het complete Flight Attendant-systeem (RockShox SID Flight Attendant-voorvork en SID Luxe Flight Attendant-schokdemper), een Sram XX SL AXS-aandrijving, carbon Giant XCR-wielen en een geïntegreerde carbon cockpit.

Net daaronder behoudt de Giant Anthem Advanced SL 0 (€ 9.499) dezelfde basis, maar de Flight Attendant wordt vervangen door een RockShox SID Ultimate-vering met mechanische lockout. De SRAM XX SL AXS-aandrijving blijft daarentegen wel. De SL 1 (€ 6.999) zet op zijn beurt een stap terug wat betreft de aandrijving (GX AXS) en de vering (SID Select+).

De SL 2 (€ 5.499) en SL 3 (€ 4.499) sluiten de rij af. Ze zijn voorzien van mechanische aandrijvingen (Sram 90 of Shimano Deore) en aluminium Giant XCT-wielen, wat zorgt voor een toegankelijkere fietservaring zonder in te leveren op prestaties.

Voor degenen die hun fiets op maat willen laten bouwen, biedt Giant in de Benelux ook een World Champion-frameset aan voor € 4.199, in dezelfde kleuren als de fiets van Hatherly.

Giant Anthem X Advanced SL

In de Anthem X-familie hebben geïnteresseerden in de Benelux de keuze uit de Giant Anthem X Advanced SL 1 (adviesverkoopprijs € 6.999) en Anthem X Advanced SL 2 (adviesverkoopprijs € 5.499).

Giant Anthem 2026: de terreintest

Meer dan 58% van de oppervlakte van Taiwan mag dan wel bebost zijn, toch is het niet zo eenvoudig om er te mountainbiken. De berghellingen zijn er erg steil, de bossen (erg) weelderig en het regenseizoen stelt de singletracks zwaar op de proef. Een van de bekendste plekken is de Pony Trail – een lokale wedstrijdlocatie en een ontwikkelings- en testterrein voor de vele merken met fabrieken rond Taichung – die als uitvalsbasis diende.

Voor onze 1m77 kozen we voor een model in maat M. De houding is atletisch, maar niet oncomfortabel. Vanaf de allereerste pedaalslagen maakt de Giant Anthem Advanced SL 2026 zijn intenties duidelijk. De fiets springt letterlijk vooruit en spoort je constant aan om harder te gaan, met een krachtoverbrenging die hem opwindend maakt om mee te rijden.

En toch voelt de Anthem, ondanks zijn efficiëntie en rendement, nooit stijf of veeleisend aan. Integendeel, zijn grip is verbluffend: het achterwiel blijft aan de grond gekluisterd, zelfs op steile beklimmingen of rotsachtige stukken. De grip is consistent en voorspelbaar, en de tractie is fenomenaal. Bergop is hij een wapen: licht, hyperresponsief, maar toch verrassend wendbaar. Je hebt het gevoel dat je vliegt.

Het vermogen om de oneffenheden van het terrein weg te filteren is een andere verrassing van deze nieuwe Anthem. De fiets leest het terrein met opmerkelijke finesse, zonder ooit zijn momentum te verstoren. Je voelt alsof je over kleine obstakels zweeft, wat zorgt voor een aanzienlijk verbeterde inertie en behoud van snelheid. De achtervering absorbeert kleine oneffenheden zonder dicht te klappen, en het duo frame en wielen maakt de hele rit verrassend comfortabel voor een pure XC-fiets.

Interessant is dat het comfort net zo goed van de wielen lijkt te komen als van het frame.

Interessant is dat het comfort net zo goed van de wielen lijkt te komen als van het frame. Je zou bijna de hele boel uit elkaar moeten halen om erachter te komen wat hun respectievelijke bijdrage om de trillingen te dempen nu feitelijk is. Op die manier kan je de wielen testen op een ander frame, en vice versa, het frame met andere wielen. Vooral omdat deze demping niet alleen de snelheid op peil houdt, maar vooral zorgt voor een comfortabele rit voor het beoogde gebruik.

