Test nieuw | Mondraker F-Podium: een XC-machine met DH-bloed

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test nieuw | Mondraker F-Podium: een XC-machine met DH-bloed

Daar is hij dan! Na vier jaar ontwikkelen en verschillende prototypes heeft Mondraker eindelijk zijn nieuwste XC-full suspension klaar: de F-Podium. Op papier lijken sommige keuzes tegen de huidige trends in te gaan – geen dropper post, een veerweg van 100 millimeter – maar deze Mondraker heeft nog wel meer troeven achter de hand.

Mondraker nodigde ons uit in een oude garage die tot showroom werd omgebouwd om er de nieuwe F-Podium te komen bewonderen. Na eerst een woordje uitleg over de geschiedenis van het Spaanse merk, neemt Israel Romero – de marketing- en communicatieverantwoordelijke bij Mondraker – de micro in de hand om het verhaal achter deze nieuwe F-Podium te vertellen.

Het Spaanse merk nam zijn tijd om de nieuwste telg te ontwikkelen. Zo dateren de eerste schetsen al van 2015. In die periode begonnen we nog maar net te spreken over de Boost-standaard, van Metric en Trunnion hadden we toen zelfs nog niet gehoord. Er werden heel wat uiteenlopende concepten overwogen, zoals een monopivot met link en horizontale demper (net zoals de Canyon Lux of de Specialized Epic), maar uiteindelijk werd toch gekozen voor Zero, het veersysteem uit eigen huis.

De renners van het team Primaflor-Mondraker werden trouwens nauw betrokken bij het ontwerp van de fiets. De burelen van Mondraker bevinden zich in Alicante en zijn tevens de burelen van het team, wat het eenvoudiger maakte om feedback uit te wisselen. De eerste fase van de ontwikkeling verliep intern en vervolgens begon Carlos Coloma in het voorjaar van 2017 met het testen van het eerste prototype. Andere renners zoals Raiza Goulao en Ondrej Cink deden dat later ook. Niemand van dit drietal rijdt op dit moment nog bij het team en zijn dus niet te bewonderen op de nieuwe telg; Belgisch kampioene Githa Michiels daarentegen wel.

Mondraker richtte zich voor de ontwikkeling van het frame tot Carbon Composites Company (3C), de tweede grootste Europese fabrikant van carbon vezels. Dit Duitse bedrijf – dat normaal werkt voor Audi, BMW, Mercedes en de luchtvaartsector – had echter nog nooit een frame of onderdeel voor fietsen ontwikkeld. Mondraker geeft toe dat het begin moeizaam verliep, maar dat het eindresultaat hun verwachtingen overtreft. De samenwerking stond dan ook aan de wieg van een proces dat de naam Stealth Air Carbon meekreeg.

De bekomen knowhow uit Duitsland werd vervolgens naar de trouwe partner van Mondraker in Taiwan gestuurd waar alle frames worden gefabriceerd. Het frame, dat de beste verhouding tussen gewicht en duurzaamheid moest bieden op de markt, weegt 1987 gram inclusief de achterdemper.

Op papier maakt de XCO Geo-geometrie (een evolutie van de gekende Forward Geometry van het merk) indruk. Een reach van 460 millimeter en een wielbasis van 1153 millimeter (op de medium), een balhoofdhoek van 68 graden, … deze fiets is langer en vlakker dan al zijn concurrenten. De Specialized Epic en de Scott Spark RC zijn bijvoorbeeld 30 millimeter korter.

Om ervoor te zorgen dat de zitpositie bevorderlijk is voor de prestaties (we hebben het nog steeds over een xc-fiets), gebruikt Mondraker een zitbuishoek van 76,5 graden, wat anderhalve graad steiler is dan bij de concurrentie. Hierdoor blijft de lengte van de bovenbuis op de medium met 600 millimeter eerder normaal.

