Test nieuw | Specialized Renegade 2Bliss Tan Sidewalls: bruine flanken voor een snelle band

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test nieuw | Specialized Renegade 2Bliss Tan Sidewalls: bruine flanken voor een snelle band

Banden met bruine flanken, het wordt zo langzamerhand een dingetje. Ergens begrijpen we dat wel: het ziet er bijzonder uit, je springt ermee uit uit de middelmaat. En nee, je hoeft niet steeds een heel nieuw product te ontwikkelen om toch innovatief te zijn. In die optiek valt de lijn Specialized-banden met lichtbruine flank te kaderen.

Het gamma aan banden met een Tan Sidewall wordt voortaan verder uitgebreid. Eerder was er reeds de Fast Trak met een Tan Sidewall, daar komen nu de Ground Control en de Renegade bij.

We deden eerder de test van zowel de Fast Trak als de Ground Control – weliswaar met de gewone flanken –  in hun S-Works versie. Deze keer voorzag Specialized ons van een setje Renegades om ons helemaal mee uit te leven.

TPI, casing en noppen

De 2Bliss banden maken gebruik van 60 Threads Per Inch (tpi), een behoorlijke standaardwaarde voor mountainbikebanden. TPI slaat op het gebruik van het aantal vezels per inch. Hoe meer vezels je wilt gebruiken, hoe groter de noodzaak tot fijnere vezels. Dat maakt je band lichter en soepeler, maar meteen ook meer kwetsbaar. 60 tpi levert je zo stevigere banden op voor nog steeds een aanvaardbaar gewicht. Op onze weegschaal lazen we 640 gram af voor de ene en 620 gram voor de andere band. Dat zijn fatsoenlijke waarden voor een band in 2.3″, die overigens netjes binnen het door Specialized opgegeven gewicht vallen.

De casing komt uit de Control-lijn van Specialized. In tegenstelling tot de S-Works lijn waarbij gebruik wordt gemaakt van 120 tpi en die dus soepeler en lichter zijn, is de Control-lijn iets steviger uitgevoerd en dus beter lekbestendig.

Het noppenpatroon is helemaal gemaakt om optimaal te presteren op harde en droge ondergrond. Zes rijen, kleine en dicht bij elkaar geplaatste noppen leveren een lage rolweerstand en zo een erg snelle band op. 

Gripton Compound

Waar een tweetal jaar geleden Gripton Compound echt nog helemaal nieuw was binnen Specialized, merken we dat ondertussen zo goed als alle banden met de nieuwe compound op pad worden gestuurd. De correcte samenstelling zal meer dan waarschijnlijk steeds een goed bewaard geheim blijven. Specialized geeft aan dat Gripton een mix is van synthetische rubbers die versterkt zijn met een poreus siliciumdioxyde en een actieve Silica.

Of je van die uitleg nu daadwerkelijk iets wijzer wordt, laten we even in het midden. Wat je wel merkt, is dat het een relatief zachte compound is die voor erg veel grip en controle zorgt. Ook dat is niet nieuw, tijdens eerdere testritten waarbij banden met deze compound gemonteerd waren, stonden wij er telkens van verbaasd hoeveel grip die banden gaven.

Specialized Renegade 2Bliss Tan Sidewalls: een kurkdroge test

De afgelopen weken stuurden we onze fiets – een Niner Air 9 hardtail met Syncros-wielen – over kurkdroge en zanderige wegen. Corona-maatregelen beperkten onze bewegingsvrijheid en testmogelijkheden, maar onze eerste indrukken van de Specialized Renegade Gripton 2Bliss in een maatje 2.3” logen er niet om. Montage op de Syncros-wielen gaat verrassend vlot. De banden zijn voldoende soepel om zonder al te veel moeite rond de velg te krijgen. Uiteraard rijden we tubeless. We monteren de banden in de late namiddag, zetten ze op druk en voegen voorlopig geen anti-lekvloeistof toe. De ochtend nadien staan de banden nog steeds op dezelfde druk. Deze keer gaat er wel anti-lekvloeistof in, verlagen we de druk naar 1,8 bar (rijder 76 kilogram) en gaan we knallen. We hebben met de druk in de banden geëxperimenteerd en merkten dat we de voorkeur gaven aan iets meer druk dan we normaal gewend zijn te rijden. Gaat de druk te laag – naar pakweg 1,3 bar –  dan bleken we al teveel in te boeten aan snelheid, en laat dat nu net niet de bedoeling zijn met een band, louter en alleen ontwikkeld om snelheid mee te maken.

