Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt

Drie jaar na een grondige herziening van zijn iconische XC-vork, de SID, heeft RockShox er werk van gemaakt om een ​​verfijnde versie aan te bieden. Visueel zijn de veranderingen klein, maar intern is er meer werk verricht, zowel aan de kant van de luchtveer als aan de hydraulische cartridge. Om nog maar te zwijgen van de nieuwe lockout met 3 standen en een herziene schokdemper.  

Al 25 jaar staat de naam SID synoniem voor premium crosscountry-vorken bij RockShox. Om aan de top te blijven, zijn regelmatige updates vereist die ook essentieel zijn om te blijven voldoen aan de eisen van ‘s werelds beste renners. In afwachting van een elektronisch beheerde Flight Attendant-versie, die al te zien is op de fiets van Nino Schurter, ondergaat de RockShox SID 2024 een kleine evolutie wat betreft het chassis, maar veel substantiëler wat betreft de interne onderdelen.

Een lichter en robuuster chassis?

Laten we beginnen met de buitenkant en het chassis. Het eerste dat opvalt is natuurlijk de nieuwe kroon die meer bewerkt is dan in het verleden. In plaats van gebruik te maken van carbon, zoals het merk in het verleden al deed, heeft RockShox ervoor gekozen om het metaal diepgaand te bewerken om zijn doelstellingen te bereiken. Als gevolg hiervan kondigt het een gewicht aan dat ‘vergelijkbaar’ is met dat van een carbon T-stuk en stuurbuis maar met een ‘betere stijfheid’. Het is niet zeker of we op dit punt enig verschil zullen voelen in vergelijking met de vorige generatie, maar aangezien het vorige model ons op dit punt grotendeels tevreden stelde, is het eerder een goede zaak.

Wat interessant is, is dat je met deze nieuwe kroon een paar gram wint, maar dat RockShox ervoor heeft gekozen om die winst ergens anders te ‘herinvesteren’, ten gunste van een betere geleiding en royalere interne onderdelen.

De binnenpoten behouden dan wel dezelfde diameter – 35 millimeter op de SID en 32 millimeter op de SID SL – maar ze werden 25 millimeter langer om volledig contact te maken met de onderste glijlager, zelfs wanneer de vork 0 millimeter veerweg gebruikt. De twee glijlagers werden 5 millimeter verder uit elkaar geplaatst. Al met al geeft dit een betere geleiding van de vork, dus minder wrijving, een grotere gevoeligheid en een langere levensduur … In theorie natuurlijk, aangezien dit alles ook afhangt van de gebruikte materialen en de toleranties tijdens de fabricage.

Langere binnenpoten aan de ene kant, een hollere vorkkroon aan de andere … Deze twee evoluties houden elkaar in evenwicht en op onze weegschaal geeft de nieuwe SID Ultimate bijna dezelfde cijfers weer als de oude: 1516 gram in 120 millimeter voor het 2024-model tegenover 1530 gram voor het exemplaar uit 2021. De SID SL is uiteraard nog lichter: RockShox kondigt 1352 gram aan voor een vork met 110 millimeter veerweg, maar we hebben niet de gelegenheid gehad om dat op onze weegschaal te controleren.

Merk ten slotte op dat de twee SID’s geen recht hebben op ButterCups, de kleine silentblocs (4 millimeter bewegingsvrijheid) die te vinden zijn op de rest van het assortiment en die tot 20% van de trillingen op hoge frequentie moeten filteren om vermoeidheid te verminderen. Voor een marathongebruik kunnen ze nog interessant zijn, maar afgezien van het lichte overgewicht (ongeveer 20 gram per kant) is het hun filosofie die volgens RockShox niet is aangepast aan XC: “Een stevige blokkering is erg belangrijk op XC-vorken. De zachtheid van de ButterCups laat te veel beweging toe wanneer de vork is vergrendeld.”

Een nieuwe veer

Als gevolg van de langere binnenpoten heeft de SID recht op een nieuwe veer genaamd DebonAir+. RockShox heeft van de extra ruimte geprofiteerd om de luchtvolumes in de vork aanzienlijk te vergroten: de negatieve kamer groeit met 50% en de positieve met 16%.

