Test Ride #17 | Racer-handschoenen, Sendhit-reparatiekit & Bosch-pomp

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test Ride #17 | Racer-handschoenen, Sendhit-reparatiekit & Bosch-pomp

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>

Racer Digger-handschoenen: kan beter

Handschoenen zijn de specialiteit van het Franse Racer. Het aanbod voor fietsers werd pas in 2015 gelanceerd, maar de eerste producten (eerst voor het skiën, daarna voor het motorrijden) gaan terug tot 1927! Het merk is nu in vele activiteiten aanwezig waarbij het fietsassortiment 9 modellen omvat, waaronder deze Digger die een poging waagt om bescherming en ventilatie met elkaar te verzoenen.

Om de bescherming compleet te maken, werd er een klein stukje hard plastic gebruikt op het eerste vingerkootje van elke vinger, een klassieke en bekende oplossing op dit type handschoen.

De twee buitenste vingerkootjes zijn daarentegen niet beschermd, net zoals de duim en het grootste deel van de handrug. Op deze bij een val minder blootgestelde gebieden, koos Racer voor een zeer fijn en ademend gaas om een goede ventilatie te behouden, zelfs in het midden van de zomer. Tussen de vingers wordt er een gaas gebruikt dat nog fijner is en daardoor nog meer lucht doorlaat.

De palm is gemaakt van Clarino, een kunstleder dat in 1965 werd uitgevonden door de Japanse firma Kuraray Co. en dat populair is onder de mid- tot high-end fietshandschoenen vanwege het ademend vermogen, zijn sterkte en het vermogen om soepel te blijven, zelfs als het nat is. Siliconenstrips op de wijs- en middelvingers moeten een goede grip op de remhendels garanderen, maar het puntje van de wijsvinger is nog steeds uit stof vervaardigd om een goed contact met de aanraakschermen van smartphones en fietscomputers te verzekeren.

De zijkant van de duim is bedekt met een microvezelstof om zweet te absorberen, zodat je bij warm weer de rug van je hand kunt gebruiken om het zweet weg te vegen. Bovendien beschermt een versteviging in de vorm van een dikker lapje Clarino de naad tussen de duim en wijsvinger, een plaats die het zwaar te verduren krijgt omdat je daar steeds het stuur vastgrijpt. Tot slot heeft Racer gekozen voor een klassieke klittenbandsluiting bij de pols. We hadden liever een eenvoudige elastische mouw gehad, zonder klittenband of ander specifiek sluitsysteem. Dat is veel comfortabeler en indien goed uitgevoerd, heeft het geen invloed op de pasvorm of het gemak van het aantrekken.

De afwerking is uitstekend en sluit perfect aan bij de high-end positionering in het marktaanbod. Ook op vlak van duurzaamheid weet de Digger te overtuigen, want na enkele maanden van testen en de bijbehorende valpartijen zijn beide handschoenen nog steeds in perfecte staat.

De balans tussen ventilatie en bescherming is goed. Ze zijn iets warmer dan lichte handschoenen zonder enige bescherming, maar dit is acceptabel en de verschillende verstevigingen doen hun werk goed. We wisten vooral de twee D3O pads op de handpalm te appreciëren, die zowel de hand als de handschoen (tegen scheuren) beschermen wanneer de handen over de grond schrapen.

Aan de andere kant kan het algemene comfort van de Digger beter. Allereerst ondervonden we een probleem met de stiksels tussen het gaas en het leer dat de D3O op de rug van de hand herbergt. Ze wordt alleen bij de verbinding tussen de middenhandsbeentjes en de vingerkootjes geplaatst en maakt de handschoen merkbaar stijver, terwijl we juist op dit punt behoefte hebben aan soepelheid. Na enkele wasbeurten is deze plek al iets soepeler, maar op dit punt zijn ze nog steeds minder aangenaam dan een naadloze handschoen.

Dat probleem is echter bijna verwaarloosbaar in vergelijking met dat van de D3O pads op de palm van de hand. Ze zijn relatief dik en stijf en tijdens afdalingen veranderen ze snel in drukpunten die leiden tot een vrij aanwezige pijn. Dit is het meest opmerkzaam tegenover de duim. Het is net als rijden met een stuur dat te stijf is en in de verkeerde hoek staat of slecht is afgesteld. Je hoeft ook geen afdaling van duizenden meters te rijden om het op te merken, een afdaling van 2 tot 3 minuten is al voldoende. Bescherming bieden aan je handen is goed, maar het mag niet ten koste gaan van het comfort. Want wat heb je aan handschoenen die thuis in het schap blijven liggen omdat ze je handen pijn doen, niets …

Verdict

De Racer Digger maakt zijn belofte van ventilatie en bescherming waar in een goed afgewerkt en duurzaam pakket. Helaas wordt dit beeld bezoedeld door ontwerpkeuzes die het comfort aanzienlijk en permanent verminderen, waardoor deze handschoenen zeer moeilijk te dragen zijn bij de activiteiten waarvoor ze zijn ontworpen. Laten we hopen dat het merk deze ongemakken op een toekomstige versie weet te corrigeren, want afgezien daarvan maken de algemene prestaties van deze Digger zeer goede high-end handschoenen voor enduro en downhill.

