Test | R.s.p. bike care: thuis je fiets uitmuntend verzorgen

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test | R.s.p. bike care: thuis je fiets uitmuntend verzorgen

R.s.p. is een merk dat bij de gemiddelde offroad rijder waarschijnlijk niet onmiddellijk een belletje doet rinkelen. Nochtans is het Oostenrijkse merk al meer dan 30 jaar op de markt en worden hun smeermiddelen, oliën en onderhoudsproducten bij professionals achter de schermen veel gebruikt. Wij gingen doorheen hun catalogus en verzamelden de producten die voor thuisgebruik volgens de beschrijving een meerwaarde zouden moeten bieden. Vervolgens gingen we die ook uitgebreid testen, lees hier onze indrukken!

Op de stijlvolle website van r.s.p., die in het Duits of het Engels is, vind je eigenlijk niet zo heel veel concrete informatie terug en als je doorklikt naar hun Oostenrijkse online shop bots je op een ouderwets webdesign dat niet echt aanspreekt. Ook hun Facebook-pagina is redelijk summier te noemen. De familie Fernbach, die aan het hoofd staat van het bedrijf, concentreert zich duidelijk op de kwaliteit en werking van de producten en veel minder op de marketing ervan. Dat zullen we later ook zien aan de etiketten van de producten, die simpel en weinig informatief zijn in verhouding met de technologie die erachter schuilt.

R.s.p. staat trouwens voor “Reinigen, Schmieren & Pflegen“. De eerste twee woorden zal iedereen wel begrijpen, het laatste waarschijnlijk niet en betekent verzorgen. Kan het nog eenvoudiger en duidelijker zijn? Wij hadden op deze manier wel wat moeite om een selectie te maken, maar gelukkig kunnen we voor dit artikel op het advies en de achtergrondkennis rekenen van Sabma, de distributeur voor de Benelux en Frankrijk.

Onze keuze die we maken is met het oog op gebruik thuis, voor de rijder die zijn fiets wilt onderhouden en noodgedwongen soms een beetje mechanieker wordt en die bestaat uit – vanzelfsprekend – de Black en Red Oil, de Muddy Buddy bike cleaner, de Jacky Chain kettingontvetter en – minder voor de hand liggend – ook de Handreiniger, de Hyper Wiper vorkonderhoudsolie en Creak Freak montagepasta.

Black or Red

Bij r.s.p. is de Red Oil de kettingolie voor droge en warme weersomstandigheden en de Black Oil die voor natte en koude toestanden. Beide bevatten ze PTFE en vuilafstotende additieven, maar toch zijn ze duidelijk volledig anders. Als je een drupje op je vingertop doet dan zie je onmiddellijk het verschil. De zwartblauwe Black Oil is kleveriger en blijft in een cirkeltje op je huid staan. De roosrode Red Oil daarentegen is minder viskeus en loopt uit. Die is ook makkelijker af te kuisen, zeker als je de doek nat maakt. Daarnaast valt het op dat droge stofpartikels zich regelmatig verspreiden bij de Red Oil, bij de Black Oil moet je daarvoor wat water toevoegen aan het “vuil” en dan zie je een soort hydrofoob effect.

Tot zover de theoretische aanpak, het is de praktijk die telt … R.s.p. adviseert om altijd eerst de ketting te ontvetten met hun Jacky Chain kettingreiniger. Wij ontvetten altijd onze ketting een halfuurtje in een ultrasoon bad van 50 graden voor een diepgaand effect, maar je kunt ook de ketting ‘enigszins’ reinigen door het product op de ketting te spuiten en te laten inwerken. Het nadeel van de gewone methode is dat je relatief veel product verspilt en je ketting nooit zo proper zult krijgen als met ultrasonische golven. Maar we moeten zeggen dat Jacky best goed zijn werk doet op de normale manier. Het zwart vuil van een vuile aandrijving druipt er zichtbaar af en na 5 minuten in te laten werken, kun je met een doek nog een hoop vuil verwijderen. Maar net als bij de goeie kettingontvetters van andere merken heb je op deze manier niet het volledig mogelijke resultaat. Een halve liter bus Jacky Chain zoals wij hadden, kost trouwens 14,96 euro en als je bij elke poetsbeurt je aandrijving hiermee behandelt, dan kun je wel een 20 tot 25 keer verder.

”Everyone‘s riding bikes, except for Gerhard. He‘s removing black stains from his white jersey …“

Door de gure winterse weersomstandigheden van de afgelopen weken hebben we de Red Oil niet in stoffige situaties kunnen testen, maar we hebben met onze Zwift trainer wel een mooi alternatief gehad. Enerzijds draait je ketting ettelijke uren met veel wrijving rond, anderzijds heb je binnenskamers altijd rondzwevende stofdeeltjes die zich aan de ketting gaan hechten. Met wax of gewone kettingolie krijgen wij na 3-4 uur (wat we trouwens NIET op 1 dag doen) dikwijls droge zwarte brokjes die zich op de ketting gaan vormen en vervolgens afbrokkelen en de ketting staat na die tijd ook echt droog en moet opnieuw gesmeerd worden.