Zoals we in deze grafiek kunnen zien, maakt dit een veer mogelijk met een veel meer lineair gedrag, dichter bij dat van een schroefveer. De gevoeligheid aan het begin van de slag is verbeterd (dankzij het grotere negatieve volume) en de karakteristieke “dip” van luchtveren in het midden van de slag is veel minder uitgesproken.

Bovendien heeft de zuiger recht op een nieuwe top-out veer (de stop in volledig uitgeschoven stand, bij 0 millimeter veerweg). Een kleine schroefveer neemt de plaats in van de rubberen buffer die daar meestal te vinden is. Deze is gevoeliger en reactiever en moet het gedrag van de vork tijdens de eerste millimeters veerweg nog verbeteren.

Vreemd genoeg heeft de SID SL geen recht op deze nieuwe veer. Hij behoudt de DebonAir van de vorige generatie. Met zijn smallere binnenpoten (32 millimeter tegenover 35 millimeter op de SID) zijn de volumes anders en paste het gedrag volgens RockShox al bij de vork, die het daarom niet nodig achtte om voor dit model een nieuwe veer te ontwikkelen.

Bovendien is de DebonAir+ niet compatibel met de oude SID’s. Niets verrassends, aangezien deze is ontworpen voor langere binnenpoten. De oude tokens zijn daarentegen wel compatibel met deze nieuwe veer.

Aan de andere kant stellen we vast dat de SAG-gradaties (statische indrukking van de vork) op de binnenpoten verdwenen zijn. Jammer, omdat deze een gemakkelijke aanpassing en kleine regelmatige controles mogelijk maakten. We begrijpen niet echt waarom RockShox deze markeringen heeft verwijderd (en die nog steeds aanwezig zijn op de andere modellen in het assortiment en op de schokdempers).

Charger Race Day 2 en 3-standen blokkering

Misschien wel een van de belangrijkste nieuwigheden in de ogen van sommigen is dat de SID nu wordt aangeboden met een 3-standen blokkering! Geconfronteerd met Fox, die al lang in dit systeem geloofde, was de eenvoudige lockout met twee standen al lange tijd een kenmerk van de RockShox-veringen, maar het merk besloot geen partij meer te kiezen. Vanaf nu zijn alle SID- en SID SL-vorken beschikbaar met een 2- of 3-standen blokkering. Eindelijk, zijn we geneigd te zeggen!

Bovendien evolueert de Charger Race Day-cartridge van de SID Ultimate en SID SL Ultimate en spreken we voortaan over de Charger Race Day 2. RockShox gaat niet echt in op de wijzigingen die erin zijn aangebracht. We hopen in ieder geval dat de aangebrachte aanpassingen het product betrouwbaarder hebben gemaakt en de levensduur hebben verbeterd, een probleem dat we vaak hebben gehoord bij de vorige generatie, ook al zijn we er nooit persoonlijk mee geconfronteerd.

Voor een ​​compleet aanbod heeft RockShox een nieuwe blokkering ontwikkeld in de vorm van een draaigreep, genaamd Twistloc Ultimate (zie hieronder). Deze is verkrijgbaar in een 2 of 3 standen uitvoering. Als je de voorkeur geeft aan een andere hendel, onthoud dan dat je een klassieke trek van 10 millimeter in 2 standen of 14 millimeter (2*7 millimeter) voor de 3 standen nodig hebt.

Tot slot nog iets over de Charger XC- en Rush XC-cartridges die te vinden zijn op de goedkoopste uitvoeringen van de SID en SID SL: deze zijn ook nieuw (we hadden het eerder over Charger RL en Rush RL) en RockShox kondigt prestaties en sensaties aan die vergelijkbaar zijn met die van de Charger Race Day 2. Het verschil zou vooral in het gewicht zitten.

Versies en prijzen

Zoals gebruikelijk bij RockShox zijn de SID en SID SL verkrijgbaar in vier reeksniveaus: Base, Select, Select+ en Ultimate. De verschillen zitten zowel op de interne elementen (Rush XC-cartridge voor de Base, Charger XC voor de Select en Charger RD 2 voor de Select+ en Ultimate) als op het chassis (gefreesd T-stuk op de Ultimate, klassiek op de andere). Alleen de Select- en Ultimate-versies zijn los te koop in de winkel, de andere zijn gereserveerd voor de originele montage.

