Test Ride #17 | Racer-handschoenen, Sendhit-reparatiekit & Bosch-pomp

Techniek
7 January 2021 — Léo Kervran

Racer Digger-handschoenen: kan beter

Handschoenen zijn de specialiteit van het Franse Racer. Het aanbod voor fietsers werd pas in 2015 gelanceerd, maar de eerste producten (eerst voor het skiën, daarna voor het motorrijden) gaan terug tot 1927! Het merk is nu in vele activiteiten aanwezig waarbij het fietsassortiment 9 modellen omvat, waaronder deze Digger die een poging waagt om bescherming en ventilatie met elkaar te verzoenen.

Met een prijskaartje van 49,95 euro onderscheidt de Racer Digger zich van ‘klassieke’ handschoenen door het gebruik van D3O voor de bescherming, dit zowel op de rug van de hand als in de handpalm. Aan de bovenkant beschermt een grote lederen inleg het begin van de eerste knokkel van de midden- en ringvinger en de pink, terwijl aan de voorzijde twee kleinere pads de spieren aan de basis van de handpalm bedekken.

Om de bescherming compleet te maken, werd er een klein stukje hard plastic gebruikt op het eerste vingerkootje van elke vinger, een klassieke en bekende oplossing op dit type handschoen.

De twee buitenste vingerkootjes zijn daarentegen niet beschermd, net zoals de duim en het grootste deel van de handrug. Op deze bij een val minder blootgestelde gebieden, koos Racer voor een zeer fijn en ademend gaas om een goede ventilatie te behouden, zelfs in het midden van de zomer. Tussen de vingers wordt er een gaas gebruikt dat nog fijner is en daardoor nog meer lucht doorlaat.

De palm is gemaakt van Clarino, een kunstleder dat in 1965 werd uitgevonden door de Japanse firma Kuraray Co. en dat populair is onder de mid- tot high-end fietshandschoenen vanwege het ademend vermogen, zijn sterkte en het vermogen om soepel te blijven, zelfs als het nat is. Siliconenstrips op de wijs- en middelvingers moeten een goede grip op de remhendels garanderen, maar het puntje van de wijsvinger is nog steeds uit stof vervaardigd om een goed contact met de aanraakschermen van smartphones en fietscomputers te verzekeren.

De zijkant van de duim is bedekt met een microvezelstof om zweet te absorberen, zodat je bij warm weer de rug van je hand kunt gebruiken om het zweet weg te vegen. Bovendien beschermt een versteviging in de vorm van een dikker lapje Clarino de naad tussen de duim en wijsvinger, een plaats die het zwaar te verduren krijgt omdat je daar steeds het stuur vastgrijpt. Tot slot heeft Racer gekozen voor een klassieke klittenbandsluiting bij de pols. We hadden liever een eenvoudige elastische mouw gehad, zonder klittenband of ander specifiek sluitsysteem. Dat is veel comfortabeler en indien goed uitgevoerd, heeft het geen invloed op de pasvorm of het gemak van het aantrekken.

De afwerking is uitstekend en sluit perfect aan bij de high-end positionering in het marktaanbod. Ook op vlak van duurzaamheid weet de Digger te overtuigen, want na enkele maanden van testen en de bijbehorende valpartijen zijn beide handschoenen nog steeds in perfecte staat.

De balans tussen ventilatie en bescherming is goed. Ze zijn iets warmer dan lichte handschoenen zonder enige bescherming, maar dit is acceptabel en de verschillende verstevigingen doen hun werk goed. We wisten vooral de twee D3O pads op de handpalm te appreciëren, die zowel de hand als de handschoen (tegen scheuren) beschermen wanneer de handen over de grond schrapen.

Aan de andere kant kan het algemene comfort van de Digger beter. Allereerst ondervonden we een probleem met de stiksels tussen het gaas en het leer dat de D3O op de rug van de hand herbergt. Ze wordt alleen bij de verbinding tussen de middenhandsbeentjes en de vingerkootjes geplaatst en maakt de handschoen merkbaar stijver, terwijl we juist op dit punt behoefte hebben aan soepelheid. Na enkele wasbeurten is deze plek al iets soepeler, maar op dit punt zijn ze nog steeds minder aangenaam dan een naadloze handschoen.

Dat probleem is echter bijna verwaarloosbaar in vergelijking met dat van de D3O pads op de palm van de hand. Ze zijn relatief dik en stijf en tijdens afdalingen veranderen ze snel in drukpunten die leiden tot een vrij aanwezige pijn. Dit is het meest opmerkzaam tegenover de duim. Het is net als rijden met een stuur dat te stijf is en in de verkeerde hoek staat of slecht is afgesteld. Je hoeft ook geen afdaling van duizenden meters te rijden om het op te merken, een afdaling van 2 tot 3 minuten is al voldoende. Bescherming bieden aan je handen is goed, maar het mag niet ten koste gaan van het comfort. Want wat heb je aan handschoenen die thuis in het schap blijven liggen omdat ze je handen pijn doen, niets …

Verdict

De Racer Digger maakt zijn belofte van ventilatie en bescherming waar in een goed afgewerkt en duurzaam pakket. Helaas wordt dit beeld bezoedeld door ontwerpkeuzes die het comfort aanzienlijk en permanent verminderen, waardoor deze handschoenen zeer moeilijk te dragen zijn bij de activiteiten waarvoor ze zijn ontworpen. Laten we hopen dat het merk deze ongemakken op een toekomstige versie weet te corrigeren, want afgezien daarvan maken de algemene prestaties van deze Digger zeer goede high-end handschoenen voor enduro en downhill.

Racer Digger

  • Sterk (vooral de handpalm)
  • Kan gebruikt worden op touch screens
  • Kwaliteit van de afwerking
  • Redelijk prijzig
  • Mochten wat soepeler zijn
  • Klittenband
  • Te stijve verstevigingen op de handpalm die pijn doen aan de handen
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 49,95
Gewicht: 70 g (per paar)

Meer info via racergloves.com