Test | NoTubes Arch Mk3-wielen: de onverwoestbare!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | NoTubes Arch Mk3-wielen: de onverwoestbare!

NoTubes, de uitvinder van tubeless ready en een ware referentie in de velgenwereld, heeft zijn derde generatie wielen voorgesteld met een Mk3-versie van de Crest, Arch en Flow. De NoTubes Arch Mk3 was het eerste model dat voor een duurtest door onze handen passeerde, en ze hebben ons niet teleurgesteld! Een toelichting:

Het profiel van de nieuwe NoTubes Arch Mk3 lijkt trouwens sprekend op dat van de carbon Bravo-velgen die we enkele maanden geleden al eens hebben getest. De vorige Arch EX-velgen waren een soort van een versterkte Crest-velg met behoud van een smalle velgbreedte van 21 millimeter. De nieuwe NoTubes Arch Mk3-velgen hebben nu een velgbreedte van 26 millimeter (de Crest: 23 millimeter), net zoals de Bravo (buitenbreedte van 29 millimeter en een hoogte van 16 millimeter). Dat is volgens NoTubes, in het kader van hun ‘Wide Right’-concept (de juiste velgbreedte voor de juiste discipline), perfect voor banden met een doorsnede van 2.2 en 2.5″. En dit is, gelukkig toeval … dezelfde breedte als de ‘oude’ Flow EX!

notubes_arch_mk3_test_vojo_test_copyright_obeart_vojomag-24Naast de cijfers lijkt ook de vorm van de velg, plat en afgerond, sterk op die van de grote carbon broer. De velg is geproduceerd uit aluminium 6069 en ze is volgens het merk 25% stijver dan de vorige generatie. Het gewicht blijft dan weer status quo; 425 gram in 27,5″ en 453 gram in 29″. De wielen zijn natuurlijk tubeless ready en worden geleverd met het fameuze yellowtape-velglint (27 millimeter breed) om de waterdichtheid te garanderen.

De velg wordt ook apart verkocht zodat een montage à la carte mogelijk is. Toch wil NoTubes zich meer en meer profileren als een merk van complete wielen (de carbon modellen zijn trouwens enkel als compleet wiel verkrijgbaar). NoTubes biedt ook een ‘custom’ service aan zodat je zelf de kleuren van de stickers en andere opties kan kiezen. In het midden van de wielen hebben je recht op een Neo-naaf van NoTubes. Het voordeel van deze naaf is dat ze beschikbaar is in alle ‘standaarden’ van de markt. Voor deze test kozen we voor het instapmodel met 4 pallen/tanden van 10°, tegenover 6 pallen op de Ultimate-versie.

De wielen zijn voorzien van 32 spaken (Sapim Force triple butted met een doorsnede van 2.0/1.7/1.8) gemonteerd met aluminium nippels. Het geheel is eerder licht, want bij nawegen kwam de set uit op 1715 gram, inclusief ventielen en velglint … Ofwel 100 gram meer dan de carbon Bravo … die, naargelang de versie, wel twee à drie keer duurder is!

notubes_arch_mk3_test_vojo_test_copyright_obeart_vojomag-1Want, kers op de taart, de nieuwe NoTubes Arch Mk3-wielen zijn zeer scherp geprijsd. Met een prijs van 699 euro voor een set, zijn ze iets duurder dan de Mavic XA Elite (600 euro inclusief banden), maar ruim goedkoper dan de Mavic DeeMax Pro (1000 euro inclusief banden) of de nieuwe DT Swiss 1501 met velgen van 25 millimeter (959 euro). De velgen alleen zijn wel duur, met een rekening van 115 euro per stuk. Dat weerhoudt uitstekende wielbouwers er niet van om ze à la carte aan te bieden, vanaf ongeveer 500 euro per set! Rest ons nog om te kijken wat de standaardmontage op het terrein waard is.

NoTubes Arch Mk3: de terreintest

notubes_arch_mk3_test_vojo_copyright_obeart_vojomag-2Eenmaal gemonteerd, met de Boost 148-standaard achteraan en de 15×100 vooraan, op onze DeVinci Django, die als basis dient voor deze AM/Enduro duurtest, toonden de NoTubes Arch Mk3-wielen zich verbluffend! Het monteren van de banden is slechts een formaliteit en het rijgedrag is in positieve zin geëvolueerd, want in het verleden waren we geen fan van de complete wielen van NoTubes door een wat makke montage die qua kwaliteit niet op gelijke hoogte lag als de velgen zelf. Vandaag liggen alle parameters op hetzelfde niveau en kunnen we echt profiteren van het onderstel in zijn geheel, zonder dat we een zwakke schakel moeten aanduiden.

