Test Ride #10 | Shimano U4E, Sigma ROX 12.0, Julbo Renegade & Julbo Stream
Door Jurgen Groenwals -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Op het menu van vandaag: de zonnebrillen Julbo Renegade en Julbo Stream, een Shimano Unzen 4 Enduro-rugzak en een Sigma ROX 12.0-gps.
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>
Test Ride: Shimano Unzen 4 Enduro
Nee, het is niet de grootste rugzak, maar vergis je niet: de Shimano Unzen 4 Enduro pakt uit met alle eigenschappen en handigheidjes die je tot voor kort enkel op de zwaar belaste muilezels aantrof.
Met vier liter inhoud kan je in de Unzen net genoeg spullen kwijt voor een dagtocht. Beetje eten, binnenband, pompje, minitool, regenjasje, drinkzak, paar kleine reserveonderdelen, … daarmee zal de Unzen al snel behoorlijk gevuld zitten. Dat is niet erg, want de Unzen werd speciaal ontwikkeld voor wedstrijdgerichte marathon- en/of endurorijders.
X-Harness
Laten we maar meteen aandacht besteden aan dat wat deze Shimano Unzen zo bijzonder maakt. Het X-Harness draagsysteem werkt met twee grote schouderbanden die je met een ijzeren haakje aan elkaar verbindt.
Starten doe je met de romplengte in te stellen. Het X-Harness systeem is helemaal aanpasbaar aan je eigen lichaamslengte (tussen 1m50 en 2 meter). Met een stevige velcroband en duidelijke aflijningen voor je lichaamslengte stel je zo de Unzen op jouw maatvoering in.
Vervolgens ga je het harnas met de schouderriemen afstellen op je lichaam. Het haak- en lussysteem is eenvoudig te bedienen en werkt meer dan prima. Dat haakje kan je in vier verschillende lussen bevestigen, afhankelijk van de breedte van je borstkas. Wil je tijdens de rit de rugzak wat losser maken (om bijvoorbeeld wat meer ruimte rond de borst te hebben tijdens een klim) of wat strakker (tijdens die brutale afdaling), dan kan je daar dankzij het haak- en lussysteem snel mee gaan spelen.
Verder zijn de schouderbanden door middel van een velcro in de lengte verstelbaar. De schouderriemen zijn erg breed uitgevoerd wat het draagcomfort zeker bevordert. De heupriem had wat ons betreft wel een klein beetje breder mogen zijn. Zodra de rugzak goed is afgesteld op jouw lichaamsmaten, zit deze als gegoten. Eender hoe ruig de trail of de afdaling wordt, je hebt werkelijk geen seconde last van vervelende of onverwachte bewegingen van je rugzak.
Een mesh-achtervoering in zowel het hele achterpand als in de schouderriemen houden rug en lichaam droog en koel.
Handig is dat de rugzak achteraan helemaal openritst. Dat is niet enkel noodzakelijk om je lichaamsmaat in te stellen, maar ook gewoon erg handig om je drinkzak in op te bergen. In de meegeleverde Hydro-Pack kan je tot twee liter water kwijt. Een haakje en een opbergvakje houden die drinkzak op hun plaats.
Zoals we in de intro stelden, is de Shimano Unzen niet de grootste rugzak. Toch raak je er best wat spullen in en aan kwijt. Langs de binnenzijde krijg je veel en handig geplaatste opbergvakken. Een zakje met fleece houdt je kostbare spullen (telefoon, compact fototoestel, …) krasvrij.
Op het hoofdcompartiment krijg je langs de buitenkant nog een opbergvak in stretchstof. Twee haakjes om je helm aan op te hangen zorgen ook daar voor een handige, lichte en weinig plaatsrovende oplossing.
Op de rechterschouderband klik je je drinkslang weg, aan de linkerschouderband bevestig je je zonnebril.
Twee riempjes onderaan bieden ruimte voor je protectoren.