Er is geen twijfel mogelijk: met zijn scherpe lijnen, lange voordriehoek en extreem platte bovenbuis bezit de F-Podium visueel alle aspecten van Mondraker. De geïntegreerde stuurpen (IST Evo) van de Podium-hardtail werd echter achterwege gelaten. Nochtans hadden we die twee jaar geleden tijdens de wereldbeker in Nove Mesto wel opgemerkt op een prototype (www.vojomag.nl/news/spyshot-de-mondraker-podium-full-suspension). Omdat deze technologie de nodige verstevigingen vereist, kon Mondraker door het weglaten van de geïntegreerde stuurpen ongeveer 80 gram winst boeken. En een niet-geïntegreerde stuurpen maakt het natuurlijk makkelijker om de fiets tot in de kleinste details aan te passen aan de renners.

Achteraan doet de F-Podium een beroep op het Zero Suspension-systeem dat we op alle fietsen van Mondraker terugvinden. Op dit systeem met een virtueel scharnierpunt vinden we een zwevende demper (100 millimeter veerweg) die het pompen van de vering moet beperken. Zero staat hier trouwens voor nul pompbewegingen, nul kick back en nul invloed op de vering wanneer je remt. Mooie beloften die natuurlijk nog op het terrein moeten waargemaakt worden. Bovenaan maakt de ophanging gebruik van een carbon monobloc link om de stijfheid van het geheel te garanderen. Dit is vaak een zwak punt bij systemen die gebruikmaken van een virtueel scharnierpunt. Daarom koos men ook voor assen van 15 millimeter op de scharnierpunten in de plaats van 12 millimeter op de andere modellen van het merk. De onderste link blijft uit aluminium.

Andres Climent, ingenieur bij Mondraker en een van de vaders van de nieuwe F-Podium, legt ons uit waarom: “We hebben een tijdje overwogen om ook onderaan een zeer lichte carbon link te gebruiken, maar finaal hebben we dat idee opzijgeschoven omdat we ons vragen stelden bij de betrouwbaarheid. Op ons veersysteem functioneert de onderste link onder een trekkracht en laat dat nu net één van de zwakke punten zijn van carbon, een materiaal dat wel zeer veel weerstand biedt bij een drukkracht. Aluminium biedt de gebruiker dan ook meer garanties, ook al wordt het onderdeel daardoor iets zwaarder.”

De Fox Float DPS Evol-achterdemper gebruikt de Trunnion-standaard voor de bevestiging en neemt de Metric-afmetingen over (185×47,5 millimeter). Doordat hij door een tunnel in de zitbuis loopt, wordt de demper blootgesteld aan projectielen die door het achterwiel worden opgeworpen. Mondraker besliste dan ook om ter bescherming een spatbord te integreren in de achterdriehoek. Vooraan zien we een Fox 32 StepCast-vork met eveneens 100 millimeter veerweg (een Performance Elite-model op de F-Podium en een Factory-model op de F-Podium R, RR en RR SL).

Voor de bevestiging van de achterste remklauw koos Mondraker voor de Postmount 160-standaard. Ondanks het gebruik van een specifieke adapter om de remklauw wat te verplaatsen, zou de stijfheid voldoende moeten zijn om te garanderen dat je krachtig genoeg kunt remmen. Andres Climent geeft ons mee dat men aan een Flatmount-bevestiging heeft gedacht (voor de prestaties en een vereenvoudigd concept van het frame), maar dat er op dit moment nog maar weinig remmen met deze standaard verkrijgbaar zijn.

Voor een voorderailleur is er geen plaats op de nieuwe F-Podium, wat geen verrassing mag heten gezien het programma waarvoor de fiets bestemd is. Vooraan kan maximaal een kettingblad van 36 tanden gemonteerd worden (of een ovaal kettingblad van 34 tanden). Het hele gamma is uitgerust met een 1×12-aandrijving, of deze nu van Sram of Shimano komt. Het bottom bracket (BSA73) is voorzien van schroefdraad voor een zo groot mogelijke betrouwbaarheid, zonder het vaak voorkomende gekraak van een Pressfit-bottom bracket.

Op de liggende achtervork werd een rubberen bescherming aangebracht tegen het klapperen van de ketting. Dit zien we vaker terug op DH-fietsen en zou zorgen voor een stillere werking van de ketting.

