Test | Radon Slide Trail 8.0: de laatste der all-mountains?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Radon Slide Trail 8.0: de laatste der all-mountains?

De Radon Slide Trail verscheen eind vorig jaar en met zijn 29″-wielen, moderne geometrie, achtervering van 140 millimeter en voorvork van 150 millimeter moest dit de meeste complete trailfiets worden van het Duitse merk. Plezier op de trails stond voorop bij de ontwikkeling, maar hij moest ook in staat zijn om ermee te schitteren in endurowedstrijden. Wij kregen hem gedurende drie maanden in onze handen en dit is ons verdict.

 

 

De strakke lijnen doen wat denken aan de Jab (het enduromodel van Radon) en wij vinden alvast dat het geheel er geslaagd uitziet. Zwart voert de boventoon op het frame met hier en daar enkele rode accenten.

 

 

De kabels lopen intern door het frame via zeer praktische in- en uitgangen. Het balhoofd is semi-geïntegreerd en voor het bottom bracket doet Radon een beroep op de PF92-standaard.

De onderbuis wordt beschermd door een relatief lange rubberen plaat. Daar staat tegenover dat de bescherming op de rechterkant van de liggende achtervork eerder kort is en niet echt efficiënt.

 

 

De 4 Bar Linkage-ophanging is voorzien van een flip chip om de geometrie licht te wijzigen. Een RockShox Deluxe RCT3-demper levert achteraan 140 millimeter veerweg, vooraan vinden we een RockShox Revelation Charger RC-vork terug.

 

 

Ook de andere onderdelen mogen er best wezen voor dit tarief. Wat te denken van een Shimano SLX/XT 11-speed met een kettingblad met 30 tanden en een 11-46 cassette, Magura MT5-remmen, DT Swiss M1900-wielen, een SDG Tellis dropper post, Schwalbe Magic Mary en Hans Dampf SnakeSkin (2.35″) banden, een korte stuurpen en een breed stuur … Niets blits, maar wel allemaal deugdelijk materiaal dat zijn betrouwbaarheid al bewezen heeft.

Ook op het vlak van de geometrie zien we niets extreems of opvallends, maar ook niets waar we kritiek op zouden kunnen hebben. De Large heeft in de positie Low een balhoofdhoek van 65,6 graden (+1 graad in High), een zitbuishoek van 75,5 graden (+1 graad in High), een liggende achtervork van 435 millimeter, een reach van 464 millimeter en een stack van 623 millimeter. Enkel het bottom bracket komt in de positie High vrij hoog te liggen (362 millimeter).

 

 

De Radon Slide Trail is verkrijgbaar in 4 maten (van S of 16″ tot XL of 22″) waarbij een Small (van de 8.0) volgens het merk 13,5 kilogram zou wegen. Wij hebben onze Large nagewogen en kwamen daarbij uit op een gewicht van 13,9 kilogram, wat een normaal verschil is tussen beide maten.

De Slide Trail kunnen we dus niet echt licht noemen, maar het gewicht is correct wanneer we de prijs en de onderdelen in beschouwing nemen.

Voor het modeljaar 2020 ondergaat de Radon Slide Trail hier en daar enkele wijzigingen. Niet op het vlak van de geometrie, maar wel bij enkele onderdelen. Zo wordt de 8.0 volgend jaar op pad gestuurd met een Sram 12-speed (GX-derailleur en NX 11-50 cassette) en maken de Schwalbe-banden plaats voor een Maxxis DHF 2.5 en een DHR II 2.4 met een EXO-karkas en Skinwall-flanken.

Radon Slide Trail 8.0: de terreintest

Zoals gezegd vergezelde de Radon Slide Trail 8.0 ons gedurende meerdere maanden (drie om precies te zijn), wat ons de kans gaf om hem op heel wat diverse ondergronden in te zetten en dat in de handen van testers met verschillende profielen.

Het eerste punt waar iedereen het meteen unaniem over eens was, is de zitpositie. Zelfs met de flip chip in de positie Low vond iedereen hem aangenaam zitten. En of je nu op het zadel zit of danst op de pedalen, steeds bevind je je mooi centraal op de fiets. Wat dan weer zorgt voor een comfortabel gevoel wanneer je urenlang in zijn gezelschap over de paden rondzwerft.

