Test nieuw | Specialized Epic HT 2020: ultralicht en comfortabeler

Techniek
6 August 2019 — Paul Humbert

Het was niet meteen van de kant van de Epic HT dat we veel nieuws hadden verwacht in de Specialized-familie. Toch is het hij die vernieuwd werd. We trokken naar Californië om hem in het gezelschap van diegenen die aan zijn wieg stonden, te ontdekken. De nieuwe Epic HT zou comfortabeler en vooral lichter moeten zijn, met een frame dat onder de 800 gram duikt.

 

 

De Specialized Epic HT beviel ons ook in het verleden al uitstekend (lees hier onze vorige test: www.vojomag.nl/test-specialized-epic-ht-pro-ingetogen-uitmuntendheid). Met zijn geweldige temperament was dit een fiets die nog steeds mee is met zijn tijd. Toch besliste Specialized om hem een update te geven.

Twee zaken waar Specialized naar op zoek was op de nieuwe Epic HT, zijn een lager gewicht en meer comfort.

Wat het eerste betreft, kunnen we alvast meedelen dat Specialized erin geslaagd is om een van de lichtste frames te bouwen die op de markt te vinden zijn. Het door de Amerikanen aangekondigde gewicht van een medium Epic HT S-Works-frame bedraagt 790 gram. Maar het merk fluisterde ons toe dat het merendeel van de ondertussen in serie geproduceerde frames zelfs flirt met een gewicht van 750 gram.

Het gewicht gaf dan ook de doorslag bij het maken van bepaalde keuzes.

Ook het comfort en het rijgedrag van de fiets werden onder de loep genomen. Het merk zag in zijn vorige Epic HT een zeer goede fiets voor een discipline als de shorttrack, maar volgens Specialized kon hij nog verbeterd worden om ook uit te blinken in marathons en het hedendaagse crosscountry. En dat deden ze door de geometrie aan te pakken om de fiets comfortabeler te maken.

Specialized argumenteert dat het onmogelijk is om een wedstrijd te winnen op een fiets die niet controleerbaar is. Vandaar dat het merk het comfort vooropstelde bij de ontwikkeling van de fiets.

Concreet wordt de fiets langer en de balhoofdhoek vlakker (68,5 graden – zoals op de Epic Evo). De vorksprong wordt dan weer kleiner en bedraagt nog 42 millimeter. De reach op de medium bedraagt 430 millimeter en de stack 608 millimeter. De liggende achtervork meet 430 millimeter en de zitbuishoek bedraagt 74 graden.

Specialized combineert deze vernieuwde geometrie met een kortere stuurpen (van 60 tot 75 millimeter) al zouden de productiechefs er niet van staan kijken dat de xc-renners een kleiner frame en een langere stuurpen zullen verkiezen.

Met het oog op het comfort passen er in het frame banden tot 2.4″. Indien gewenst kan er ook een dropper post gemonteerd worden met een diameter van 30,9 millimeter. 

Vorige keer wist het merk ons nog te overtuigen dat een zadelpen met een diameter van 27,2 millimeter de beste keuze was voor zo veel mogelijk comfort (extra flex), nu beweert Specialized dat de combinatie van een nieuwe zadelpen en een dropper post voor nog meer comfort zal zorgen.

 

 

De staande achtervork van de Epic Hardtail 2020 werd smaller, wat voor meer flexibiliteit moet zorgen.

Comfort en stijfheid hangen nauw samen op een fiets. Ook nu moest Specialized op zoek gaan naar het perfecte evenwicht tussen de optimale overbrenging van onze energie en de controleerbaarheid van de fiets. Een subtiele oefening die volgens het merk te vinden is in de vormen en diktes van de buizen.

Elke framemaat werd trouwens afzonderlijk ontworpen met het oog op zo homogeen mogelijke prestaties. Wat ons meteen bij het volgende punt brengt, namelijk het ontwerp van het frame en zijn gewicht!

 

 

Specialized steekt het niet onder stoelen of banken dat ze graag de lichtste fiets op de markt wilden ontwikkelen. Inclusief de laklaag komt het gewicht van de fiets uit op 7,92 kilogram (medium Epic HT S-Works), maar zoals we al eerder vertelden zit het merk daar nog vaak onder. Dit kon enkel en alleen door de structuur van het frame te bekijken.

Een frame bestaat uit een mix van carbonvezels en hars. De ingenieurs kregen dan ook de opdracht om de risicozones nog beter te evalueren en ze te versterken zonder er onnodig veel lagen carbon aan toe te voegen. Elke zone van het frame werd daarvoor individueel onderzocht en dat is meteen de reden waarom de buizen niet uit een homogene structuur bestaan die overal even dik is.

