Test nieuw | Look X-Track Power MTB-pedalen: de kracht in je voeten

Door Léo Kervran -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Look X-Track Power MTB-pedalen: de kracht in je voeten

Pedalen met vermogensmeters zijn in opkomst! Nadat Garmin het systeem in het mountainbiken democratiseerde met zijn Rally XC en vervolgens Favero enkele weken geleden, is het nu de beurt aan Look om het avontuur aan te gaan met de X-Track Power MTB-pedalen, die sinds de zomer van 2023 worden getest door het Decathlon Ford Racing Team. Ook Vojo heeft er een paar weken mee gereden en dit is onze eerste indruk.

Voor degenen die niet bekend zijn met het Look-assortiment: de X-Track Power heeft alles van een klassiek XC-pedaal … en dat is met opzet. Ondanks de ingebouwde elektronica heeft Look geprobeerd dezelfde trapsensaties te bieden als zijn klassieke pedalen. De X-Track Power heeft dus dezelfde belangrijkste kenmerken als de andere modellen uit de serie (Q-factor van 53 mm, stack van 10,7 mm) en alleen het steunoppervlak verschilt iets: met 540 mm² zitten ze halverwege de toegankelijke X-Track en de high-end X-Track Race.

De verrassing zit hem in de materiaalkeuze: waar Look er niet voor terugdeinst om composiet of zelfs carbon te gebruiken in de X-Track Race-familie, hebben deze X-Track Power pedalen een volledig aluminium lichaam, wat hen een bijzondere uitstraling geeft. Het is niet verwonderlijk dat de as van staal is: titanium is duur en moeilijk te gebruiken en dus gereserveerd voor de lichtste en meest luxueuze modellen.

Ondanks de redelijk robuuste constructie doet de X-Track Power het relatief goed op de weegschaal, tenminste voor pedalen met een vermogensmeter. We wogen ons testmodel op 405 g per paar, of 37 g minder dan de Garmin Rally XC200. Als we dit vergelijken met de rest van het Look-aanbod, is dit 20 tot 25 g zwaarder per pedaal dan de X-Track Race in composiet of carbon en even zwaar als de gewone X-Track.

Zoals gebruikelijk bij dit type product zit het elektronische gedeelte verborgen in de as. De pedalen worden daarom op de ouderwetse manier met een steeksleutel van 15 mm op de fiets gemonteerd en niet met een inbussleutel van 6 of 8 mm.

Look kondigt een nauwkeurigheid aan van ± 1%, wat een zeer flatterend resultaat zou zijn voor pedalen als dit in de terreintest wordt bevestigd. Het Franse merk kondigt een batterijduur van 60 uur aan en een volledige oplaadbeurt zou maximaal 2 uur duren met de meegeleverde USB-C kabel. Deze laatste is aan het andere uiteinde verdeeld in twee magnetische connectoren, om beide pedalen tegelijkertijd op te kunnen laden. Mooi dat ze daar aan gedacht hebben!

De Look X-Track Power pedalen zijn uiteraard compatibel met Bluetooth en ANT+ om met alle mogelijke en denkbare media (meters, smartphone, enz.) te communiceren. Look heeft ook een app ontwikkeld waarmee je de pedalen kunt kalibreren, de staat van de batterij kunt monitoren of zelfs de software kunt updaten, iets wat erg handig kan zijn zoals we tijdens de test konden zien.

Qua prijs zien we twee versies van deze nieuwe MTB-pedalen:

  • Single (€ 749), waarbij alleen het linkerpedaal is uitgerust met een vermogensmeter waarvan de waarde vervolgens met twee wordt vermenigvuldigd om een ​​benadering van het totale vermogen te verkrijgen,
  • Dual (€ 1099), waarbij beide pedalen zijn uitgerust met een sensor die de meest nauwkeurige waarden en differentiatie tussen de twee benen mogelijk maakt.

De prijzen zijn hoog voor een vermogensmeter, maar op het niveau van die van Garmin en ruim onder SRM voor bijvoorbeeld hun pedalen. De praktische kant plaatst de zaken ook in perspectief, want het voordeel van dergelijke pedalen is juist dat je ze van de ene fiets naar de andere kunt overzetten, in plaats van het de helft van de tijd zonder vermogensmeter te moeten doen … of er meerdere te moeten kopen.

