Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder - Test Ride: Syncros Fraser iC SL

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder - Test Ride: Syncros Fraser iC SL

Syncros Fraser iC SL: de cockpit van Nino

Het is nu twee jaar dat Nino Schurter met een bijzondere cockpit rondrijdt op zijn Scott Spark RC. Het gaat om de Syncros Fraser iC SL stuur/stuurpen-combinatie waarbij stuur en stuurpen een geheel vormen. Op papier spreken het lage gewicht en de verbeterde stijfheid in zijn voordeel. Wij wilden wel eens zelf aan den lijve ondervinden of dat op het terrein ook het geval is …

De Syncros Fraser iC SL-cockpit is bijna even spectaculair als de Syncros Silverton-wielen die we op de vorige pagina getest hebben. Dit is nochtans niet de eerste stuur/stuurpen-combinatie die op de markt verschijnt, verre van zelfs. De eerste mountainbikes van Klein uit de jaren 90 zijn het levende bewijs dat dit idee niet nieuw is. Met aluminium, staal en zelfs titanium werden er toen al mooie dingen gerealiseerd. Maar de dag van vandaag heeft men steeds meer expertise om carbon te bewerken en daardoor kon men dit product nieuw leven inblazen.

Syncros beperkte zich niet tot snel een stuur en stuurpen aan elkaar te monteren en vervolgens de kruising in een laagje carbon te wikkelen zodat het er als een geheel zou uitzien, zoals de scouts doen wanneer ze twee boomtakken met elkaar verbinden. De vorm van de cockpit werd opnieuw ontworpen om echt voordeel te kunnen halen uit het samenbrengen van twee onderdelen die voorheen steeds gescheiden waren. En dat voordeel is een betere verhouding tussen de stijfheid en de capaciteit om trillingen op te vangen.

Aan deze ontwerpfase hebben we de bijzondere vorm te danken die doet denken aan een vogel die met gespreide vleugels in de lucht hangt. Aan de stuurpen vertrekken twee afgeplatte ‘vleugels’ die naar de uiteinden toe ronder worden om er handvatten en shifters op te kunnen monteren. Door deze vorm kreeg het stuur de nodige flex terwijl de torsiestijfheid toenam. Hierdoor heeft de bestuurder het gevoel dat hij zeer precies kan sturen en dat hij geen energie verspilt wanneer hij op de pedalen loopt.

De specifieke vorm wekt de indruk dat het stuur erg naar achteren gebogen is. En dat is ook zo met een backsweep van 9 graden, daar waar de meeste XC-sturen een backsweep hebben van 6 of 7 graden. Echt ongebruikelijk is deze hoek echter niet. De upsweep bedraagt dan weer 6 graden. Wat in zijn geheel een vrij natuurlijke hoek geeft aan de polsen. Zoals je verderop zult zien, stellen wij dit in ieder geval op prijs.

Op de weegschaal wordt het aangekondigde gewicht van 224 gram gerespecteerd. Dit is zeker niet slecht, maar er bestaan ook losse sturen en stuurpennen die elk apart 110 gram wegen. We kunnen op dit punt dan ook niet spreken van een doorslaggevend voordeel voor de Syncros-cockpit. Het kleine Spaanse merk Gemini heeft bijvoorbeeld een stuur/stuurpen-combinatie in de catalogus staan die met dezelfde afmetingen amper 164 gram weegt (door ons geverifieerd): de Propus.

De Syncros Fraser iC SL is slechts in één breedtemaat verkrijgbaar: 740 millimeter met de mogelijkheid om het stuur te versmallen naar 720 millimeter. Voor de stuurpen heb je wel de keuze uit verschillende lengtes en hoeken: 60, 70 (hier getest), 80 en 90 millimeter met een stuurhoek van -8 graden voor de klassieke versie; -17 graden voor de stuurpen van 100 millimeter en -25 graden voor de Nino Schurter Replica. Let op: zoals bij alle cockpits van dit type is het beter om je niet te vergissen bij het kiezen …

