Test Ride #1: Knog – Syncros – HxR/Mozartt
Door Christophe Bortels -
Met Test Ride lanceren we een nieuwe rubriek op Vojo waarin regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod zullen komen. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
In Test Ride gaat het meer over de kleinere en minder gecompliceerde producten. We trappen deze rubriek af met volgend drietal: de Knog PWR Commuter-lamp, de Syncros Lighter 8-multitool en de HxR/Mozartt-kettinggeleider.
Klik hieronder om toegang te krijgen tot de verschillende reviews:
Test Ride: Knog PWR Commuter-lamp
Het Australische Knog werd bekend door zijn producten met een origineel design. Het gamma is de dag van vandaag uitgebreider (met fietssloten, fietsbellen, enz) maar we herinneren ons nog dat ook hun eerste product een lamp was. Het merk heeft steeds lampen geproduceerd en vandaag pakt het uit met een nieuwe reeks met de naam PWR. Wij hebben het instapmodel getest, de PWR Commuter.
Interessant is dat je de lamp ook als powerbank kan gebruiken om bijvoorbeeld in geval van nood je smartphone op te laden dankzij een USB-poort achteraan op de lamp. Ook de batterij opladen doe je door het wegnemen van hetzelfde kapje. Wel is het jammer dat de capaciteit van de batterij van de Commuter zeer klein is, om niet te zeggen belachelijk klein. Zo kan je je telefoon slechts 10% opladen. Nog erger is dat op vol vermogen de lamp slechts iets meer dan dertig minuten zal branden (45 minuten volgens het merk, maar we hebben ze vooral gebruikt wanneer het koud was).
In de middelste stand is het al iets beter, maar zelfs dan zal de lamp amper langer dan 90 minuten branden. In dat geval bedraagt de lichtstroom ook maar 190 lumen, wat vrij nipt is indien er geen andere verlichting voorhanden is. Zelfs met 450 lumen moet je er niet echt aan denken om met de lamp te gaan mountainbiken in het bos, maar dat kunnen we nog door de vingers zien omdat de naam ook aangeeft dat de lamp eerder bedoeld is voor je woon-werktraject of om ervoor te zorgen dat je net thuisgeraakt wanneer je in de winter laat thuiskomt van je mtb-tocht.
Jammer, want de lamp is verder wel mooi afgewerkt. De rubberen riem blijft goed op zijn plaats zitten rond het stuur, de flitsmodus is goed en de lichtbundel is voldoende breed. De optie om de verschillende modi te programmeren is leuk, maar voor 54,95 euro is de casting toch wat misgelopen. Voor 20 euro kan je in de winkel al vergelijkbare producten vinden. Straffer nog, de Knog PWR Rider met een batterij van 2250mAh is slechts tien euro duurder. De krachtigere en zelf samen te stellen modellen beginnen net boven de 100 euro.
Verdict
De prijs-kwaliteit-nutverhouding van de Commuter lijkt dan ook volledig uit balans. Kortom , dit model kan je beter links laten liggen, ook om te pendelen. Kijk liever eens rond bij de andere modellen van Knog, want daar zitten heel wat interessantere modellen bij.
Meer info op Knog – De PWR-configurator
Test Ride: Syncros Lighter 8-multitool
De markt wordt overstelpt met multitools, maar sommigen verdienen het dat we er door hun originaliteit even bij stilstaan. Met de Syncros Lighter 8 biedt het onderdelenmerk van Scott een mini-ratelsleutel aan die je makkelijk kan wegstoppen in je achterzak. Is dit praktisch? Is hij sterk genoeg? Ziehier onze mening:
In het algemeen hebben kleine multitools steeds ongeveer dezelfde vorm: een vast chassis waarbij het gereedschap scharniert. De Syncros Lighter Multitool 8 gebruikt een andere oplossing: een mini-ratelsleutel met, zoals zijn naam al aangeeft, acht doppen (drie Torx-doppen, vier inbusdoppen en één PH2-kruiskopschroevendraaier) om alle situaties te lijf te gaan … of toch bijna. In feite mist hij enkel een inbussleutel van 6 om compleet te zijn. Scott zal je echter vertellen dat deze inbussleutel reeds op alle Scott-fietsen aanwezig is, want de snelspanner van het achterwiel (DT Swiss) kan dienstdoen als inbussleutel van 6. Niet iedereen rijdt echter met een Scott en deze maat is echt nuttig (voor wielassen bijvoorbeeld). Sommigen zullen het ook jammer vinden dat er geen kettingpons aanwezig is. Het concept focust dan ook op de sleutels, maar een grotere versie met een kettingpons zou leuk zijn. Anderen zoals Topeak met de Ratchet Rocket doen dit trouwens ook.