De SID Ultimate is verkrijgbaar in 110 en 120 millimeter en kost 1199 euro, terwijl de SID Select wordt aangeboden in 100, 110 of 120 millimeter voor 939 euro. De SID SL, met binnenpoten van 32 millimeter en zonder de nieuwe DebonAir+-veer, is iets goedkoper met een prijs van 1079 euro voor de Ultimate-versie en 819 euro voor de Select-versie. Hij is verkrijgbaar met een veerweg van 100 en 110 millimeter, maar niet in 120 dat gereserveerd is voor de SID en zijn binnenpoten van 35 millimeter. De offset bedraagt op alle modellen 44 millimeter.

Wat de kleuren betreft, zal je zeker gemerkt hebben dat de SID niet langer het iconische blauw draagt, maar een nieuw metallic donkerblauw. Ook zwart blijft op het programma staan.

Voor degenen die hun “oude” SID (d.w.z. 2021 of recenter) willen upgraden, wordt de Charger Race Day 2-cartridge te koop aangeboden voor de prijs van 319 euro in een versie met 2 of 3 posities naar keuze.

SidLuxe-demper

Achteraan evolueert ook de SIDLuxe-schokdemper, zij het op een minder significante manier. Hier zijn het vooral de compressiecircuits die het onderwerp zijn geweest van de interventies van RockShox. De controle van hoge snelheden is dus herzien om de demper responsiever te maken wanneer je verrast wordt en natuurlijk wordt de blokkering hier nu ook aangeboden in een 2 of 3 standen versie.

Deze interne ontwikkelingen vereisten het gebruik van een nieuwe zuiger en RockShox maakte van de gelegenheid gebruik om een ​​nieuwe stop aan het einde van de slag te installeren om het einde van de slag te verzachten. De tokens (twee maten, klein en groot) om het gedrag van de veer te wijzigen, zijn ook nieuw en specifiek voor deze nieuwe SIDLuxe. Net als bij de andere dempers van het merk, is de SIDLuxe verkrijgbaar in twee versies: een meer lineaire SoloAir of een meer progressieve DebonAir+. Merk op dat het afstellen van de rebound altijd het gebruik van een inbussleutel vereist. De gewichtswinst door het weglaten van het stelwieltje is verwaarloosbaar en het is niet erg praktisch.

Qua gewicht kondigt RockShox 246 gram aan voor de SIDLuxe Ultimate in 190×45 en we wogen ons testmodel in 190×40 op iets minder dan 242 gram. Hier is de lijst met beschikbare maten:

  • Trunnion: 145×27,5 – 145×30 – 145×32,5 – 145×35 – 165×37,5 – 165×40 – 156×42,5 – 165×45 – 185×47,5 – 185×50
  • Standard: 170×27,5 – 170×30 – 170×32,5 – 170×35 – 190×37,5 – 190×40 – 190×42,5 – 190×45 – 210×47,5 – 210×50

In tegenstelling tot de nieuwe vorken wordt de SIDLuxe aangeboden in twee reeksniveaus: Ultimate en Select+ (minder bewerkte buitenkant, dus een beetje zwaarder). De demper kost tussen 539 en 609 euro voor de SIDLuxe Ultimate (afhankelijk van de versie), terwijl de SIDLuxe Select+ is gereserveerd voor de eerste montage. Kits om over te schakelen van een blokkering met twee standen naar een blokkering met drie standen en vice versa zullen ook beschikbaar zijn, voor een prijs van 64 euro.

Twistloc Ultimate-blokkering

De laatste nieuwigheid van deze lancering is de Twistloc Ultimate, de meest succesvolle versie tot nu toe van de lockout met een draaigreep bij RockShox. Hij wordt aangeboden met twee of drie posities om zich aan te passen aan de nieuwste ontwikkelingen bij de SID en SIDLuxe en veel dunner dan de modellen die we tot nu toe kenden.

De draaigreep is mooier geworden en past beter op het stuur, maar hij zou vooral beter moeten kunnen samenleven met de hendel voor de telescopische zadelpen dan het huidige, nogal omvangrijke model. De korte handgreep die het systeem completeert, wordt aangeboden in twee versies, glad of met structuur, en deze blokkering is natuurlijk compatibel met het hele RockShox-assortiment, inclusief eerdere generaties van de SID. Hij wordt apart verkocht voor een prijs van 133 euro.

