Test nieuw | Mondraker Raze: een kruising van twee werelden?

Door Paulin Liandrat -

  • Techniek

Test nieuw | Mondraker Raze: een kruising van twee werelden?

Het aanbod van het Spaanse merk Mondraker mocht dan wel bijzonder compleet zijn, toch gaapte er nog een leegte tussen de F-podium (voor crosscountry) en de Foxy (voor enduro). Na de presentatie van het nieuwe all-mountain model Raze is dat tegenwoordig niet meer het geval.Deze 29er wordt op pad gestuurd met een veerweg van 130 millimeter achteraan en 150 millimeter vooraan. Voor een eerste ontmoeting, trokken we naar de splinternieuwe gebouwen van het merk in het Spaanse Elche, op een boogscheut van het bekendere Alicante.

 

 

In vergelijking met een klassiek XC-model moest hij bergop vooral efficiënt zijn, bergaf waren de prestaties dan weer belangrijker. Iets wat je mag verwachten van een all-mountain, toch? Verder moest je er zowel urenlange ritten in de natuur mee kunnen maken als een occasioneel bezoek aan het bikepark. Voor Mondraker is dit niet de dertiende Trail-fiets uit een dozijn en het merk positioneert de Raze meteen naast de referenties in het segment, zoals daar zijn de Yeti SB130 of de Santa Cruz Hightower.

 

 

Parallel met deze aankondiging presenteert Mondraker ook een carbon Foxy (150/160 millimeter) die lichtjes werd hertekend en het endurosegment verder moet uitbreiden, waardoor er nog meer ruimte is voor deze nieuwe Raze.Meer info over de Foxy vind je hier: https://mondraker.com/be/en/foxy_carbon_the_icon. In dit artikel concentreren we ons echter enkel op de Mondraker Raze.

Kinematica

 

 

Mondraker onthulde tijdens de presentatie een nieuwe versie van zijn “Zero Suspension” ophanging. Dit systeem klasseren we onder de grote categorie die werkt met een virtueel scharnierpunt. De zwevende demper wordt geplaatst tussen een goed zichtbare carbon link bovenaan en een nieuwe link onderaan die het karakter vormt van de Raze, te beginnen met het frame stijver te maken.

Met deze ophanging is het mogelijk om het rijgedrag van de fiets te verfijnen op een breed scala aan frames, vandaar dat we dit systeem op het hele gamma van Mondraker terugvinden. Er werden speciaal voor de Raze dempers geconfigureerd en daarvoor werkten de Spanjaarden samen met de specialisten van Fox.

Geometrie

Bij de geometrie draait het allemaal om alchemie.Mondraker liep op dit vlak in het verleden steeds een stap voor op de rest en kreeg geleidelijk aan het gezelschap van andere fietsmerken die dezelfde weg bewandelden. Typisch is de grote voordriehoek, een rechte zitbuis en een korte stuurpen. Tegenwoordig worden we niet meer verrast door deze keuzes en komen we weer meer en meer lange fietsen tegen. Op een medium bedraagt de reach 475 millimeter en op een large is dat 495 millimeter. De balhoofdhoek bedraagt 65,5 graden, wat vrij klassiek is in deze categorie, en de zitbuishoek 76,5 graden.Er zijn in totaal vier maten beschikbaar, van S tot XL.

Frame

Het frame en de bovenste link zijn volledig uit carbon en leggen samen – zonder de achterdemper – twee kilogram op de weegschaal. Achteraan beschik je over een veerweg van 130 millimeter, vooraan over 150 millimeter.

Vooraan zien we de kabels net onder de stuurpen in het frame verdwijnen. Mondraker kondigt ook aan dat het de kabelgeleiding onder het bottom bracket heeft gewijzigd. Onder de onderbuis en op de liggende achtervork werden de nodige beschermstrips aangebracht en men voegde daar ook nog een in het frame geïntegreerde bescherming van de dempervoet aan toe.

In het frame past een Fidlock-bidonhouder en er is ook een kleine kettinggeleider aanwezig.

 

 

Tot slot heeft Mondraker de Raze ook uitgerust met het eigen MIND-systeem.Dit laatste is een telemetrie-apparaat ontwikkeld door Mondraker waarmee de werking van zijn ophangingen kan worden begrepen en geanalyseerd. Hiermee legt het merk de eerste steen van een systeem dat nog moet groeien waarbij elke update het potentieel van het systeem verder zal ontwikkelen.

