Test nieuw | Mondraker Neat: van goede afkomst

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | Mondraker Neat: van goede afkomst

Met de Neat, het nieuwste model van Mondraker, betreedt het Spaanse merk de markt van lichte e-bikes. Meer nog dan eenvoudigweg een licht ondersteund model aan te bieden, wil Mondraker een object aanbieden dat de persoonlijkheid en toewijding van zijn ontwerpers weerspiegelt. Benieuwd naar wat dit model met 160/150 millimeter veerweg voor/achter en een TQ HPR-50 motor waard is, mochten we in avant-première een dag in zijn gezelschap doorbrengen.  

Mondraker bewandelt sinds 2016 het pad van elektrisch ondersteunde modellen en toont in zijn catalogus verschillende e-mountainbikes. Lichte e-mountainbikes (begrijp een e-bike met een kleinere motor en batterij) behoorden daar tot hiertoe niet bij.

Na 3 jaar van ontwikkelen wordt dat gat opgevuld met de Mondraker Neat. “De Neat is gewoon onze visie op wat de Light e-MTB categorie zou moeten zijn, en dat met het karakter dat alle Mondraker-fietsen definieert”, zegt Israel Romero, productmarketing- en communicatiemanager bij het merk.

“We begrepen dat gewicht een sleutelfactor was voor dit nieuwe platform, maar we konden het niet laten prevaleren boven de prestaties van de hele fiets. We wilden het beste van twee werelden bieden: een slimme mix tussen de capaciteit van een E-Crafty Carbon en de veelzijdigheid en het rijplezier van een Foxy Carbon”, vervolgt Israel.

Frame

In zijn missie om een ​​lichtgewicht e-bike te ontwerpen, heeft het merk daarom een ​​100% carbon “Stealth Air” frame gebruikt, waarvan de implementatie is geïnspireerd op onderzoek dat is uitgevoerd voor de XC-fietsen van het Spaanse merk. Hierdoor scoort het kale frame van de Neat 2,3 kilogram op de weegschaal, terwijl de complete fiets (in de duurste versie) 17,9 kilogram weegt.

Wanneer we de karakteristieke scherpe lijnen, de extreem afgeplatte bovenbuis en de verbinding tussen balhoofdbuis en boven-/onderbuis zien, dan komt de Neat inderdaad uit de Mondraker-familie!

Er zijn ook enkele interessante details die getuigen van de zorg die aan het ontwerp van deze fiets is besteed. Kijk maar naar de kabels die langs de bovenkant van het balhoofd in het frame verdwijnen.

Of naar dit kleine spatbord dat net boven de demper zit en de kleine chain guard die standaard op de fiets wordt voorzien.

In deze Mondraker Neat is plaats voor twee Fidlock-bidonhouders. Degene die op de onderbuis is geplaatst, is ook ontworpen om plaats te bieden aan de range extender, waarover we hieronder meer zullen vertellen, aangezien de aansluitingspoort zich er net boven bevindt.

Geometrie

De beroemde Forward Geometry is onlosmakelijk verbonden met Mondraker. Hoewel fietsen die worden gekenmerkt door een lange voorkant en een korte stuurpen nu gewoon zijn, zal het Spaanse merk altijd worden erkend als een van de pioniers die deze innovatieve architectuur hebben geïntroduceerd.

De Mondraker Neat heeft een geometrie die is geïnspireerd op de Foxy en Crafty Carbon, maar toch specifiek is voor dit nieuwe platform en voor de praktijk van lichte e-bikes. Hij heeft een balhoofdhoek van 64,5°, een zitbuishoek van 76,5°, een liggende achtervork van 450 millimeter (5 millimeter langer dan de Foxy en 5 millimeter korter dan de Crafty) en een reach van 470 millimeter in maat M.

Kinematica

Aan de kant van de kinematica zien we ook een oplossing die het merk dierbaar is. De Zero Suspension-kinematica is beschikbaar op alle fietsen van het merk en is dus ook te vinden op de Neat. Bij dit virtuele draaipuntsysteem is de schokdemper zwevend tussen de link gemonteerd. De naam belooft een kinematica die niet pompt, geen kick back heeft en niet blokkeert tijdens het remmen.

De teams van het merk voerden aanzienlijke testwerkzaamheden uit om zo dicht mogelijk bij de sensaties te komen die Mondraker wilde dat zijn nieuwe platform de rijder zou bieden. Het merk uit Alicante heeft een fiets op punt gezet die bedoeld is om de kinematica te ontwikkelen en om verschillende geometrieën te kunnen testen. Deze fiets is gemaakt van een CNC-gefreesd frame waarop het merk een telemetriesysteem heeft gemonteerd in samenwerking met een team dat rechtstreeks van het hoofdkwartier van Fox komt.

