Test Ride #2: NoTubes – POC – Bluegrass
Door Olivier Béart -
Met Test Ride lanceren we een nieuwe rubriek op Vojo waarin regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod zullen komen. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Deze week is het de beurt aan de NoTubes Race Sealant, de POC Spine VPD Air Backpack Vest en de Bluegrass Brave D3O-helm.
Klik op de pagina’s hieronder om toegang te krijgen tot de verschillende reviews:
Test Ride: NoTubes Race Sealant
Je moet het maar durven om een anti-lek vloeistof te verkopen aan de prijs van champagne, of zelfs duurder! Nochtans is het dat wat NoTubes doet met zijn Race Sealant, een latex die nog sterker zou moeten presteren dan hun beste product sinds jaren en dat nog steeds de referentie is. We hebben de nieuwe Race Sealant dan ook aan test onderworpen om te zien welke waarheid er achter schuilt.
50 euro per liter tegenover 38 euro voor de ‘traditionele’ NoTubes, dat is wat je zal moeten uitgeven om de kostbare NoTubes Race Sealant in je banden te kunnen laten vloeien. Het prijskaartje was blijkbaar niet de grootste zorg van Stan Koziatek toen hij deze vloeistof op punt heeft gezet met enkele topatleten. Koziatek had dan ook maar één ding voor ogen: een zo goed mogelijk presterend product ontwikkelen, wat ook nog eens onderstreept wordt door het logo op het etiket (SRD staat voor Stan’s Racing Development). We zien ook een beetje groen op het etiket, dit om te onderstrepen dat het niet om een bijtend of giftig product gaat, ook al is de geur verre van aangenaam.
Maar wat is er nu precies veranderd in vergelijking met de klassieke NoTubes-latex? Dat is moeilijk te zeggen, want de formule wordt angstvallig geheim gehouden. Het enige dat we wel duidelijk vaststellen is dat er veel meer fijne deeltjes aanwezig zijn die de latex moeten helpen om de gaten in onze banden te dichten. Een beetje zoals de bloedplaatjes die moeten helpen om ons bloed te doen stollen bij wonden. Als we de latex in de vrije lucht tussen onze vingers wrijven, droogt hij veel sneller. Opletten dus, want de NoTubes Race Sealant moet dan ook direct in de band worden gegoten en niet via het ventiel of met een spuit, want op die manier loop je het risico dat alles meteen zal dichtstoppen. En we raden je ook aan om zeker niet minder vloeistof te gebruiken dan met een andere latex. Wij gebruiken naar goede gewoonte steeds tussen de 70 en 100 milliliter.
We hebben de NoTubes Race Sealant tijdens het hele seizoen 2017 gebruikt (XC en marathon) en we waren er steeds tevreden over. Ja, hij is duur, maar hij werkt wel efficiënt. Of het nu in eigen land was of op de puntige rotsen van Israël of tijdens de zeven lange etappes van de Cape Epic, we werden er nooit door ontgoocheld terwijl we er toch een slordige 2000 kilometer mee hebben gereden met drie verschillende banden (Vittoria, IRC en Schwalbe). We hebben enkele keren wat lucht weten ontsnappen (doorns), maar we zijn tijdens onze wedstrijden nooit tot stoppen gedwongen geweest. De nieuwe Race Sealant werkt ook duidelijk sneller en efficiënter dan de klassieke NoTubes-latex die voor ons steeds de referentie was, ondanks dat we nog andere producten hebben getest of die we nog aan het testen zijn. De nieuwe Race Sealant dicht vrij grote gaten (we hebben gaten tot 5 millimeter ontdekt) en hij droogt in de band niet sneller uit dan de klassieke versie. We schatten zijn levensduur bij intensief gebruik en in wisselende omstandigheden dan ook op drie maanden. Het enige minpunt is dat de Sealant de neiging heeft om het ventiel dicht te stoppen. Dat ventiel moet je dan ook regelmatig reinigen, wil je op een dag geen problemen hebben om de druk in je banden aan te passen.
Verdict
De NoTubes Race Sealant meet zichzelf het imago aan van de ultieme latex te zijn en na een seizoen testen willen we dit ook geloven. Hij zal waarschijnlijk niet volledig onfeilbaar zijn, maar hij werkt wel zeer efficiënt en duidelijk ook beter dan de klassieke vloeistof. Dat merken we aan de snelheid waarmee hij gaten dicht en de grootte van die gaten. Er is natuurlijk wel het prijskaartje waardoor dit zeker geen product is voor alle dagen, maar op een wielset die bestemd is voor een groot doel dat je al maanden voorbereidt en dat je niet in het water wilt zien vallen door een lekke band, zien we wel zijn nut.
Meer info op de website van NoTubes of op de website van invoerder Sabma
Test Ride: POC Spine VPD Air Backpack Vest
POC biedt al langer vesten aan die de rug moeten beschermen als je enduro of downhill beoefent. In 2016 kwam het merk op de proppen met drie rugzakken die uitgerust waren met rugbeschermers. We hebben heel wat maanden rondgetoerd met het kleinste model, de POC Spine VPD Air Backpack Vest.
