Test Ride #21 | BC Original Loamer MK2, Crono CW1 & Shokz OpenRun Pro

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test Ride #21 | BC Original Loamer MK2, Crono CW1 & Shokz OpenRun Pro

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

Op het menu van vandaag: BC Original Loamer MK2-wielen, Crono CW1 MTB-winterschoenen en de Shokz OpenRun Pro-hoofdtelefoon.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>

BC Original Loamer MK2: de goede verrassing

Een online retailgigant die zijn eigen productlijn lanceert? Het verhaal is niet nieuw, maar in de wielersport is het nog niet wijdverbreid. Als zodanig is Bike-Components een pionier dat met zijn eigen merken BC Basics en BC Original een zeer compleet en gevarieerd assortiment aanbiedt, van kledij tot fietsframes en onderdelen. Wij hebben de BC Original Loamer MK2-wielen getest, die door hun zachte prijs best interessant zijn.

Op papier valt de BC Original Loamer MK2 vooral op door zijn prijskaartje: slechts 405,71 euro inclusief alle benodigde accessoires (2 tubeless ventielen, een rol tubeless tape, 2 reservespaken, 2 reservespaaknippels, 2 extra sluitringen). De wielen zijn verkrijgbaar in 29″, 27,5″ of in de mullet combinatie.

Bike Components heeft de technische fiche echter niet verwaarloosd. De aluminium Loamer MK2-velg heeft een interne breedte van 28 millimeter en is 20 millimeter hoog. Met andere woorden, een moderne breedte die compatibel is met een breed scala aan banden (van 2.2 tot 2.5″) en een gemiddeld profiel, niet bijzonder hoog en niet bijzonder laag.

De hookless velg heeft een zeer rond profiel en ze is dikker aan de randen dan aan de zijkanten, dit om gewicht te besparen zonder afbreuk te doen aan de stevigheid. In de velg is elk spaakgat verstevigd door een kleine ring, die volgens het merk zowel de velg als de spaaknippel beschermt door de druk- en wrijvingszones zo goed mogelijk te verdelen.

Ook de naven, uiteraard in de Boost-standaard, dragen het BC Original-logo. Het freewheel werkt op een klassiek systeem met 3 gesynchroniseerde pallen en 36 tanden, wat een maximale inschakelhoek van 10 graden geeft. De body is verkrijgbaar in de standaarden HyperGlide (HG, de Shimano 8/11-speed basisstandaard), Shimano Microspline of Sram XD. Merk ook op dat de lagers (4 in de achternaaf, 2 in de voornaaf) allemaal identiek zijn en als reserveonderdelen worden verkocht bij Bike-Components, waardoor je je wielen na enkele seizoenen makkelijk een tweede leven kan geven.

De spaken zijn de enige onderdelen die niet van Bike-Components komen, daarvoor vertrouwt het merk op de specialist in het vak: Sapim. Men koos voor 28 Sapim Race-exemplaren die zowel in het voor- als achterwiel per drie gekruist worden.

Voor de rest zien de wielen er vrij sober uit. Een kleine witte sticker ter hoogte van het ventiel en de zilveren spaaknippels op onze Stealth-versie (zwarte nippels op de zwarte versie) fleuren de zwarte wielen enigszins op. BC kondigt een gewicht aan van 1830 gram (Microspline), wij kwamen op onze weegschaal uit op 1850 gram (Sram XD) inclusief ventielen en tubeless tape.

BC Original Loamer MK2: de terreintest

We hebben deze Loamer MK2 voornamelijk getest op twee fietsen: een BC Original Podsol hardtail en een Lapierre Spicy. Variatie troef dus om ze in de meest uiteenlopende situaties en op alle terreinen te testen!

Bij het trappen op de pedalen kun je niet echt spreken van veel dynamisme, maar je hebt ook niet het gevoel dat je een dood gewicht meesleurt. Bergaf maakten ze soms een beetje te veel lawaai (metaalachtig geluid) bij bepaalde impacts of landingen, maar na onderzoek van de twee wielen stelden we geen gebreken vast. Ze zijn na een test van enkele maanden nog steeds intact, er is geen slag noch deuk te bespeuren in de velgen en we hebben de spaken nooit opnieuw moeten spannen.

De stijfheid lijkt goed uitgebalanceerd, al hellen ze misschien iets meer naar de “stijve” kant over dan naar de “soepele en comfortabele” kant. Maar de stijfheid is acceptabel en we hebben nooit de indruk gehad dat de wielen te stijf, vermoeiend en moeilijk te controleren waren. Tot slot stelden we vast dat de band heel goed op de velg blijft zitten: ook bij een lekke band komt hij niet van de velg.