Hoewel de kinematica duidelijk afkomstig is van dewelke die zijn getest op het andere chassis van het merk, legt Mondraker uit dat het een kinematica heeft ontwikkeld die specifiek is voor deze Neat met als doel een anti-squat te bieden die vergelijkbaar is met wat een Foxy kan bieden, terwijl de progressiviteit meer verband houdt met de Crafty. “Onze wens was om een ​​responsieve en zeer capabele fiets te ontwikkelen. De Neat is ontworpen om het ruigste terrein aan te kunnen”, legt het merk uit.

De demper werd lager in het frame gemonteerd, met een compactere, lichtere en stijvere achterbrug

De demper werd lager in het frame gemonteerd, met een compactere, lichtere en stijvere achterbrug. Deze optimalisatie maakt het volgens het merk mogelijk om een ​​grotere gevoeligheid aan het begin van de slag en een betere schokabsorptie te bieden.

Ondersteuning

Voor zijn eerste lichtgewicht e-bike koos Mondraker ervoor om samen te werken met de Duitse motorfabrikant TQ. Het Spaanse merk wilde een compacte en stille motor om een ​​e-bike aan te bieden die sensaties biedt die zo dicht mogelijk bij die van een model zonder ondersteuning liggen. “We hebben verschillende oplossingen geprobeerd, misschien zelfs alle beschikbare motoren. Het was uiteindelijk met TQ dat we wilden samenwerken. Hun motor voldeed aan onze verwachtingen en we wilden een team dat klaarstond om ons te volgen in onze projecten”, legt Israel uit.

De TQ HPR 50-motor is een van de kleinste motoren op de markt qua afmetingen en gewicht. Hij weegt slechts 1,8 kilogram en heeft een diameter van 8 centimeter, ontwikkelt een koppel van 50 Nm en kan tot 200% van het vermogen van de berijder ter ondersteuning leveren, waar grotere motoren van het “power e-bike”-type tot 350 of zelfs 400% kunnen gaan.

De 360 ​​Wh batterij is uitneembaar via een klein luikje aan de onderkant van de onderbuis. Daarnaast is het mogelijk om een ​​range extender, d.w.z. een extra 160 Wh batterij, direct op de Fidlock-steun van de onderbuis te plaatsen om de autonomie te vergroten. Vanuit een (bijna) fanatiek gewichtsoogpunt is het ook mogelijk om alleen met de range extender (950 gram) te rijden, en dus zonder de 1,870 kilogram zware accu van de onderbuis. Een besparing van bijna een kilo, maar het vermindert de autonomie wel met meer dan de helft!

Versies en prijzen

Het gamma telt slechts drie modellen, allemaal in carbon, die vanaf heden verkrijgbaar zijn. De Neat R (links) kost 7999 euro en weegt 18,9 kilogram. Hij is uitgerust met een Fox 36 Performance- en Float X Performance-vering met 160/150 millimeter veerweg, een Sram GX/NX Eagle-aandrijving, Sram G2 R-remmen met schijven van 200 millimeter, Mavic E-Crossride wielen en Maxxis Minion DHR 2.4 Exo+-band achteraan en DHF 2.5 Exo+-band vooraan.

Vervolgens is er de Neat RR van 9999 euro en een gewicht van 18,3 kilogram. Hij is uitgerust met een Fox 36 Grip2 Factory- en Float X Factory-vering met 160/150 millimeter veerweg, de nieuwe Sram GX T-Type aandrijving, Sram Level Stealth-remmen met schijven van 200 millimeter, Mavic E-Deemax SL wielen en Maxxis DHR 2.4 Exo+-band achteraan en DHF 2.5 Exo+-band vooraan.

De duurste Neat RR SL kost 11999 euro en duikt net onder de grens van 18 kilogram (17,9 kilogram). Het frame is identiek aan de twee bovengenoemde modellen, maar hij is uitgerust met een Sram XX AXS T-Type aandrijving, Sram Level Ultimate Stealth-remmen met schijven van 200 millimeter en Mavic E-CrossMax Carbon XL-wielen. De veringen en banden zijn identiek aan het RR-model.

Mondraker Neat: de eerste test

Mondraker nodigde ons uit in de Pyreneeën om zijn eerste lichte e-mountainbike te ontdekken. Op het programma, een ochtend op natuurlijke singletracks vol verrassingen, terwijl we de namiddag voornamelijk zullen doorbrengen in het bikepark van Biescas.

Na de eerste singletracks is het tijd voor een beklimming. Het eerste deel verloopt op relatief brede paden die vervolgens steeds smaller worden en regelmatig ‘onderbroken’ worden door technische passages. 

