Test nieuw | Lazer Jackal KinetiCore: veiliger en lichter?

Techniek
31 March 2022 — Léo Kervran

Lazer is een bekende naam op het gebied van bescherming. Nadat de sportafdeling zich van de motorfietsdivisie afsplitste om zich specifiek op fietshelmen te richten, werd het merk Lazer zoals wij het in onze sport kennen, overgenomen door Shimano. Daardoor beschikt het merk over nog meer middelen om geavanceerde technologieën te ontwikkelen, zoals recent KinetiCore dat tot doel heeft de bescherming van het hoofd te verbeteren door de rotatie-impact beter te absorberen. Je kan het vergelijken met een bekend systeem als MIPS waarvan het doel hetzelfde is, maar de manier waarop totaal anders is. Lazer nodigde ons uit in zijn nieuwe pand tussen Brussel en Antwerpen om dit alles in detail aan ons voor te stellen en vervolgens mochten we twee van de nieuwe helmen mee naar huis nemen voor een test.

Laten we beginnen met een stukje geschiedenis: Lazer werd meer dan 100 jaar geleden opgericht in Wallonië, in de buurt van Nijvel. Ongeveer tien jaar geleden werd de fietsdivisie onafhankelijk en zes jaar geleden werd deze divisie vervolgens overgenomen door Shimano.

Beide bedrijven integreerden dit jaar nog wat meer en delen nu hetzelfde gebouw in de buurt van Mechelen, tussen Brussel en Antwerpen.

Lazer heeft een sterk imago op de weg, waar het merk een belangrijke historische aanwezigheid heeft en talrijke successen heeft behaald in de meest prestigieuze evenementen (Tour de France, wereldkampioenschap, klassiekers, enz.). De samenwerking met het Jumbo-Visma team stelt Lazer vandaag nog steeds in staat om de successen aan elkaar te rijgen en de beeltenis van superster Wout Van Aert is dan ook bijna overal aanwezig in de Lazer-kantoren.

Ook het mountainbiken maakte altijd al deel uit van het Lazer-assortiment en het merk heeft ook nooit geaarzeld om er zeer specifieke producten voor te ontwikkelen – zoals het ook op de weg doet voor het tijdrijden bijvoorbeeld – om atleten zoals Christian Taillefer te ondersteunen voor zijn snelheidsrecord.

Net zoals in het assortiment, neemt ook bij het personeel (dat zo’n twintig mensen telt) de mountainbike een steeds belangrijkere plaats in.

In dit nieuwe gebouw, dat dus wordt gedeeld met Shimano, heeft Lazer zichzelf kunnen uitrusten met een gloednieuw test- en prototypelaboratorium, waardoor het zijn innovatievermogen kan vergroten.

Een valtestbank, 3D-printers en zelfs een windtunnel: er ontbreekt niets! Dit is een van de factoren die Lazer in staat hebben gesteld een project te realiseren zoals KinetiCore dat we hier aan jullie gaan presenteren en waarvan het eerste idee dateert van … bijna 10 jaar geleden!

Lazer KinetiCore-technologie, wat is dat?

Helmen zijn een gevoelig onderwerp en niet altijd even makkelijk om mee om te gaan omdat ze op papier allemaal aan dezelfde norm (EN 1078+A1) voldoen en dus een “voldoende” beschermingsniveau bieden, of ze nu 40 of 200 euro kosten. Met deze reflectie zouden we al snel denken dat we heel dom moeten zijn om in een high-end helm te investeren. In feite is het een beetje complexer dan dat en de verschillen tussen een instaphelm en een model dat 5 keer duurder is, houden niet op bij een paar accessoires of afwerkingsdetails.