Verdict

Met deze Loamer MK2 zijn BC Original en Bike-Components erin geslaagd een zeer mooi product af te leveren. Een wielset ontwerpen en onder je eigen naam op de markt brengen is niet overdreven ingewikkeld wanneer je toegang hebt tot zoveel referenties, maar een goede wielset maken is nog iets anders. De Loamer MK2-wielen zijn stevig, niet te zwaar en veel minder duur dan de modellen van de grote merken. En ze zijn ook nog eens mooi. Een uitstekende deal dus. Ze zijn grotendeels vergelijkbaar met de DT Swiss EX1700-wielen (die op de Spicy stonden), maar die zijn wel bijna 300 euro duurder. Indien je over een beperkt budget beschikt, is de Loamer een uitstekende keuze voor een trail- of enduro-assemblage. Ze kunnen zelfs een goede upgrade zijn wanneer je eigen wielset boven de 2 kilogram weegt (al zal je in dat geval minder het verschil voelen dan wanneer je overstapt naar een wielset van 1600-1700 gram).

BC Original Loamer MK2

€ 405,71

1850 g (inclusief ventielen en velglint)

  • Correcte prestaties
  • Goedkoper dan de concurrentie
  • Kwaliteit van de afwerking
  • Soms te lawaaierig (vooral bij enduro)
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.bike-components.de

Crono CW1 MTB: Italiaanse klasse

Heb je nog nooit van Crono gehoord? Nochtans is de kans reëel dat je zonder het te weten toch al een fietsschoen hebt gedragen die uit hun ateliers voortkomt. Sabena Calzaturificio, het moederhuis van Crono, heeft in zijn 45-jarige bestaan vooral gewerkt als onderaannemer van grote namen in sportschoenen, voordat het bedrijf de wens en behoefte voelde om ook met een eigen merk uit te pakken. Het distributienetwerk wordt geleidelijk opgezet in onze regio’s en de afgelopen maanden hadden we de kans om, via het wintermodel, het merk beter te leren kennen.

Voor dit nieuwe merk gebeurt alles binnenshuis: van het ontwerp tot de productie. Deze schoenen mogen dan ook terecht voor 100% het ‘Made in Italy’ label dragen. Aangezien we aan het begin van de winter voor het eerst in contact kwamen met het merk, was het ook logisch dat we die kennismaking verder zouden zetten met een test van het wintermodel, Crono CW1 genaamd.

Waar sommige winterschoenen erg imposant en breed zijn, met een look die soms zelf meer doet denken aan wandelbottines dan aan fietsschoenen, is dat hier helemaal niet het geval. De Crono CW1 ziet er zeer verfijnd uit. Sober ook, want er staat maar één kleur op het menu: zwart. Als je eerder iets kleurrijker zoekt, dan moet je in het zomerassortiment van Crono zijn. Hier heeft de praktische kant, voor de verwachte modder in de wintermaanden, voorrang.

Voor de voering aan de binnenkant koos Crono een Primaloft microfleece membraan om de warmte binnen te houden. Een hydrofoob behandeld Lycra-buitengedeelte moet op zijn beurt je voeten zo lang mogelijk droog houden. Crono vermeldt ook dat het voor het Primaloft-membraan heeft gekozen omdat de droogtijd ervan erg kort is. De totale constructie combineert gelijmde en gestikte panelen. Het voorste deel is uit één stuk om een ​​goede bescherming te bieden tegen kou en regen.

Een enkele Boa-sluiting zorgt voor de sluiting van de twee flappen aan de bovenkant van de voet. Het aandraaien ervan is kinderspel en de positie van de Boa is zowel gemakkelijk toegankelijk als niet te blootgesteld aan impacts tijdens het rijden. We kennen ook de Boa aftersales service waarbij je bij problemen de onderdelen eenvoudig kan wisselen, wat interessant is als je de duurzaamheid van jouw investering in een goed paar schoenen belangrijk vindt.

Qua zool zitten we niet op een full carbon zool, maar op een model van met carbon versterkt nylon (Carbocomp) dat nog steeds een stijfheidsindex van 8 laat zien. We zitten dus op een prestatiegericht model en de noppen zijn er vooral om grip te bieden op zachte ondergrond (je kunt aan de voorkant nog noppen toevoegen) evenals een goede ondersteuning op het pedaal, in plaats van loopcomfort. Binnenin zit er een gewatteerde Crono SAS-zool die is ontworpen om schokken op te vangen en meer comfort te bieden.

De Crono CW1-schoenen kosten 199 euro, wat hem in de middenklasse doet figureren in vergelijking met de concurrentie. Op de weegschaal valt de Crono CW1 op door zijn vedergewicht van 833 gram per paar in maat 43. Dit is een opmerkelijke score als je bedenkt dat de meeste andere modellen op de markt rond de kilogram wegen!

Crono CW1-winterschoenen: de terreintest

Omdat ze vrij smal tonen en door het ontbreken van een ritssluiting in de Lycra-voering, zou je veronderstellen dat het wat moeite kost om je voeten in de Crono CW1 te laten glijden, maar het tegendeel is waar. Met de twee kleine gespen voor en achter, kun je de voering met beide handen openen en je voet er heel gemakkelijk inschuiven. Eenmaal in de schoen waarderen we zowel de zachtheid van de zool, waarvan we al een voorsmaakje krijgen van diens schokabsorberende capaciteiten, als de flexibiliteit van het bovenste deel van de schoen, dat de voet perfect omsluit.

