Test | Origine Théorème GT: plezierige rijbeleving met een Frans tintje

Techniek
21 January 2020 — Olivier Béart
De naam Origine doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Het Noord-Franse merk is in eigen land vooral gekend voor zijn racefietsen maar zet nu ook zijn eerste stapjes in de MTB-markt. Voorlopig doet het dat met slechts twee carbon hardtails, waarvan wij het goedkoopste model, de Origine Théorème GT, hebben getest.

Origine zag het levenslicht in 2013 en is gevestigd in Somain, een vijftigtal kilometer ten zuiden van Roubaix. De frames zelf worden in Azië gemaakt, maar het ontwerpen, lakken en monteren gebeurt in een gloednieuwe fabriek in Noord-Frankrijk. “We hopen dat we op een dag onze fietsen volledig in Frankrijk kunnen bouwen, ook de frames, maar op dit moment lukt het ons nog niet”, heeft Rémi Lefèvre, een van de verantwoordelijken van het merk, bij aanvang van deze test alvast geen geheimen voor ons.

De frames worden in eigen huis ontworpen en zal je bij geen enkel ander merk terugvinden. Via een configurator kan je trouwens zelf de onderdelen kiezen, net zoals de lakkleur.

Qua kleuren zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid. Zo kan je uit een tiental standaard kleuren kiezen, vaak zonder supplement, soms voor een extraatje van 30 tot 50 euro. Moest je daar je gading niet in vinden, dan kan je ook nog een kleur op maat laten maken voor een toeslag van slechts 70 euro! Tot slot heb je nog de keuze tussen één of twee kleuren.

Frame

Het door Origine ontwikkelde frame is verkrijgbaar in twee versies: GT en GTR. De mal van beide frames is identiek, net zoals het fabricageproces. Het verschil zit hem in de gebruikte carbonvezels: TeXtreme op de GTR, en Toray T800 Ud op de GT waarbij op dit laatste model de zones die zwaar op de proef worden gesteld met 3K M40 of M50-vezels worden versterkt. Het frame van eerstgenoemde zou volgens het merk 875 gram wegen, het frame van laatstgenoemde 925 gram.

Origine ging op zoek naar een manier om alle invloeden die van buitenaf op het frame inwerken zo optimaal mogelijk op te vangen. In de plaats van een ultrastijf frame te bouwen, ging Origine eerder op zoek naar de nodige elasticiteit voor zijn frame. Origine gaf dit proces de naam ‘Dynamic Response’ mee.

Origine koos voor een Pressfit BB92 bottom bracket en een Boost 148 standaard op het achterwiel. De kabels lopen intern door het frame en er is ook een passage voorzien voor de kabel van een dropper post. In het frame passen banden tot 2.25″. De XRD-derailleurpat werd in eigen huis ontwikkeld en wordt ter hoogte van de achteras bevestigd, wat volgens Origine de stijfheid met 15% doet toenemen.

Geometrie

Op papier kunnen we zeggen dat de geometrie van de Origine Théorème GT er niet al te extreem uitziet. De balhoofdhoek bedraagt 69 graden in combinatie met een vork van 120 millimeter (zoals op onze testfiets). In het frame past trouwens ook een vork van 100 millimeter. De reach van 439 millimeter (op een large) is eerder aan de lage kant en de liggende achtervork meet 430 millimeter.

Onderdelen en prijzen

Bij Origine is het dus mogelijk om je fiets een persoonlijke toets te geven. Je kan daarbij kiezen tussen Sram en Shimano voor de aandrijving en remmen en tussen RockShox en Fox voor de vorken (SID, Reba, F32, F34, enz). De rest van de onderdelen komt vooral van Ritchey (stuur, stuurpen, …) en Mavic (wielen). Voor een Origine Théorème GT met een Shimano SLX tel je 2250 euro neer, voor een GTR met toponderdelen iets meer dan 5500 euro. Je kan ook enkel voor het frame gaan, reken in dat geval op 1785 euro voor de GTR en 1276 euro voor de GT.

Wij hebben ons alvast enorm geamuseerd met het configureren van onze fiets. Voor het lakwerk kozen we – zonder supplement – voor een prachtig donkerblauw met zwarte letters.

Omdat de chrono voor ons minder van tel is, hebben we gekozen voor een Fox F34SC van 120 millimeter en een Pro-dropper post. Dit laatste was een optie die ons 195 euro kostte. We gaven de voorkeur aan robuuste en dynamische wielen en kozen voor carbon Mavic Crossmax Elite-exemplaren (een supplement van 695 euro ten opzichte van het standaard voorziene aluminium Elite-model). Rond de wielen ligt een combinatie van Schwalbe Racing Ralph/Racing Ray.

De Shimano XT 12-speed was nog niet helemaal beschikbaar toen wij onze fiets samenstelden en dus kozen we voor de complete XTR-groep met een M900-crankstel en XTR-remmen met 2 zuigers.

Aan het door Origine voorgestelde aluminium Ritchey WCS-stuur en -stuurpen veranderden we niets. De stuurpen heeft een lengte van 70 millimeter en het platte stuur moet vermijden dat de voorkant nog hoger komt te liggen, vermits we al vertrekken met een vork van 120 millimeter.

Dit alles levert een prijskaartje op van 4737 euro en een gewicht van 9,936 kilogram (volgens de configurator). Dat is iets te pessimistisch, want bij nawegen kwamen wij uit op een gewicht van 9,615 kilogram. Maar dat betekent wel dat Origine zijn klanten niets voorliegt. Mooi!

Origine Théorème GT: de terreintest

Alvorens onze eerste meters te rijden, bewonderen we de Théorème GT van alle kanten. De metallic kleuren zijn gewoonweg prachtig en het lakwerk lijkt van hoge kwaliteit.

