Test nieuw | Mahle M40: een nieuwe speler in het spel
Door Adrien Protano -

De industriële gigant Mahle, bekend om zijn motoren in de achternaaf, is een nieuwe uitdaging aangegaan: het ontwikkelen van een middenmotor voor mountainbikes die de strijd kan aangaan met de nieuwste motoren van de concurrentie. De motor heet M40, ontwikkelt een koppel van 105 Nm en een vermogen van 850 W, en is verpakt in een compacte behuizing van slechts 2,5 kg.
Mahle is een Duitse industriële gigant en meer bepaald een van de drie grootste leveranciers ter wereld op het gebied van zuigers, cilinders, klepsystemen en dergelijke. Met bijna 70.000 werknemers is het een waar monster in de auto-industrie. Sinds 2015 heeft Mahle echter ook een ‘e-bike’ afdeling, die al tot de ontwikkeling van verschillende motoren heeft geleid.
X35, X20, X30 of recenter XS: Mahle is zeer aanwezig in het E-Road en E-gravel segment. We hebben er al met je over gesproken tijdens onze test van de Mondraker Dusty, maar Mahle produceert ook de motor voor de Specialized Levo SL en heeft dus al ervaring met middenmotoren, ook al is het in samenwerking met een ander merk.
Deze keer richt Mahle zich onder zijn eigen naam rechtstreeks op de sector van de elektrische mountainbikes met een middenmotor, een primeur voor het merk! “De kern van Mahle is de auto, dat klopt, het is onze hoofdactiviteit. Maar we nemen andere divisies, zoals de e-bike divisie, niet licht op. Het is een echte missie voor ons”, legt Jurgen, hoofd van de e-bike divisie van het merk, uit.
Motor: krachtig, maar met tact
We houden je niet langer in spanning: de Mahle M40 is een moderne motor met cijfers die niet onderdoen voor de nieuwste ontwikkelingen van de concurrentie: een vermogen van 850 W, een koppel van 105 Nm en een ondersteuningsverhouding tot wel 400%.
Als je niet op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen bij andere merken, lijken deze cijfers misschien hoog. Sommige motorfabrikanten zijn echter een wapenwedloop begonnen met steeds indrukwekkendere cijfers. Ter vergelijking: de Bosch Performance CX-R ontwikkelt 100 Nm en 750 W, de DJI Avinox 120 Nm en 1000 W en de Specialized 3.1 101 Nm en 666 W (111 Nm en 720 W voor de S-Works versie).
De Mahle M40 is dus mee met zijn tijd.
We ontmoetten het team achter deze motor en spraken in het bijzonder met Alberto, een van de grondleggers van de M40: “De echte kracht van deze M40 schuilt in de verhouding tussen het gewicht, de compactheid en het vermogen. Met een gewicht van 2,5 kg plaatst deze motor van 850 W en 105 Nm ons aan de top van het segment van de middenmotors”, vat hij samen.
Ter vergelijking: de Bosch CX-R weegt 2,7 kg (en 2,8 kg voor de CX), de Specialized-motor ongeveer 3 kg en de DJI Avinox eveneens 2,5 kg. Net als sommige concurrenten, zoals de Bosch Performance CX-R, is de Mahle M40 voorzien van een magnesium behuizing.
Verder moet nog vermeld worden dat de as gemaakt is van aluminium, dat de Q-factor 179 mm bedraagt en dat de fiets compatibel is met de wijdverbreide ETOR-crankstandaard.
Het is een gezegde dat we vaak horen bij motorfabrikanten, en de laatste jaren steeds meer: ”kracht is niets zonder controle.” Een waarheid die Mahle zich ook eigen heeft gemaakt! Dit is misschien wel het element waar het merk het meest op hamert.
“We halen de waarden om mee te kunnen spelen, dat is waar, maar we hebben vooral de kennis en het vermogen om te controleren en te bepalen hoe deze kracht op natuurlijke wijze aan de fietser wordt overgedragen”, legt Gonzalo, productmanager bij Mahle, uit.
Dit element kwam ter sprake bij al onze gesprekspartners bij Mahle: het merk wil een fiets aanbieden die eenvoudig te besturen is dankzij nauwkeurig afgestelde ondersteuningsmodi en een manier om de ondersteuning soepel te laten verlopen.
Hiervoor maakt het merk gebruik van een vrij precieze sensor en Mahle zit hieromtrent niet verlegen om superlatieven, aangezien het bedrijf naar eigen zeggen de meest precieze sensor op de markt gebruikt! Deze zit ter hoogte van remschijf en kan snelheidsveranderingen binnen een straal van 3 cm meten. Hierdoor kan het geleverde vermogen vrijwel altijd worden aangepast.
Het merk heeft drie ondersteuningsmodi voorzien, eenvoudigweg Level 1, 2 en 3 genoemd. Deze zijn logischerwijs vergelijkbaar met de eco-, e-MTB- en Turbo-modi die je bij andere motorfabrikanten vindt, met een verschil in het vermogen/koppel dat de motor levert, maar ook in reactiesnelheid.
