Test nieuw | Update Mahle X20: is een naafmotor nog steeds geschikt voor gravel?
Door Olivier Béart -

Hoewel middenmotoren wijdverbreid zijn in het mountainbiken en steeds meer terrein winnen in andere disciplines, blijven ondersteuningssystemen in de naaf relevant voor racefietsen en gravelbikes. In dit segment is de Mahle X20 een maatstaf. Het merk gaf hem onlangs een update met een verhoging van het koppel naar 65 Nm en een toename van het vermogen tot 275 W. En hij is nu compatibel met de UDH-derailleurhanger. Vojo heeft hem getest:
Bij Vojo zijn we gewend om elektrische fietsen met een middenmotor te testen. Deze oplossing ligt voor de hand op mountainbikes, omdat het zorgt voor een betere centrering van de massa. Het is bovendien onmogelijk om een naafmotor op een full-suspension te plaatsen zonder de functionaliteit van de vering in gevaar te brengen. Een middenmotor zorgt ook voor meer ondersteuning met meer vermogen en koppel. Maar voor gravelfietsen is het debat rond dit onderwerp nog geopend, want motoren in de achternaaf kunnen bepaalde voordelen hebben.
Een van deze voordelen is de gewicht-prijsverhouding. Hoewel we tegenwoordig zeer lichte middenmotoren hebben – bijvoorbeeld de nieuwe TQ HPR40 met een gewicht van 1,2 kg – weegt een naafmotor zoals de Mahle X20 slechts 1,4 kg, vergeleken met ongeveer 2 kg voor een middenmotor zoals de Bosch SX en de meeste andere middenmotoren zoals de TQ HPR60 of de Fazua Ride 60. Dit alles tegen een vaak redelijkere prijs, wat het prijsverschil met een klassieke fiets helpt beperken.
Verhoging koppel en vermogen
Hoewel het merk onlangs zijn eigen middenmotor, de M40 (zie alle details hier), lanceerde, blijft de Mahle X20 de bestseller van het Duitse merk en een van de populairste naafmotoren op midden- en topklasse fietsen, niet alleen op stads- en hybride fietsen, maar ook op race- en gravelfietsen. Om in de wedloop te blijven, werd hij onlangs geüpdatet.
Het meest zichtbare op de technische fiche is de verhoging van het koppel van 50 naar 65 Nm (+18%) en van het piekvermogen van 250 naar 275 W (+10%). Deze ontwikkeling, vooral wat betreft het koppel, is bedoeld om tegemoet te komen aan de kritiek die soms wordt geuit op naafmotoren, namelijk dat ze een gebrek aan koppel hebben en daardoor minder power bij het accelereren.
Het goede nieuws is dat deze toename in koppel en vermogen direct beschikbaar is op de nieuwe fietsmodellen die uitgerust zijn met de Mahle X20, en eind 2025 ook via een eenvoudige software-update voor bestaande Mahle X20-motoren! Met de MySmartBike-app kan je de verschillende modi nog steeds personaliseren en vooraf de parameters van verschillende modi definiëren, die je kunt kiezen op basis van het type rit dat je maakt (bijvoorbeeld om de autonomie, soepelheid of juist het vermogen en de responsiviteit te verbeteren).
Voor de drie beschikbare modi zijn drie hoofdparameters instelbaar: piekvermogen, acceleratie (die invloed heeft op het percentage ondersteuning dat door de motor wordt geleverd in verhouding tot de inspanning die de berijder levert) en reactievermogen (die invloed heeft op de reactietijd van de motor).
UDH-compatibel
Naast de evolutie van de software werd ook de hardware van de Mahle X20 2025 aangepast. Deze is nu compatibel met de UDH-standaard en dus ook met de nieuwste generatie full mount derailleurs van Sram, of anders gezegd derailleurs die direct op het frame worden gemonteerd zonder derailleurhanger.
Onze testfiets was niet uitgerust met een dergelijke derailleur (het gebruik van een klassiek model met een derailleurhanger blijft mogelijk), maar dit type aandrijving heeft meerdere voordelen, met name op het gebied van stevigheid, gemak van afstelling en kwaliteit van het schakelen.
Update Mahle X20: de terreintest
Om deze update te testen, bezorgde Mahle ons een Ridley e-Grifn gravelbike die was uitgerust met de Mahle X20-motor en een batterij van 350 Wh in de onderbuis.
De e-Grifn is vrij sportief van opzet, met een carbon frame en een geometrie die meer gericht is op endurance/allroad dan op fanatiek gravelen. In maat M weegt hij 13,7 kg (geverifieerd op onze weegschaal) en hij heeft een prijskaartje van 5799 euro met een Sram Apex AXS-afmontage.
Waar we zelf weinig ervaring hebben met dit type motor en de vorige generatie van de Mahle X20, konden we hem gelukkig toevertrouwen aan een van onze ervaren testers die al iets meer dan een jaar een X20 op een van zijn fietsen heeft. Hij kon het effect van de update dus gemakkelijk vergelijken.
