Test nieuw | Specialized Diverge 4: een gravelbike die alles wil doen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Specialized Diverge 4: een gravelbike die alles wil doen

Al meer dan tien jaar is de Specialized Diverge een van de maatstaven in de gravelwereld. Vandaag ziet de vierde generatie het levenslicht, die geprezen wordt als het meest veelzijdige en op punt staande model van de bloedlijn. Op het menu: meer comfort, meer opbergruimte en een herziene geometrie die inspeelt op de evolutie van de discipline. Wij kregen de kans om hem voorafgaand aan de release al te testen. 

De Diverge, die gelanceerd werd in 2014, groeide samen met het gravelbiken en balanceerde tussen een racefiets en een adventure bike voor lange afstanden. Een segment waarin Specialized een pionier wilde zijn met sterke ideeën (Future Shock, Swat-integratie, enz.).

Frame: discrete (r)evolutie?

Op het eerste gezicht behoudt de Diverge 4 een silhouet dat trouw is aan het DNA van het model, met strakke lijnen en verfijnde buizen.

Het frame is gemaakt van Fact 9r carbon, wat op dit moment door Specialized wordt aangekondigd als de beste combinatie van een laag gewicht en trillingsdemping dat bij het merk voorhanden is. Specialized biedt ook een aluminium frame aan, maar daar komen we later op terug.

Specialized heeft het oude recept niet simpelweg overgenomen, want het frame werd grondig herzien om te voldoen aan de eisen van het moderne gravelen, waarbij het terrein steeds gevarieerder wordt.

De eerste belangrijke verandering betreft de bandenspeling. De Diverge 2025 is nu geschikt voor bandbreedtes tot 50 mm op 700c-wielen, of ongeveer 2.2 inch voor de mountainbikebanden.

Specialized heeft gewerkt aan de vorm van de liggende achtervork om de bandenspeling te maximaliseren zonder de stijfheid van de achterkant in gevaar te brengen. “We kunnen voortaan banden van 50 mm monteren, terwijl we aan elke kant 8 mm speling behouden, waardoor we ook in modderige omstandigheden kunnen rijden”, voegt Miles Hubbard, productmanager van de racefietsen en gravelbikes bij Specialized, toe.

Nog een belangrijk punt: het gebruik van de UDH (Universal Derailleur Hanger). Dit zorgt voor een betere compatibiliteit met moderne aandrijvingen, met name de T-Type groepen van Sram (zie Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke) of met de nieuwe Sram Force AXS-groepset zoals op ons testmodel.

Het is onmogelijk om het onderwerp niet aan te snijden, want het merk benadrukte steevast dat het opbergvakje 5% ruimer is geworden en een 10% grotere opening kreeg. “Dat is meer dan bij alle concurrenten … en ter herinnering: wij waren de eersten met een opbergvakje”, grapt het merk.

Ook de doorvoer van de kabels is herzien. Specialized heeft gekozen voor een discrete en strakke integratie, met een ingang bovenaan de onderbuis. De keuze is duidelijk: esthetiek en functionaliteit combineren, waar sommige merken soms alleen de eerste optie verkiezen.

Aan de zijde van de aandrijving werd er extra aandacht besteed aan de liggende achtervork, die aan deze kant dunner is. Afhankelijk van de versie is ze uit carbon of aluminium en “ze draagt  bij aan ​​zowel de verbetering van de bodemvrijheid als aan het dempen van de trillingen, terwijl de nodige stijfheid voor het accelereren behouden blijft”, aldus het merk.

Een geveerde gravelbike? Niet helemaal!

De grote nieuwigheid van deze Diverge 4 situeert zich in de cockpit, met de komst van de Future Shock 3.0. Deze geveerde stuurpen was al aanwezig op de laatste twee generaties van dit model, en nu maakt de derde generatie – die ook te zien was op de Specialized Roubaix – zijn debuut in het gravelsegment.

Dit systeem wordt boven de balhoofdbuis geplaatst en biedt 20 mm veerweg. De werking is voortaan hydraulisch. “In tegenstelling tot een klassieke verende voorvork, die de voorkant van de fiets zwaarder maakt en de geometrie aanzienlijk verandert, werkt de Future Shock direct onder het stuur, op de as van de stuurpen. Het resultaat: de positie van de rijder blijft ongewijzigd en de besturing behoudt zijn precisie, terwijl schokken uit het terrein worden gefilterd”, legt het merk uit. De vaste voorvork is uit carbon om de responsiviteit, precisie, rendement en het lage gewicht van een klassieke gravelbike te behouden.

Specialized presenteert een aantal sprekende cijfers: volgens hun tests, uitgevoerd in samenwerking met de Sportuniversiteit van Keulen, vermindert dit systeem de intensiteit van de impacts die de fietser voelt met meer dan 50%. Concreet vertaalt dit zich in minder spiervermoeidheid, betere stabiliteit op ruw terrein en meer efficiëntie op lange termijn. De ingenieurs gaan nog verder en stellen dat de energiewinst kan oplopen tot 11 watt op bijzonder oneffen terrein, simpelweg dankzij een betere trillingsbeheersing.