Deze modi kunnen worden aangepast via de app van het merk, waarbij vijf factoren onafhankelijk van elkaar kunnen worden gewijzigd. Mahle benadrukt ook de personalisering die aan de fietsfabrikanten wordt overgelaten: “Fietsmerken kunnen het M40-systeem op honderden, zelfs duizenden factoren variëren … Genoeg om de motor optimaal af te stemmen op de betreffende fiets en de gewenste sensaties”, legt Gonzalo uit.
Een compleet ecosysteem: batterijen, scherm en bediening
De reden dat we ons vanaf het begin van dit artikel op de motor hebben gericht, is omdat dit logischerwijs het hart van het systeem vormt. De M40 is echter een ecosysteem op zich, aangezien Mahle zijn eigen batterij, scherm en bediening heeft ontwikkeld.
Wat de batterijen betreft, biedt het merk twee opties: een kleinere (de iM5) van 534 Wh en aangekondigd met een gewicht van 2,5 kg, en een tweede (de iM8) van 800 Wh. Deze twee batterijen maken gebruik van zogenaamde cellen van de ‘nieuwe generatie’ (lees efficiënter) die in Europa worden ontwikkeld en geproduceerd. Houd er rekening mee dat beide batterijen dezelfde vorm en aansluitingen hebben en dat het daarom prima mogelijk is om ze binnen hetzelfde frame te verwisselen.
Het scherm is direct in de bovenbuis geïntegreerd. Hoewel de kwaliteit vergelijkbaar is met die van DJI, moet er wel gezegd worden dat het scherm van de Mahle M40 geen touchscreen heeft. De gegevensvelden op dit scherm kunnen wel worden aangepast via de (gratis) app van het merk.
De bediening is draadloos en goed afgewerkt, met drie knoppen: twee om te wisselen tussen de modi en één om het scherm te bedienen.
Automatic Hill Brake en Dynamic Overrun
Dit Mahle M40-systeem beschikt over interessante functies, zoals de Automatic Hill Brake en Dynamic Overrun.
Zoals de naam al doet vermoeden, voorkomt de Automatic Hill Brake dat de fiets achteruit rolt op hellingen. Deze voorziening is vergelijkbaar met die van auto’s en zorgt ervoor dat, wanneer je op een hellend vlak stilstaat, je de motor alleen kunt starten als je jouw voet op het pedaal plaatst. Zo kan de fiets niet achteruit rollen.
Dynamic Overrun is op zijn beurt vergelijkbaar met de Extended Boost van Bosch. Simpel gezegd is dit de functie waarmee de fietser, nadat hij gestopt is met trappen, door de motor nog enkele momenten vooruit wordt geduwd, voldoende om obstakels te overwinnen.
Op welke fietsen vind je de Mahle M40 terug?
Je vraagt je waarschijnlijk af van welk merk dit vreemde frame is, dat niets weg heeft van wat we in de huidige modellenreeksen tegenkomen? Het is simpelweg de Mahle-fiets, een intern ontwikkeld frame speciaal om de nieuwe M40-motor te presenteren. Dit model zal dan ook niet in de huidige staat op de markt worden gebracht: het betreft een puur presentatiemodel.
Tot nu toe hebben vier (kleine) merken officieel de integratie van de M40 in hun assortiment aangekondigd en Mahle vertelt ons dat andere samenwerkingen – waaronder met grote namen op de markt – ook in de startblokken staan. Het laatste woord is dus nog niet gezegd over deze nieuwkomer …
Sants, Labyrinth, Titan Racing en Abums zijn daarmee de eerste merken in de geschiedenis van de Mahle M40!
Mahle M40: de terreintest
Mahle nodigde ons uit in de Spaanse stad Vigo, vlak bij de Portugese grens, om hun nieuwe motor in première te komen ontdekken. Als de naam je bekend voorkomt, komt dat waarschijnlijk doordat deze kuststad in het verleden al meerdere keren het toneel is geweest van een wereldbekerwedstrijd downhill.
De regio Galicië is gekend voor een weelderige vegetatie dankzij het warme en vochtige klimaat, maar ook voor zijn hellingen en enduro-specials. De locatie is dan ook perfect gekozen!
Vanaf de eerste pedaalslagen merken wij een goed ontworpen en zeer aangename ondersteuning. Het is gemakkelijk te begrijpen hoe de motor werkt.
Deze eerste testrit werd aangevuld met een paar uitstapjes thuis, waarbij een testfiets al een paar dagen voor de officiële lancering toekwam op onze redactie. Zodoende konden we de motor zorgvuldig beoordelen op trails die we goed kennen, en waarop we nauwkeurige vergelijkingspunten hebben met andere e-bike motoren.
De Malhe M40 zit duidelijk op hetzelfde niveau als de huidige concurrentie!