En de Flight Attendant?

We hebben dus een SID die (bijna) van top tot teen nieuw is, een nieuwe SIDLuxe, een nieuwe mechanische blokkering … maar hoe zit het met de Flight Attendant? Herinner je je nog dat Nino Schurter in Lenzerheide met een RockShox SID reed (en misschien een schokdemper, moeilijk te zeggen op de Spark RC) die uitgerust was met deze automatische blokkering die in 2021 werd gelanceerd op de trail-/enduro-modellen van het assortiment (lees Spyshot | Komt er een elektronische RockShox SID?).

Sindsdien heeft het systeem de fiets van de Zwitser niet meer verlaten, maar het systeem is nog steeds niet aan het publiek onthuld en er is geen informatie over dit onderwerp bekend. Als we echter moesten raden, zouden we wedden op een release voor het einde van het jaar, of zelfs tegen de herfst …

Van wat we hier en daar hebben gehoord, zouden er tegen de wereldkampioenschappen (over twee weken in Schotland) of bij de hervatting van de wereldbeker over een maand in Andorra, nog andere renners voorzien worden van de Flight Attendant. Bij RockShox is het niet de gewoonte dat er veel tijd zit tussen het moment dat de vork massaal verspreid wordt in de paddocks en de officiële presentatie. Hoe het ook zij, de klassieke versies blijven interessant omdat ze steeds beter worden en omdat de prijs van de elektronische versies aan de hoge kant zal zijn.

RockShox SID 2024: de terreintest

We monteerden de nieuwe RockShox SID Ultimate 2024 met binnenpoten van 35 millimeter en 120 millimeter veerweg op een Specialized Epic Evo. Een platform dat we nu bijna twee jaar gebruiken voor onze tests van XC-onderdelen. We hebben ook de nieuwe SIDLuxe-demper gemonteerd, allemaal gekoppeld aan de Twistloc Ultimate-draaigreep, waardoor de twee veringen tegelijkertijd in de drie beschikbare posities (open/pedal/vergrendeld) kunnen worden aangepast.

Laten we beginnen met wat niet of zo onmerkbaar verandert: het chassis. Qua stijfheid voelden we absoluut geen verschil tussen het vorige chassis en het huidige. Het fijner maken van het T-stuk veroorzaakt geen verlies aan stijfheid en de langere binnenpoten brengen niet echt significante winst met zich mee. Maar dat is geen probleem: de vorige SID voldeed op dit vlak al perfect aan onze verwachtingen. We zullen het in de loop van de tijd moeten zien, maar deze laatste wijziging zou de duurzaamheid van het geheel kunnen verbeteren. Niet dat de vorige SID kwetsbaar is, maar zoals hierboven vermeld, hebben we hier en daar opgevangen dat er exemplaren zijn waarbij in de loop der tijd speling was opgetreden.

Wat wel meteen opvalt is de winst in gevoeligheid van deze nieuwe generatie. We hielden al veel van de demping van de vorige SID, vooral vanwege het vermogen om hoog in de veerweg te blijven en om opeenvolgende schokken op te vangen. Maar Fox stond er qua comfort en soepelheid nog steeds een tikkeltje boven. Vanaf nu neemt de SID ook op dit niveau het voortouw, en dat is opmerkelijk.

Het goede nieuws is dat we absoluut niets verliezen van de uitstekende eigenschappen van de vorige SID sinds de komst van de Race Day-cartridge en zijn vermogen om precies de juiste hoeveelheid veerweg te gebruiken. Hierdoor behoud je permanent een uitstekende houding op de fiets en een comfortabele reserve aan veerweg om grote schokken of een opeenvolging van schokken op te vangen.

De schokdemper van de vorige generatie kon ons niet overtuigen. Gelukkig heeft RockShox hem ook grondig herwerkt en deze keer hebben we eindelijk een product dat samenwerkt met de voorvering. De gevoeligheid op kleine impacts maakt een grote sprong voorwaarts en is nu perfect in harmonie met de vork. Deze heeft niet de neiging om meer uit te bodemen dan nodig wanneer het gewicht van de berijder naar de achterkant van de fiets wordt verplaatst.

