Test | Restrap bikepackingtassen: een schoolvoorbeeld van aanpak
Door Jan Geys -

Niets zo vervelend als een vakantie waar je maandenlang naar hebt uitgekeken, die in het water valt door materiaal dat te wensen overlaat. Plan je een bikepackingtrip, dan moet niet enkel je fiets in orde zijn, maar moet je ook kunnen rekenen op de rest van je uitrusting, je bikepackingtassen in het bijzonder. Of we daarvoor bij het Engelse Restrap aan het juiste adres zijn, onderzochten we aan het eind van deze prachtige zomer.
Niets kan tippen aan het echte werk, en dus gingen we voor deze test bikepacken aan het drielandenpunt rond Basel – meer bepaald in de Franse streek Sundgau (wie er nog nooit van gehoord moest hebben, dit is het uiterste zuiden van de Elzas) en de Zwitserse Jura – om ons een goed beeld te vormen van de kwaliteiten van de Restrap-tassen.
In totaal gingen we aan de slag met zes bikepackingtassen. Daarmee hebben we niet alle mogelijkheden die Restrap aanbiedt benut, wat onmogelijk zou zijn. We zeiden al eerder dat ze een ruime keuze hebben. Zo staan er in de catalogus ook nog tassen voor de vorkpoten, of je kan opteren voor kleinere of grotere modellen dan diegene die wij getest hebben. Het is zeker een keertje de moeite om door de ruime catalogus van Restrap te surfen.
Van groot naar klein (qua volume) gingen wij op pad met volgende set-up:
Saddle Bag (14 L – € 149,99 – 542 g)
De zadeltas van Restrap is opgebouwd uit twee delen: een holster die je eerst onder het zadel bevestigd en een uitneembare drybag die netjes in de holster past. De holster mag dan voor wat extra gewicht zorgen, maar eens gemonteerd op de fiets kan deze voor de rest van de reis blijven hangen en hoef je enkel nog maar de drybag in en uit te klikken. Tussen de drie volumes die Restrap aanbiedt, kozen we voor het tussenmodel van 14 L. Het volume van 8 L leek ons wat beperkt voor onze kampeerspullen en kledij en bij de tas van 18 L waren we wat ongerust dat deze te ver achter het zadel zou uithangen en door het gewicht slingerbewegingen zou maken. Sowieso moet je bij een zadeltas opletten dat je niet overdrijft met het gewicht, want de zadelpen moet de lasten kunnen torsen. Rond de 5 kilogram vinden we meer dan voldoende. Let ook op dat er voldoende ruimte is tussen het zadel en het achterwiel. Restrap raadt minimum 200 mm vrije ruimte aan tussen de zadelrails en de achterband.
Holster Bar Bag (14 L – € 131,99 – 455 g)
Net zoals de zadeltas bestaat ook de stuurtas uit een holster en drybag. Meer zelfs, deze stuurtas is nog uitbreidbaar met een Rolltop Canister Bag (niet getest) die bovenop de stuurtas wordt geplaatst en 4 liter extra volume toevoegt aan de toch al ruime 14 L. Deze Canister Bag kan makkelijk meegenomen worden wanneer je bijvoorbeeld onderweg naar de winkel moet. Bij het plaatsen van de stuurtas was het even zoeken om de verschillende riemen van de holster vast te maken – twee ervan moeten rond de vorkkroon – maar eens op zijn plaats hinderde niets de goede werking van vork, rem- en schakelkabels.
Net zoals bij de zadeltas maakt de drybag gebruik van een rolsluiting. Belangrijk daarbij is om deze voldoende op te rollen zodat er tijdens het rijden geen vuil in de tas kan dringen, of spullen uit de tas kunnen schudden tijdens het rijden over ruw terrein.
Frame Bag – Medium (3,5 L – € 94,99 – 198 g)
De frametas van Restrap bestaat in drie verschillende volumes (small, medium en large) met telkens een liter verschil in volume. Omdat we met een mountainbike op reis gingen, moesten we rekening houden met een demper en uiteraard wilden we ook nog een bidon in ons frame kwijt. Wat ons deed kiezen voor het medium-model van 3,5 L.