Alle kabels en remleidingen lopen intern door het frame en voor zij die hun vering willen upgraden, is ook voorzien dat je een Fox Live Valve kunt monteren. De zadelpen heeft een diameter van 31,6 millimeter. Ook voor een eventuele dropper post werd een interne kabeldoorvoer voorzien.

Onder de schuine buis moet een luikje het vervangen van de remleidingen vergemakkelijken. Maar om de derailleurkabel of de leiding van de achterrem te vervangen, moet je wel de achterdemper demonteren. Het is immers onmogelijk om de gemonteerde achterdemper voldoende omhoog te heffen om bij de derailleurkabel en remleiding, die onder de onderste link passeren, te komen.

De wielen zijn uiteraard in de Boost-standaard en hebben een interne velgbreedte van 25 millimeter. Alle modellen zijn uitgerust met Maxxis Rekon Exo Tubeless Ready-banden (2.25″). Op vettig terrein komen ze al snel in moeilijkheden, maar we vinden het knap van Mondraker dat ze geopteerd hebben voor echte tubeless en versterkte banden, ook al voegen ze enkele grammen toe op de weegschaal.

De Mondraker F-Podium is verkrijgbaar in 4 maten, gaande van S tot XL, en in 4 montages:

  • F-Podium (3999 euro / 11,49 kilogram): Sram GX/NX Eagle-aandrijving, Shimano MT501-remmen, Mavic Crossmax-wielen, ONOFF-cockpit
  • F-Podium R (5999 euro / 10,59 kilogram): Sram XO1/GX Eagle-aandrijving, Sram Level TLM-remmen, DT Swiss XR1501-wielen, ONOFF-cockpit
  • F-Podium RR (7999 euro / 10,21 kilogram): Shimano XTR-aandrijving en -remmen, Rotor Inpower-crankstel, DT Swiss XRC1200-wielen, ONOFF-cockpit
  • F-Podium RR SL (13499 euro / 9,52 kilogram): Sram XX1 Eagle-aandrijving, Sram Level Ultimate-remmen, Bike Ahead-wielen en -cockpit

Op de volgende pagina gaan we dieper in op de eerste terreintest van onze redacteurs Léo en Olivier>>>

Mondraker F-Podium: de eerste terreintest van Léo in Stuttgart

De presentatie van de Mondraker F-Podium vond plaats in Stuttgart en daar kreeg ik de kans om een uurtje met de nieuwe F-Podium RR door de bossen te rijden.

Wanneer ik in het zadel versnel, reageert de fiets goed maar ook niet meer. Je hebt bijvoorbeeld niet hetzelfde explosieve gevoel als op een Specialized Epic. Met een SAG van 25% (een waarde die door Mondraker wordt aangeraden) pompt de Zero-vering absoluut niet en worden de oneffenheden van het terrein moeiteloos afgevlakt.

Als ik uit het zadel kom en bergop versnel, is de fiets meer in zijn element. Niet dat hij plots vooruitschiet, maar hij geeft wel een comfortabel gevoel en vergt niet het uiterste van de berijder. De vering pompt lichtjes maar ik heb nooit het gevoel dat ik er door word afgeremd. Het zijn eerder mijn kuiten die me er na enkele minuten aan herinneren dat het genoeg is geweest en dat ik beter terug in het zadel kan gaan zitten.

Algemeen beschouwd liggen de prestaties bij het trappen op de pedalen onder onze verwachtingen, zeker voor een topmodel als deze fiets. Ondanks de DT Swiss XRC1200-wielen – die ook gebruikt worden door het Scott-Sram Team van Nino Schurter, Lars Forster en Kate Courtney – mist de F-Podium wat levendigheid. Hij rijdt goed, maar geeft je niet die extra push om constant gas te geven.

Bergaf is dit een heel ander verhaal en vergeef je het voorgaande al snel. Op ruw terrein toont hij zich zeer stabiel dankzij een goed gedoseerde stijfheid. Het frame geeft net dat tikkeltje tolerantie om de fiets onder controle te houden op momenten dat het mis dreigt te gaan.

De geometrie is zeer geslaagd en bergaf heb ik – in tegenstelling tot wanneer ik in het zadel zit – nooit de indruk dat ik slecht op de fiets zit. Ik heb nooit de indruk dat ik door de hoge zadelpen over het stuur wordt gekatapulteerd wanneer ik stevig in de remmen knijp of wanneer het te steil wordt.