Tijdens deze verschillende technische passages blijkt de Neat een genot om mee te rijden. De fiets is logischerwijs veel wendbaarder dan een zwaardere en onhandigere power e-bike (begrijp hier een e-bike met een “grote” motor en een grote batterij, zoals een Shimano EP8 of een Bosch CX) en het evenwicht van het platform wordt goed beheerd. De Neat biedt grip en tractie en heeft niet de neiging om met zijn voorwiel van de grond te komen.

Zonder het gevoel te hebben dat de fiets al het werk doet, zoals soms het geval is bij andere e-bikes met een grote motor, biedt de TH HPR-50 alle ondersteuning die je nodig hebt, zelfs op de steilste heuvels.

Vervolgens is het tijd om de afdaling in te duiken!

Het is een karaktervolle en opwindende fiets die we op deze afdalingen ontdekken. Door een slimme combinatie van een geslaagde geometrie, sterk presterende veringen en een geslaagde kinematica, is de Neat zeer capabel terwijl hij tegelijkertijd een gevoel van veiligheid biedt. Ervaren piloten zullen met deze fiets makkelijk over het ruwe terrein vliegen, waarbij de fiets comfortabel aanvoelt op kleine schokken en het vermogen heeft om de grootste schokken op te vangen.

We trekken richting het bikepark van Biescas. De klim gaat over brede 4X4-paden, met soms indrukwekkende percentages. De Eco-modus is absoluut te zwak, het is tussen de tussenmodus en de krachtige “High”-modus dat we navigeren.

Een meer algemene vaststelling volgt: op dit platform met royale veerweg lijkt de eerste modus van de TQ-motor iets te timide. Uiteraard is het mogelijk om over te schakelen naar een van de twee straffere modi of om de Eco-modus te “tunen” via de app van de Duitse motorfabrikant, maar weet dat dit direct invloed heeft op de autonomie die veel sneller daalt.

De HPR-50 werkte op de Mondraker in overeenstemming met wat we kennen van de Scott Lumen of de BMC Fourstroke AMP LT, al had deze motor ons eerder een beetje ontevreden achtergelaten tijdens de test van de Trek Fuel EXe. De Mondraker Neat bevestigt dan ook onze mening dat dit blok ons ​​meer geschikt lijkt voor meer XC/trail georiënteerde fietsen.

De keuze voor de TQ-motor is op veel andere punten wel begrijpelijk! Naast het lagere gewicht en de compacte vorm, is de HPR-50 uiterst discreet, zowel wat betreft een natuurlijk gevoel onder de pedalen als stil voor het oor.

De eerste sprongen en schuine bochten van het bikepark volgen elkaar op en gaan onder onze wielen door, tot ons grootste plezier. Afgezien van of hij nu goed of slecht is of goed presteert, kan worden gezegd dat de Mondraker Neat een fiets met persoonlijkheid is. Ondanks het gewicht van de ondersteuning is de Neat wendbaar en gemakkelijk te plaatsen op de verschillende sprongen van het bikepark. We hebben hier niet de indruk dat we een lomp gewicht uit de bocht moeten slepen en de besturing zit dichter bij die van een fiets zonder ondersteuning dan bij die van een e-bike met een grote motor.

Het is altijd moeilijk om exacte cijfers te geven over de autonomie, aangezien een schatting van veel factoren afhangt (terrein, hoogtemeters, gewicht van de piloot, rijstijl, enz.). We kunnen je echter vertellen dat we 44% van de batterij over hadden toen we aan de tweede helft van de dag begonnen, na net geen 20 kilometer en 800 hoogtemeters tijdens het spelen met de verschillende modi. Houd er echter rekening mee dat dit slechts een indicatie is ter informatie. Sommige van onze collega’s binnen dezelfde groep hadden nog slechts minder dan 20% over!

De Mondraker Neat is verre van de eerste lichtgewicht e-bike die is uitgerust met een TQ HPR-50 motor, maar hij weet zijn mannetje te staan ​​dankzij een chassis vol persoonlijkheid en karakter. Deze Neat biedt puur rijplezier, is wendbaar, (zeer) capabel en schenkt vertrouwen dankzij een kinematica die ondersteuning en comfort biedt. Bergop presteert de Neat bijna foutloos met de nodige grip en het gemak waarmee hij bestuurd kan worden. De TQ-ondersteuning is natuurlijk en discreet en genoeg om de Neat te animeren, maar we zijn eigenlijk benieuwd wat het zou geven om hetzelfde chassis uit te rusten met een Fazua Ride 60, die misschien iets meer in lijn ligt met het programma van de fiets. Of naar een Neat met iets minder veerweg, zoals een geëlektrificeerde Raze …

Foto’s zonder watermerk copyright Mondraker 

DoorAdrien Protano