De frametas bestaat uit twee compartimenten. In het grootste compartiment zijn twee mesh-vakken voorzien om wat orde te scheppen in de chaos. Het kleinste compartiment deed in ons geval dienst om onder meer een minipomp op te bergen en wat oplaadkabels. Net zoals bij de Race Top Tube Bag die we hieronder beschrijven, was het wel belangrijk de Frame Bag niet te vol te proppen zodat onze knieën er tijdens het rijden niet mee in aanraking zouden komen.
Race Top Tube Bag – Long (2 L – € 89,99 – 230 g)
Met de Race Top Tube Bag zitten we bij het buitenbeentje uit onze test. Deze frametas voor de bovenbuis behoort tot de Race-collectie en werd ontwikkeld met het oog op ultra-races. De reden waarom we deze er graag bijhadden, is overduidelijk: ultraracers en bikepackers hebben gemeen dat ze graag lange dagen in het zadel doorbrengen. En waarom zouden we maar een klein stukje van de bovenbuis benutten, als je de volledige bovenbuis tot je dienst hebt? Extra proviand kan nooit kwaad. Of een extra powerbank om smartphone of gps op te laden … Belangrijk daarbij was wel dat de tas niet te breed mocht zijn zodat deze niet tegen de benen zou schuren bij het trappen. Daarover kunnen we je al geruststellen, dat was nooit het geval, ook niet staand op de pedalen.
Downtube Bag (1,2L – € 59,99 – 135 g)
De Downtube Bag is de ideale oplossing om de lege ruimte onder de onderbuis op te vullen, wat op zich een ideale locatie is door het lage zwaartepunt. Al mag de tas ook weer niet te groot zijn om niet te hinderen bij obstakels. Er zijn – net zoals bij de andere beschreven tassen – geen bevestigingsnokken nodig, één simpele klittenband volstaat om het geheel vast te spannen. Een roll top sluiting zorgt ervoor dat de tas waterdicht wordt afgesloten.
Stem Bag (1,1 L – € 41,99 – 81 g)
Waar proviand en drank behoefte nummer één zijn tijdens een bikepacking, kan een extra Stem Bag nooit kwaad. Zeker niet als er in het frame maar plaats is voor één bidonhouder, waarin door het gebruik van een frametas vaak maar plaats is voor een kleine bidon van 500 ml. In ons geval was de mogelijkheid om een extra bidon mee te nemen van goudwaarde.
Restrap-bikepackingtassen: de terreintest
Onze trip was bijzonder leerrijk om de bikepackingtassen van Restrap te beoordelen. Dat ze stevig op hun plaats blijven zitten tijdens het rijden, is natuurlijk vereiste nummer één, maar belangrijker was hoe ze dat bewerkstelligden.
De verschillende klemsystemen om de riemen aan te spannen, mogen we wel de opvallendste pluspunten noemen van de Restrap-bikepackingtassen. Of ze nu breed of smal zijn, ze vergemakkelijkten het aanspannen van de riemen aanzienlijk. Waar geen klemsysteem gebruikt wordt, doet Restrap veelal een beroep op brede klittenbanden die een duurzaam gevoel uitstralen.
Knap was de magnetische fidlock-sluiting om de drybag in de holster van de zadeltas vast te sjorren. Deze maakte het vastklikken en aanspannen van de drybag in de holster tot het beste en meest aangename systeem dat we al getest hebben.
De holster van de zadeltas (en ook van de stuurtas) heeft een stevig hardshell design. Samen met de koord waarmee de delen van de holster bij elkaar genaaid werden, geeft deze het geheel een zeer robuuste look. Deze koord loopt door aan de onderkant van de holster om daar een net te vormen waarin onderweg snel een regenjack of natte handdoek kan weggestopt worden. Handig! Let ook op het extra kussentje dat werd aangebracht tussen de holster en de zadelpen zodat deze laatste zo min mogelijk onderhevig zou zijn aan wrijvingen.