De Red Oil houdt het tot 5-6 uur vol, vooraleer je de ketting wat meer hoort schuren en de indruk krijgt dat het allemaal wat stroever loopt. Er is ook uiterst weinig “zwart” te bespeuren … wat echt wel het kenmerk blijkt te zijn van r.s.p. kettingolie. Oprichter Gerhard Fernbach was eind jaren 80 het immers beu om steeds die zwarte kettingsporen van zijn witte outfit te moeten verwijderen, waardoor hij besloot zijn eigen smeermiddel te ontwikkelen.

De Black Oil hebben we wel heel goed kunnen testen in de natte en koude weersomstandigheden waarvoor die ontwikkeld is. En ook hier valt de duur van de werking op en dat je ketting na verloop van tijd geen zwarte brij wordt. Je kunt perfect een normale winterse rit afwerken zonder dat je met een schurende of piepende ketting thuiskomt. Bij extreme omstandigheden – zoals een nat Zoniënwoud of een MTB-rit in de Mergelstreek van Zuid-Limburg tijdens de kortste dagen van het jaar – is de Black Oil naar onze mening een van de sterkste volhouders, maar na een dikke 2 uur begint hier je ketting toch wat te kraken. Zowel de Red als Black Oil gaan over de toonbank voor 7,01 euro voor een busje van 50ml.

Vuil, een beetje stroef en ook nog gekraak?

Je staat in principe bijna altijd zelf in om je fiets te poetsen, dus een product om je fiets opnieuw proper te krijgen is essentieel voor elke amateur thuismekanieker. Bij r.s.p. heeft hun zeep de leuke naam “Muddy Buddy”.  Onze criteria voor een goed kuisproduct zijn: de werking ervan, het milieuvriendelijke karakter, de spaarzaamheid en ook de geur en invloed op de slijmvliezen van ogen en neus. Ideaal heb je een grondige reiniging met zo weinig mogelijk product, dat tegelijk uiterst milieuvriendelijk is en aangenaam of niet ruikt, zonder dat je ogen of neus beginnen te irriteren. De standaard meegeleverde sproeikop speelt ook een rol, soms is die moeilijk te gebruiken, gaat die snel kapot of verspilt die onnodig veel product.

Volgens het etiket is de Muddy Buddy milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar (umweltfreundlich en biologisch abbaubar in het Duits), iets wat we niet echt kunnen testen … maar we hebben het vermoeden dat je in Oostenrijk niet zomaar weg komt met een mooi logootje te plaatsen. We evalueren de werking via ons standaardprocedé om een fiets te kuisen. Wij maken de fiets altijd eerst goed nat om die vervolgens volledig in te spuiten met cleaner. De sproeikop doet hier trouwens zijn werk naar behoren en is best krachtig, maar is niet van die kwaliteit dat die jaren zal meegaan van bus tot bus. We laten het product, dat een herkenbare citrusgeur heeft, een vijftal minuten inwerken en spoelen de fiets uiteindelijk overvloedig af. Na een aantal kuisbeurten valt het op dat bij opgedroogd slijk of moeilijk te verwijderen moddersporen het met de Muddy Buddy significant vlotter gaat dan bij andere producten. Bij een fiets waar het slijk nog niet opgedroogd is of samengekoekte vetresten heeft merkten wij weinig verschil met andere goeie kuisproducten. Een bus van 500ml inclusief dispenser komt op 11,95 euro en wij, die niet zuinig zijn met product, deden er zeven volledige kuisbeurten mee. Heb je een eigen (tuin)sproeitoestel, dan raden we aan om in groot volume de 10 liter versie aan te kopen. Die is met zijn 65 euro meer dan 3 keer goedkoper en je kan er in theorie bijna 150 keer je fiets mee poetsen.

Iedereen smeert wel zijn of haar ketting bij het opnieuw rijklaar zetten van zijn bike, maar de dichtingen van vork, demper of dropper post worden meestal niet behandeld en dus een beetje verwaarloosd. De Hyper Wiper vorkonderhoudsolie is echter een uiterst zuinig product om de levensduur te verlengen en tegelijk de werking te verbeteren. We hadden zo’n zin om dit uit te proberen dat we zelfs voor er foto’s werden genomen, het reeds meermaals hadden gebruikt, vandaar dat je op de foto ziet dat het busje van 50ml niet helemaal meer vol is.

Je kunt eigenlijk geen wonderen verwachten bij een dropper die onderhoud nodig heeft, maar de Hyper Wiper olie verricht die dikwijls wel.

