Test nieuw | Kona Process 134: het DNA van Bellingham

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Test nieuw | Kona Process 134: het DNA van Bellingham

Niet dat Kona ooit echt helemaal uit ons straatbeeld was verdwenen, maar het heeft toch een tijdje stiller geweest rond het iconische merk. Beetje bij beetje weet het merk toch weer de Europese harten te veroveren en daar moet ook deze full carbon Kona Process 134 zijn steentje toe bijdragen. Vojo werd door Kona uitgenodigd om in de Amerikaanse staat Washington, en meer bepaald het stadje Bellingham, kennis te komen maken met deze nieuwe all-mountain.

 

 

Je kan de dag van vandaag niet meer om de all-mountain fietsen heen. Honderden fietsen maken deel uit van deze categorie en ze bedienen een breed spectrum aan gebruikers met evenveel verschillende doeleinden.

Zo vinden we in deze categorie echte racebakken terug, maar ook fietsen om rustig mee te toeren. Sommige modellen zijn afgeleid van een xc-fiets, andere dan weer eerder van een enduromachine. Doe daar nog een flinke dosis marketingpraatjes bovenop en je ziet de bomen door het bos niet meer. Vojo helpt echter maar wat graag om jullie wegwijs te maken, dit is nu eenmaal de zware taak die we op ons hebben genomen.

Al was het voor ons geen straf om de nieuwe Kona Process 134 te mogen gaan ontdekken daar waar hij geboren is. Bellingham (in de Amerikaanse staat Washington) is een klein stadje in de Pacific Northwest. Je zou het het stadje niet meteen aangeven, maar hier hebben maar liefst drie fietsenmerken hun thuis gevonden: Transition, Kona en Evil.

Net buiten het stadje wachten uitgestrekte bossen vol varens, een zachte ondergrond en ontelbare paden op onze noppenbanden. De streek heeft wel wat weg van het Canadese British Columbia, dat niet zo veraf ligt. En als we al iets geleerd hebben uit het verleden, dan is het wel dat het een absolute meerwaarde biedt om een fiets te mogen leren kennen daar waar hij geboren is. Het helpt veel om zijn identiteit beter te begrijpen.

De fiets waarvoor we de oversteek naar de andere kant van de grote plas hebben gemaakt, is de nieuwe Kona Process 134, een veelzijdige all-mountain met 29″-wielen en een veerweg van 134 millimeter achteraan en 140 millimeter vooraan.

 

 

Het is het eerste 100% carbon model van de Process-familie. Het merk legt er de nadruk op (het lijkt misschien banaal, maar dat is het niet) dat Kona erin slaagt om met een klein team een enorm uitgebreid gamma met voor elk wat wils op punt te zetten.

Maar Process is toch de naam van de endurofietsen van Kona, zul je opmerken? Klopt, maar omdat de 134 deels een afgeleide is van de Process 153 die twee jaar geleden ten tonele verscheen, behield Kona de naam op dit all-mountainmodel. Tijdens de ontwikkeling van de nieuwkomer nam Kona datgene wat ze het leukst vonden aan de enduromachine en voegde daar een deel van de oude Process 111 29 bij, om zo de Process 134 tot leven te wekken.

De kinematica van de fiets is eenvoudigweg dezelfde mono pivot die we ook op de rest van het Process-gamma tegenkomen. Het merk verantwoordt deze keuze vanwege de eenvoud van het systeem, zijn speelse kant en voor de beperkte impact op de ketting wanneer de vering aan het werk is. Kona wilde een progressievere vering dan op de grote endurofiets met een goede support in het midden van de veerweg.

De demper werd vooraf ingesteld (medium-medium) en van origine gemonteerd met een token. We merken op dat Kona het groots ziet en meteen een model met een extra vat heeft gemonteerd zodat de fiets op de langste afdalingen goed zou presteren. “Dat is hoe wij hier in Bellingham graag rijden.”

Het geheel is volgens het merk makkelijk in te stellen. Kona kondigt aan dat de ophanging ook bij het accelereren goed werk levert en dat de werking van de demper geen invloed heeft op het trappen op de pedalen.