Op deze nieuwe generatie van de Diverge zien we maar liefst drie verschillende versies van de Future Shock terug, simpelweg 3.1, 3.2 en 3.3 genoemd. De eerste, eenvoudigere versie die bedoeld is voor de instapmodellen, heeft een ‘veer’-systeem, terwijl de 3.2 en 3.3-versies profiteren van hydraulische demping. De 3.3-versie is de enige die is uitgerust met een wieltje aan de bovenkant (headset cover) waarmee de compressie in 5 standen kan worden ingesteld.

Aan de achterzijde zet Specialized dezelfde logica voort met de Roval Terra-zadelpen. Deze biedt een gecontroleerde flex tot 18 mm, wat perfect aansluit bij de werking van de Future Shock. In plaats van te proberen de fiets te “veren” met in het frame geïntegreerde oplossingen – zoals sommige concurrenten, maar ook de eigen Diverge STR – richt Specialized zich op de Diverge op een meer minimalistische en lichtgewicht aanpak. Hier is het doel om de rijder te veren, waardoor de schokken die in de handen en het bekken worden gevoeld, direct worden gedempt.

Het is niet de bedoeling om de Diverge te transformeren tot een mountainbike in vermomming, maar om hem te wapenen voor lange afstanden.

Deze technische keuze illustreert perfect de filosofie van het merk: een levendige, stijve en prestatiegerichte fiets behouden, met precies de juiste hoeveelheid comfort om de grenzen van het uithoudingsvermogen te verleggen. Het is niet de bedoeling om de Diverge te transformeren tot een mountainbike in vermomming, maar om hem te wapenen voor lange afstanden en de meest veeleisende terreinen, zonder in te boeten aan reactievermogen.

Geometrie

De Diverge 4 kreeg een iets progressievere geometrie. De balhoofdhoek is iets vlakker (71° in maat 54), de bottom bracket hoogte is 5 mm verlaagd, de reach is 4 tot 15 mm langer (afhankelijk van de maat) en de liggende achtervork is 5 mm langer. Het doel van het merk: meer stabiliteit en vertrouwen bieden op snelle en ruwe trails, zonder in te leveren op responsiviteit op technische trajecten.

Onderdelen Specialized Diverge 2025

Aan de top van de piramide staat de Diverge Pro, het technologische paradepaardje van deze nieuwe generatie. Met een gewicht van 8,39 kg valt hij in het hogere middensegment van gravelbikes in het algemeen. Hij is lichter dan een reeks concurrenten die 50 mm-banden accepteren, maar is niet de lichtste in het gravelsegment.

Specialized koos voor de nieuwe draadloze elektronische Force AXS XPLR-groepset van Sram (Nieuw gravel | Een 13-speed voor de Sram Force XPLR en Rival XPLR), met een 40-tands kettingblad, een 172,5 mm crankstel (in maat 54, varieert per fietsmaat) en een 10-46 cassette. Ook is er een vermogensmeter geïntegreerd in de trapas.

We zien ook een paar Sram Force-remmen.

De carbon Roval Terra CL-wielen zijn van eigen makelij en hebben een gewicht van 1408 gram per paar. Rond de wielen liggen Specialized Tracer-banden van 45 mm.

Ook het zadel is van Specialized zelf, met de Power Pro Mirror, gemaakt met behulp van eigen 3D-printtechnologie. De honingraatstructuur helpt de druk te verdelen en microschokken te absorberen.

De Specialized Diverge Pro beschikt tot slot over een cockpit uit eigen huis, met een aluminium Pro SL-stuurpen (80 mm in maat 54), gecombineerd met een carbon Roval Terra-stuur met een breedte van 420 mm in maat 54.

Specialized Diverge 2025: versies, gewicht en prijzen

De Diverge 4 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, om zowel veeleisende wedstrijdrijders als rijders die op zoek zijn naar een veelzijdige en betaalbare fiets aan te spreken. De Diverge Pro LTD (€ 9.999) staat bovenaan met een gewicht van 8,01 kg, op de voet gevolgd door de Diverge Pro (€ 7.999) met een gewicht van 8,39 kg, die in dit artikel wordt besproken.

Daarna volgen de Diverge Expert (€ 6.499met Di2 of € 6.299 met AXS – 8,90 kg) en de Diverge Comp (€ 4.499 – 9,70 kg), die een hoogwaardige carbon constructie behouden, maar met een iets meer afgemeten uitrusting om de kosten te drukken. De Diverge Sport (€ 3.499 – 9,95 kg) sluit de rij in het carbon segment af met een rationelere aanpak, maar profiteert wel van hetzelfde frame en dezelfde filosofie als zijn grote broers.

Maar Specialized stopt daar niet en biedt ook twee aluminium modellen aan: de Diverge Alloy Comp (€ 2.799 – 10,60 kg) en de Diverge Alloy Sport (€ 2.299 – 10,74 kg). Deze laatste behouden exact dezelfde geometrie als de carbon frames en profiteren bovendien – een primeur voor een aluminium frame – van het SWAT 3.0-opbergvak, een praktische troef voor het opbergen van een binnenband, een pomp of gereedschap.