Het gamma

 

 

Het gamma van de Mondraker Raze bestaat uit drie versies die hetzelfde frame delen: de Raze RR SL met carbon wielen is het topmodel met een gewicht van 12,2 kilogram en dat voor 9999 euro de jouwe kan zijn, vervolgens is er de Raze RR (7399 euro; 12,5 kilogram) waarvan je verderop in dit artikel onze test kan nalezen en tot slot het ‘instapmodel’ Raze R (5999 euro; 13,2 kilogram). Hoe de verschillende modellen afgemonteerd zijn, kan je hier terugvinden: https://mondraker.com/be/en/raze_the_trail_master.

Mondraker Raze RR: de eerste test

Vooraleer we naar La Fenasosa trekken voor onze testrit, gaan we eerst even langs in het nieuwe hoofdkantoor van het merk in Elche.

 

 

Dit nieuwe en moderne gebouw zit vol met technologische hoogstandjes en is een logisch vervolg op de ontwikkeling van Mondraker.De leiders van het merk wilden de kantoren en de structuur waar de fietsen gemonteerd worden op één plek groeperen.

Dat betekent dat er ongeveer 200 mensen werkzaam zijn op deze plek, waarvan meer dan de helft aan de slag is in de montage-afdeling en de logistiek. Dankzij dit nieuwe gebouw is de productiecapaciteit (lees het monteren van de fietsen) verdubbeld, wat goed nieuws in de huidige context.

 

 

Dan is het eindelijk tijd om een rondje te gaan rijden in het bikepark La Fenasosa.De locatiekeuze is misschien verrassend voor een all-mountain model, maar het is wel ideaal om meteen de grenzen van de fiets af te tasten wanneer het bergaf gaat. Maar eerst wachtte er ons nog een andere taak. We configureerden het MIND-systeem op onze smartphone en voerden vervolgens ons gewicht en onze rijstijl (Comfort, Standard of Race) in, waarna de MIND ons de druk aangaf waarmee we onze veringen moesten afstellen, evenals het aantal rebound- en compressieklikken. Tot slot moesten we op de fiets nog de sag controleren en via de app onze trip lanceren.

 

 

We hadden enkele afdalingen nodig om ons aan te passen aan de fiets, want de Raze is zeer stijf vooraan en heel wat flexibeler achteraan. Eens we daaraan gewend waren, voelde het wel zeer aangenaam aan.

De atypische keuze van 130/150 millimeter veerweg werkt niet beperkend, de achterkant lijkt alvast niet te snel te verzadigen. Wel hebben we achteraan iets meer druk toegevoegd dan aanbevolen door het MIND-systeem om de fiets voor- en achteraan in evenwicht te brengen. Doordat we tijdens deze korte kennismaking in een bikepark verbleven, kregen we niet de kans om een eerste indruk op te doen van de capaciteiten van de Raze tijdens het klimmen.

Het voordeel van een bikepark is dat je de fiets bergaf tot het uiterste kan pushen. Daarin voelt hij zich in zijn sas en is hij – net zoals op de smalle singletracks – behoorlijk wendbaar. Het lijkt alsof hij wil spelen en het is geen fiets die constant zijn wielen aan de grond wil houden.We vinden een goede grip, maar we moeten alert blijven voor zijn rijgedrag.Het is geen grote verrassing dat de achterdriehoek bij het landen na een grote jump stijfheid mist, maar dit hoort ook niet echt meer bij de doelen van de fiets.

 

 

Het valt ons moeilijk om een eerste conclusie te trekken over deze Raze zonder zijn rijgedrag tijdens het klimmen te hebben kunnen testen, vooral omdat het merk aankondigt dat het net daar een deel van zijn XC-DNA erin heeft geïnjecteerd. Op het redelijk kunstmatige terrein van het bikepark maakten we kennis met een uitgebalanceerde en levendige fiets met meer dan behoorlijke capaciteiten bergaf. Maar om het ware gezicht van de Raze te ontdekken, hadden we graag meer tijd met hem doorgebracht!

Meer info via https://mondraker.com/be/en/raze_the_trail_master

Foto’s copyright Mondraker

DoorPaulin Liandrat