De Process 134 heeft een reach van 450 millimeter (identiek aan die van de Process 153), een balhoofdhoek van 66 graden, een zitbuishoek van 76,5 graden en een liggende achtervork van 427 millimeter. Het frame is verkrijgbaar in 4 maten (S, M, L en XL). Kona onderstreept dat de effectieve zitbuishoek constant blijft, ongeacht hoever men de zadelpen uit het frame steekt.

Kona opteerde voor een vorksprong van 51 millimeter om de fiets toegankelijker te maken en hem niet te doen overhellen naar het rijgedrag van de endurofiets die een zekere ervaren hand vereist.

 

 

De lijnen van de Process 134 zijn bijzonder harmonieus. Het mag stom lijken, maar op het frame moest er ook plaats zijn voor een bidon. En dat is ook gelukt. De schuine onderbuis en de liggende achtervork zijn voorzien van een beschermstrip.

Kona heeft er over gewaakt dat de achterdriehoek niet te breed werd, zodat je het frame niet raakt met je voeten. In het frame passen banden tot 2,5″.

Via een interne kabelgeleiding lopen de kabels door het frame om er net voor het bottom bracket weer uit te komen. Van daaruit worden ze extern geleid tot aan de derailleur en achterrem. Kona plaatste op het hoofdscharnierpunt een geleider zodat de kabel mooi op zijn plaats blijft zitten wanneer de achtervering aan het werk is. We zien ook dat er aan beide kanten van het frame openingen zijn voorzien voor de remkabel. Dit is om iedereen tevreden te stellen, en vooral onze Engelse buren die vaak hun achterrem links op het stuur monteren.

De Process 134 is lichter dan zijn grotere endurobroer dankzij het gebruik van kleinere lagers (15 millimeter) en carbon. Dit laatste materiaal effende het pad voor andere oplossingen. Zo is de staande achtervork veel fijner dan op de aluminium Process 153 en werd ook de link wat lichter.

 

 

Een gelakt frame in de maat M zou uitkomen op een gewicht van 2650 gram.

Kona kondigt aan dat er in de zitbuis meer ruimte is voor een langere zadelpen dan op de Process 153, wat de bikers met lange benen als muziek in de oren zal klinken. Op de small vinden we een dropper post van 125 millimeter terug, op de medium één van 150 millimeter, op de large heb je de keuze uit een exemplaar van 170 of 175 millimeter en op de extra large staat een dropper van 200 millimeter.

Kona maakt gebruik van een nieuwe derailleurpat die tegen een laagje aluminium rust om het carbon van het frame niet te beschadigen.

Het gamma van de Kona Process 134 telt twee 100% carbon modellen: de 134 CR/DL 29 met RockShox-veringen (6499 euro) en de 134 CR 29 met Fox-veringen (5499 euro). 

 

 

Kona vergeet ook de liefhebbers van aluminium niet, want in de catalogus vinden we zowel twee aluminium 29″-modellen als twee aluminium 27,5″-modellen. De prijs daarvan ligt tussen de 2999 en 3999 euro. De aluminium 27,5″ is ook verkrijgbaar in de maat XS. De geometrie van de aluminium modellen is identiek aan die van de carbon versie, maar ze zijn wel anders afgemonteerd.

Kona Process 134 CR 29 en DL 29: de eerste test

 

 

We zouden liegen moesten we jullie vertellen dat we de trails rond Bellingham maar niets vonden. Rondom de thuishaven van Kona ligt een paradijs te wachten om te biken. Je komt er zowel pure hardcore bikers tegen als families die komen genieten van de natuur.

Klimmen doen we op leuke, berijdbare paden en dalen op deels natuurlijke, deels aangelegde paden. In een ander artikel komen we nog terug op ons bedrijfbezoek aan Kona, maar de foto’s maken al wel duidelijk op welke ondergrond zij hier hun fietsen testen. Geloof je ons wanneer we zeggen dat we geen duwtje in de rug nodig hadden om opnieuw naar boven te rijden voor een laatste afdaling …

 

 

Het grootste deel van deze test hebben we gereden met de Process 134 CR 29, het goedkoopste carbon model. De fiets is uitgerust met een Fox 34 Performance-vork en een Fox DPX2 Performance Elite-demper. De aandrijving (NX/GX) en remmen (vorige versie van de Guide) werden toevertrouwd aan Sram. Het duurdere carbon model is wel voorzien van de nieuwste versie van de G2-remmen.