Ongeveer 3 jaar geleden hebben we jullie in een ander artikel, dat vandaag nog steeds relevant is (lees: MIPS, SPIN, WaveCel, Koroyd, … een uiteenzetting over de technologie in onze helmen!), uitgelegd dat de huidige testnormen niet voldoende zijn voor wat we van een helm verwachten. Simpel gezegd beoordelen we vandaag of een helm bij matige snelheid beschermt tegen schedelbreuken, maar niet of hij de energie goed absorbeert of het risico op een hersenschudding vermindert, wat veel vaker voorkomt dan schedelbreuken bij een val met een fiets.

De dingen zijn echter aan het veranderen en we hebben goede hoop dat de normen de komende jaren zullen wijzigen, maar het proces is extreem lang en verloopt traag. Gelukkig hebben de fabrikanten in de tussentijd niet gewacht tot de instanties vooruitgang boeken en de dag van vandaag overtreffen de meeste helmen de norm al in grote mate. Lazer voert, net als andere merken, ook zijn eigen testen uit die strenger zijn dan de bekende normen (die noodzakelijk maar absoluut niet voldoende zijn).

Het is met dit in gedachten dat men de beschermingsniveaus nog verder heeft verhoogd – met name tegen een rotatie-impact, waarvan we de gevaren steeds beter begrijpen – en dat systemen zoals MIPS (die je als een onafhankelijke voorloper mag beschouwen), 360° Turbine Technology (Leatt) of LDL (Kali) zijn ontstaan.

Echter, zoals Lazer ons uitlegt: “Over het algemeen wordt bescherming tegen roterende schokken beschouwd als een toegevoegde functie of add-on. Hoewel het een extra bescherming is, is deze upgrade naar het verbeterde beschermingsniveau altijd ten koste gegaan van de algehele prestaties van de helm: extra gewicht, verminderde ventilatie en/of hogere kosten.”

We zagen eerder al MIPS-systemen die bijzonder goed geïntegreerd zijn (zoals bij Specialized of Giro in het bijzonder), maar het is duidelijk dat als we de markt globaal bekijken, het Belgische merk gelijk heeft. Dit is waar KinetiCore binnenkomt. Deze nieuwe en specifiek voor Lazer ontwikkelde technologie is het resultaat van meerdere jaren van ontwikkeling, gekoppeld aan universitaire projecten in heel Europa (Porto, Dublin, Antwerpen, Leuven, Straatsburg, …), en heeft tot doel bovenstaande vergelijking op te lossen.

In tegenstelling tot andere systemen, voegt KinetiCore geen materiaal toe ergens in de helm, maar wordt het meteen ingebouwd. Van de buitenkant is er geen verschil met een klassieke helm, maar als je de helm omdraait om naar binnen te kijken, springt het wel in het oog. In plaats van op een klassieke uniforme schaal, rust het hoofd op “puistjes” van EPS-schuim, gescheiden door kanalen. Het merk moest dus een gloednieuwe spuitgietmatrijs ontwerpen, het is dus geen klassieke helm die machinaal is bewerkt om de schuimblokken te vormen. 

Om uit te leggen hoe het systeem werkt, trekt Lazer een parallel met de auto: in een auto zijn gebieden speciaal ontworpen om te vervormen bij een ongeval, om zo energie af te voeren, de befaamde kreukelzones. Het zou mogelijk zijn om auto’s te maken die intact of bijna intact blijven na een crash, maar dat zou veel gevaarlijker zijn voor de inzittenden. KinetiCore doet hetzelfde: bij een val zullen de schuimblokken makkelijker vervormen dan een schaal uit één stuk, waardoor de schok in alle richtingen beter wordt opgevangen.

Bij gebrek aan een geschikte norm of een onafhankelijke testinstantie die zonder uitzondering door de hele industrie wordt erkend (in tegenstelling tot het Virginia Tech-laboratorium dat dingen voor elkaar probeert te krijgen maar soms wordt bekritiseerd), is het echter moeilijk om de effectiviteit van de nieuwe technologie echt te beoordelen. Net als bij andere systemen zijn we gereduceerd tot vertrouwen hebben in wat het merk ons vertelt.