De Renegade is een pure crosscountry-raceband. In zijn S-Works versie is dit de voorkeurband van de Specialized XC-renners, op voorwaarde dat het parkoers voldoende droog en hard ligt. En in die omstandigheden bieden de banden opmerkelijk veel grip. Ook wanneer je hard in de remmen gaat, breng je de Renegade niet zomaar van de wijs.

Versnellen na de bocht of een ultiem sprintje eruit persen vlak voor de top van de klim, de Renegade-banden doen het met de glimlach. Doe daar de Gripton-compound – waar we reeds eerder de lof over zongen – bij en je krijgt een wel heel snelle band. Je kan behoorlijk goed in de bochten gaan hangen en ook al gaat de Renegade soms iets sneller schuiven dan ons lief is, hij verwittigt wel netjes en tijdig zodat het nooit echt gevaarlijk wordt. Het ronde profiel laat je een snelle kantenwissel toe maar zorgt er tegelijkertijd ook wel voor dat je amper een schouder hebt om op te ‘steunen’, mocht de bocht daarom vragen. In snel aangesneden bochten over losse steentjes of op gravelwegen gaat de band merkbaar schuiven, maar het wordt nergens problematisch of gevaarlijk. In los zand presteert de Renegade voortreffelijk.

Na twee maanden intensief testen – waarbij we de banden echt niet gespaard hebben – is er amper slijtage op te merken. De zijkanten zien er nog steeds prima uit en de noppen vertonen geen noemenswaardige slijtage.

Hoe de band het ervan afbrengt in de modder, op natte stenen of boomwortels hebben we niet kunnen testen. Daarvoor is het de laatste weken simpelweg te droog geweest. We kunnen ons wel inbeelden dat door de kleine noppen en het ronde profiel natte omstandigheden geen spek naar de bek van de Renegade zijn. Maar dat is natuurlijk ook niet het inzetbereik van de Renegade, dit is een competitie XC-band, gemaakt voor droge en snelle parkoersen. Gaat het onverwachts regenen, wees dan toch maar op je hoede met deze Renegade.

Ach ja, we zouden bijna vergeten waar het echt om draait: die bruine flanken zien er toch echt wel heel gelikt uit. En voor 39,99 euro is dat geeneens een overdreven prijs om je bike van een heel ander uiterlijk te voorzien.

Specialized heeft de afgelopen jaren enorme stappen gezet op vlak van hun banden. Waar we vroeger wel eens beducht waren om met een setje Specialized-banden op stap te gaan, slagen ze er door de komst van de Gripton-compound en duidelijk meer aandacht voor profielen en noppenpatronen in om uitstekende banden voor zowat elk inzetbereik te produceren. En ook al is de Renegade niet meteen de meest veelzijdig inzetbare band op de markt, in de omstandigheden waarvoor hij ontwikkeld werd, is dit een bijzonder snelle band met lage rolweerstand die toch net voldoende grip biedt. Die bruine flanken maken het plaatje visueel verder aantrekkelijk.

Specialized Renegade 2Bliss Tan Sidewalls

€ 39,90

630 gram

  • Erg snelle band voor droge en harde ondergrond
  • Lage rolweerstand
  • Weinig slijtage merkbaar
  • Beperkt inzetbereik
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.specialized.com

 

DoorJurgen Groenwals