De meest technische verbinding is overigens die tussen het bottom bracket en de zitbuis.

Specialized is erin geslaagd om de aluminium inserts op de staande achtervork achterwege te laten. Ondanks dit alles kondigt het merk wel aan dat het frame even stevig is als de vorige versie. Men werkte tijdens de ontwikkeling aan maar liefst 15 prototypes met telkens een andere stijfheid.

Voor het gamma van de nieuwe Specialized Epic HT worden twee verschillende frames gebruikt die opgebouwd zijn uit 12m-carbon (S-Works) of 11m-carbon (Pro, Expert of Comp). Het eerste frame is daardoor 140 gram lichter. Dat eerste frame zal ook los te koop zijn.

De kabels lopen intern door het frame en worden geleid door een schuimrubberen buis. Specialized is ook duidelijk blij dat de draadloze schakelsystemen goedkoper worden, want op het topmodel vinden we enkel nog remleidingen terug.

 

 

Al deze veranderingen zorgden voor voldoende stof om over te discussiëren met Brian Gordon, de productiechef die verantwoordelijk was voor de nieuwe Epic HT. We vroegen hem welke toekomst hij ziet voor de xc-hardtails en hoe hij denkt dat ze het hoofd kunnen bieden aan de geweldige full suspensions die de markt overspoelen? Zijn antwoord: “Uiteraard hebben we gekeken naar de recentste ontwikkelingen op het gebied van de softails, maar wij hadden het in ons hoofd gehaald om de lichtste fiets op de markt te bouwen. De oplossingen die daarmee gepaard gaan, zijn minder tijdloos en vergen meer onderhoud. Toch zijn we ervan overtuigd dat er een markt en cliënteel bestaat voor dit soort fietsen, zelfs in het topsegment. Dank maar aan de xc-renners die dromen van een zo licht mogelijke fiets.”

In het gamma tellen we 11 verschillende montages. Het carbon instapmodel heeft een adviesprijs van 2099 euro, voor de S-Works Ultralight (het zwarte model op onze foto’s) mag je rekenen op 8499 euro. Een los frame van de Epic HT S-Works gaat voor 2999 euro over de toonbank.

De topmodellen die zijn uitgerust met de nieuwe RockShox SID-vork, kunnen rekenen op de Brain-technologie. Deze werkt gevoeliger op kleine schokken, waardoor je aan het begin van de veerweg over meer grip en comfort beschikt, zonder dat daardoor de prestaties in het gedrang komen. De veerweg van de Specialized Epic Hardtail bedraagt trouwens 100 millimeter (80 millimeter op de XS). Er zijn ook modellen die uitgerust zijn met een Fox-vork, zoals bijvoorbeeld de S-Works Ultralight.

Specialized Epic HT S-Works: de eerste test

 

 

Deze kennismaking met de nieuwe Specialized Epic Hardtail vindt plaats in Californië. Het terrein ligt er bezaaid met stenen die af en toe afgewisseld worden door een lossere ondergrond. We hebben tijdens onze testrit het gezelschap van de productiechefs en sommige gesponsorde atleten.

Onze testrit werken we af op de Epic HT S-Works, het topmodel. Het eerste wat meteen opvalt, is hoe licht de fiets wel niet aanvoelt. Missie geslaagd dus!

Na enkele uurtjes stellen we vast dat dit bergop een zeer levendige fiets is waarbij onze energie goed wordt doorgestuurd. Ook de grip bij het klimmen is perfect.

 

 

Omdat het merk zelf aangeeft dat het Epic HT-platform uitermate geschikt is voor een dropper post, vinden we het jammer dat onze testfiets niet was uitgerust met een dropper. Toch voelden we bergaf hetzelfde temperament als op de vorige generatie van de Epic HT. Hij gedraagt zich nog altijd zeer toegankelijk. De stenen en rotsen in Californië spaarden ons niet, maar telkens de achterband en de hardtail hun limieten bereikten, was de fiets toch voldoende vergevingsgezind.

Bij het inleveren van de fiets merken we met een zekere bezorgdheid dat er geen bumper meer aanwezig is om het frame te beschermen tegen een inslag van het stuur. De AXS-shifter van onze testfiets (een large) zou de bovenbuis dan ook weleens lelijk kunnen beschadigen. Jammer …

 

 

Om nog meer de capaciteiten van deze nieuwe Specialized Epic HT 2020 te kunnen aftasten, is het nodig dat we hem door onze eigen testers inzetten op een meer xc-gericht parkoers. De vraag die we ons dan moeten stellen is of deze nieuwe Epic HT zijn voorgangers bij onze grote hartendieven kan onttronen of niet?

Meer info op www.specialized.com

Actiefoto’s Harooks & Dylan Dunkerton / Specialized