Kona nam geen risico’s en koos zowel vooraan als achteraan voor Maxxis DHF-banden met een EXO-karkas.

De fiets is niet de lichtste die er bestaat om in beweging te brengen, maar eens we ons tempo vinden, brengt hij ons vlotjes naar de top. Ook op technische beklimmingen doet hij het goed. Wel hebben we ons zadel een tikkeltje meer naar voren verplaatst omdat we het gevoel hadden iets te ver naar achteren te zitten.

De fiets kan op alle terreinen uit de voeten en dat wordt bevestigd door de ingenieurs van het merk. Zij wilden een fiets ontwikkelen met een veerweg van 140 millimeter en het is rond die veerweg dat ze op zoek zijn gegaan naar een mooi evenwicht. Op veelzijdige fietsen als deze zijn we al snel geneigd om een vork van 150 millimeter te monteren, maar dat is hier niet aan de orde. 

Bergaf is de fiets perfect zoals hij is. Drops, jumps, het kan allemaal. De Process 134 vangt alles op en geeft ons een zeer robuuste indruk. Een gebroken frame hoort in Bellingham duidelijk niet thuis.

De fiets is wendbaar en kan op een zakdoek van richting veranderen. De lange vorksprong maakt de fiets makkelijk bestuurbaar. Daarmee heeft Kona zijn doel om de fiets toegankelijk te maken voor de modale biker voor 100% volbracht. De Process 134 zal geen enkel type gebruiker afremmen of bruuskeren.

Indien je ernaar op zoek bent, kan je het karakter van de fiets nog wat meer pit geven door de wielen te verwisselen. Waar we wel wat moeite mee hadden, was de Fox-achtervering van onze Kona Process 134 CR 29 op punt zetten. Eerst en vooral hadden we de indruk dat er een gebrek aan respons was en soms ook dat de vering niet synchroon werkte. Aan het einde van de test hebben we de compressie volledig opengezet en kozen we voor een zeer snelle rebound, maar ook dan bleven we nog met vragen achter. We trokken ermee naar Ian Schmitt, die verantwoordelijk is voor de veringen, maar die bleef zeer vaag in zijn antwoorden en hij raadde ons aan om de fiets te testen die is uitgerust met een RockShox. 

De volgende dag moeten we het stellen zonder de Process 134 CR/DL, wegens niet beschikbaar, en dus stappen we over op een aluminium Process 134 DL 29. Deze laatste is uitgerust met een RockShox Pike-vork en een RockShox Deluxe Ultimate-demper. Ook op deze fiets zitten we al snel als gegoten en we kunnen de positieve punten van de fiets alleen maar bevestigen. Uiteraard is dit aluminium model een tikkeltje minder levendig, maar dat wordt mooi overschaduwd door de vering. 

De RockShox-veringen reageren heel wat stipter en maken de Process 134 een stuk dynamischer. Je zou bijna denken dat de fiets lichter is, zonder dat hij bergaf minder vertrouwen schenkt. Het verschil met het Fox-model is klaar en duidelijk en de fiets is plots veel meer één met het terrein.

Ian Schmitt bevestigt onze indruk: “We hebben zowel met Fox als met RockShox samengewerkt voor dit model, maar datgene wat we zochten hebben we wel vooral gevonden bij laatstgenoemde: een speelse, eenvoudige en stevige fiets.”

Fietsen ontwerpen waar de ingenieurs zelf graag mee willen rijden, is een gedurfde keuze voor een globale markt, maar nadat we met de nieuwe Kona Process 134 over de paden van Bellingham hebben gereden, kunnen we die keuze alleen maar toejuichen. De Kona Process 134 is een zeer veelzijdige fiets die het ook perfect moet doen in onze streken. Hij is niet de lichtste en ook niet de best presterende machine op de markt, maar hij sluit voor niemand de deur, of je nu een beginner of ervaren rot bent in het mountainbiken. En hij gaat ook geen enkel pad uit de weg. Hij is speels, robuust en trouw aan zijn roots. De Process 134 is dan ook de perfecte fiets voor Kona om een comeback te maken op onze trails.

Meer info op konaworld.com/platform_process.cfm 

Actiefoto’s: Nicolas le Carré & Caleb Smith.

DoorPaul Humbert