Je vergeet tijdens het rijden al snel dat je de rugzak/vest draagt. Vooraan hinderen de bretellen niet. Er bestaat slechts één maat van deze vest, maar er zijn wel twee bevestigingspunten voor de bretellen. De rugbescherming is 47 centimeter lang en beschermt de rug niet zo goed als een DH-model, maar het is wel een begin. Eens de bescherming tegen de rug zit, wordt deze door de lichaamswarmte warmer en soepeler. Wij gebruiken hem zelfs heel discreet onder onze fietstrui, terwijl anderen hem liever bovenop dragen. De twee zijn mogelijk, maar wij willen de stof liever niet te veel blootstellen aan modder. En een trui bovenop dragen, zorgt er ook voor dat je spullen extra beschermd zitten en je ze moeilijker zal verliezen moesten ze toch uit de achterzakken dreigen te vallen.
Als je onder de rugzak/vest een thermisch onderhemdje draagt, dan houdt de POC Spine VPD geen warmte vast en droogt hij snel. Hij houdt ook geen geurtjes vast en als je de rugbescherming verwijdert kan je hem ook makkelijk wassen. Het is effectief mogelijk om een waterzak van drie liter mee te nemen, ook al verzwaart dit het geheel en wordt het daardoor ook iets moeilijker om nog veel mee te nemen in de andere achterzakjes. We gebruikten deze oplossing dan ook enkel op zeer warme dagen. De achterzakjes worden door de rugbescherming geïsoleerd van de huid, maar je kan natuurlijk ook opteren om je tooltjes in een apart framezaakje te steken om zeker te zijn dat je je er niet zal aan kwetsen moest je ten val komen. We hadden wel graag een haakje gezien op de schouder om er de slang van de waterzak te kunnen onderstoppen; de waterzak maakt het ook moeilijker om een telefoon mee te nemen.
Verdict
Je hebt al wel door dat we gecharmeerd zijn door deze rugzak/vest en hij is dan ook een must have geworden in onze garderobe. Ze heeft onze verwachtingen dan ook waargemaakt, namelijk luchtig gekleed rondrijden met een minimum aan bescherming en de mogelijkheid om een minimum aan materiaal en snacks mee te nemen om enkele uren op de fiets door te brengen. Het prijskaartje van de POC Spine VPD Air Backpack Vest bedraagt 150 euro, maar als de rugzak/vest overeenkomt met je verwachtingen zal je niet ontgoocheld zijn.
Meer info op www.pocsports.com
Test Ride: Bluegrass Brave D3O-helm
Bluegrass, het zustermerk van MET, biedt een breed scala beschermingen en helmen aan. Onder hen viel ons oog op de Bluegrass Brave D30-integraalhelm die je zowel in enduro als downhill kan inzetten. Het is één van de eerste helmen die gebruikmaakt van D30-inserts en hier lees je ons verdict:
Moest de Bluegrass Brave-helm je bekend voorkomen, dan komt dit hoogstwaarschijnlijk doordat onder meer Isabeau Courdurier ermee aan de slag gaat in de Enduro World Series. Hij kost net geen 250 euro en behoort daarmee tot de topmodellen van het merk. Verder onderscheidt hij zich met de geïntegreerde D30-inserts, een materie met absorberende eigenschappen. Deze inserts zijn zowel bovenaan, als op de zijkanten en de achterkant van de helm te vinden om het hoofd te beschermen tegen impacts. De Bluegrass Brave is ook voorzien van een Eject-systeem waardoor je de helm na een crash makkelijker kan losmaken, zonder het risico te lopen bepaalde blessures erger te maken.
De Bluegrass Brave is mooi afgewerkt en zelfs na intensief gebruik ziet hij er nog goed uit, ook al zie je op het blinkend zwart van ons testmodel waarschijnlijk het meest van de acht kleuren waaruit je kan kiezen. Behalve de D30-inserts is de constructie van de rest van de helm veel klassieker, met een EPS-schaal die voorzien is van enkele ventilatiekanalen. Ook de kinsteun is voorzien van ventilatiegaten en we merkten zelf ook dat we makkelijker konden ademen eens de helm op ons hoofd stond. Toch gaf de helm onze testers in het algemeen de indruk dat de rest van het hoofd niet voldoende afkoelde. Deze helm is dan ook geschikt voor de winter of de tussenseizoenen, maar minder voor de zomer.
Met een gewicht van meer dan één kilogram kan je moeilijk zeggen dat dit een pluimgewicht is (zoals bijvoorbeeld een Fox Proframe of MET Parachute), maar hij zit wel in het goede klasgemiddelde. Eens op het hoofd merk je daar echter niets van en voelt hij wel degelijk licht aan. Ook zijn algemene comfort is één van zijn sterke punten, net zoals zijn pasvorm. Binnenin is de mousse zowel hard (om te vermijden dat de helm beweegt op het hoofd) als zacht (omdat de helm comfortabel zou aanvoelen op het hoofd). Enkel mensen met een breed gezicht zullen ter hoogte van de wangen misschien het gevoel hebben dat de helm spant. Tot slot geven we nog mee dat alle DH-brillen die we gebruikt hebben perfect blijven zitten. Enkel het systeem met de gesp om de bril op zijn plaats te houden lijkt ons iets minder handig dan het gebruikelijke kliksysteem.
Verdict
De Bluegrass Brave D30 is een perfecte helm voor zij die op zoek zijn naar een integraalhelm die goed blijft zitten en waarvan het gewicht geen pijn zal veroorzaken aan het hoofd en de nek. De helm voelt ook comfortabel aan, behalve dan misschien bij mensen met een breed gezicht. Hij is niet echt goedkoop, maar het is een polyvalente helm met een mooie look die zeker het overwegen waard is.
Meer info op www.bluegrasseagle.com/products/helmets/brave
[summary
Test Ride #2: NoTubes – POC – Bluegrass