Enkele druppels aanbrengen, laten inwerken en vervolgens je vork, demper of dropper induwen is reeds voldoende om een veel soepelere werking te verkrijgen die je echt voelt. Belangrijk hierbij is het overblijvende product aan de buitenzijde van je dichtingen hierna af te kuisen zodat die nadien geen vuil gaan meetrekken. Een kleine hack is het gebruik van de Hyper Wiper bij een moeilijk omhoogkomende dropper post. Je kunt eigenlijk geen wonderen verwachten bij een dropper die onderhoud nodig heeft, maar de Hyper Wiper olie verricht die dikwijls wel. Het blijft wel een noodoplossing waar je je tijdelijk mee kunt helpen. Het busje kost 12,50 euro, maar je doet er echt wel HEEEL lang mee. Zo’n busje gaat zeker één jaar mee als je die bij elke poetsbeurt van je fiets gebruikt. Belangrijk is trouwens dat de No Stick Slip, waarvan de naam doet denken dat het eigenlijk een gelijkaardige werking heeft, helemaal niet hetzelfde is. Deze laatste is een keramisch additief die wordt toegevoegd bij het vervangen van de olie bij een servicebeurt van een vork, om de eigenschappen van de werking ervan te veranderen, en dus niet van buitenaf moet worden toegediend.

De laatste twee producten liggen niet voor de hand om binnen het arsenaal te liggen van de toevallige thuismekanieker. Maar als je iets meer zelf begint te werken aan je fiets zijn dit twee verborgen schatten met unieke eigenschappen.

Je hebt enerzijds de Handreiniger, die zoals de Duitse naam al suggereert een reiniger is voor je handen. Als je de pot opent lijkt het fel op een industriële handreiniger die dikwijls in autogarages wordt gebuikt om het zwarte vet uit de handporiën te krijgen. Het is een korrelige substantie die water nodig heeft om te kunnen werken. Het eerste dat opvalt is de werking die echt tientallen keer beter is dan gewone handzeep. Je krijgt je vieze zwarte handen nu echt wel terug helemaal proper. Maar daar waar die normale handreinigers je huid belasten en volledig uitdrogen, krijg je hier verbazingwekkend … een zijdezacht gevoel. We hebben vernomen dat dit komt omdat de machines waar dit product doorkomt ook gebruikt worden door een grote internationale speler op gebied van handverzorging. Wij hebben nu alvast altijd en voor eeuwig de Handreiniger bij de wastafel staan. Want we werken niet alleen aan onze bike, we doen ook klusjes in huis en de tuin en daarbij maken we ook onze handen vuil.

Niets is zo frustrerend als een “krak” in je fiets. Het vinden van dat geluid is al een opdracht van lange adem op zich, maar eenmaal je de oorzaak gevonden hebt moet je die ook gaan oplossen. Dikwijls gebeurt dit door een spuitbus te gebruiken met een of andere vorm van PTFE olie, overvloedig smeren met (groen) vet of een hoop montagepasta aanbrengen. Deze laatste optie is dikwijls de beste, want olie en vet gaan zich makkelijker verspreiden en trekken meer vuil aan. Creak Freak is een montagepasta dat door een aantal unieke eigenschappen nog meer dan gewone pasta een oplossing biedt voor ongewenste geluiden. Wij hebben de grote pot van een halve kilo getest met handige borstel. Deze komt op 49,50 euro en we gaan er de komende tien jaar mee toekomen. Er bestaat ook een kleinere tube van 50g die 11,50 euro kost, weliswaar zonder handige borstel. En die borstel is echt wel nuttig, want deze pasta is veel droger, minder vettig en kleveriger dan gewone. Als je het met de handen aanbrengt zit je voor je het weet met sporen van de lichtblauwe pasta over gans je fiets.

Werkt het echt? Wij hadden twee verschillende fietsen die ons frustreerden met een stevig irriterend geluid in het frame. Enerzijds een e-bike met krakend balhoofd, anderzijds een XC full suspension met een krakende bevestiging van de demper. Demonteren, opkuisen en een normale hoeveelheid (dus NIET te veel) Creak Freak aanbrengen … 2 maanden verder zijn beide fietsen nog altijd kraakvrij.

Verdict

Dat wij vinden dat de producten van r.s.p. goed zijn en werken zal je niet verbazen na het lezen van dit artikel. Desondanks het saaie imago en weinig overtuigende marketing zijn wij door de doeltreffendheid van de door ons gekozen producten echt wel fan geworden. Wij zijn heel enthousiast van de Black Oil om de winter door te komen, we zijn benieuwd hoe de Red Oil het zal doen in zomerse omstandigheden. De Muddy Buddy is een zegen als je noodgedwongen slijk aan je fiets hebt moeten laten opdrogen en die toch snel en efficiënt weer wilt proper krijgen. De Hyper Wiper olie en de Handreiniger zijn producten waar je misschien niet direct aan denkt, maar voor iemand die zijn fiets echt wilt verzorgen en daarbij af en toe de handen vuil maakt, zeker aan te raden zijn. Als laatste, de Creak Freak is iets dat je eigenlijk (hopelijk) niet veel nodig hebt, maar indien je met een volhoudend krakend geluid zit, kan deze montagepasta veel frustratie vermijden.

Meer informatie over r.s.p. vind je op hun website: https://www.rsp.at/ of op de shop van Sabma, die de distributeur is voor de Benelux en Frankrijk.

Wil je ook eens de r.s.p. producten uitproberen? Met de code “NOELVOJO” kun je uitzonderlijk tot en met 31 december de Christmas Bike Care Set bestellen met daarbij gratis een busje Hyper Wiper of een pot Handreiniger.

DoorJeffry Goethals