Lazer kondigt terloops aan dat de ontwikkeling van de KinetiCore de samenwerking met MIPS niet in twijfel trekt, en dat we altijd veel helmen in het assortiment zullen vinden die zijn uitgerust met de technologie van het Zweedse merk. Maar Lazer stelt dat de intern ontwikkelde technologie nog beter op punt staat (betere ventilatie dan op een helm met MIPS, lichter) en dus zal de KinetiCore-technologie meestal de top van het gamma uitrusten.

Meestal, maar niet altijd! Bij de lancering biedt Lazer de KinetiCore meteen aan in 6 modellen met een zeer breed scala aan prijzen en praktijken: zo zijn er de Strada (109,99 euro) en Vento (269,99 euro) voor de weg, gravel en XC; de Cityzen (64,99 euro) voor urban gebruik, de Nutz (49,99 euro) en de Pnut voor kinderen (49,99 euro) en de Jackal voor het mountainbiken (189,99 euro).

De eind 2020 gelanceerde Jackal is de high-end helm van Lazer. We kennen hem al vrij goed en als er een verschil zou zijn met de MIPS-versie, dan zouden we dat vrij snel moeten voelen.

We nemen snel de technische fiche door, die in alle opzichten identiek is aan die van de andere Jackals, behalve het KinetiCore-gedeelte. Hij heeft een magnetische Fidlock-gesp, een in drie standen verstelbaar vizier, een verwijderbare lamp- of camerasteun en een TurnSys-systeem waarmee je de pasvorm van je helm kunt aanpassen met een snelle draai aan de knop. Optioneel kan je achteraan op de helm ook een kleine rode lamp bevestigen met 7 bedrijfsmodi, waarvan sommige gevoelig zijn voor de bewegingssnelheid.

De Jackal KinetiCore weegt volgens Lazer 340 gram en werd door ons nagewogen op net geen 346 gram, wat 50 gram lichter is dan de MIPS-versie (linkerfoto) en 20 gram lichter dan het basismodel. Hij is verkrijgbaar in 8 kleuren en wordt verkocht tegen een prijs van 189,99 euro (199,99 euro voor de MIPS-versie en 169,99 euro voor het basismodel).

Lazer lijkt ook aandacht te willen besteden aan zijn ecologische voetafdruk: naast de 50 gram plastic die per helm wordt bespaard, heeft het merk ook geprobeerd de hoeveelheid plastic en inkt die voor verpakkingen wordt gebruikt te verminderen. Het merk haalt aan dat het daardoor 10,5 ton minder plastic nodig heeft voor elke miljoen geproduceerde helmen en daarnaast is Lazer begonnen met een analyse van de levenscyclus van zijn producten om de algehele impact van zijn productie beter te meten.

Lazer Strada en Jackal KinetiCore: de terreintest

We mochten twee verschillende helmen die zijn uitgerust met de nieuwe KinetiCore-technologie aan een test onderwerpen: de Strada zonder vizier die zowel op de weg, het gravel als in XC gebruikt wordt en de Jackal, een all-mountain model.

Afgezien van een klein logo op de achterkant van de helm, valt er aan de buitenkant niets meer te bespeuren dat aan KinetiCore doet herinneren. Zoals we al zagen, is het vanbinnen dat alles gebeurt.

Laten we beginnen met de Strada, het middenklasse en vizierloze weg/XC/gravel-model. In tegenstelling tot de Jackal, kenden we de vorige versie niet, dus dit was een ontdekking. Het eerste dat opvalt is het innovatieve aanspansysteem voor de pasvorm rond het hoofd. Dit gebeurt met een soort flexibele rubberen band. Deze band is zeer breed en werd goed geïntegreerd in de achterkant van de helm. En het werkt: de bediening is eenvoudig en effectief en we vinden snel de correcte pasvorm.

Comfortabel en goed geventileerd is hij ook. De spangespen ter hoogte van de oren zijn daarentegen erg basic en verraden de goedkopere prijs van de Strada, maar over het algemeen is het een zeer goed product dat goed geplaatst is in zijn segment.