Specialized Diverge 2025: de terreintest

Welkom in de heuvels van Lipica, op de grens tussen Italië en Slovenië … Een ideaal terrein om deze nieuwe Specialized Diverge te ontdekken, met een afwisseling van lange glooiende stukken, soms ruige witte paden en enkele technische singletracks door het bos.

Onze gids voor vandaag: Dhr. Peter Sagan. “Ik rijd graag op gravel, maar ik moet toegeven dat ik momenteel vooral aan het genieten ben van mijn nieuwe Levo”, lacht hij. Het moet gezegd worden dat ten tijde van deze presentatie van de Diverge de vierde generatie van de Levo nog geen twee maanden op de markt was: Test nieuw | Specialized Turbo Levo 4: krachtiger en slimmer.

Met onze 1m77 reden we op een model in maat 54. We besloten ook om de standaard 80 mm stuurpen te vervangen door een iets langere (90 mm). Vanaf de eerste omwentelingen van de wielen valt de Diverge op door zijn evenwichtige houding: je ligt niet met de neus op het stuur zoals op een pure racefiets, maar zit ook niet zoals op een mountainbike. Het is een houding die de efficiëntie bevordert en tegelijkertijd comfortabel blijft.

Deze Diverge 2025 was tevens dé gelegenheid om het Future Shock-systeem van Specialized te ontdekken, voor ondergetekende althans, want de rest van de redactie had er wel al kennis mee gemaakt. Na een eerste ritje koos ik ervoor om de veer te vervangen door zijn zachtere broertje, terwijl ik de compressieknop bovenop het systeem iets dichtdraaide. Genoeg om alle veerweg te benutten wanneer de weg ruwer wordt, maar zonder dat het systeem een ​​pompend gevoel geeft wanneer je op de pedalen staat.

Op het terrein vergeet je de Future Shock 3.3 volledig … tot het moment van onoplettendheid waarop je dat onverwachte obstakel niet ziet aankomen. Hij brengt je echte gemoedsrust en maximaliseert je comfort! We zeggen niet dat we er sindsdien steeds aan moeten denken, maar het is een leuk extraatje.

Dit is misschien wel dé centrale vraag: waar valt de Specialized Diverge in de klassieke tweedeling tussen ‘race’-gravel en ‘avontuur’-gravel?

Het is duidelijk dat deze Diverge 2025 qua pure prestaties niets te wensen overlaat. Hij relanceert goed en je kunt gemakkelijk hoge snelheden aanhouden. De hoogwaardige afwerking van onze testversie heeft daar veel mee te maken – dankzij het lagere gewicht en de hoogwaardige, prestatiegerichte uitrusting – en we zijn benieuwd om een ​​van zijn goedkopere broertjes te testen.

Op het asfalt kunnen we het zelfs niet laten om het tempo op te voeren en binnen de groep te kibbelen. “Tot ziens op de top van de klim.”

Wanneer het terrein technischer en/of bochtiger wordt, ontdekken we een speelse en responsieve fiets, die vloeiend door de opeenvolgende bochten gaat. We hebben een comfortabele machine in handen die duidelijk vertrouwen wekt. Daar ligt ook zijn DNA: de Diverge is niet ontworpen om de grenzen van gravel kunstmatig te verleggen, maar om een ​​snelle, comfortabele en duurzame machine te bieden, die kilometers kan maken zonder de berijder te breken.

Dit past goed bij de positionering van Specialized voor de Diverge: “Er is geen binaire manier om de modellen te onderscheiden tussen racefietsen en comfortfietsen, het is ingewikkelder dan dat. Het hangt af van de omstandigheden, of het terrein technisch is, of de dag lang is … De Diverge is duidelijk geschikt om te racen, net zoals hij comfort kan bieden tijdens andere ritten.”

Tijdens de twee dagen die we op de fiets doorbrachten, reden we de eerste dag met banden van 45 mm en de tweede dag met exemplaren van 50 mm. Het is moeilijk te zeggen na zo’n korte test, maar we hadden het gevoel dat de 50 mm-banden ons alleen maar voordelen opleverden, zonder dat dit ten koste ging van het rendement of het rijgedrag. We wonnen echter wel aan comfort en grip in de bochten.

Verdict

Met deze Diverge 2025 zorgt Specialized niet voor een revolutie, maar een zeer geslaagde evolutie: meer bandenspeling, een overtuigende Future Shock 3.0, een verbeterde integratie en een rijgedrag dat rendement, comfort en rust combineert. Op het terrein is het een levendige en snelle gravelbike, maar ook een die weet hoe hij zijn berijder moet verzorgen wanneer de kilometers zich opstapelen. De high-end versies zullen in de smaak vallen bij atleten die op zoek zijn naar pure prestaties, terwijl de meer toegankelijke modellen, met name in aluminium, een breder publiek van deze filosofie laten profiteren. Kortom, Specialized bevestigt zijn status als benchmark met een Diverge die scherp, veelzijdig en klaar is voor alles, van racen tot lange afstanden.

Meer info via www.specialized.com

Door  Adrien Protano