In beide gevallen worden ze in Frankrijk in de fabriek in Nevers vervaardigd en heeft Look een preferentieel vervangingsprogramma opgesteld dat de eerste drie jaar geldig is als ze tijdens een val beschadigd raken. Het lichaam van de pedalen kan ook onafhankelijk van het elektronische onderdeel worden vervangen, als dit laatste nog intact is.

Op het terrein

Bij Vojo zijn we niet allemaal gewend om met een vermogensmeter te rijden. Om deze pedalen te testen, hebben we daarom besloten een professional op dit gebied in te schakelen, in dit geval een marathonrenner die de laatste weken 20 tot 25 uur met deze pedalen heeft gereden met als orgelpunt de Andalucia Bike Race, een duo-meerdaagse in Zuid-Spanje.

Wat de interface met de schoen betreft, vertonen deze X-Track Power-pedalen precies dezelfde voor- en nadelen als de klassieke X-Track modellen: een lage Q-factor die de voeten niet te ver uit elkaar spreidt, vloeiend werkende lagers (momenteel), een mooi steunoppervlak en compatibiliteit met Shimano-schoenplaatjes (we voelen het verschil met die geproduceerd door Look, maar dat is geen probleem) aan de ene kant, en een zeer gemiddelde speling die kenmerkend is voor systemen van het “Shimano-type” en een aanzienlijke grip met de groeven die in het platform zijn gesneden, misschien wat te voor sommige mensen, aan de andere kant.

Wat de vermogensmeter betreft, kenden deze pedalen een zeer slechte start, maar de situatie lijkt door Look te zijn gecorrigeerd. Tijdens de eerste uitstapjes vertoonden ze een afwijking van 50 tot 60 W vergeleken met de waarden van een Quarq-vermogensmeter, waarvan bekend is dat deze het werkelijke vermogen enigszins overschat. En alsof dat nog niet genoeg was, leek de balans tussen links en rechts ook niet in orde, omdat de kloof erg groot was: 57% van de totale kracht aan de ene kant, 43% aan de andere kant.

Zoals we je hierboven hebben uitgelegd, kun je met de app de software bijwerken. Look heeft tijdens onze testperiode een update uitgebracht en sindsdien lijken de zaken aanzienlijk te zijn verbeterd. Onze tester heeft nog niet de kans gehad om ze opnieuw tegenover een Quarq-sensor te plaatsen om hun nauwkeurigheid nog een keer te beoordelen, maar het probleem van de balans tussen links en rechts is verdwenen en “nu komen de weergegeven vermogenswaarden overeen met mijn gevoel”, om zijn woorden te gebruiken.

Alles is echter nog niet perfect, zoals de detectie van de pedalen (per meter) die soms grillig is en nog verbeterd kan worden. Nauwkeurig meten is goed, maar als er niets te registreren valt, heeft het weinig nut. Beschouw deze mening echter niet als een definitieve conclusie: na slechts 20-25 uur met de pedalen gereden te hebben, zullen we er nog tijd mee moeten doorbrengen om hun gedrag te bestuderen. In tussentijd kan Look nog nieuwe correcties toepassen.

Conclusie

Deze goed ontworpen X-Track Power pedalen, wat geruststellend maar normaal is gezien de ervaring van Look, lijken een interessant alternatief te zijn voor de producten die worden aangeboden door specialisten op het gebied van vermogensmeting. Er vallen nog enkele kinderziektes te bespeuren, maar het merk heeft al getoond dat het reactief kan zijn bij het corrigeren van problemen en we willen erop vertrouwen dat het snel oplossingen zal vinden. De pedalen zijn goedkoper dan die van SRM, veelzijdiger dan die van Garmin, rest er enkel Favero dat sterke argumenten heeft om met hen te concurreren. Maar daarvoor zal het nodig zijn om een onberispelijk product te bereiken.

Meer info via lookcycle.com

DoorLéo Kervran