Test nieuw | Magura Vyron V3: een nieuwe draadloze verstelbare zadelpen

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test nieuw | Magura Vyron V3: een nieuwe draadloze verstelbare zadelpen

Als je denkt aan een draadloze dropper post, denk je aan … de RockShox Reverb AXS. Maar er is ook de Magura Vyron! Reeds in 2016 werd die op de markt gebracht, in 2018 vernieuwd en nu hebben we de derde versie. Deze keer is alles vernieuwd en we hebben er al wat ritjes mee kunnen maken. Wat zijn onze eerste indrukken en hoe verhoudt de Vyron zich tot de Reverb AXS? Lees het hier!

Je kan begrijpen waarom Magura de naam “Vyron” voor hun draadloze verstelbare zadelpen heeft behouden, maar deze nieuwste versie heeft eigenlijk niks meer gemeen met de twee vorige versies. In 2018 was de Vyron al grondig aangepast om enkele gebreken van de eerste generatie te corrigeren. Nu is Magura echter vanaf nul begonnen… en hebben de Duitsers bijna alles veranderd, tot en met de “krachtbron” die de zadelpen in beweging brengt.

Het merk verbergt zich niet voor zijn verleden en legt uit dat de zwakke punten van de oude Vyron vanaf het begin bekend waren. Ze hebben daarom gewerkt aan een verbetering van de werkingssnelheid, de autonomie en de levensduur: met een systeem dat beter bestand is tegen de elementen.

Wat de zadelpen zelf betreft, is deze nieuwe Vyron verkrijgbaar in 30,9 mm of 31,6 mm diameter en met 100/125 mm of 150/170 mm drop. Er zijn slechts twee versies van de zadelpen in elke diameter en het is heel eenvoudig om zelf aan de slag te gaan en de drop aan te passen.

Goed nieuws dus voor de praktische kant, hoewel dit ook betekent dat de 100 en 150 mm versies misschien iets omvangrijker zijn dan nodig. Het gewicht zou tussen de 600 en 750 gram liggen, afhankelijk van het model. Wij hebben onze 170mm testversie gewogen en kwamen op 714g (inclusief batterij). De bediening (inclusief klem) kwam op 56g. De remote is ook compatibel met de Magura ShiftMix en Sram Matchmaker.

Voorheen ging de draadloze verbinding via ANT+, nu via Bluetooth 5.0 … wat sneller is. Ook het bedieningsprincipe is herzien: waar de oude Vyron na een druk op de knop binnen een klein tijdsvenster openging, keren we terug naar het klassieke systeem van “zolang ik op de knop druk, is hij open”.

Ten slotte is de geïntegreerde oplaadbare batterij vervangen door een CR2-batterij, die volgens Magura een jaar zou meegaan. Deze keuze maakt het mogelijk een volledig waterdichte constructie te verkrijgen (twee schroeven houden het deksel vast) en deze batterij is krachtiger omdat die altijd dezelfde spanning van 3V levert (in tegenstelling tot een batterij waarvan de spanning afneemt met het energieniveau). Ten opzichte van een verwijderbare batterij is er ook geen risico om deze thuis te vergeten of dat iemand anders deze in zijn broekzak doet verdwijnen.

Er zit geen aan/uit-knop als zodanig op de zadelpen, maar hij schakelt automatisch uit na 2 uur zonder activering en op voorwaarde dat er niet op de fiets wordt gereden. Het ontwaken gaat echter niet vanzelf: hiervoor moet je drukken op de grote knop met de Magura “M”. Het is ook deze knop waarmee je een indicatie krijgt van de levensduur van de batterij (door langer te drukken) en waarmee je de bediening kunt koppelen.

Aan de besturingszijde wordt er nog steeds een CR 2032 batterij gebruikt, maar het design is volledig herzien. Weg is de zeer “elektronische” knop die vroeger tegen het stuur zat. Er is nu een hendel die gelijkt op een normale dropper-hendel.

Magura legt uit dat ze niet minder dan 20 verschillende versies hebben geprobeerd, om het meer “mechanische” gevoel van een niet-draadloze dropper post te reproduceren. Het resultaat is een kleine dode slag (met een beetje weerstand, dat wel) voordat je klikt en de zadelpen daadwerkelijk activeert. Het is heel anders dan bij RockShox, waar de geringste aanraking van de shifter het systeem wakker schudt en in het begin verrassend kan zijn, maar uiteindelijk is het niet per se slechter, alleen anders.

De prijs zit tenslotte op 579 euro. Dat is 130 euro meer dan de oude Vyron, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan de RockShox Reverb AXS van 886 euro.

Magura Vyron V3: de eerste test

Voordat je gaat rijden, moet je de zadelpen installeren en deze Magura Vyron V3 is zeker het gemakkelijkst te installeren model op de markt. Je hoeft alleen maar de batterij aan de achterkant te installeren, kort op de knop van de zadelpen en op de bediening te drukken om alles wakker te maken en enkele seconden later is alles verbonden. Je kunt rijden! Wat uiteindelijk het meeste tijd heeft gekost, is het monteren van het zadel op de zadelpen …

Ook moet worden opgemerkt dat Magura één servicebeurt per jaar aanbeveelt en dat het onmogelijk is om dat zelf te doen. Je moet de zadelpen terugsturen naar het merk. De batterij vervangen, ontluchten, de afdichtingen controleren en/of vervangen, Magura zorgt voor alles, maar de prijs van deze service is nog niet gekend.

Bij het gebruik, na een eerste inrijperiode waar de dropper zich wat langzaam uitstrekte, merken wij onmiddellijk de verbeteringen ten opzichte van de eerste twee generaties op. Met de terugkeer naar een klassiek sluitsysteem – ter herinnering: open als je de remote ingedrukt houdt – is de Vyron veel natuurlijker in gebruik.

Puur functioneel gezien, zit de Vyron echter niet op het niveau van een Reverb AXS. Die laatste werkt soepeler, komt sneller omhoog en vergrendelt zich sneller op de eind- of tussenpositie. Toch is de prijs een echte killer: met een verschil van meer dan 300 euro in het voordeel van de Vyron kunnen we de iets mindere prestaties gemakkelijk accepteren. Op zich werkt deze Vyron gewoon goed!

De pionier van de draadloze telescopische zadelpennen, maar vervolgens ingehaald door de concurrentie … Met de Vyron V3 komt Magura terug met een sterkere versie dan ooit. Hoewel we een iets vlottere en soepelere werking zouden willen, maken het installatiegemak en het prijsverschil met de Reverb AXS deze Vyron V3 tot een model dat we zonder voorbehoud kunnen aanbevelen. Het valt nog te bezien hoe betrouwbaar ze is op lange termijn, maar gezien de nadruk die tijdens de ontwikkeling op dit punt werd gelegd, durven we te hopen dat dit geen probleem zal vormen.

Meer informatie: magura.com

DoorLéo Kervran