Test | Open WI.DE.: de (zeer) sportieve versie van avontuur

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Open WI.DE.: de (zeer) sportieve versie van avontuur

 

We dromen er al een hele tijd van om een Open te testen. High-end, prikkelend en exclusief, en mede door de reputatie van zijn oprichters heeft het merk genoeg in huis om de belangstelling te wekken bij kenners en liefhebbers van mooie creaties. Dus toen Mohawk’s, de distributeur voor de Benelux en Frankrijk, aanbood om ons een WI.DE. op te sturen, duurde het niet lang voor we ja zeiden. De WI.DE. is een speciale fiets. Het is een gravelbike met drie gezichten die ook mountainbikers zou kunnen verleiden. We hebben hem kunnen testen in een verrassende 650b versie, hier onze ervaringen:

Als de naam Open geen belletje doet rinkelen, nemen we het je niet kwalijk. Het merk, dat in het begin van de jaren 2010 werd geboren, is vrij exclusief en verre van een mountainbike specialist. Het heeft zich slechts één keer aan een mountainbike frame gewaagd, met de superlichte One hardtail.

Om Open te begrijpen, moet je kijken naar de mensen achter het merk. Open is opgericht door de Zwitser Andy Kessler, voormalig directeur van BMC, en de Nederlander Gerard Vroomen, mede-oprichter van Cervélo. Het zijn merken die zeker gekend zijn bij de liefhebbers van supersonische racefietsen en die zeker iets zeggen over de geest die Open drijft.

Zo presenteert Gerard Vroomen het merk: “Zowel Andy als mezelf hebben allebei veel tijd gestoken in het ontwikkelen en het doen draaien van een geweldig merk en het was tijd om verder te gaan. Nu ontwerpen we fietsen waarop we zelf willen rijden, produceren ze, verkopen ze aan gelijkgestemden en dat is het.”

Open is dus een nichemerk voor veeleisende fietsers (met een goed gevulde portemonnee) dat zich niet te veel bezig houdt met fietsen in een categorie te plaatsen. Het gamma is nu drie modellen sterk: de MIN.D. voor de weg (maximale banddoorsnede van 700 x 32mm), de U.P. voor gravel (27,5 x 2,1″ of 700 x 40mm) en deze WI.DE. voor … Voor wat precies?

Met zijn enorme bandruimte, waardoor hij geschikt is voor 27,5 x 2,4 (of 700 x 46) banden, moet je je echt de vraag stellen, waarvoor dient de WI.DE.? Hier alvast een hint: WI.DE. staat voor Winding Detours. En wanneer geassocieerd met de naam van het merk, betekent Open Wide iets als … zie het breed?

Het frame

Als hij stilstaat, schittert de WI.DE. door de eenvoud van zijn lijnen. Alleen het trapasgebied lijkt bijzonder uitgewerkt, met een groot volume voor stijfheid en een “duikende” achtertrein om de ruimte ter hoogte van de band te vergroten.

Net als alle Open fietsen is het frame gemaakt van carbon en is de afwerking minimalistisch. Een enkele, heldere kleur, die er toch in slaagt de fiets een echte aanwezigheid te geven. Het is niet per se duidelijk op een foto, maar deze WI.DE. geeft iets af, iets waardoor je zin krijgt om te gaan rijden!

Voor Open, kan de WI.DE. drie vormen aannemen:

  • met 27.5 x 2.3″ of 2.4″ MTB banden, is hij klaar om technische singletracks aan te pakken
  • met 700×42 of 45mm gravelbanden, wordt het een formidabele gravelmachine
  • Als je hem tenslotte monteert met slick of bijna slick 700×35-40 banden, wordt het een uiterst comfortabele maar toch dynamische racefiets.

Wat ons betreft heeft Mohawk’s, de distributeur van het merk voor de Benelux en Frankrijk, ervoor gekozen ons de fiets te sturen met 650b (27,5″) wielen en 47mm banden met een zeer rollend profiel. Dat gezegd hebbende, is het overschakelen van het ene formaat naar het andere niet ingewikkeld, want in tegenstelling tot een mountainbike hoeven hier geen aanpassingen aan de geometrie te worden gedaan.

Als een goede Open is de WI.DE. sportief georiënteerd en als zodanig niet uitgerust om te gaan bikepacken. Er zijn dus geen bevestigingsnokken op de vork of het frame voor een bagagerek. Toch biedt hij voldoende ruimte om een beetje uitrusting mee te nemen, met 3 bidonhouderplaatsen (de twee gebruikelijke + één onder de onderbuis), bevestigingsbouten op de bovenbuis voor een kleine fietstas en een “ruim” frame, dat de mogelijkheid biedt om een fietstas onder de bovenbuis te bevestigen zonder dat deze in de weg zit van de bidons.