Het geheel wordt opgeborgen in een mooie aluminium behuizing waarrond een rubberen band zit. De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van een kleine gsm en je kan hem dan ook makkelijk wegbergen in je achterzak zonder dat hij hindert. En hij weegt slechts 122 gram, wat vergelijkbaar is met de kleinste multitools op de markt. Een pluimpje dus. Het openen van de behuizing is kinderspel en de doppen zijn makkelijk bereikbaar. Door gebruik te maken van verschillende kleuren weet je nog sneller welke dop welke maat heeft. De multitool is ook makkelijk in gebruik en werkt sneller dan een klassiek model op plaatsen waar je met deze laatste soms moeilijk bij kan.
Elke dop kan zowel in de ratelsleutel geplaatst worden als aan de andere zijde om, met minder koppel, sneller te kunnen werken. We waren bang dat door het miniatuurformaat van de sleutel, en dus ook van het mechanisme, het geheel niet echt sterk zou zijn. Na de multitool meer dan 18 maanden gebruikt te hebben, onderweg en in onze werkplaats, kunnen we zeggen dat we er nooit problemen mee hebben ondervonden. Met de inbussleutel van 8 kan je zelfs pedalen demonteren (die niet te vast zitten)! Ook de doppen zelf zijn van uitstekende kwaliteit en tot hiertoe zijn op geen enkele kop de hoeken afgesleten. Ze vertonen ook nog geen roestplekken. Dit helpt om over het prijskaartje van 40 euro te komen, wat nog steeds best veel is, zeker als we dit vergelijken met gelijkaardige multitools van andere merken die je al kan vinden rond de 20 à 25 euro. En ook een Topeak Ratchet Rocket is niet zoveel duurder, maar wel completer.
Verdict
Wanneer we de Syncros Lighter 8 voor het eerst zagen, konden we met moeite een lach onderdrukken toen we zijn miniatuurformaat zagen. Maar we waren mis! De Lighter 8 is kwalitatief, praktisch en stevig en is daardoor een trouwe gezel geworden in de werkplaats of als we op pad gaan. Enkel jammer dat de inbussleutel van 6 en de kettingpons ontbreken.
Meer info op www.syncros.com
Test Ride: HxR/Mozartt-kettinggeleider
Zoals zijn naam al aangeeft is deze kettinggeleider de vrucht van een samenwerking tussen HxR, een klein Frans bedrijfje, en Mozartt, een specialist in de materie die gebaseerd is in Polen.
Momenteel is de HxR/Mozartt-kettinggeleider enkel nog maar verkrijgbaar voor de ISCG 05-standaard (de meest voorkomende standaard) en voor een enkelvoudig kettingblad van 28 tot 34 tanden. De kettinggeleider is zowel te verkrijgen in aluminium (hier getest) als carbon. In dat laatste geval is de kettinggeleider twintig gram lichter. We hebben de aluminium versie zelf op de weegschaal gelegd en kwamen uit op een gewicht van 74 gram (plus tien gram voor de drie bevestigingsbouten). Het carbon model zou volgens de fabrikant 53 gram wegen. Op zich is dit een te verwaarlozen gewichtswinst, maar de weight weenies onder ons denken daar natuurlijk anders over. De prijs dan. Het aluminium model kost 99 euro terwijl het carbon model voor 149 euro over de toonbank gaat. De bovenste geleider en de bash zijn bij beide versies trouwens uit kunststof.
Dankzij de meegeleverde spacers is de montage kinderspel. Visueel geeft de kettinggeleider geen plompe indruk, wat enkele jaren geleden nog helemaal anders was met de grote kettinggeleiders die uit het downhill afkomstig waren. Doordat de geleider bovenaan vrij kort is, wreef de ketting niet tegen deze geleider, ongeacht of onze ketting op het kransje van 10 of 42 tanden lag van onze Sram 11-speed.
Maar heeft dit accessoire nog nut door de komst van de narrow wide-kettingbladen die zo ontworpen zijn dat de ketting goed op deze bladen moet blijven liggen? Weet dat men dit risico nooit volledig kan wegnemen en de kettinggeleider dient dus als extra hulpmiddel. Daarnaast beschermt de geïntegreerde bash (die demonteerbaar is) ook het kettingblad. Ondanks alle voorzorgen sprong onze ketting in het begin van onze test een drietal keer van ons kettingblad. Lag dit aan een foutief ontwerp of eerder aan een slechte montage? Uiteindelijk bleek het probleem elders te liggen en de beschuldigende vinger wees dan ook ons oudere Race Face-kettingblad aan dat al enkele tanden begon te missen. Nadat we een nieuw kettingblad hadden gemonteerd, was het probleem meteen opgelost. Op onze bash zijn wel wat krassen te bespeuren nadat we enkele keren bruut in aanraking zijn gekomen met rotsen. Maar hij doet zijn werk schitterend.
Verdict
De HxR/Mozartt-kettinggeleider doet wat hij moet doen. Dit type accessoire staat niet vaak in de aandacht, maar de kettinggeleider zorgt er wel voor dat je frame niet beschadigd wordt door een afspringende ketting of dat je tocht of wedstrijd slecht afloopt.
[summary
Test Ride #1: Knog – Syncros – HxR/Mozartt



