Test | Proteam Bicycle Care Hydro coating: nooit meer poetsen, utopie of realiteit?

Techniek
13 February 2021 — Yannick Schepers

Wanneer iemand je de belofte maakt dat je langer kunt fietsen omdat je minder lang zult moeten poetsen, dan wekt dat minstens onze nieuwsgierigheid. Jammer genoeg heb ik het hier niet over het huishouden maar wel over die fiets, die na een prachtige winterrit bedekt is met een laag slijk. Dat is exact wat Proteam Bicycle Care belooft te doen. Met de slogan ‘niet poetsen, maar fietsen’ word je verwelkomd op hun website.

Proteam Bicycle Care is een Nederlands bedrijf dat in 2018 een hydro coating op de markt heeft gebracht. Die coating verhindert dat water en vuil zich aan de fiets kunnen hechten waardoor een schoonmaakbeurt minder lang zou duren. Het basisingrediënt van de coating bestaat uit Siliciumdioxide of SiO2. De stof in zijn meest pure vorm is zo goed als onoplosbaar in water. Het meest voorkomende gebruik van Siliciumdioxide situeert zich bij het vervaardigen van glas.

Coatings die gemaakt worden met SiO2 worden daarom ook ‘’Liquid Glass’’-coatings genoemd. Het oppervlak van de fiets wordt als het ware bedekt met een laag glas, zij het op nanoschaal. Wellicht een eigenschap waaraan de coating zijn duurzaamheid zou danken. Die duurzaamheid wordt door Proteam op twee jaar geschat zonder dat daarbij gewag wordt gemaakt van het aantal poetsbeurten of omstandigheden waaraan moet voldaan worden om die twee jaar te behalen.

Mooie beloftes die we graag onderwerpen aan een test. Maar voordat we dat doen, maken we gebruik van de uitstekende winteromstandigheden om onze fiets klaar te maken voor een poetsbeurt zonder coating. Voor één keer pakken we elke opportuniteit om de fiets zo vuil mogelijk te maken. Geen modderpoel laten we onberoerd, geen enkele plas wordt ontweken. Moesten we nog een excuus nodig hebben om ons als kinderen te gedragen, dan hebben we ze nu gevonden.

Na de rit inspecteren we het resultaat van ons werk. De fiets is bedekt met bladeren, grond, reeds opgedroogde klei en vooral veel modder. We spoelen de fiets af met de tuinslang en hoewel de grote brokken modder wegspoelen, blijft het frame van de fiets bedekt met een laag slijk. De enige manier om dat te verhelpen, is door aan de slag te gaan met water, zeep en een grote spons. We beginnen aan de poets zoals we dat na elke rit doen, maar in de koude wind lijkt het plezier van het ravotten in de modder te vervagen naar een verre herinnering.

Proteam Bicycle Care: de test

In droge kleren en bij het genot van een lekkere tas koffie bekijk ik een blikken doosje met daarin alle producten die ik nodig heb om de coating aan te brengen. Een briefje met de gebruiksaanwijzing, een zakje met het soort watjes dat ik ook wel eens tegenkom op de make-uptafel van mijn vrouw, twee microvezeldoekjes, een bus van 200 milliliter shampoo voor de fiets en een spuitkopje voor erop en een gelijkaardige bus met ontvetter en handschoenen. Dan,  waar het allemaal om draait, een klein flacon met 15 milliliter coating.

Een dag later en in een minder scherpe wind ga ik opnieuw aan de slag. Ik demonteer de wielen, de ketting en de demper zodat het frame op alle plaatsen goed bereikbaar is. Met de bijgeleverde producten poets ik aandachtig alle oppervlakten van de fiets, tot de velg, spaken en de naaf toe. Met de ontvetter ga ik nogmaals nauwlettend over elk oppervlak van de fiets en ik verbaas mij over het vuil dat er aan de microvezeldoek blijft kleven. Nadien is de fiets klaar om de coating aan te brengen.

In mijn hoofd deel ik de fiets op in zones. Ik begin bij de vork en werk systematisch elke zone af met coating en de watjes tot ik eindig bij de achterbrug. Na nog een tas koffie zijn de spaken en velgen nog aan de beurt. Wanneer de klus geklaard is, kan ik terugkijken op ongeveer drie uur werk. Als elke poetsbeurt met 10 minuten wordt ingekort, ben ik 18 ritjes verder voordat de inspanning zou terugverdiend zijn. Ik berg de fiets op, gedurende drie dagen moet de coating verder uitdrogen. Dat voelt deze keer niet aan als een opoffering daar het weerbericht ons verwent met een aaneenschakeling van regenbuien. Het zadel van de fiets ruil ik daarom graag in voor mijn zetel en Netflix.

Precies één week later word ik wakker met de stem van de weerman op de radio: “Bewolkt met opklaringen in het oosten, maar het blijft droog vandaag”. Na het ontbijt haal ik de fiets uit zijn isolement en opnieuw zoek ik zonder genade de modder op tot ik met knarsende ketting aankom in mijn tuin waar de tuinslang al ligt te wachten. Ik monteer de fiets op de bikestand en ga aan de slag. Het zijn wederom de grote brokken modder die zich het makkelijkst laten wegspoelen. Maar ook de onderlaag van slijk weet zich niet vast te houden aan het frame.

Bij een tussentijdse inspectie zie ik een veel beter resultaat. Met de microvezeldoek ga ik over het frame en de restanten van slijk laten zich moeiteloos opnemen. De spaken zijn proper maar op de velg merk ik dat er zich meer vuil weet vast te klampen aan het oppervlak. De fiets afspoelen met water zorgt zeker niet voor een resultaat waar de fanatiekeling zich tevreden mee zal stellen. Maar gezien dit resultaat wordt behaald zonder gebruik van zeep wordt de stelling dat een poetsbeurt makkelijker verloopt volgens mij wel waargemaakt.

Bescherming tegen UV en kleine krassen zijn andere voordelen die worden toegeschreven aan het gebruik van deze coating, maar samen met de duurzaamheid van dit product zijn dat stellingen die we niet konden onderzoeken. Ook beschikbaar bij Proteam is de clean & cure SIO2 Sealant. Een nazorg product dat ervoor moet zorgen dat de coating nog langer meegaat. Volgens de producent tot wel 3 jaar toe, maar dit product hoort standaard niet bij de kit die we hier vandaag bespreken. Voor de kit met coating betaal je 69,95 euro, wil je daar de clean & cure SIO2 sealant aan toevoegen dan mag je daar voor een bus van 200 milliliter nog 28,75 euro bijtellen.

Verdict

De meerwaarde van de coating is te vinden bij die ritten waar je nadien eigenlijk geen tijd of zin hebt om de fiets nog te poetsen. Die momenten waar het te koud, te donker of te nat is om nog met water en zeep aan de slag te gaan. Of op de dag dat je te laat terug bent voor dat bezoek aan de schoonmoeder die zo nodig deel wou uitmaken van jouw bubbel, kun je volop profiteren van het effect van de coating. Uiteraard moet je je bedenken dat die coating niet wordt aangebracht op je aandrijving. Die is nog steeds onderworpen aan alle elementen van de natuur. Daar ben je dus nog niet vanaf. 

Meer info via https://proteambicyclecare.com