Test nieuw | Santa Cruz Hightower 2: met de nodige adelbrieven
Door Paul Humbert -
De ene fiets na de andere wordt vernieuwd en dat is niet anders bij Santa Cruz, waar de Hightower de volgende is op de lijst voor een update. Deze all mountain bike staat letterlijk en figuurlijk op de kruising van twee werelden. Het oude model heeft dan ook een rijkelijk gevuld leven achter de rug, zowel bij de profs in de Enduro World Series als in de handen van de recreanten die hem maar wat graag meenemen naar de hoogste bergtoppen. Omdat sinds kort de Megatower het wedstrijdsegment dekt, lag voor de Santa Cruz Hightower de weg vrij om zich nog meer te profileren als een bike voor recreatief gebruik op de mooiste bergpaden. En het is daar waar we met hem mogen kennismaken, op de trails rond Meribel en Bourg-Saint-Maurice.
Santa Cruz Hightower 2: op papier
De nieuwe Santa Cruz Hightower heeft achteraan 140 millimeter veerweg en vooraan 150. Waar je bij de eerste versie van de Hightower nog de keuze had uit 29″- of 27,5 Plus-wielen, is dat nu niet langer het geval. Voortaan is de fiets enkel nog uitgerust met 29″-wielen.
Net zoals de laatste generatie fietsen van Santa Cruz, is ook de Hightower uitgerust met de VPP-kinematica. De achterdriehoek wordt middels een tuimelaar bevestigd aan de bovenbuis. Onderaan gebeurt net hetzelfde tussen de demper en de bovenkant van het bottom bracket. De ingenieurs hebben op de Hightower veel aandacht besteed aan het finetunen van de positie van de scharnierpunten. We zagen deze oplossing eerder al op de Nomad en de andere modellen volgen nu in zijn spoor.
Visueel lijkt de fiets dan ook sterk op de andere modellen uit het gamma, wat sommigen misschien niet zo leuk zullen vinden. Via een flip chip kan je de geometrie van de fiets, en dus ook het rijgedrag, lichtjes wijzigen.
Nu het woord geometrie is gevallen, kunnen we daaraan toevoegen dat de balhoofdhoek 65,2 of 65,5 graden bedraagt (naargelang de positie High of Low van de flip chip). De reach op de medium meet dan weer 450 of 453 millimeter en de liggende achtervork 434 millimeter.
Het concept van de fiets is dus niet echt revolutionair. De fiets is wel zeer netjes afgewerkt met een interne kabeldoorvoer, een bescherming van de demper en een dubbele bescherming van de schuine onderbuis. Leuk, en niet onbelangrijk, is dat je voortaan een grote bidon kunt meenemen op de nieuwe Santa Cruz Hightower.
De nieuwe Santa Cruz Hightower is verkrijgbaar in maar liefst tien modellen: drie uit aluminium en zeven uit carbon waarbij deze laatsten op hun beurt nog eens onderverdeeld worden in de klasse C (drie modellen) en de topklasse CC (vier modellen). De prijzen gaan van 3399 euro tot 10899 euro. Ons testmodel, de Hightower CC XO1, heeft een adviesprijs van 7399 euro.
Op de weegschaal klokken de aluminium modellen af tussen de 15,43 en 15,81 kilogram, de carbon C-modellen tussen de 14,15 en 14,56 kilogram en de CC-modellen tussen de 13,59 en 13,34 kilogram. Alle modellen zijn verkrijgbaar in slechts twee kleuren: blauw of beige.
Juliana Maverick: het vrouwenmodel
Het Juliana-gamma heeft eindelijk recht op een all mountain van 29 inch. De Hightower maakt zijn opwachting in het vrouwengamma van Juliana en wordt daarin omgedoopt tot Maverick. Je hebt de keuze uit vier carbon modellen met prijzen gaande van 4699 tot 8599 euro.
Santa Cruz Hightower 2: de terreintest
Voor de presentatie van de nieuwe Santa Cruz Hightower reisden we af naar de omgeving van het Franse Meribel en Bourg-Saint-Maurice. En het minste dat we kunnen zeggen, is dat we er enorm naar uitkeken.
In het verleden reden we al vaak met de vorige Hightower LT en ook al had die fiets zijn kleine gebreken, toch wist hij ons met zijn rijeigenschappen en betrouwbaarheid voor zich te winnen.
Enkele minuten voor we de trails rond Meribel mochten bestormen, kregen we de Hightower voor het eerst in handen. Jammer genoeg raakte de Juliana Maverick niet op tijd ter plaatse, zodat onze vrouwelijke medereizigsters geen feedback konden geven over deze laatste.