Wat de praktische kant betreft, lopen de kabels en leidingen  verrassend niet intern en we merken op dat de remklauwen standaard flatmount 160 voor en achter zijn, zonder adapters. Dit is heel gebruikelijk voor een frame, maar minder voor de vork en Open specificeert zorgvuldig dat dezelfde remklauwbouten moeten worden gebruikt aan de voorkant als aan de achterkant.

Tenslotte is er een gaatje in de zitbuis om te controleren of de zadelpen voldoende in het frame zit. Het is netjes, eenvoudig en nuttig, vooral als je lange benen hebt!

Geometrie

De WI.DE. toont zijn sportief karakter ook door zijn geometrie. Met een ultrakorte liggende achtervork (420 mm) en een reach die niet overdreven lang is (370 mm in M, 382 mm in L), heeft de fiets alle kenmerken van een dynamische, levendige en responsieve machine.

Anderzijds is de balhoofdhoek verrassend: die varieert per maat en gaat van 68° in S tot 71,5° in XL. 3,5° verschil is meer dan genoeg om het gedrag op de weg en op de trails volledig te veranderen en het is nog verrassender dat net deze eigenschap, die gewoonlijk “vast” ligt, zo verschilt per maat. Ons testmodel is in maat L, dus met een hoek van 71,5°. We zijn benieuwd hoe de fiets zich op het terrein zal gedragen.

Afmontage

Mohawk’s Cycles heeft een merkwaardige maar interessante afmontage voor deze test gemaakt. De onderdelen komen voornamelijk van de merken die ze zelf verdelen, maar ze hebben enkele uitzonderingen op deze regel moeten maken om de fiets volledig af te monteren, bijvoorbeeld voor de transmissie en de remmen.

Op dit gebied heeft Mohawk’s vertrouwen gesteld in Shimano met een bijna complete GRX 810 groepset, gekoppeld aan een zeer mooi Praxis crankstel. Bij deze laatste is het kettingblad 42 tanden, terwijl de cassette met 11 kransjes een 11-42 is.

Het onderstel nodigt uit tot snelheid, met prachtige Enve AG28 wielen, speciaal ontworpen voor gravel (28 mm breed, 21 mm hoog, voor 45-57 mm banden), voorzien van Industry 9 naven en met WTB Byway 47 banden, indrukwekkend door hun grote volume en minimalistische structuur. Een speciaal kenmerk van deze set is dat hij in 650b is!

Enve wielen zijn alleen in deze maat verkrijgbaar (voor de 700 zijn er de AG25 in 25 mm inwendig) en in zekere zin is dat maar goed ook, want we hebben nog nooit op gravel gereden in 27,5″. Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat deze maat interessant kan zijn in het mountainbiken om zeer speelse fietsen te ontwerpen, maar hoe zit het in de gravelwereld? Dit zal de kans zijn om dat uit te zoeken.

Wat de randapparatuur betreft, is hij gevarieerd met een WTB-zadel, een 3T-stuurpen in 90mm en een zadelpen, en een Ultimate Use-stuur. Speciale vermelding voor de vorm van de laatstgenoemde (model Escape GR 24), die wij prachtig vonden en perfect aangepast voor gravel. Een van onze testers met bredere schouders dan de anderen vond het een beetje smal uitvallen, maar voor de anderen was het perfect.

Gewicht van het beest? 8,4 kg op onze weegschaal, wat het tot een van de lichtste door Vojo geteste fietsen maakt! Het is ook mogelijk om nog lager te gaan, door bijvoorbeeld het zadel en de zadelpen te veranderen. De prijs van dit alles … 7299 euro.

Modellen en prijzen

Zoals hierboven vermeld, is Mohawk’s Cycles (Pivot, Enve, IndustryNine, WTB, Fidlock…) verantwoordelijk voor de distributie van Open in de Benelux en Frankrijk. Het kale frame, verkrijgbaar in 4 kleuren of in RTP (Ready to paint) versie, kost 3500 euro. Voor de complete fietsen variëren de prijzen van 6100 euro (Shimano GRX) tot 8500 euro (Sram Eagle AXS / Enve).

De Open WI.DE. op het terrein

Met zijn strak frame, carbon wielen en inherente dynamiek is de WI.DE. een genot op de weg. De fiets is licht, dynamisch en reageert op elke impuls van de rijder, en dat alles in eersteklas comfort dankzij de banden met groot volume en de dunne staande achtervork.

Kleine, ruwe wegen zijn niet langer eng, integendeel. Gerustgesteld door de extra grip van de grote banden en de uitstekende prestaties van de Shimano GRX 810 remmen, kun je de meest technische afdalingen zonder de minste twijfel aan. De balans tussen soepelheid en precisie is goed gevonden, hij is minder scherp dan een pure racefiets maar toch precies genoeg om mooie bochten te snijden en in ruil daarvoor hebben we iets meer tolerantie op de kleine oneffenheden.