Racer Digger

€ 49,95

70 g (per paar)

  • Sterk (vooral de handpalm)
  • Kan gebruikt worden op touch screens
  • Kwaliteit van de afwerking
  • Redelijk prijzig
  • Mochten wat soepeler zijn
  • Klittenband
  • Te stijve verstevigingen op de handpalm die pijn doen aan de handen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via racergloves.com

Sendhit Scratch Cover-reparatiekit: zeg maar dag tegen krassen

De Scratch Cover werd eind 2019 gelanceerd door Sendhit, een klein merk dat gevestigd is in de Franse Alpes-Maritimes. Het is een reparatiekit voor de beschadigde stanchions van je vork, achterdemper en telescopische zadelpen. Of het werkt? Dat hebben we getest.

De zeer volledige kit kan in 3 delen onderverdeeld worden:

  • De benodigdheden om de vork voor te bereiden, een kleine vijl en 5 reinigingsdoeken.
  • Het reparatiemateriaal zelf: een flesje hars (zwart of transparant, naar wens), een fles verharder, 5 mengflacons, 5 pipetten en een paar handschoenen.
  • Afwerkingsproducten: een schuurblokje, 10 vellen extra fijn schuurpapier en een potje polijstpasta.

De instructies – duidelijk en gemakkelijk te begrijpen – zijn verdeeld in 3 stappen (voorbereiding / harstoepassing / schuren en polijsten). Er zijn ook video’s beschikbaar op de website van het merk of door het scannen van een QR-code op de achterkant van de doos.

De voorbereiding van de stanchion bestaat, na reiniging met een doekje, uit het met de vijl en een druppel kettingolie ontbramen van de kras en het verwijderen van eventuele overtollige resten op de rest van de stanchions. Deze stap was niet nodig op de vork die voor deze test als proefkonijn werd gebruikt, de krassen waren al ‘schoon’.

Als de stanchion klaar is, halen we het apothekersgereedschap tevoorschijn en gaan we over tot het maken van het mengsel dat we op de krassen zullen aanbrengen. Na de twee flacons goed geschud te hebben, giet je eerst 1 milliliter hars in het mengflacon, gevolgd door 0,5 milliliter verharder. Dit meng je 3 minuten lang goed met de pipet. Deze stap is essentieel voor de volgende stap, dus aarzel niet om de randen van de mengflacon af te schrapen en de draairichting af te wisselen om een perfect homogeen mengsel te verkrijgen.

Vervolgens wordt de pipet gebruikt om het mengsel op de krassen aan te brengen. Wees voorzichtig: hoe minder overtollig hars, hoe makkelijker het schuren verloopt. Het is noodzakelijk om deze toepassing een paar keer te herhalen voordat de juiste dosering wordt gevonden, maar gelukkig droogt de hars niet direct waardoor ze gemakkelijk met een doekje verwijderd kan worden om opnieuw te beginnen. Een milliliter product is voldoende om een zwaar beschadigde stanchion met diepe krassen te repareren, meestal zijn een paar druppels echter voldoende. Dat is jammer, want daardoor krijgen we het gevoel het grootste deel van het product, ook al gaat het maar om 1,5 milliliter, en een mengflacon te verspillen.

Als alle beschadigingen goed zijn opgevuld, is het wachten … Sendhit kondigt een droogtijd van 6 tot 8 uur aan voor de hars, afhankelijk van de temperatuur en de vochtigheidsgraad (hoe warmer en droger het is, hoe sneller het droogt). De hars is hard genoeg wanneer je met je vingernagel geen markering meer kunt aanbrengen in de hars. Enkel dan kun je overgaan tot de laatste stap. Wij lieten de vork uitdrogen in een relatief droge kelder bij ongeveer 17°C en het duurde 8 uur voordat de hars was uitgehard.

Om de hars bij te schuren, moet je een druppel water op de hars aanbrengen en een vel schuurpapier in de daarvoor bestemde schuimwig steken. Schuren doe je in de lengterichting van de stanchion, zonder te drukken, tot je geen verschil meer voelt (met jouw vinger) met de rest van de stanchion. Dit is zeer eenvoudig en we hebben de stanchion daarbij niet beschadigd, maar je zult merken dat het schuurpapier na een tijdje uit de houder komt, wat betekent dat je het schuurpapier met één of twee vingers op zijn plaats moet houden. Het idee van de schuimrubberen wig die het blad vastklemt is geen slecht idee, maar voor een perfect resultaat vraagt het nog wat aanpassing.

Tot slot rest je enkel nog het polijsten van de hars met een beetje pasta en een zachte doek om het een glanzend uiterlijk te geven, vergelijkbaar met de rest van de stanchion. Zoals je op deze foto kunt zien, is onze vork optisch niet perfect en zijn de beschadigingen, hoewel discreter, nog steeds zichtbaar. Wanneer je de krassen aanraakt, voel je geen verschil met de rest van de stanchion. Deze afwerkingsfout kan aan onszelf liggen (moeilijk om een perfect resultaat te behalen bij de eerste poging) of omdat de krassen en deukjes in onze vork zeer oppervlakkig waren en zeer weinig hars nodig hadden om op te vullen.