Achteraan lijkt het alsof de fiets over meer dan 100 millimeter veerweg beschikt en het is de voorvork die me eraan herinnert dat ik hier wel degelijk op een xc-fiets zit. Ik vraag me dan ook al snel af tot wat deze fiets in staat zou zijn met een vork van 120 millimeter en een dropper post …

Met mijn 1m79 hang ik een beetje tussen een medium en large in. Ik kreeg de kans om met beide maten te rijden en finaal verkoos ik de medium. Ondanks de lange reach is de large niet echt groot en bergaf is het rijgevoel gelijkaardig, maar in het zadel vond ik de medium levendiger en iets nerveuzer.

Mondraker F-Podium: de tweede terreintest van Olivier in Luik

Na afloop van de, door het slechte weer, korte testrit van Léo in Stuttgart, mochten we dankzij de hulp van de Belgische invoerder van Mondraker de fiets ook nog enkele uren testen in de omgeving van Luik, waar een deel van de Belgische redactie van Vojo zich bevindt.

In tegenstelling tot Léo had ik iets minder moeite met de zitpositie van de fiets. Misschien komt dat doordat ik een centimetertje kleiner ben (1m78). Maar ook ik hang ergens tussen de medium en large. Ik kon enkel met een medium rijden en vond deze een tikkeltje te kort. De large lijkt me iets geschikter.

Net zoals Léo vond ik de fiets niet explosief reageren bij het accelereren terwijl je in het zadel zit. Lopend op de pedalen levert versnellen wel vuurwerk op.

Door de hoge dosis grip ga je al sneller rechtop staan wanneer het bergop gaat. Hier merk je duidelijk de voordelen van de kinematica die de wielen op de grond doet kleven. Het zorgt ervoor dat de F-podium zich de koning te rijk voelt op technische beklimmingen. Maar opgelet voor de kleine bodemspeling van het bottom bracket en de traparmen die de neiging hebben om tegen de obstakels te botsen.

De fiets reageert levendig bij het veranderen van richting, is speels en wendbaar. Voor een racebolide vind ik hem best comfortabel. Afdalen doet hij dan weer als de beste. Ook al zou ik me op de large nog beter op mijn gemak gevoeld hebben, toch kon ik met de medium pijlsnel naar beneden denderen zonder het gevoel te hebben dat ik mijn vel riskeerde.

De dropper post heb ik daarentegen wel enorm gemist. De achterkant van de fiets ligt vrij hoog. Er zou gewerkt worden aan een versie met 120 millimeter veerweg en een dropper post. Voor zij die graag met een xc-fiets rijden zonder de ambitie te hebben om een world cup te winnen, lijkt me dat een betere optie. Moest je toch overstag gaan voor deze versie met 100 millimeter veerweg, dan raad ik aan om meteen een dropper post te installeren om de DH-capaciteiten van de F-Podium volop te kunnen benutten.

Verdict

De nieuwe Mondraker F-Podium mag er wel als een dragster uitzien, toch is hij niet zo exclusief. Wanneer je in het zadel zit, valt het moeilijk te zeggen of je snel vooruitgaat of niet. Dankzij het comfortabele veersysteem en de tolerantie van het frame is de fiets toch aangenaam bij een lagere snelheid. Bergaf zijn de genen van Mondraker wel degelijk aanwezig en naargelang je niveau zal de fiets je het nodige vertrouwen schenken of je pushen om alsmaar sneller te gaan. Hij schrijft zijn naam dan ook bij op het lijstje van de nieuwe generatie XC-full suspensions die perfect zijn aangepast aan de moderne xc-circuits. Een geslaagde operatie dus voor Mondraker en we hopen dat het Spaanse merk zijn gamma xc-full suspensions nog verder zal ontwikkelen …

Meer info op www.mondraker.com/es/en/new-f-podium-2020

[summary

Door Léo Kervran

Test nieuw | Mondraker F-Podium: een XC-machine met DH-bloed

Test nieuw | Mondraker F-Podium: een XC-machine met DH-bloed