Verdict
De Shimano Unzen 4E is ons bijzonder goed bevallen. Het draagcomfort is dankzij het X-Harness-draagsysteem heel fijngevoelig en optimaal af te stellen op je eigen lichaamslengte. Dat zorgt ervoor dat de rugzak ongeacht het terrein steeds perfect op zijn plaats blijft zitten. De ritssluitingen zijn stevig uitgevoerd, de naden zijn taped. De opbergruimte is – mede dankzij de vele kleine handigheidjes – ruimschoots voldoende voor een dagtocht. Minimalisme en praktische functionaliteit gaan hier hand in hand. De Shimano Unzen 4 Enduro wordt de jouwe voor 89,95 euro.
Meer info via bike.shimano.com/nl-NL/product/apparel-accessories/unzen-4-enduro.html
Test Ride: Sigma ROX 12.0
De Sigma ROX 12.0 werd zowel tijdens Eurobike als Bike Motion bekroond met een Award voor meest innovatieve accessoire. Dat is voor een gps-toestel behoorlijk opvallend. Tijd voor ons om de Sigma ROX 12.0 op ons stuur te monteren en trachten verloren te rijden.
De Sigma ROX 12.0 is de opvolger van de ROX 11.0. Daarmee is dan ook elke vergelijking gemaakt. Waar de Sigma-voorgangers het deden met een monochroom scherm en druktoetsen, pakt de 12.0 uit met een groot aanraakscherm in kleur. De ROX 12.0 is het paradepaardje in het Sigma-gamma en pakt dan ook uit met een reeks bijzondere trainingseigenschappen, kaartfuncties, een intuïtieve bediening en een krachtige hardware.
Bediening
Kan je met een smartphone overweg, dan zal je ook met de ROX 12.0 niet meteen veel problemen ondervinden. Naar links of rechts swipen, een menu selecteren, op de kaart dubbelklikken om in te zoomen … het touchscreen van de Sigma ROX 12.0 werkt bijzonder intuïtief. De menu’s en submenu’s zijn logisch opgebouwd en dankzij een handige knop ga je zonder al teveel nadenken een stapje terug in het menu.
Veel knoppen zijn er niet op de Sigma ROX 12.0. Een knop om aan en af te zetten, eentje om de training te starten en een andere om de training te beëindigen, een ‘home-button’ en twee knoppen langs de zijkanten waarmee je door de trainingsweergave scrolt of in- en uitzoomt op de kaart. Terug naar de ‘homepage’ doe je door de grote knop aan de linkerkant. De symbolen op het scherm maken meteen duidelijk waar in het menu je je bevindt. Gebruiksaanwijzing? Ja, die wordt meegeleverd. Nee, we hebben ze niet gebruikt.Je kiest je profiel – in ons geval mountainbike – voert een aantal instellingen in en je kunt meteen aan de slag.
Montage
Installatie op het stuur van je fiets door middel van de stuurhouder is kinderspel, al moeten wij wel opmerken dat de uitsparing in de kop van het boutje snel zijn grip verloor waardoor vastzetten moeizaam verliep. Voor een paar eurocent haalden wij een nieuw boutje en dat probleem was zo van de baan.
De ROX 12.0 is met zijn 115 millimeter lengte en 59 millimeter breedte een uit de kluiten gewassen toestel. Het gewicht zonder stuurhouder komt op 125 gram. De accu is goed voor zestien uur rij- en navigatieplezier.
Kleurenscherm
Misschien wel een van de belangrijkste troeven van de Sigma ROX 12.0 is een uitstekend aanraakscherm met kleur. Zelfs met handschoenen aan en in de regen kan je het aanraakscherm blijven bedienen. Het display is in staat druppels te herkennen en belet zo dat de werking ervan verhinderd wordt in een regenbui. Eender welke lichtinval, het scherm is steeds perfect afleesbaar. Welke informatie je tijdens de rit op je scherm te zien krijgt, is volledig personaliseerbaar.