Op een glooiend pad of een propere singletrack, is de observatie hetzelfde. Het volume van de WTB Byway 47 in 650b op deze brede velgen is een echt voordeel in vergelijking met een “gewone” 700×45 band met smallere wielen en als je ze op de juiste druk zet, zweef je echt op een magisch tapijt.

Nog verrassender is dat het rubber ook een zeer goede grip biedt bij het trappen, zelfs op een licht vochtige ondergrond. Daar staat tegenover dat je bij bergafwaarts rijden iets voorzichtiger moet zijn, vooral bij het remmen.

Nou, dat is allemaal goed en wel, maar dit is een fiets die geschikt is voor 27,5×2,4 mountainbike banden. Kun je ons zien aankomen? Het duurde niet lang voordat we de WTB Byway hadden vervangen door een paar van de gebruikelijke grote noppenbanden (een Vittoria Agarro en een Schwalbe Nobby Nic in 2.3, in dit geval).

Met zo’n agressieve afmontage (voor gravel) kelderen de prestaties op asfalt en heb je het gevoel dat je niet veel sneller rijdt dan met een gewone mountainbike, maar dat is geen verrassing en het is meer het gedrag in het veld en het bos dat ons interesseert.

We moeten toegeven dat we verrast waren… en teleurgesteld. Met deze banden heeft de WI.DE. de vreemde neiging om te stuiteren bij schokken, zoals kleine wortels, putten of compressies … Wij hebben geprobeerd met de druk te spelen om dit fenomeen te neutraliseren, maar we veroorzaken zo andere problemen die niet echt aangenamer zijn: met minder lucht raken we te gemakkelijk de velg en als we meer lucht pompen, verliezen wij alle gevoeligheid.

Bij het afdalen is het minder vervelend, maar dan is het de geometrie van de fiets die we erg beperkend vonden. Met zijn korte liggende achtervork, relatief rechte stuurhoek en korte reach stuurt de WI.DE. je snel vooruit en omdat je geen verstelbare zadelpen hebt, heb je niet veel ruimte om te bewegen en te compenseren.

Op de brute gravelwegen doet de fiets het nog prima, maar waag je niet op terrein dat grenst aan mountainbiken. Ondanks dat er dikke banden kunnen gemonteerd worden, is deze WI.DE. zeker geen monster gravel !

Je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat het met een S-maat frame anders zou zijn geweest. Met een balhoofdhoek van 68°, die je op een moderne XC hardtail kunt terugvinden, moet je volgens ons een veel aangenamer rijgedrag hebben. Anderzijds zouden de dynamiek en de precisie op de weg er zeker onder geleden hebben.

Hoe zit het met deze 650b / 27,5″ wielen ? Het is duidelijk dat wij niet overtuigd waren en wij hebben moeite om te zien wat zij op een gravel kunnen brengen, behalve misschien voor de heel kleine mensen. Voor alle anderen zal een 700×45 set-up veel meer voordelen bieden: de prestaties zullen beter zijn, het oversteken even goed en het comfort minstens even goed. Het enige kleine nadeel is het gewicht en de dynamiek bij het herstarten, maar rijden op een Open zonder een goede wielset is als rijden op een DH met een driedubbel kettingblad.

Verdict

Voor een fiets die uitnodigt om je horizon te verruimen en kronkelige omwegen te nemen, laat de Open WI.DE. je nog steeds de weg en de sportieve wortels van zijn ontwerpers voelen… Vanuit het oogpunt van een mountainbiker, in ieder geval. Voor ons, en in de context van een 700×45 setup, is de WI.DE. een uitstekende gravelbike die erin slaagt om traprespons en comfort briljant te combineren, een ideale machine voor wie op zoek is naar een dynamische en sportieve fiets, maar geen houten fiets als het erop aankomt om het asfalt te verlaten. Tenslotte beantwoordt hij vrij goed aan de definitie van “racefiets voor mountainbikers” die we soms horen voor gravel. Hij biedt sensaties en vooral een terrein dat voldoende verschilt van onze gebruikelijke machines om interessant te zijn, maar zonder de beperkende en te serieuze kant van een echte racefiets. Voor de 650b daarentegen zijn we terughoudender, althans in deze L-formaat versie met een geometrie die de off-road capaciteiten te zeer beperkt om te gaan spelen op het gebied waar mountainbikes heersen.

Meer informatie: opencycle.com / mohawkscycles.fr

Open WI.DE.

7 299 €

8,4 kg(taille L, sans pédales)

  • Dynamisme au pédalage
  • Très confortable
  • Précis et ludique sur terrain roulant
  • Variations de l'angle de direction suivant les tailles incohérentes
  • Montage en 650b peu intéressant
  • Limité en terrain technique
  • Tarif élevé

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorLéo Kervran