Het eerste punt is helder en eenvoudig: de Mahle M40 zit duidelijk op hetzelfde niveau als de huidige concurrentie en hoeft zich zeker niet te schamen vergeleken met de nieuwste motoren op de markt.
Qua vermogen levert de Mahle M40 met zijn koppel van 105 Nm meer dan voldoende, zelfs op de meest technische of steile stukken. Meer hoeft echt niet. Het echte voordeel van het extra koppel (ten opzichte van bijvoorbeeld een 85 Nm motor) is volgens ons vooral te vinden bij het accelereren bij lage snelheden, waarbij het kleine beetje extra koppel een welkome, goed gedoseerde ondersteuning geeft, waardoor je makkelijker weer op gang komt, zonder dat de motor meteen uitvalt.
De Mahle M40 levert zijn kracht op een progressieve en natuurlijke manier, waardoor je een goede controle over de fiets behoudt, ook als het terrein ruwer wordt.
Standaard worden drie ondersteuningsniveaus aangeboden, waarbij Level 2 ons het meest overtuigde. Dit niveau doet denken aan de eMTB-modus die we kennen van Bosch met een goede balans tussen kracht en finesse, waardoor je alle obstakels kunt overwinnen zonder dat je daarbij te veel wordt gehinderd door een te brutale ondersteuning.
Level 2 is een adaptieve modus die het geleverde vermogen automatisch aanpast aan de inspanning van de piloot, waardoor de motor zich in de praktijk heel intuïtief gedraagt. Level 3 geeft alles wat hij in huis heeft. Hij duwt zo hard, heel hard, tot het punt waarop hij de piloot bijna draagt. Een vrijgevigheid die een valkuil kan blijken: de kracht komt snel, soms te abrupt, en kan verrassend zijn, vooral in de technische gedeeltes.
Natuurlijk is en blijft het allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeuren, afhankelijk van het terrein, het gewicht van de biker, diens rijstijl en zelfs diens wensen. Van onze kant zouden we graag een iets genuanceerdere modus zien, tussen Level 2 en 3, of een iets afgezwakte versie van Level 3. Goed nieuws, dit is volledig mogelijk dankzij de Mahle-app waarmee je – zoals bij de meeste motorfabrikanten – de instellingen van de motor en het scherm kunt personaliseren. Helaas was de app tijdens onze testperiode nog niet operationeel voor dit model. We konden de aanpassingsmogelijkheden dus nog niet onderzoeken.
We hebben het gevoel dat de M40 iets stiller is dan gemiddeld, zonder hem daarin rechtstreeks geconfronteerd te hebben met andere e-mountainbikes. Het geluid is discreet en relatief zacht, waardoor het snel vergeten wordt. Hetzelfde geldt voor de wrijving: ook als de ondersteuning wordt verlaagd, verloopt het trappen vloeiend, zonder dat er wrijving ontstaat of merkbaar energieverlies optreedt.
Een interessante toekomstige update waar we spontaan aan denken, is de Dynamic Control die Bosch onlangs introduceerde. Deze voorkomt dat het achterwiel doorslipt en/of het voorwiel onverwachts van de grond komt. Een systeem met deze insteek zou hier perfect passen, aangezien de M40 al gericht lijkt op controle en finesse.
Nog een detail dat verbeterd zou kunnen worden: het uitschakelen van de ondersteuning bij een snelheid van 25 km/u. De motor stuwt je krachtig vooruit tot aan de wettelijke limiet … om dan abrupt uit te schakelen. Een keuze die te rechtvaardigen is om het maximale uit de ondersteuning te halen bij sportief of competitief gebruik, maar bij een meer recreatieve beoefening zou een soepelere overgang ongetwijfeld comfortabeler zijn.
Mahle beweert dat het op het gebied van thermisch beheer uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar het onderwerp, om constante prestaties te kunnen leveren zonder oververhitting. Er waren geen extreme omstandigheden om dit te verifiëren, maar tijdens onze tochten hebben we geen tekenen van abnormale opwarming waargenomen.
De autonomie bleek ruim voldoende te zijn. Met de batterij van 534 Wh konden we ritten van 40 tot 50 km afleggen en daarbij 1500 hoogtemeters overbruggen. Daarbij maakten we gebruik van alle beschikbare modi en dit voor een berijder van 60 kg. Niets revolutionairs, maar wel overtuigend.
Verdict
Mahle heeft met zijn eerste middenmotor voor elektrische mountainbikes een mooi product neergezet. De M40 voldoet aan alle eisen: kracht, natuurlijk rijgedrag, nette afwerking, stille werking … En dat alles in een compact en licht formaat, waardoor het nu al een van de meest competitieve toestellen op de markt is, zowel op papier als in de praktijk. Eén ding is zeker: Mahle is niet toevallig hier terechtgekomen. Met deze M40 vestigde de Duitse gigant zich meteen als een serieuze speler in het elektrische mountainbikesegment, met een technische, coherente en zeer bekwame aanpak.
Meer info via https://mahle-smartbike.com