Connectiviteit
Wat zouden we toch doen zonder Wifi? Ook de ROX 12.0 heeft een draadloos netwerk nodig. Daarmee connecteer je probleemloos met de Sigma Cloud en worden al je trainingen meteen opgeslagen. Veelgebruikte fiets-apps als Komoot, Strava en GPSies krijgen een directe interface op de ROX 12.0. Wij legden verbinding met onze Komoot-account en dat verliep zonder enig probleem. Wil je sensoren (hartslag, vermogensmeter) gaan aansluiten, dan biedt de ROX 12.0 zowel een ANT+ als een bluetooth connectie. Een aansluiting voor een SD-kaart zorgt voor extra opslag bovenop de 8 gigabyte opslag.
Navigatie
Waar het in een GPS-toestel natuurlijk echt om draait, dat is de navigatie. Wel, op een klein puntje na, staat die hele navigatie meer dan zomaar een beetje op punt. De ROX 12.0 wordt geleverd met twintig Europese landen standaard geïnstalleerd. Heb je meer kaarten nodig, dan staan die gratis tot je beschikking.
Wij planden een rit rond Namen en vonden online op GPSies een aantal interessant uitziende ritten. We downloaden het GPX-bestand op de iMac, slepen dit naar de ROX 12.0 en klaar is kees. Wanneer je vervolgens die route selecteert, zal de ROX je eerst naar het startpunt (of dichtsbijzijnde punt) navigeren om vervolgens aan de route zelf te beginnen. Overigens wordt een GPS-signaal erg snel gevonden. Kinderlijk eenvoudig. Uiteraard kan je tracks uit Strava, Komoot of GPSies dankzij de Wifi ook rechtstreeks synchroniseren.
Routes kiezen, naar een adres navigeren, points of interest, coördinaten, … alles maar dan ook alles krijg je tot jouw beschikking. Een leuke feature vinden we de ‘draw my route’. Je trekt een paar lijnen op het scherm en aan de hand van jouw ingevoerde criteria, stelt de ROX 12.0 je een route voor.
Waar we het moeilijker mee hebben, is de nauwkeurigheid in dorpskernen waar er al te veel straatjes, steegjes en weggetjes dicht bij elkaar liggen. Zeker wanneer je aan lage snelheid op zoek gaat naar het juiste weggetje, lijkt de GPS soms even het noorden kwijt. Zodra je echter veld en bos induikt, verloopt de navigatie snel en feilloos. Gaat het toch even fout, dan word je meteen op de hoogte gebracht dat je de route verlaten hebt en maakt het scherm je snel duidelijk hoe je opnieuw op de route kan komen.
In alle eerlijkheid, deze tester was tot voor kort niet zo’n grote fan van GPS-toestellen. Veel te omslachtig, te weinig nauwkeurig, … De Sigma ROX 12.0 heeft me echter helemaal doen omslaan en laten inzien dat rijden met een GPS best wel leuk kan zijn en vaak zelfs een heuse meerwaarde betekent. Die route in de buurt van Namen hadden we zonder GPS nooit gereden.
Verdict
De Sigma ROX 12.0 is een uitstekend toestel. Toegegeven, hij is aan de grote kant en met een prijs van 399 euro niet meteen een koopje. De eenvoudige en logische bediening, het grote en duidelijk afleesbare aanraakscherm en de snelheid waarmee de nodige satellieten gevonden worden, zijn echter absolute pluspunten. De stuurhouder is stevig uitgevoerd en het design mag zeker gezien worden. Overigens is de Sigma ROX 12.0 verkrijgbaar in verschillende kleurcovers en knoppen om zo helemaal bij jouw bike te passen.
Net op het moment dat we deze test afronden, krijgen we nog een mail met daarin de nieuwste software update. Daarin lezen we dat die update komaf moet maken met ‘het noorden kwijt zijn’ aan lage snelheden. Exact het enige minpunt dat wij konden bedenken.
Meer info op www.sigmasport.com/nl/produkte/fahrrad-computer/gps/rox/rox-12-0
Test Ride: Julbo Renegade & Julbo Stream
Wie ons bezoek aan Julbo gelezen heeft, herinnert zich ongetwijfeld de termen passie en innovatie. En ook wel dat we samen met François Bailly-Maître bijzonder knappe Jura-trails reden. Met een Julbo-zonnebril op ons hoofd, dat spreekt voor zich. De afgelopen maanden reden we afwisselend met de Julbo Renegade en de Julbo Stream en dat deden we tot grote tevredenheid.