Zelf kregen we een topmodel onder de billen geschoven. Op het eerste zicht kunnen we ons dan ook niet inbeelden dat er überhaupt iets fout kan zijn aan deze fiets. Hij is prachtig afgewerkt en is op cruciale plekken voorzien van de nodige beschermstrips. Zo ook aan de achterkant van de balhoofdbuis waar een insert de fiets moet beschermen wanneer je hem achterin de pick-up zwiert. Niet iedereen heeft dit nodig, maar in ons geval bleek het al meteen zijn nut te bewijzen.Het eerste wat we doen is de breedte van het stuur veranderen. Van origine wordt de Hightower gecommercialiseerd met een stuur van 800 millimeter en grips die lichtjes uitsteken. Wij kiezen voor een stuur van 770 millimeter.
De SAG staat ingesteld op 30% en we zetten de flip chip onderaan de demper in de positie Low. Die demper zit goed beschermd in het frame, net voor een aan het frame geïntegreerd spatbord.
We vinden snel onze draai op de fiets en net zoals sommige andere merken, lijkt het erop dat Santa Cruz de succesformule heeft gevonden voor een geslaagde geometrie. Die geometrie heeft niets extreems, maar is wel modern en perfect voor een veelzijdig inzetbereik. Ook het comfort is meer dan op de afspraak.
We beginnen met een lange beklimming en we herkennen meteen de kwaliteiten van de vorige Hightower LT. Hij klimt uitstekend en we kunnen het wel appreciëren dat we nog rechter zitten dan op het vorige model. Dit aspect van de fiets krijgt dan ook al snel een positieve beoordeling.Bergaf verleggen we onze aandacht naar de werking van de veringen. Die van de allereerste Hightower werkte te progressief alvorens meer lineair te werken op de Hightower LT die twee jaar geleden werd uitgebracht. Sindsdien werd de kinematica echter nog aangepast.
En dat voelden we vooral wanneer we stevig op de pedalen moesten duwen of bij het accelereren. Het is op die momenten dat je verwacht dat de fiets dynamisch is en de vering niet onnodig inzakt, en dat was op deze Hightower perfect onder controle. Wanneer het allemaal wat ruwer wordt, incasseert de fiets de klappen zonder morren. De wielen kleven op de grond (al evenaart hij de prestaties van de Megatower niet, maar dat is dan ook een potige endurofiets) en hij schenkt ons al snel het nodige vertrouwen.
Doordat de veringen perfect werk afleveren, houden we de controle over het terrein. Behalve dan in de bochten, want het achterwiel had iets te weinig grip op de droge en stoffige paden van de Franse Alpen. Nadat we enkele keren de controle over de achterkant verloren, kreeg ons vertrouwen toch een flinke knauw.
De Santa Cruz Reserve-wielen leken ons tolerant genoeg en we willen de fiets dan ook graag eerst eens testen op paden die we goed kennen, alvorens uit te maken of het nu aan de wielen, het frame, de banden of de instelling van de demper lag dat we de controle verloren.
Aan hoge snelheden raast de Hightower stabiel naar beneden. Wanneer we het ritme laten zakken, laat hij weer een speelse kant zien. We amuseren ons zelfs op tijd en stond met enkele jumps. Hij bevestigt dan ook zijn veelzijdige temperament.
Over de onderdelen kunnen we na deze eerste test niets slechts zeggen. En dat is maar goed ook wanneer je het prijskaartje van deze machine bekijkt. Zowel de Sram Code-remmen als de RockShox Lyrik-vork verdienen hun plaats op deze Hightower.
Kortom, de Santa Cruz Hightower mag opnieuw de nodige adelbrieven voorleggen. Niet dat hij deze echt verloren was, maar doordat de tijden veranderen moest ook hij zich opnieuw een plaats veroveren in het gamma. Wat met zijn modernere geometrie ook gelukt is.
Verdict
In de nieuwe Santa Cruz Hightower vinden we alles wat we zo goed vonden aan de Hightower LT terug. Dit is een fiets voor vele toepassingen. Hij vereist niet te veel energie van de bestuurder en is een fiets die een groot publiek moet kunnen bekoren. We hebben nog wat tijd nodig om zijn echte portret te schetsen, maar waar de Megatower bedoeld is voor enduro en endurowedstrijden, is deze Hightower eerder de perfecte gezel om de bergen in te trekken zonder naar de chrono te kijken.
Meer info op www.santacruzbicycles.com
Foto’s copyright Gary Perkin