Test nieuw | Magura Louise Elite: topprestaties voor minder dan 100 euro
Door Olivier Béart -

Magura brengt in zijn gamma de legendarische naam Louise weer tot leven en doet dat in de vorm van een gloednieuwe rem met een 4-zuiger remklauw en een strak ontwerp voor de remhendel. De rem biedt topprestaties voor een lage prijs die rond de 100 euro per rem bedraagt. We hebben hem al kort mogen testen en het minste dat we kunnen zeggen is dat de nieuwe Magura Louise veelbelovend is!
Magura is bezig zijn gamma compleet te vernieuwen. Na de ‘grote’ Gustav is het nu de beurt aan de veelzijdige 4-zuigerremmen. Voorlopig blijven de remmen uit de MT-serie in de catalogus staan, maar de gloednieuwe Magura Louise die hier wordt gepresenteerd, lijkt duidelijk ontworpen om deze op termijn te vervangen. Laten we de verschillende onderdelen van deze rem eens nader bekijken.
Remhendel
De remhendel is duidelijk het meest zichtbare nieuwe onderdeel, met een zeer verfijnd ontwerp dat het tegenovergestelde is van veel remmen die momenteel op de markt zijn. Hier geen imposante hendelbehuizing langs het stuur – zoals bij de nieuwste Sram- en Shimano-remmen – maar wel een radiale behuizing met een compacte zuiger/expansiereservoir-constructie die loodrecht op het stuur is geplaatst.
De remhendel is nog steeds gemaakt van gegoten Carbotecture-composietmateriaal. Magura beweert dat dit materiaal sterker en lichter is dan aluminium of magnesium, maar het merk is zich er terdege van bewust dat er in het verleden gevallen van breuk zijn geweest. Het heeft het ontwerp dan ook dienovereenkomstig aangepast om de zones die tot zwakke punten zouden kunnen leiden te versterken.
Magura heeft voor een perfecte grip ook een geribbelde textuur aangebracht op het deel van de remhendel dat in contact komt met de vingers. De reach is verstelbaar met een tooltje.
Magura kondigt een kleinere footprint aan voor het bevestigingspunt op het stuur ten opzichte van de MT’s en de mogelijkheid om verschillende soorten Shiftmix Clamps te installeren, waarmee je elk type bediening op het stuur kunt monteren zonder een extra klem toe te voegen. We denken hierbij met name aan een telescopische zadelpen of de shifter om te schakelen. Bonuspunt voor het onderdeel dat bestemd is voor de Sram-bediening, een zeer goed doordacht onderdeel.
Remleiding
Magura heeft de Louise-remhendel ook compatibel gemaakt met hun Easy Link-snelkoppelingssysteem voor remleidingen. Hierdoor kan de remleiding met een simpele klik worden verwijderd en vervangen. En omdat dit systeem zo compact is, past hij door de gaten van het merendeel van de frames, zonder dat je de eindkap hoeft af te snijden en te vervangen telkens wanneer je de rem moet verwijderen.
Remklauw
Visueel lijkt de remklauw van de Magura Louise sterk op die van de MT, maar deze is toch volledig nieuw. Hij heeft 4 zuigers en is ontworpen voor 4 kleine, onafhankelijke remblokken, die zowel de nodige remkracht moeten leveren als een stille werking beloven.
De remklauw is gemaakt van gesmeed aluminium uit één stuk en is ontworpen voor remschijven met een dikte van 2 mm. Over de remschijf gesproken: ook daarvan werd het ontwerp lichtjes herzien.
Gewicht en prijzen
Een complete voorrem van de Magura Louise Elite wordt geadverteerd met een gewicht van 250 gram, wat 100 gram minder is dan de Gustav, 50 gram minder dan een Shimano XTR Trail en identiek aan de Sram Motive Ultimate. Kortom, voor een rem met 4 zuigers scoort hij zeer goed.
De zeer aangename verrassing zit hem in de prijs, want Magura kondigt voor zijn Louise Elite een prijs aan van ongeveer 100 euro per stuk, waarmee hij zich naast instapremmen zoals de Shimano Deore of M520 plaatst. En dat terwijl hij zich door zijn gewicht eerder naast de duurdere remmen mag plaatsen. Magura zegt het niet openlijk, maar we begrijpen tussen de regels door dat deze Louise Elite hoogstwaarschijnlijk de eerste is in een reeks die zich zal uitbreiden naar het topsegment. Laten we hopen dat de prijzen concurrerend blijven.
Magura Louise Elite: de eerste terreintest
We kregen de kans om de remmen tijdens het Riva Bike Festival alvast even te proberen tijdens een vrij steile rit op de hoogten van het Gardameer. Het ging om een eerste en korte testrit, maar de lengte van de afdalingen en het stijgingspercentage gaven ons al een goede eerste indruk.
Het contactpunt is directer dan bij een MT, en de remhendel is stijver, zonder een gevoel van wazig contact. Hij is zuiver en precies, je voelt wanneer je begint te remmen en profiteert ook van een zeer soepele modulatie. De kleine groeven op het deel dat contact maakt met de vinger lijken misschien anekdotisch, maar in werkelijkheid zijn ze dat niet en zorgen ze voor een perfecte grip op de remhendel, met of zonder handschoenen.
De remkracht is duidelijk aanwezig, net als de stille werking. De afdalingen aan de oevers van het Gardameer zijn lang en steil en deze Louise Elite-remmen lijken er onvermoeibaar. Hierdoor voelen we ook geen enkele vermoeidheid in onze handen, zelfs niet wanneer we gretig blijven afdalen. We remmen af wanneer we willen en we doseren wanneer we moeten. Kortom, bijna foutloos en bovenal is de consistente werking van de remmen opmerkelijk.
Verdict
Deze zeer positieve eerste indrukken moeten natuurlijk nog bevestigd worden mits een duurtest, maar Magura lijkt met deze Louise Elite-remmen een meesterzet te hebben gedaan. De remmen bieden topprestaties voor een zeer competitieve prijs. Alles wijst er dan ook op dat dit een toekomstige bestseller is!
Meer info via www.magura.com