Eerst nemen we even de rol van bezorgde ouders op ons: een fietsbril zou samen met een helm tot de standaarduitrusting van elke biker moeten behoren. Een takje, steentje of insect in je oog kan vervelende gevolgen hebben. Je ogen moet je beschermen en dat doe je met een fietsbril. Als extra bijkomstigheid verbetert een fietsbril je zicht en beschermt hij tegen schadelijke UV-stralen.
Vooraleer we echt naar de twee geteste brillen gaan, een woordje duiding bij de categorieën, UV-filters en lenzen.
Absorptiegraad en kleur van lenzen
Zonnebrillen worden ingedeeld in vijf categorieën die de absorptiegraad voor zichtbaar licht weergeven. Dat heeft op zich niets met bescherming tegen UV-stralen te maken, enkel met de lichtheid van je zonnebril. Volledige bescherming tegen UV-stralen is ondertussen evident op zonnebrillen.
- Categorie 0: zwak licht of sterk bewolkte hemel (0 tot 20%), blanke of licht getinte glazen
- Categorie 1: getemperd zonlicht of bewolkte hemel (20 tot 37%), licht getinte glazen
- Categorie 2: matig zonlicht (37 tot 82%), getinte glazen
- Categorie 3: sterk zonlicht, zee, bergen, … (82 tot 92%), donker getinte glazen
- Categorie 4: uiterst sterk zonlicht, hooggebergte, gletsjers, volle zee, … (92 tot 97%), zeer donker getinte glazen
In deze categorieën wordt weergegeven hoeveel % van het zichtbare licht gefilterd wordt. De kleur van je lenzen speelt geen rol voor het filterend vermogen. De kleur beschermt je tegen verblinding en zorgt ervoor dat licht geabsorbeerd wordt. Elke kleur heeft echter wel zijn specifieke eigenschappen. De meest gebruikte kleur van lenzen voor mountainbikegebruik is geel of oranje. Deze tinten filteren blauw licht weg en verscherpen zo het zicht. Dat is ideaal in bewolkte omstandigheden of bij minder licht. Oranje of rode lenzen hebben als bijkomend voordeel dat ze meer contrast geven.
Fotochromatisch en polariserend
De twee geteste Julbo-brillen hebben beide fotochromatische lenzen. Deze lenzen passen zich automatisch binnen de hierboven vermelde categorieën van 1 tot 3 aan de lichtintensiteit aan. Pigmenten in de lens zorgen ervoor dat de UV-stralen je glas donkerder of lichter kleuren. In het geval van Julbo betekent dat in de lichtste stand 75% lichtdoorlaatbaarheid, in de donkerste stand 15%.
Julbo maakt gebruik van gepolariseerde polycarbonaat-lenzen. Dat zijn lenzen die een helder en rustiger zicht bieden en glans elimineren. Nadeel is dat gepolariseeerde lenzen ook weerkaatsing elimineren: natte plekken op de weg of een modderstrook kunnen daardoor al eens minder goed zichtbaar zijn. Polycarbonaat slaat dan weer op het onverwoestbare materiaal waaruit deze lenzen gemaakt zijn.
Beide brillen zijn gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn, mountainbiken. We zijn er dus in zo veel mogelijk verschillende weers- en lichtomstandigheden mee gaan biken. Wat we je graag nog meegeven: elk hoofd, elke neus is anders. Probeer steeds een zonnebril te passen vooraleer je tot aankoop overgaat. Zelfs in de winkel moet de bril meteen perfect zitten. En neem je helm mee: pootjes of een neusbrug die pijnlijk in hoofd of aangezicht drukken, worden na verloop van tijd behoorlijk ergerlijk.
Julbo Renegade
De Julbo Renegade is geen pure mountainbikebril binnen het Julbo-gamma. Het is een allround sportbril die daarbovenop een mooi en modieus design heeft. Zelfs als gewone sportbril voor dagelijks gebruik kan je de Renegade prima gebruiken.