Mooi aan de sluiting van de holster van de stuurtas is dat de riemen opgerold kunnen worden en met een klittenband bij elkaar worden gehouden. Slim gezien, want hiermee is het gedaan met te lange riemen die in de weg hangen of die te kort worden afgeknipt. Achteraan de drybag zit ook een klittenband om de tas te positioneren in de holster, waarna je beide handen vrij hebt om de riemen vooraan vast te klikken.
Bovenop de holster is een lus voorzien om bijvoorbeeld onderweg je handschoenen weg te stoppen. Dit geldt enkel wanneer de eerdergenoemde Canister Bag niet gebruikt wordt.
Wat ons opviel tijdens het oprollen van de drybag – zowel bij de zadeltas als de stuurtas – was dat we minder last hadden van lucht die niet wilde ontsnappen uit de tas, en dat ondanks de afwezigheid van een luchtventiel.
Situaties waarbij we op een ongemak botsten
Door onze keuze om met een mountainbike in plaats van een gravelbike te rijden, botsten we ook op enkele kleine ongemakken. Toen we na de frametas ook nog de Top Tube Bag op onze fiets wilden bevestigen, viel de brede klittenband van beide tassen vooraan op dezelfde plaats. We moesten dus kiezen welke van de twee tassen we op die plaats rond onze bovenbuis vast zouden maken.
Nochtans heeft Restrap het antwoord op dit euvel in huis, want achteraan voorzag het merk een slimme oplossing. Daar konden we de riem van de Race Top Tube Bag verstellen over drie verschillende plaatsen. Op die manier was het conflict met de riem van de frametas snel weggegomd. Deze oplossing hadden we dan ook graag vooraan aan de Race Top Tube Bag gezien. Maar zoals eerder gezegd komt de Top Tube Bag uit de race-collectie en op een race- of gravelframe heb je door de dunnere balhoofdbuis geen last van dit ongemak. Op zich heeft het ons niet gestoord dat we de boventas enkel achteraan en rond het balhoofd konden bevestigen, alles bleef goed hangen, maar Restrap zou mits een kleine aanpassing de tassen voor een nog groter publiek kunnen openen. Want bikepacken beperkt zich niet tot racefietsers en gravelaars, toch?
Restrap geeft in zijn communicatie duidelijk aan dat de Downtube Bag geschikt is voor buizen met een buisomtrek tot 19 centimeter. Een detail dat we in ons enthousiasme over het hoofd hadden gezien en dus was de klittenband op onze oversized onderbuis met een omtrek van 24 centimeter net iets te kort. Waar een wil is, is echter een weg, en dus slaagden we erin de tas te bevestigen, al konden we daardoor niet de volledige capaciteit van de inhoud benutten. We gebruikten het voor een binnenband, een flesje kettingolie en wat gereedschap. Meten is hier de boodschap wil je ten volle van dit product kunnen genieten!
Waar de twee eerder beschreven ‘ongemakken’ voortkwamen uit onze keuze om met een mountainbike te rijden – en dus te vermijden zijn als je op voorhand de afmetingen goed bestudeerd – hadden we meer moeite met de Stem Bag. In de catalogus van Restrap staan twee Stem Bags, wij waren onderweg met die uit de bikepacking-familie. Deze heeft echter geen voorgevormde kokervorm en daardoor hadden we het moeilijk om al rijdend de bidon weer in de Stem Bag te steken. Maar als dat het enige echte minpunt is dat we kunnen vinden na onze test, dan bedekken we dat graag met de mantel der liefde.
Verdict
Wat we hadden verwacht van een outdoorproduct dat geproduceerd wordt in een land dat de reputatie heeft erg nat te zijn (al valt dat in werkelijkheid relatief mee en valt deze noemer vooral op Schotland), is ook uitgekomen. Restrap zet met zijn bikepackingtassen een kwaliteitsvolle lijn op de markt met een grote zin voor detail. We zouden hier een blik superlatieven kunnen openen over de kwaliteiten van de tassen, maar als we zeggen dat ze een schoolvoorbeeld zijn, is eigenlijk alles gezegd!
Meer info via https://eu.restrap.com