Test | Reserve 28 XC-wielen: tolerantie en prestaties

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Reserve 28 XC-wielen: tolerantie en prestaties

Sinds enkele jaren hebben de wielen van Reserve hun plaats verdiend in het gravity-wereldje. Naast hun wielsets met een interne breedte van 30/31 millimeter, heeft het door Santa Cruz ontwikkelde wielmerk een nieuw model in zijn gamma opgenomen dat bedoeld is voor crosscountry: de 28 XC.

Het wielmerk Reserve, dat in 2017 werd onthuld tijdens de presentatie van de Santa Cruz Nomad, is sindsdien onafhankelijk geworden van het Californische fietsmerk en een zelfstandige entiteit geworden. Hoewel de wielen nog steeds aanwezig zijn op de topmodellen van Santa Cruz, zijn ze nu ook te vinden bij andere merken van de PON-groep, zoals bij Cervélo bijvoorbeeld. En ze zijn zelfs verkrijgbaar in de detailhandel om eventueel je fiets een ‘upgrade’ te geven.

Voor deze test werd ons één ding gevraagd: “Test ze alsjeblieft op andere fietsen dan een Santa Cruz!” Oké, missie geaccepteerd, dus hebben we ze onder andere onder onze Scott Spark RC gemonteerd.

Met zijn gravity-wielen, die een levenslange garantie hebben, heeft het merk een solide reputatie opgebouwd, in het bijzonder dankzij de bekende video waarin Danny MacAskill zijn nieuwe wielen op spectaculaire wijze “test” door alles te proberen om ze toch maar te breken (zie: Danny MacAskill vs carbon wheels). Het gamma van het Californische merk omvat echter ook wielen voor op de weg, gravel en enkele MTB-wielen bedoeld voor crosscountry.

Hoewel het gamma van Reserve dus al crosscountry-wielen omvatte, legt het Amerikaanse merk uit dat het van nul is begonnen voor het ontwerp van dit nieuwe model. Deze carbon wielset wordt simpelweg “28 XC” genoemd en heeft een grotere interne breedte van 28 millimeter, wat voldoet aan de eisen van de topteams in XC en in lijn ligt met de trend van het verbreden van de velgen, ook in crosscountry.

De velgen van de nieuwe 28 XC zijn 20 millimeter hoog, wat 2,5 millimeter minder hoog is dan de Reserve 25-velgen (en 5,1 millimeter minder hoog dan de Reserve 27). Dit is een van de laagste velgen op de markt en het zou volgens het merk meer comfort moeten bieden. Met een dergelijk ontwerp legt Reserve uit dat de 28 XC optimaal is voor het monteren van banden met een breedte tussen 2.2 en 2.5 inch.

Verder hebben de velgen een asymmetrisch profiel en tellen we 24 spaken (of 4 minder dan op de wielset voor enduro en trail) die per twee worden gekruist. De spaken komen van DT Swiss (Comp Race) en het is ook DT Swiss dat voor de naven zorgt. Je hebt daarvoor de keuze uit drie mogelijkheden (namelijk 350, 240 of 180).

Bij nauwkeurig onderzoek van de velg worden kleine verstevigingen in het spaakgebied opgemerkt. Reserve legt uit dat het gebruik van aan de buitenkant versterkte spaakgaten helpt om “het gebied waar de velg de meeste spanning ervaart, rond de spaaknippel dus, te versterken. Dit verbetert de weerstand zonder onnodig gewicht toe te voegen, aangezien we alleen daar waar het nodig is, daar waar de impact het sterkst is, lagen carbon toevoegen.”

Op de weegschaal geeft dit volgend resultaat: een Reserve 28 XC met DT Swiss 180-naaf weegt respectievelijk 626 gram (voorwiel) en 724 gram (achterwiel), wat in totaal 1350 gram geeft voor een wielset inclusief ventielen (tegenover 1387 gram aangekondigd). Hiermee bezetten ze niet de koppositie bij de lichtste wielen op de markt, maar zitten ze wel in het goede gemiddelde.

Ter vergelijking: de Prymahl Polaris C25 Pro-wielen wegen 1373 gram, een set Roval Control SL wordt aangekondigd op 1240 gram en de Syncros Silverton SL kwam op onze weegschaal uit op 1290 gram. Reserve legt uit dat “het niet het doel was om de lichtste wielen op de markt te ontwerpen, maar wel wielen die sterk genoeg waren voor ruige crosscountryritten, terwijl ze toch licht en snel genoeg moesten zijn voor een korte rit op een XC World Cup-circuit.”

De Reserve 28 XC is verkrijgbaar vanaf 1599 euro met DT350-naven. Vervolgens moet je 2199 of zelfs 2499 euro neertellen met de DT240S- of DT180-naven (het hoogste segment van de Zwitserse fabrikant). Zelf hebben we voor deze review de duurste versie getest, maar we hebben ook al met de versie met DT350-naven gereden en we kunnen bevestigen dat het niet veel zin heeft om 900 euro meer te spenderen dan het ‘instapmodel’ dat vrij goed geplaatst is in vergelijking met de concurrentie. Met de toegevoegde bonus van een aanzienlijke levenslange garantie en onbeperkt berijdersgewicht.

Deze wielset is tot slot verkrijgbaar met een freewheel in zowel Sram XD-formaat als Shimano MicroSpline. Het is ook mogelijk om alleen de velg (385 gram) aan te schaffen voor 699 euro per stuk.

Reserve 28 XC-wielen: de terreintest

De eeuwige discussie in het mountainbiken is of carbon zijn plaats heeft op onze wielen? Het edele materiaal is al jaren aanwezig op de duurdere wielen en heeft zich duidelijk gevestigd in het wereldje van de XC-competitie. Toch blijven veel sceptici zich verzetten tegen het gebruik van carbon. Het meest algemene vooroordeel is dat van het ultrastijve carbon wiel.