Wij kozen voor de versie met oranje ‘Reactive Photocromic Performance’ lenzen (er is ook een versie met blauwe ‘Nautic’-lenzen die zich meer op watersport richt). De ‘Zebra Light’-lenzen in deze Renegade zorgen voor een onvoorstelbaar snel verkleuren. Zoals hierboven uitgelegd, is dit dus een fotochromatische lens in de categorie 1-3. De snelheid waarmee deze lens van kleur verandert, is echt wel bijzonder indrukwekkend. Je rijdt een donker bos binnen en luttele seconden later is je lens helemaal netjes aangepast om meteen een perfect zicht te geven. Ook in de andere richting – verkleuren van licht naar donker – biedt de lens uitstekende prestaties. De lens is verder voorzien van een anti-fog coating wat beslaan verhindert en een hydrophobic coating die water en modderspatten sneller van je bril doen verdwijnen.
De ‘Zebra Light’ versie van de fotochromatische lenzen zijn het summum binnen het Julbo-aanbod. En dat merk je. In alle lichtomstandigheden passen deze lenzen zich bijzonder snel aan en krijg je steeds een perfect zicht. Het gezichtsveld van de Renegade is behoorlijk breed wat met name op de trails in het bos een extra troef is. Geen dode hoeken, de hele trail is steeds zichtbaar.
De armen en neusbrug van de Renegade zijn beperkt instelbaar, maar bieden – voor ons hoofd althans – toch een optimale pasvorm. Zelfs in ruig terrein blijft de Renegade netjes op je hoofd staan en beweegt hij amper onder de schokken die je te verwerken krijgt. Met 22 gram is het daarbovenop een bijzonder lichte bril waarvan je na een tijdje niet meer merkt dat je hem nog draagt.
Prijs: 199,95 euro
Gewicht: 22 gram
UV-klasse: categorie 1-3
Extra: verschillende kleuren en lenscombinaties mogelijk, soft-case als bescherming, zakje + poetsdoekje
Julbo Stream
Rij je rond met een iets kleiner budget, dan is de Julbo Stream meer dan de moeite van het overwegen waard. Het grootste verschil tussen beide, situeert zich in de gebruikte lenzen. Waar de Renegade beschikbaar is met een sublieme ‘Zebra Light’-technologie, stelt de Stream het met de gewone fotochromatische lenzen. Geen zorg, ook die lenzen verkleuren razendsnel tussen de drie categorieën en bieden zo steeds een uitstekend zicht. Uiteraard zijn ook deze lenzen polariserend en van polycarbonaat.
De Stream heeft echter nog wel een aantal andere troeven om er een erg geschikte mountainbikebril van te maken. Zo zijn de armen helemaal verplooibaar en dus instelbaar om zo een optimale pasvorm te bekomen. Het rubber van die armpjes is overigens voorzien van een soort kleeflaagje, dat niet aan je haar kleeft maar de bril toch perfect op je hoofd houdt. Staat de Renegade al behoorlijk stevig op je hoofd, dan mag je met de Stream echt helemaal loos gaan, die verplaatst zich geen millimeter. Tien ventilatiegaten aan de bovenkant van het frame zorgen zelfs bij de meest intense inspanning dat je glazen niet gaan beslaan. De neusbrug is gemaakt van een zacht rubber wat schokken mee absorbeert. Met 35 gram is de Stream wat zwaarder dan de Renegade, maar in de praktijk voel je die dertien gram uiteraard niet.
Gewicht: 35 gram
UV-klasse: categorie 1-3
Extra: verschillende kleuren en lenscombinaties mogelijk, soft-case als bescherming, zakje + poetsdoekje
Verdict
Renegade of Stream is dus als het ware kiezen tussen de superieure lenskwaliteit van de Zebra Light op de Renagade of de handigheidjes gecombineerd met een steengoede lens van de Stream. De Julbo Renegade is modieus genoeg om ook tijdens de après-bike of een stadswandeling op je hoofd te houden, de Julbo Stream is wat sportiever van look.
Meer info op www.julbo.com
[summary



