Goedkoop is het ook al niet. Prijzen gaan van 349,90 euro tot 449,90 euro voor het model van -17 graden en de Nino Schurter Replica die geproduceerd worden in kleinere hoeveelheden. Dit is duurder dan een traditionele cockpit die samengesteld wordt uit een los stuur en een losse stuurpen, maar dat is de prijs die je betaalt voor een origineel en technisch interessant product. De stuurpen heeft een specifieke vorm en ze wordt dan ook geleverd met een hele set spacers om ze op de stuurbuis te monteren en een eigen afdekkapje. Er is ook een specifieke GPS-houder verkrijgbaar (van het Garmin-type – 59,90 euro). Voor de volledigheid geven we nog even mee dat er in het gamma van Syncros nog een stuur/stuurpen-combinatie staat, de Hixon SL, bedoeld voor all-mountain of enduro.

Syncros Fraser iC SL: de terreintest

Eerst en vooral moeten we de Fraser op onze fiets monteren. Echt ingewikkeld is dat niet maar je moet wel enkele voorzorgsmaatregelen nemen, zeker bij de stuurpen. Door de bijzondere vorm moeten de spacers goed op hun plaats zitten en je moet erop letten dat je het aangegeven koppel om de schroeven vast te draaien, niet overschrijdt.

De uiteinden van het stuur kregen een korrelige coating zodat de remgrepen en shifters niet verschuiven en je niet de neiging hebt om deze te vast aan te draaien. Een afwerking die er trouwens even mooi als robuust uitziet.

Van zodra je aan het stuur plaatsneemt, zet de negatieve hoek van de stuurpen de toon. Je hebt te maken met een product dat bedoeld is voor competitief gebruik. Je kan dit effect natuurlijk tegengaan door meer spacers onder de stuurpen te plaatsen, maar dat is uiteraard niet de bedoeling wanneer je voor dit soort cockpit kiest. Voor de rest is de vorm zeer aangenaam, al is dit persoonlijke smaak. De backsweep van 9 graden en de positie van het stuur bleken bijzonder ergonomisch met respect voor een natuurlijke hoek van de polsen. Gelukkig maar, want het is natuurlijk onmogelijk om het stuur nog lichtjes te verdraaien om de positie aan je voorkeur aan te passen.

En hoe zit het met de stijfheid? Daar heeft Syncros een geslaagd compromis gevonden. Wanneer je begint te sprinten, voel je niet de minste torsie. Idem bergaf. Je voelt niet de minste ongewenste beweging en sturen gaat heel precies.

Tijdens lange tochten krijg je geen last van gevoelloze handen en het is vooral in ruwe afdalingen dat je jezelf realiseert dat Syncros op zoek is gegaan naar het juiste compromis en niet naar een zo stijf mogelijk stuur, en dat die stijfheid zodanig georiënteerd werd dat het stuur over de nodige tolerantie beschikt op obstakels. Het is niet veel en het compenseert een slecht afgestelde vork of overmatig opgeblazen banden niet, maar op een fiets die tiptop staat afgesteld, voegt dit wat extra comfort toe waar je na vele uren in het zadel dankbaar voor zult zijn.

Verdict

Net zoals de Silverton SL-wielen heeft Syncros ook hier een indrukwekkend ogend product gemaakt, een showstuk om indruk te maken op vrienden. De Syncros Fraser iC SL-cockpit is op het terrein zeker een meerwaarde en biedt een gewicht/stijfheid-verhouding die bijna niet te verkrijgen is met een klassieke set. Bij het sprinten of lopen op de pedalen voel je dat het geheel stijver is en dat in combinatie met een opmerkelijk vermogen om de trillingen te filteren. Jammer dat het geheel niet nog iets lichter is en dat deze technologische verfijning, die de cockpit verbetert zonder deze te revolutioneren, zo’n hoge prijs heeft.

Meer info via www.syncros.com/global/en/product/syncros-fraser-ic-sl

Syncros Fraser iC SL

€ 349,90

224 g(stuurpen 70 mm, -8°)

  • Look en afwerking
  • Stijf ...
  • ... maar tolerant op impacts
  • Prijs
  • Onmogelijk bij te regelen
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorLéo Kervran

Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder - Test Ride: Syncros Fraser iC SL