Bij de Jackal willen we wat langer stilstaan. Wanneer we hem opzetten, voelen we geen verschil met de MIPS-versie. De magnetische gesp om de kinriem te sluiten is klassieker dan het systeem op de Strada, net zoals het systeem om de hoofdomtrek aan te passen. Maar het is wel efficiënt.

Op het terrein voel je tijdens het rijden echter direct dat er qua gewicht iets veranderd is: 50 gram minder op het hoofd, dat voel je! Dit corrigeert een van de enige fouten van de Jackal, waarvan de MIPS-versie eerder een zwaargewicht is.

Een ander punt waarbij we direct het gevoel hebben dat het verbeterd is, is de ventilatie. Zodra het een beetje warmer wordt, voel je een aangename luchtstroom je hoofd strelen, zonder dat het echt vervelend is bij koud weer. Niets turbulent, maar eerder het gevoel dat het hoofd kan “ademen”, wat ook bijdraagt ​​aan het gevoel van lichtheid van de helm … aangezien we nog minder de indruk hebben er een te dragen dankzij deze goede ventilatie.

De helm blijft ook goed zitten, maar we hebben een klein probleem met het vizier: op onze twee Jackals begon het vizier heel snel uit zichzelf te bewegen. Dit is vooral storend tijdens het rijden omdat we je kunnen verzekeren dat het vizier in de lage stand een aanzienlijk deel van het gezichtsveld naar boven verduistert. Na contact met het merk werd ons bevestigd dat het vizier op sommige van de eerste modellen misschien steviger had mogen bevestigd worden en dat ze na verloop van tijd loskomen.

Om het probleem op te lossen, moet je de kleine afdekkingen aan de zijkanten van het vizier verwijderen om toegang te krijgen tot de schroeven, die je vervolgens eenvoudig kunt vastdraaien (wees voorzichtig, ze zijn van plastic) of verwijderen om ze te coaten met draadborgmiddel vooraleer ze vast te draaien. Voor ons was enkel aandraaien al voldoende.

Nog een punt om in gedachten te houden: bij een impact, zelfs minimaal, zal je sneller zien dat de helm beschadigd is doordat de schuimblokken van de KinetiCore zullen scheuren. Dat vinden wij een goede zaak! Te veel mountainbikers hebben de neiging om hun helm te behouden na een crash wanneer de structuur beschadigd is en deze mogelijk niet langer effectieve bescherming biedt bij de volgende crash. Laten we duidelijk zijn: KinetiCore maakt de helm niet kwetsbaar en hij raakt niet beschadigd bij het minste contact met een tak of als hij op de grond valt. Nee, KinetiCore maakt de schade gewoon beter zichtbaar en maakt het duidelijker wanneer de helm een ​​impact heeft gehad van een niveau dat hem vervolgens onveilig maakt om te dragen. En mocht de helm aan vervanging toe zijn, dan beschikt Lazer over een crash-vervangingsprogramma waarmee je jouw helm tegen een zeer voordelige prijs kunt vervangen door een nieuwe.

Verdict

Het is discreet, het is van buitenaf niet te zien, maar de Lazer KinetiCore-technologie verdient het inderdaad om een ​​innovatie te worden genoemd. Hoe kun je anders een idee kwalificeren waarmee een product zoals een helm tegelijkertijd lichter, goedkoper, veiliger en beter geventileerd is. En het blijft niet bij woorden: in het terrein worden de uitspraken van het merk bevestigd en versterken ze de plaats van een helm zoals de Jackal onder onze favoriete modellen voor all-mountain. De Strada (gravel/XC) onderscheidt zich door een aantal interessante en originele kenmerken die hem in staat stellen te concurreren met topmodellen, en dat met een schappelijk prijskaartje erbovenop. Kortom, hij is gevalideerd!

Meer info via www.lazersport.com/nl/kineticore