 

 

Ook over het enige negatieve punt was iedereen het unaniem eens. Het betreft de ergonomie van de remhendels. De Magura MT5 2-vinger remhendels zijn heel wat langer dan die van de concurrenten waardoor je de remmen ver naar het midden van het stuur moet plaatsen. Daardoor kun je bijna niet bij de shifter wanneer deze op een matchmaker wordt gemonteerd. Behalve wanneer je grote handen hebt, is het onmogelijk om een goede positie te vinden waarbij je met één vinger zowel kunt remmen als schakelen. In de catalogus van Magura staan ook 1-vinger remhendels (65 euro) maar het is jammer dat je al meteen na aankoop van een fiets onderdelen moet vervangen.

 

 

Eens op snelheid houdt de Slide Trail er goed de vaart in en gelijkmatige beklimmingen gaan vlot. Vergelijk hem echter niet met een uit de kluiten gewassen xc-fiets, zoals we tegenwoordig bepaalde trailfietsen met achteraan 140 millimeter veerweg kunnen bestempelen, maar hij klimt wel beter dan een endurofiets. Ook op steile hellingen gedraagt hij zich goed gezien zijn veerweg en het kost niet al te veel moeite om het voorwiel mooi tegen de grond te plakken.

De vering deint amper in en we hebben zelden de demper volledig moeten sluiten. Zelfs wanneer de vering openstaat, blijft de positie van de zitbuis voldoende recht waardoor je iets meer grip hebt op technische stroken.

Idem bergaf. De vering is vrij hard in het begin van de slag, waardoor ze iets minder gevoelig reageert op kleine schokken. Vervolgens werkt ze zeer lineair. De Slide Trail is niet de meest dynamische fiets, maar hij is wel heel comfortabel en zeer vergevingsgezind wanneer je eens een foutje maakt. Zelfs de minst ervaren testers uit onze groep voelden zich al snel op hun gemak aan zijn stuur.

 

 

In dit stadium van de test hadden we wat moeite om te bepalen waar de limieten liggen van de Radon Slide Trail 8.0. Dus stuurden we hem naar de enduro van de MB Race (iets wat normaal niet bij zijn capaciteiten past), maar we wilden absoluut weten tot wat hij bergaf in staat is. Na 5 specials en 40 minuten wedstrijd kunnen we met zekerheid stellen dat de Radon Slide Trail geen uit de kluiten gewassen xc-fiets is, maar ook geen endurofiets met een tikkeltje minder veerweg. Het platform van de Slide Trail is wel zeer goed en in staat om snel te rijden, maar op de 8.0 zijn het de onderdelen die je tot de orde roepen. Ondanks de Charger RC-dempercartridge (geërfd van de oude Pike) kan de vork het ritme niet volgen wanneer de impacts te groot worden. En de remblokjes krijgen het dan weer hard te verduren wanneer ze constant gesolliciteerd worden. Een RockShox Pike of een Fox 36 (zoals op de duurdere modellen) en metal remblokjes zouden hier beter op hun plaats zijn.

Toegegeven, de omstandigheden waarin we de Slide Trail getest hebben zijn vrij extreem voor een fiets met het etiket Trail, maar dit gaf ons een beter beeld waar we de fiets moeten plaatsen. In datgene waar hij voor bedoeld is doen de onderdelen zeer goed hun werk en is het moeilijk om hem op een zwak punt te betrappen, toch wanneer we de ergonomie van de remhendels even buiten beschouwing laten.

Indien we toch een categorie op de Radon Slide Trail 8.0 zouden moeten kleven, dan past all-mountain het best bij hem. Met zijn betrouwbare onderdelen en comfortabele zitpositie is dit een ideale gezel voor de bergen of heuvelachtig gebied. Met zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding is dit ook de perfecte fiets om kennis te maken met een full suspension, die je later volgens je eigen wensen hier en daar nog wat kunt upgraden.

Radon Slide Trail 8.0

€ 2499,00

13,9 kg(zonder pedalen, maat L)

  • Betrouwbare en stevige onderdelen
  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Ook geschikt voor minder ervaren handen
  • Harde handvatten
  • Te lichte banden voor de bergen
  • Vork die wat moeite heeft om het ritme te volgen bij hoge snelheid
  • Ergonomie van de remmen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info op www.radon-bikes.de

DoorLéo Kervran