Test Ride #2:
NoTubes - POC - Bluegrass

Techniek
30 December 2017 — Olivier Béart

Test Ride: NoTubes Race Sealant

Je moet het maar durven om een anti-lek vloeistof te verkopen aan de prijs van champagne, of zelfs duurder! Nochtans is het dat wat NoTubes doet met zijn Race Sealant, een latex die nog sterker zou moeten presteren dan hun beste product sinds jaren en dat nog steeds de referentie is. We hebben de nieuwe Race Sealant dan ook aan test onderworpen om te zien welke waarheid er achter schuilt.

50 euro per liter tegenover 38 euro voor de ‘traditionele’ NoTubes, dat is wat je zal moeten uitgeven om de kostbare NoTubes Race Sealant in je banden te kunnen laten vloeien. Het prijskaartje was blijkbaar niet de grootste zorg van Stan Koziatek toen hij deze vloeistof op punt heeft gezet met enkele topatleten. Koziatek had dan ook maar één ding voor ogen: een zo goed mogelijk presterend product ontwikkelen, wat ook nog eens onderstreept wordt door het logo op het etiket (SRD staat voor Stan’s Racing Development). We zien ook een beetje groen op het etiket, dit om te onderstrepen dat het niet om een bijtend of giftig product gaat, ook al is de geur verre van aangenaam.

Maar wat is er nu precies veranderd in vergelijking met de klassieke NoTubes-latex? Dat is moeilijk te zeggen, want de formule wordt angstvallig geheim gehouden. Het enige dat we wel duidelijk vaststellen is dat er veel meer fijne deeltjes aanwezig zijn die de latex moeten helpen om de gaten in onze banden te dichten. Een beetje zoals de bloedplaatjes die moeten helpen om ons bloed te doen stollen bij wonden. Als we de latex in de vrije lucht tussen onze vingers wrijven, droogt hij veel sneller. Opletten dus, want de NoTubes Race Sealant moet dan ook direct in de band worden gegoten en niet via het ventiel of met een spuit, want op die manier loop je het risico dat alles meteen zal dichtstoppen. En we raden je ook aan om zeker niet minder vloeistof te gebruiken dan met een andere latex. Wij gebruiken naar goede gewoonte steeds tussen de 70 en 100 milliliter.

We hebben de NoTubes Race Sealant tijdens het hele seizoen 2017 gebruikt (XC en marathon) en we waren er steeds tevreden over. Ja, hij is duur, maar hij werkt wel efficiënt. Of het nu in eigen land was of op de puntige rotsen van Israël of tijdens de zeven lange etappes van de Cape Epic, we werden er nooit door ontgoocheld terwijl we er toch een slordige 2000 kilometer mee hebben gereden met drie verschillende banden (Vittoria, IRC en Schwalbe). We hebben enkele keren wat lucht weten ontsnappen (doorns), maar we zijn tijdens onze wedstrijden nooit tot stoppen gedwongen geweest. De nieuwe Race Sealant werkt ook duidelijk sneller en efficiënter dan de klassieke NoTubes-latex die voor ons steeds de referentie was, ondanks dat we nog andere producten hebben getest of die we nog aan het testen zijn. De nieuwe Race Sealant dicht vrij grote gaten (we hebben gaten tot 5 millimeter ontdekt) en hij droogt in de band niet sneller uit dan de klassieke versie. We schatten zijn levensduur bij intensief gebruik en in wisselende omstandigheden dan ook op drie maanden. Het enige minpunt is dat de Sealant de neiging heeft om het ventiel dicht te stoppen. Dat ventiel moet je dan ook regelmatig reinigen, wil je op een dag geen problemen hebben om de druk in je banden aan te passen.

Verdict

De NoTubes Race Sealant meet zichzelf het imago aan van de ultieme latex te zijn en na een seizoen testen willen we dit ook geloven. Hij zal waarschijnlijk niet volledig onfeilbaar zijn, maar hij werkt wel zeer efficiënt en duidelijk ook beter dan de klassieke vloeistof. Dat merken we aan de snelheid waarmee hij gaten dicht en de grootte van die gaten. Er is natuurlijk wel het prijskaartje waardoor dit zeker geen product is voor alle dagen, maar op een wielset die bestemd is voor een groot doel dat je al maanden voorbereidt en dat je niet in het water wilt zien vallen door een lekke band, zien we wel zijn nut.

Meer info op de website van NoTubes of op de website van invoerder Sabma