De nieuwe Arch Mk3-wielen behoren zonder tegenspraak tot de best presterende wielen die we in deze categorie al hebben kunnen testen

De NoTubes Arch Mk3-wielen zijn levendig bij het versnellen en geven een lichte indruk … die doet denken aan de carbon Bravo. Terloops vragen we ons af of ze niet net hun grote broer in de schaduw gaan zetten. Want ook al is de familie op papier sterk afgelijnd, het verschil is op het terrein nauwelijks merkbaar, terwijl op prijsniveau er een heuse kloof is tussen de twee. De nieuwe Arch Mk3-wielen behoren zonder tegenspraak tot de best presterende wielen die we in deze categorie al hebben kunnen testen, zodanig dat we ze zelfs durven aanraden aan crosscountryrenners die te zwaar zijn om met een Crest te rijden of voor zij die op zoek zijn naar bredere velgen.

notubes_arch_mk3_test_vojo_copyright_obeart_vojomag-3Gelukkig rijmt dynamisme niet met zwak of buigzaam. Of toch wel wat dit laatste punt betreft: de NoTubes Arch Mk3-wielen zijn buigzaam, maar niet te, zodat we kunnen zeggen dat ze tolerant zijn. De wielen hotsen en botsen niet over het terrein, maar geven licht mee om de biker maximaal te ontlasten.

notubes_arch_mk3_test_vojo_copyright_obeart_vojomag-4Het meest belangrijke is dat dit absoluut niet vloekt met de precisie van de wielen. Onze testers hebben de wielen meegenomen naar wedstrijden en gedurende drie maanden hebben ze er honderden kilometers mee gereden. Om steeds tot dezelfde conclusie te komen: we bereiken hier het bijna perfecte compromis en een maximaal genoegen. Ook wat de stevigheid betreft is de eindbalans top. We hebben de wielen ook toevertrouwd aan onze ‘materiaalbrekers’ die onlangs onze American Classic Wide Lightning-wielen en de RAR All-Mountain-wielen verbouwd hebben. De NoTubes Arch Mk3-wielen zijn echter nog steeds … als nieuw!

notubes_arch_mk3_test_vojo_copyright_obeart_vojomag-1De foto’s die je ziet zijn aan het einde van onze test genomen, en we gingen op zoek naar deuken en krassen. Behalve enkele minuscule krasjes op de zijflanken, zijn de wielen nog intact. Geen slag of deuken; het is bijna een wonder, want we hebben ze niet gespaard. En ook over de nieuwe Flow Mk3-wielen hadden we nog niet zo’n goede commentaren gehoord. Want behalve dat ze iets te breed zijn naar de smaak van de endurorijders, zijn deze laatsten ook nogal kwetsbaar. Wat het gevoel versterkt dat deze nieuwe Arch Mk3 de goede keuze zijn in het gamma.

Verdict

notubes_arch_mk3_test_vojo_test_copyright_obeart_vojomag-15All-Mountain, enduro, XC; of het nu in competitie of tijdens een tocht of een reis naar het einde van de wereld is: het inzetbereik van de nieuwe NoTubes Arch Mk3 is ruim. Zeer ruim zelfs. Zo ruim dat je zelfs zou geloven dat ze nergens goed in zijn omdat ze proberen overal mee te spelen. Maar dat is niet zo! Integendeel zelfs! Levendig, licht, precies en tolerant; ze groeperen alles wat we van veelzijdige wielen verwachten. Kers op de taart, ze toonden zich feilloos tijdens onze test … die nochtans al veel van zijn rechtstreekse concurrenten zag capituleren. Gezien zijn kwaliteiten, lijkt zijn prijs bijzonder redelijk. Het feit dat ook enkel de velg van de Arch Mk3 beschikbaar is, zal de puristen onder ons verheugen. Zo kunnen zij bij een montage à la carte bij hun favoriete wielbouwer nog dat extraatje zoeken dat ze wensen. Op het einde verdienen de NoTubes Arch Mk3-wielen echter de maximale score, zijn ze onze hartendief en krijgen ze een onderscheiding van ons spaarvarken voor de prijs/kwaliteit verhouding. Of een eerder uitzonderlijke grand slam in de geschiedenis van Vojo.

Web

Meer info: www.notubes.com – www.sabma.com

DoorOlivier Béart