Omdat we ongeveer een drietal maanden hebben rondgereden met de Théorème GT – in zowat alle omstandigheden, ook in modderige – kunnen we ook een woordje zeggen over de duurzaamheid van het lakwerk. Veel krassen zijn er nog niet te zien, enkel de liggende achtervork zouden we beschermen tegen de wrijvingen van de schoenen om vroegtijdige slijtage te vermijden.

De Origine Théorème GT is een fiets die reageert op de minste impulsen. Onze afmontage was niet zozeer op een zo hoog mogelijk rendement gericht en de wielen zijn ook niet de lichtste van de klas (ondanks de carbon velgen), toch accelereert hij vinnig. Het frame bezit zoals reeds gezegd een zekere elasticiteit en levendigheid.

Is hij comfortabel? Wel, comfortabel is een groot woord. Onze testers waren het er unaniem over eens dat hij de trillingen van het terrein goed opvangt, goed zijn lijnen houdt en niet echt met vaste hand moet bestuurd worden. Middelgrote en grote schokken worden echter minder goed opgevangen en worden doorgestuurd naar de berijder. Een goede fysiek om deze schokken op te vangen, is dan ook een must.

We wilden weleens weten of dit met andere wielen ook het geval zou zijn en dus vervingen we de (in ons geval) originele Mavic-wielen door een Asterion E-One XC-set. Deze zijn iets meer vergevingsgezind waardoor het frame veel meer in harmonie werkt met de wielen. Dat wil niet zeggen dat we ontgoocheld waren in de carbon Mavic Crossmax Elite-wielen. Het zijn goede, precieze, homogene en aangename wielen, maar naar onze mening meer geschikt voor een full suspension dan voor deze Théorème GT. Maar we hadden zelf de keuze gemaakt voor een robuuste wielset, dus hebben we niemand iets te verwijten.

We zouden dan ook het advies willen geven om hem niet noodzakelijk uit te rusten met de carbon Mavic-wielen, maar eerder om voor een aluminium topmodel te gaan. Of te kiezen voor een basic wielset en deze later te vervangen door carbon wielen die verticaal wat soepeler zijn, zoals bijvoorbeeld de Asterion E-One XC of Duke Lucky Jack. Maar zelfs met vergevingsgezindere wielen is dit een fiets die eerder bedoeld is voor kortere tochten van minder dan drie uur. Indien je van plan bent om langer op pad te gaan, dan blijft een full suspension een betere keuze, als je toch niet allergisch bent voor dit laatste. Wat de overige onderdelen betreft, hebben we van geen enkele keuze spijt gehad. Om de rekening wat te verzachten zou je evengoed voor een Shimano XT kunnen kiezen of voor een minder dure vork (F34 SC Performance of SID in 120 millimeter).

Bergaf en op technische stroken trekt de Origine zich uitstekend uit de slag, daar waren alle testers het over eens. De vork van 120 millimeter bleek een goede keuze en zorgde voor een evenwichtig rijgedrag; de fiets boet amper in aan puur rendement en agressiviteit, maar hij wordt wel veelzijdiger en is veel aangenamer te besturen.

Toen we de geometrie voor het eerst bekeken, dachten we niet dat hij zich zou thuisvoelen op technische paden. Hij is echter speelser en gewiekster dan de tabel doet uitschijnen en wekt ook de indruk langer te zijn dan in werkelijkheid. Omdat de fiets niet kan rekenen op een achtervering, maakt het onder controle houden van de achterkant wanneer het wat sneller gaat, deel uit van het plezier. En dat kost niet al te veel moeite. Al bevelen we de dropper post aan. Nog een tip: ben je kleiner dan de 1m78 van ondergetekende, dan kies je best niet voor de large.

Je zal na het lezen van het voorgaande al wel begrepen hebben dat we een boontje hebben voor de Origine Théorème GT. Het enige minpunt dat we gevonden hebben, is de beperkte ruimte voor de achterband. We zien steeds meer banden van 2.4″ op de markt verschijnen, ook zonder al te grote noppen, die echt op hun plaats zouden zijn op deze fiets. Spijtig genoeg is er in het frame slechts plaats voor banden tot 2.25″. In theorie althans, want rond de Schwalbe Racing Ralph van onze testfiets bleef maar weinig ruimte over. Zo weinig dat na een modderpassage een hoopje grond en bladeren samenkoekten ter hoogte van het bottom bracket. Een punt dat op het volgende model voor verbetering vatbaar is …

Verdict

Wie zijn fiets vooral op korte en speelse tochten van minder dan 3 uur inzet, of wie graag met een hardtail rondrijdt, mag deze Origine Théorème GT best in overweging nemen. Hij is speels, heeft een vurig temperament maar ligt toch makkelijk in de hand, reageert zeer levendig bij het accelereren en is simpelweg een zeer leuke fiets om mee te rijden. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is interessant, al moeten we erbij vertellen dat we de rekening wat hebben opgedreven door ons te laten gaan tijdens de montage à la carte. Ook leuk is de mogelijkheid om de kleur zelf te kiezen. Origine verdient het dan ook om wat meer bekendheid te verwerven en het is enkel nog wachten op een fully om het gamma compleet te maken!

Origine Théorème GT

  • Speels temperament
  • Personaliseerbaar
  • Accelereert vinnig
  • Te weinig ruimte rond de achterband
  • Niets te melden
Beoordeling
Evaluation from the tester
Best getest
Hartendief
Prijs/kwaliteit
Discipline
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 1276,00 (frame) - € 4737,00 (testmodel Vojo)
Gewicht: 9,615 kg (zonder pedalen)

Meer info via www.origine-cycles.com