Test Ride #12 | Camelbak Chase Bike Vest, Bontrager Blaze & Pirelli Scorpion

Techniek
11 January 2020 — Léo Kervran

Test Ride: Bontrager Blaze WaveCel

De Blaze behoort tot het neusje van de zalm van de trailhelmen bij Bontrager. De helm zit vol technisch vernuft, zoals de WaveCel-technologie die in de plaats komt van een deel van het EPS-schuim. Hij heeft gedurende een zestal maanden onze hoofden beschermd en dus is het hoog tijd voor een verdict.

De Bontrager Blaze is de enige trailhelm van het Amerikaanse merk die is uitgerust met de WaveCel-technologie. Deze nieuwe technologie, die de concurrentie aangaat met MIPS, deed bij het uitkomen heel wat stof opwaaien. Bontrager kondigde toen aan dat de WaveCel-technologie bij een val maar liefst 48 keer effectiever zou zijn dan een klassieke helm bij het voorkomen van een hersenschudding.

Kort samengevat (meer uitleg vind je in ons dossier waarin we de verschillende technologieën in onze helmen uiteenzetten) bestaat de kern van de WaveCel-technologie uit een kreukbare, plastic celstructuur die de impact bij een val beter moet opvangen. Deze structuur vindt zijn plaats aan de binnenkant van de helm, net achter de comfortabele kussentjes.

De Bontrager Blaze is echter meer dan de WaveCel-technologie. Achteraan kan je de helm door middel van een Boa-sluiting nauwer doen aansluiten rond het hoofd. Die Boa-sluiting is in de hoogte in vijf standen regelbaar, tegenover drie standen op het merendeel van de bestaande helmen. De kinriem heeft een magnetische Fidlock-sluiting.

Mooi is dat de Blaze WaveCel geleverd wordt met twee verschillende paddings. De ‘zomerpadding’ bedekt minder helm en heeft vooraan een siliconenstrookje waarmee je zweet wordt opgevangen. De padding vervangen vraagt wat inspanning, maar het is nu ook weer niet dat je dat dagelijks doet, natuurlijk. Beide paddings kregen een AgIon-behandeling, wat vervelende geuren en microben moet tegengaan.

Ook over de steun voor een lampje of camera werd goed nagedacht. Vooraan klik je deze steun vast terwijl achteraan een magneet – geïntegreerd in het EPS-schuim – de steun op zijn plaats houdt. Bij een val zou de steun makkelijk moeten losschieten zodat extra blessures aan het hoofd vermeden worden. Het vizier vooraan op de helm is verwijderbaar en kan in drie posities geplaatst worden.

Visueel kreeg de Blaze niet veel franjes mee. Hij omhult de achterkant van het hoofd goed en is voorzien van dertien ventilatiegaten. Het EPS-schuim wordt volledig bedekt door een plastic schaal waardoor de levensduur van de helm zou moeten vergroten.

Bontrager Blaze WaveCel: de terreintest

Wanneer we de helm voor het eerst in onze handen krijgen, overvalt ons toch een zekere vorm van twijfel. De Blaze is best zwaar en dat gevoel wordt bevestigd op onze weegschaal: met een gewicht van 420 gram is hij ongeveer 50 gram zwaarder dan de helmen van de concurrentie. Iets dat hoofd en nek niet meteen zullen appreciëren bij een val.

De riempjes die langs de voorkant van je oren lopen, lijken een tikje te lang waardoor die niet mooi rond je gezicht aansluiten. Het traject van de riempjes vraagt dan ook enige aandacht. We hebben op de redactie twee modellen in test. Bij het ene model liepen de achterste riempjes langs de buitenkant van het sluitmechanisme boven het oor. Dat zorgt ervoor dat je de helm eigenlijk nooit echt prima op het hoofd kan laten aansluiten. Bij het andere model liepen die riempjes zoals het hoort en geniet je alleszins van een betere, zij het nog steeds geen perfecte, pasvorm. Het gewicht is mooi verdeeld en de helm blijft mooi stabiel op het hoofd. Het Fidlock-sluitmechanisme dat werkt met een klein en krachtig magneetje is erg eenvoudig en degelijk in gebruik.

Een perfect passende fit vraagt aanvankelijk wat zoekwerk, maar dankzij de Boa die goed te manipuleren is – zelfs met handschoenen aan – kom je er ongetwijfeld uit. De band achteraan het hoofd is, zoals reeds gezegd, in de hoogte verstelbaar zodat je ook daarmee op zoek kan naar de voor jou geschikte pasvorm.

Op het vlak van ventilatie scoort de Blaze – ondanks de WaveCel-technologie die toch een deel van de verluchting tegenhoudt – op een vergelijkbaar niveau met zijn concurrenten.

Wat opvalt aan de Blaze WaveCel is dat de helm diep over het hoofd gaat en zo mooi de achterkant van je hoofd beschermt.

Nee, we hebben ons niet vrijwillig met het hoofd eerst op de grond gesmeten om zo de efficiëntie van de WaveCel-technologie te testen (dat zou overigens ook niet veel zin hebben, de gevolgen van een hersenschudding manifesteren zich pas later), maar je merkt wel dat de Blaze WaveCel diep over het hoofd gaat en zo mooi de achterkant van je hoofd beschermt.

Door de WaveCel-technologie is het onmogelijk om je bril – wanneer je hem even niet op de neus wenst te laten staan – in de ventilatiegaten van de helm weg te steken en Bontrager heeft geen alternatief bedacht zoals Oakley wel doet. Jammer, want dit type helm wordt vaak gebruikt in combinatie met een zonnebril.

Verdict

Zoals hierboven al gezegd, is de Bontrager Blaze meer dan enkel de veelbelovende WaveCel-technologie. Bescherming lijkt de Blaze voldoende te bieden en de ventilatie is ook uitstekend, ondanks de aanwezigheid van de WaveCel, maar het hoge gewicht en het grote volume van de helm lijken ons toch minpuntjes. Verder is het wat zoeken naar een perfecte pasvorm – we vrezen dat niet elk hoofd geschikt is voor de Blaze –  maar eens je die gevonden hebt, word je beloond met een helm die mooi en stabiel op het hoofd blijft staan. De twee verschillende paddings, het Fidlock-sluitmechanisme en de steun voor lampje of cameraatje zijn zeker en vast extra troeven.

Bontrager Blaze WaveCel

  • Goede ventilatie ondanks de WaveCel-technologie
  • Boa-sluiting achteraan
  • Twee verschillende paddings
  • Knap bedachte steun voor lamp/camera
  • Pasvorm zal niet iedereen bekoren
  • Gewicht
  • Geen plaats meer om een zonnebril weg te steken op de helm
  • Niets te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 249,99
Gewicht: 420 g (medium 54-60 cm)

Meer info via trekbikes.com

Dit artikel is een bijdrage van Jurgen Groenwals.