Verdict

Eenvoudig in gebruik en doeltreffend: de Sendhit Scratch Cover doet precies wat ervan gevraagd wordt. Alleen de afwerking is misschien niet helemaal identiek aan het origineel, maar dat is een esthetisch punt van kritiek. Wat betreft de functionaliteit is het resultaat uitstekend en dat is het belangrijkste. Het valt wel nog te bezien hoe dit er op lange termijn uit zal zien. Het merk kondigt aan dat de twee flesjes voldoende zijn voor 5 reparaties (vandaar de 5 pipetten en mengflacons). Het kan al eens voorkomen dat er krassen komen op een stanchion, maar het is verre van het meest voorkomende probleem op onze mountainbikes. Je portemonnee zal je echter dankbaar zijn, want een reparatie kost 8 euro, terwijl een volledige wisseling van de stanchion je gemakkelijk enkele honderden euro’s kan kosten (als het al mogelijk is) …

Sendhit Scratch Cover

€ 39,90

n.v.t.

  • Zeer complete kit
  • Duidelijke instructies
  • Functioneel zeer efficiënt
  • Prijs
  • Visueel niet perfect
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via sendhit.net

Bosch EasyPump: gadget, maar wel praktisch

Een Bosch-fietspomp? De Duitse reus diversifieert zich en pakt nu de lucht in onze fietsbanden aan. Het doet dat wel op zijn eigen manier … dat wil zeggen met een motor. Maak kennis met de EasyPump, een kleine snoerloze pomp die de ideale aanvulling vormt op een vloerpomp, gemakkelijker te dragen is en perfect voldoet om je band bij te pompen voordat je een ritje gaat maken.

Technisch gezien kan de EasyPump gebruikt worden voor zowel Presta-ventielen als Schräder-ventielen en … ballonnen. Een kleine LED-lamp verlicht indien nodig de ventielzone en de drukwaarden kunnen in stappen van 0,05 bar, 0,5 psi of 5 kPa ingesteld worden. Om de toegang tot het ventiel te vergemakkelijken en om beschadiging te voorkomen (vooral bij Presta), is de kop op een flexibele slang gemonteerd. De maximale druk is 10,3 bar en het opladen van de accu gebeurt via een USB-C-poort aan de onderkant van het apparaat.

De Bosch EasyPump mag niet worden verward met een echte vloerpomp. De Bosch heeft (in het beste geval) 5 seconden nodig om 0,1 bar te winnen, om nog maar te zwijgen over het installeren van een tubeless band. Het instrument heeft meer weg van een verbeterde manometer, een toestel waarmee je op het laatste moment jouw druk kunt controleren en eenvoudig kunt bijpompen als dat nodig is.

Voor de rest is de bediening zeer eenvoudig en werkt het geheel goed. Door de hoek van 30 graden tussen de handgreep en het scherm, kunnen we eenvoudig aflezen wat er op het scherm wordt aangegeven. Zo ook de gewenste drukwaarde: je stelt de gewenste druk in en de EasyPump blaast de band automatisch op tot deze waarde, zonder dat je de knop hoeft vast te houden. De levensduur van de accu lijkt voldoende te zijn: hij gaat zeker geen 6 maanden mee wanneer de EasyPump meerdere malen per week gebruikt wordt, maar de batterij heeft voldoende capaciteit om meerdere banden op te pompen.

Hoe zit het met de andere toepassingen? Bosch kondigt een zekere veelzijdigheid aan voor zijn product en presenteert het vooral als geschikt voor het oppompen van autobanden. Dit is inderdaad denkbaar, maar gezien de tijd die het al duurt voor een fietsband, zul je geduld en een goed opgeladen batterij moeten hebben.

Verdict

De Bosch EasyPump is geen essentieel accessoire, zeker niet wanneer je al een of meer goede pompen en een betrouwbare manometer bezit. Desalniettemin maken de uiterst eenvoudige bediening en de nauwkeurigheid het tot een interessant add-on hulpmiddel. Voor bepaalde specifieke toepassingen zal het geen grote vloerpomp vervangen, maar het is een goede ‘mobiele’ toevoeging om in je fietstas te laten zitten en deze altijd bij je te hebben aan de start van een wedstrijd of op een gezinsuitstap, terwijl de zwaardere en meer omslachtige vloerpomp thuisblijft.

Bosch EasyPump

€ 70,00

430 g (volgens constructeur)

  • Makkelijk in gebruik
  • Neemt minder plaats in dan een vloerpomp
  • Nauwkeurig
  • Traag (ongeveer 5 seconden voor 0,1 bar)
  • Te laag debiet om een tubeless band te laten ploppen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via bosch-diy.com

[summary

Door Léo Kervran