Het eerste dat opvalt aan de Mahle M20 is de soepele werking en de natuurlijke manier waarop de ondersteuning wordt geboden. Als je van demonstratieve motoren houdt die je bij elke acceleratie flink voortstuwen, dan is deze motor niks voor jou. Wil je daarentegen gewoon het natuurlijke gevoel hebben dat je over echt goede benen beschikt, dan ben je hier aan het juiste adres.
Of je nu trapt of harder dan 25 km/u rijdt wanneer de ondersteuning wegvalt, alles verloopt soepel en zacht, waardoor je de ondersteuning bijna vergeet … behalve wanneer je hem uitschakelt. Dan voel je pas echt wat hij net daarvoor deed. Slechts een zacht geluid herinnert je eraan dat hij werkt. Er zijn stillere versies (TQ is bijvoorbeeld een referentie op dit gebied), maar de Mahle blijft over het algemeen erg discreet.
Laten we duidelijk zijn: ook al is hij licht en discreet, de ondersteuning is wel degelijk present. In de turbomodus weet hij zelfs krachtig voor de dag te komen. De update brengt geen revolutie teweeg, maar de toename in koppel is merkbaar bij het accelereren en op steilere heuvels die met een lage trapfrequentie worden genomen. Dit type ondersteuning is uiteraard niet geschikt voor een mountainbike, maar voor gravel met hellingspercentages die zelden boven de 10/12% uitkomen, is het meer dan voldoende en heb je dankzij de ondersteuning nooit het gevoel dat je stilvalt.
Het extra gewicht in de achternaaf is nauwelijks voelbaar en gaf ons niet de indruk dat het de responsiviteit van de fiets negatief beïnvloedde. Dit is normaal, aangezien het vooral het gewicht van de velgen is dat we voelen en veel minder dat van de naaf als we spreken over inertie. Het enige nadeel dat we ondervonden, was een freewheel dat minder responsief is dan bij een conventionele naaf. Er is een vrij grote aangrijphoek, die merkbaar is bij tempowisselingen aan lage snelheid, maar veel minder bij het versnellen als je al aan een stevig tempo rijdt. Net als elk e-bike frame, moet de e-Grifn versterkt worden waardoor hij niet zo comfortabel is als een gelijkwaardige gravelbike zonder ondersteuning. Al is het ook niet zo dat de fiets over de obstakels stuitert. Op slechte asfaltwegen en vrij glooiende gravelwegen doet hij wat hij moet doen.
Qua autonomie schuwt de Mahle X20 de hoogtemeters absoluut niet, noch het maken van kilometers. De autonomie van 200 km en 2000 hoogtemeters met de batterij van 350 Wh lijkt misschien hoog, maar onze test toonde aan dat dit absoluut niet overdreven is: we hebben 120 km en 1400 hoogtemeters afgelegd met een gemiddelde snelheid van meer dan 25 km/u, over een mix van asfalt en offroadpaden, en daarbij slechts 50% van de batterij verbruikt. Deze cijfers kunnen gehaald worden doordat de fiets nog steeds licht is en we de ondersteuning vrij vaak hebben uitgeschakeld, omdat het gemakkelijk is om te rijden zonder de ondersteuning of in de laagste standen. De hoogste stand gebruikten we eigenlijk alleen voor steile beklimmingen en eerder incidenteel, tenzij we echt een korte en nerveuze rit met hoogtemeters wilden maken. In dit verband waarderen we de mogelijkheden om de modi via de app te personaliseren, zodat elke modus aan onze behoeften kan worden aangepast.
Het selecteren van de modi via de bediening op de bovenbuis is niet erg praktisch, deels omdat je het stuur moet loslaten en deels omdat het eenrichtingsverkeer is (d.w.z. je moet van modus 1 naar 2 en vervolgens naar 3 voordat je terug kunt naar de uit-stand, vervolgens weer naar 1, 2, 3, enzovoort). Gelukkig zitten er ook twee kleine, handige knoppen in het stuur, en met de optionele fietscomputer kun je ook omhoog of omlaag door de ondersteuningsmodi bladeren. Deze fietscomputer is ook handig om het batterijniveau nauwkeurig op te volgen en om alle klassieke informatie te zien.
Verdict
Voor snel offroad- en gravelgebruik biedt de Mahle X20 een zeer betrouwbare ondersteuning, met name vanwege zijn natuurlijke karakter en soepelheid. Maar ook vanwege zijn absoluut indrukwekkende actieradius, waarmee je met de batterij van 350 Wh zonder zorgen ritten van 200 km en 2000 hoogtemeters kunt maken. Dankzij de update kan hij de strijd aan met de middenmotoren en, ook al kan hij ze op zeer steile hellingen niet evenaren, bij sportiever gebruik geeft hij niet de indruk dat hij power of adem mist. Voor wie op zoek is naar een discrete maar zeer aanwezige ondersteuning waarmee je lange afstanden kunt rijden, is deze X20 een optie om te overwegen, zeker na deze update.
Meer info via https://mahle-smartbike.com/x20/