Over het algemeen hebben we de indruk dat de wielen elke hobbel van de grond perfect volgen, van de kleinste tot de grootste.

Nu is het tijd om te praten over wat naar onze mening de belangrijkste ontwikkeling van deze twee veringen is: de komst van de “pedal”-positie tussen de open en volledig geblokkeerde positie in. Eindelijk ! Tot nu waren deze drie posities bij RockShox gereserveerd voor de Scott Spark met zijn Nude-systeem (een beetje anders dan wat hier wordt aangeboden, maar het resultaat is vergelijkbaar). Voor ons is het absoluut een must op een XC/marathon/downcountry-fiets en we begrijpen niet waarom het zo lang duurde voordat RockShox het op de SID-lijn aanbood. Maar laat dat ons plezier niet bederven, want dit heeft onze Epic Evo echt getransformeerd.

Met een vering met drie standen hoef je geen concessies meer te doen bij de open modus en wat meer luchtdruk in de veer te zetten om het rendement op vlakke maar niet perfect gladde secties te behouden. Nu kunnen we de instelling voor de afdalingen optimaliseren, wetende dat we een tussenmodus hebben met een oordeelkundig geremde compressie voor technische beklimmingen of kleine snelle singletracks waar je zowel moet trappen als de vering actief moet houden om de wielen aan de grond te houden. Het is ook belangrijk dat de veringen in deze omstandigheden iets minder inzakken om te voorkomen dat de cranks op de grond terechtkomen.

We hebben uitgebreid gebruikgemaakt van deze nieuwe “pedal”-positie, waardoor je meer snelheid en plezier kunt bereiken op een groot aantal leuke paden, en ook veel beter en veel gemakkelijker de meest technische beklimmingen kunt passeren. De geblokkeerde modus hebben we daarentegen bijna nooit gebruikt, behalve op lange stukken asfalt.

Laatste punt om te vermelden: de nieuwe Twistloc Ultimate-blokkering. Het idee van een draaigreep voor de bediening is op papier interessant, omdat het ruimte onder het stuur vrijmaakt voor een klassieke bediening voor de dropper post. Op dit punt zijn we het helemaal eens: de bediening van de zadelpen is eenvoudig en intuïtief. Voor ons is het belangrijker geworden dan het vergrendelen van de vering, zelfs in XC, en geen enkel gecombineerd systeem (met drie triggers zoals Scott of Orbea bijvoorbeeld) heeft ons ooit 100% overtuigd.

Ook met de draaigreep kostte het ons wat tijd om te wennen aan deze handeling die onze hersenen waren vergeten; draaigrepen zijn al een aantal jaren verdwenen voor het schakelen en de vorige RockShox-lockout met draaigreep was nooit echt doorgebroken. We voelen hier dat het merk veel tijd heeft gestoken in het ontwerp, met een grip die goed in de hand ligt en vrij gemakkelijk draait. Maar er is toch iets te veel kracht nodig om de beweging volkomen natuurlijk aan te laten voelen. Kortom, het is een oplossing die werkt maar nog niet perfect is. Voor een echte oplossing zal het waarschijnlijk nodig zijn om te wachten op de elektronica …

Verdict

Men bederft vaak iets goeds door het beter te willen maken. RockShox slaagt erin om het tegendeel te bewijzen. We hielden al veel van de vorige SID, die een uitstekende vork blijft (kijk uit voor eindereeks promo’s als je de nieuwe versie te duur vindt), maar deze generatie brengt bijzonder relevante verbeteringen met zich mee. Met een vork die zowel supergevoelig als comfortabel is en veel ondersteuning biedt in het midden en aan het einde van de slag, is het alsof je alles hebt. De evoluties van de demper zijn ook erg interessant en brachten hem terug in de wedstrijd, waar hij voorheen achterbleef. Uiteraard mogen we de pedal-positie niet vergeten die tussen de open en geblokkeerde stand inzit en die voor ons een must is. Fox is niet helemaal buiten spel gezet, maar met deze nieuwste generatie heeft de SID-vork een klein voordeel ten opzichte van zijn eeuwige rivaal en kan de SIDLuxe-schokdemper de Float eindelijk recht in de ogen kijken.

Meer info via https://www.sram.com/en/rockshox/collections/sid

DoorOlivier Béart