Nochtans kan je door de juiste keuze van het type koolstofvezel, hun oriëntatie/implementatie en de hoeveelheid een ​​zeer breed scala aan kenmerken op een velg verkrijgen, veel breder dan bij aluminium. Spoiler: deze Reserve 28 XC-wielen vielen op door hun flexibiliteit en comfort!

We monteerden ze gedurende onze testperiode onder heel wat fietsen zoals de Scott Spark 900 Tuned, Spark RC, Cervélo ZHT, Epic Evo, … Hoewel het een duidelijk wedstrijdgericht model is, ontwikkeld met het Santa Cruz XC Team, kan het zijn “trail”-genen niet verbergen.

Het XC-karakter van de wielen komt naar boven door hun lichte gewicht die de fiets energie geeft tijdens lange beklimmingen en vooral bij het relanceren. Het Trail-karakter komt dan weer bergaf tot uiting doordat de wielen veel vertrouwen geven in technische passages, waar ze eerder de indruk wekken de fiets te kalmeren. De Spark 900 was een interessant platform om de wielen van het Californische merk op de proef te stellen. Het oordeel is duidelijk: de Reserve-wielen boden opmerkelijk veel comfort en flexibiliteit, gecombineerd met veel precisie voor het volgen van de juiste lijnen.

Dit is precies waar één van de sterkste punten van de Reserve 28 XC ligt: ​​de wielen van het Californische merk zijn indrukwekkend als het gaat om het absorberen van trillingen van het terrein. Begrijp ons echter niet verkeerd: net als de meeste carbon wielen, zijn de Reserve-wielen stijver dan heel wat betaalbaardere aluminium wielen, maar dit vertaalt zich vooral in positieve aspecten. Zoals een uitstekende verhouding tussen sterkte en gewicht. Op dit laatste punt merkten we dat de Reserve 28 XC-wielen ons veel vertrouwen inboezemden. Meerdere keren raakten we de velg tijdens het rijden met lage druk en afgezien van een geluid dat we hoorden, had dat geen gevolgen. Aan het einde van onze test zijn de velgen nog als nieuw. En we reden ook niet lek, wat volgens ons deels te danken is aan het vermogen van de velgen om schokken op te vangen, waardoor de banden minder belast worden.

Je zou kunnen zeggen dat je met de Reserve 28 XC-wielen het chassis waaronder ze gemonteerd zijn tot leven kan brengen, wat zorgt voor meer dynamiek bij het opnieuw lanceren en een snelle maar gecontroleerde rebound wanneer de fiets wordt ‘samengedrukt’, zoals in kombochten. In deze domeinen presteren ze duidelijk boven het gemiddelde. Bij acceleraties en beklimmingen zitten ze in het (zeer) goede gemiddelde, zonder echt op te vallen. Een belangrijk punt dat we nog willen onderstrepen is dat hun breedte van 28 millimeter ons bijzonder relevant lijkt omdat je daarmee zowel banden van 2.25 als 2.4″ optimaal kan benutten. Met smallere 25 millimeter velgen (die zeldzaam worden), is het moeilijk om een ​​consistent rijgedrag te bekomen als je bredere banden monteert (van 2.4″). Bij velgen van 30 millimeter is het het tegenovergestelde, dan ben je genoodzaakt brede banden te monteren ook al is dat niet altijd optimaal (in de winter blijft bijvoorbeeld 2.25″ vaak veel meer geschikt).

Wat de betrouwbaarheid betreft, hebben we tot nu toe geen problemen ondervonden tijdens onze testperiode van 3 maanden + 2 maanden op de Cervélo ZHT. Naast de kwaliteit van de velg die we al noemden, hebben de wielen geen spanning verloren, een teken van een kwalitatieve montage, ook al blijft het “semi-industrieel” en gaat het niet om het maatwerk zoals bij een ambachtelijke montage. Dit wekt vertrouwen, naast de levenslange garantie die het Amerikaanse merk biedt.

Verdict

De Reserve 28 XC-wielen helpen om enkele misvattingen die hardnekkig blijven bestaan in het mountainbiken, uit de wereld te helpen. Ze tonen dat carbon wielen niet noodzakelijkerwijs “ultrastijf en oncomfortabel” zijn. Integendeel, comfort – of om het preciezer te zeggen, hun vermogen om de trillingen en schokken van het terrein te absorberen om de fiets meer efficiëntie te geven in technische passages – is misschien zelfs hun belangrijkste troef. Voor de rest vinkt de Reverse 28 XC de vakjes aan van goede XC-carbon wielen, die de dynamiek en het gevoel van lichtheid bieden die men verwacht van dit soort topmodellen. Aangezien al deze kwaliteiten voornamelijk afkomstig zijn van de velgen en de kwalitatieve montage, hoef je jezelf niet te ruïneren om te kiezen voor de wielset met de meest hoogwaardige DT-naven. De DT350’s zijn meer dan goed genoeg en het verschil van 900 euro tussen het instapmodel en het hier geteste topmodel lijkt ons helemaal niet de moeite waard. Wat best goed nieuws is …

Reserve 28 XC

€ 1599,00 tot € 2499,00

1350 g(met DT180-naaf)

  • Zeer tolerante velgen die grip en comfort bieden
  • Levenslange garantie zonder gewichtsbeperking
  • Breedte van 28 millimeter voor de velgen maakt de wielen veelzijdig
  • Zwaarder dan sommige wielen van de concurrentie met dezelfde prijs
  • Versies met DT240- en DT180-naven te duur

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorAdrien Protano