Qua rijgedrag vertoont de Giant Anthem SL uit 2026 een speels maar ingetogen karakter. Hij accelereert als een volbloed, maar leest het terrein zeer fijn. Hij laat zelfs een vleugje plezier toe dat je niet per se zou verwachten van zo’n racegerichte XC-fiets. De fiets is nauwkeurig, bijna chirurgisch, maar zonder steriele stijfheid: een zeldzame balans.

Hoewel het frame en de vering indruk maken, is niet alles perfect. De carbon cockpit uit één stuk (Contact SLR XC Integrated) is visueel verbluffend, licht en stijf, maar misschien té stijf. Bij lange ritten vermoeden we dat dit vermoeiend zal zijn voor de bestuurder. Zeker in combinatie met de standaard schuimrubberen handvatten, die bijzonder stevig aanvoelden.

Tijdens de tests begonnen we met een sag van 18-20%, wat resulteerde in een bijna overdreven stijve fiets. Door dit te verhogen tot 25% ontstond de perfecte balans: een dynamisch platform dat ondersteuning behoudt en tegelijkertijd vrijer werkt. De achterkant werd hierdoor nog efficiënter: hij filtert het terrein, behoudt tractie en biedt stevige ondersteuning tijdens intensieve trapbewegingen. Dit helpt ook om de voorkant van de fiets iets te ontlasten, wat resulteert in een comfortabelere cockpit.

Ons testmodel was uitgerust met een elektronisch RockShox Flight Attendant-veersysteem. We hebben dit systeem al uitgebreid besproken in dit artikel: Duurtest | De 10 werken van de RockShox Flight Attendant XC. Hoewel het systeem zelf fantastisch werkt, is het frame van de fiets bijna zelfvoorzienend. De combinatie van stijfheid, grip en efficiëntie van frame en vering maakt dit systeem meer aangenaam dan essentieel. Naar onze mening is een Anthem zonder Flight Attendant nog steeds een ultra-efficiënte machine. Goed nieuws voor je portemonnee, gezien de prijs van de topversie.

Giant Anthem X 2026: de terreintest

De overstap naar de Anthem X onthult een compleet andere fiets, met een rijpositie die veel meer lijkt op die van een trailbike dan op die van een crosscountryfiets. Je zit minder gespannen op de fiets en zit ook hoger voorin. Dit geeft meer vertrouwen op steile stukken of technisch terrein.

Deze Giant Anthem X 2026 maakt indruk met zijn ‘rust’ die hij uitstraalt. De fiets maakt geen enkel geluid, zelfs niet op hobbelige stukken. Qua rijgedrag is hij evenwichtig en stabiel, waardoor je gemakkelijk het tempo kunt opvoeren in afdalingen.

Deze Anthem X behoudt echter een authentieke trapcapaciteit; de verwantschap met zijn crosscountry-broertje is onmiskenbaar. Het is vermeldenswaard dat deze topversie ook was uitgerust met dezelfde Giant XCR-wielen als ons XC-testmodel, wat het frame extra dynamiek geeft.

Op dit snelle, heuvelachtige terrein hebben we ons duidelijk het meest vermaakt op de XC-versie van de Anthem, dankzij het responsieve en dynamische gevoel. Deze Trail-versie (Anthem X) zal waarschijnlijk een breder scala aan rijders aanspreken die op zoek zijn naar een fiets die niet alleen efficiënt is, maar ook comfortabel en toegankelijker.

Verdict

Een zeer symbolische terugkeer. Twintig jaar na de eerste Anthem onthult Giant wat een nieuw tijdperk voor het merk lijkt in te luiden, met twee nieuwe modellen die profiteren van het Advanced SL-productieproces. Over het algemeen maakt de Giant Anthem uit 2026 indruk met zijn consistentie. Het is een fiets die vliegt, trekt en accelereert, maar zonder ooit brutaal aan te voelen. Hij beloont de precisie en de stuurmanskunst van de rijder. Hij maakt dat je altijd snel wilt rijden, zonder te proberen hem te temmen, en dat is misschien wel zijn grootste prestatie. Kortom, de Giant Anthem markeert een geslaagde terugkeer naar de (zeer) prestigieuze kring van de beste crosscountryframes!

Meer info via https://www.giant-bicycles.com

Door  Adrien Protano