Ze zien er smal en verfijnd uit langs buiten en datzelfde geldt vanbinnen. We raden ze dan ook eerder aan voor smalle tot medium voeten dan voor mensen met brede voeten. Al zorgt de flexibiliteit van de materialen die voor het schoeisel worden gebruikt ervoor dat ze zich vrij gemakkelijk aanpassen aan veel morfologieën. De Boa-sluiting houdt de voet op zijn plaats en geeft een gevoel dat vergelijkbaar is met die van een goede zomerse XC-schoen. Misschien niet zo goed als de meer high-end wedstrijdmodellen, maar als een zeer goede touring georiënteerde schoen.

Eenmaal op de fiets merken we dat de schoenen makkelijk in de pedalen klikken en dat de zool een uitstekende ondersteuning biedt op Shimano SPD- en Look SPD-pedalen. Modder kan ook makkelijk weg. De stijfheid van de zool zorgt ervoor dat de kracht goed wordt overgebracht, een punt waarop Crono geen toegevingen heeft gedaan. Het is niet omdat het winter is dat we niet hard op de pedalen willen trappen! 

Maar hoe brengen ze het er nu vanaf in de kou en slecht weer. Ondanks dat ze licht en dun zijn, hebben ze ook daar bewezen zeer aangenaam te zijn. Bij erg koud weer (onder -10°C) willen we ze niet aanraden, maar voor uitstapjes tussen 0 en 10°C zijn ze perfect. Ze zijn zeer goed bestand tegen de wind, vooral ter hoogte van de voorkant van de voet en de enkel, waar je geen tocht voelt. Hun waterbestendigheid is ook opmerkelijk. En omdat ze niet te warm zijn, heb je ook nooit het gevoel dat je voeten bij mildere temperaturen ‘gekookt’ worden in de schoenen. Je zou dan ook kunnen overwegen om ze ook in andere seizoenen te gebruiken, gewoon om jezelf tegen de regen te beschermen.

Nog iets dat we zelf hebben ondervonden. Zelfs als je voeten (een beetje) nat zijn, voel je dat ze heel snel drogen. Dit is ook aangenaam wanneer je meerdere dagen per week gaat fietsen, omdat ze bij kamertemperatuur in een paar uur volledig droog zijn.

Aan de andere kant van het verhaal kunnen we heel weinig minpunten vinden. We merkten op dat de greep in de hiel verbeterd kon worden tijdens het lopen en tijdens sprints, zelfs al zijn ze op dat vlak al bovengemiddeld voor winterschoenen. Tot slot constateerden we een kleine scheur in het leer, net ter hoogte van de verbinding met de zool. Dit deel wordt zeer blootgesteld aan allerhande spanningen, vooral wanneer je een enigszins brede voet hebt. Hoe dit na langere tijd zal evolueren, dienen we nog af te wachten.

Verdict

Ook al is het merk nog jong, we voelen meteen dat er veel knowhow achter zit. De Crono CW1 valt op als een pittig wintermodel, is zeer licht, stijf en comfortabel. Geschikt voor natte en winderige uitstapjes bij “koud maar niet te koud” weer, zijn het veelzijdige winterschoenen die vooral XC-enthousiastelingen zullen aanspreken. Dat omdat ze een van de zeldzame wintermodellen zijn die ook het gevoel van klassieke zomerschoenen behouden, of het nu de stijfheid van de zool betreft, dan wel de manier waarop de voet wordt ondersteund. Een hele leuke ontdekking die we van harte aanbevelen! En dat maakt dat we andere modellen in het assortiment willen testen.

Crono CW1 MTB-winterschoenen

€ 199,00

833 g (per paar)

  • Verderlicht voor winterschoenen
  • Het gevoel van een XC-schoen blijft behouden
  • Comfort
  • De pasvorm aan de hiel kan beter
  • Klein scheurtje in het leer
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via https://cronoteam.com of via de Benelux-verdeler https://addict.cc/crono

Shokz OpenRun Pro: klinkt als muziek in de oren

Muziek tijdens het gravel- of mountainbiken, het is gespreksstof onder veel fietsers. Not done volgens de een, onveilig volgens de ander, opzwepend volgens een derde groep. Wat ons betreft is de rol van muziek tijdens trainingen/ritten gebaseerd op een individuele voorkeur, zolang het verkeersveilig kan verlopen. In dat kader testen we de fonkelnieuwe OpenRun Pro van Shokz.

Shokz is de nieuwe naam voor AfterShokz dat reeds 10 jaar actief is op de markt van open ear headphones om het met enkele dure woorden te zeggen. De OpenRun Pro is hun eerste product dat ze onder die nieuwe naam op de markt brengen. De benaming OpenRun Pro is zelfs een beetje misleidend omdat het lijkt alsof deze hoofdtelefoon enkel voor hardlopers is bedoeld. Onze test bewijst dat ook gravel-, mountainbikers en andere outdoorsporters er veel plezier aan gaan beleven. Over rebranding gesproken: OpenSport Pro dekt wat ons betreft veel beter de lading.

Deze koptelefoon voor het sporten wordt tegen je kaak geplaatst en bijgevolg blijft het oorkanaal open en vrij voor omgevingsgeluid (via golven). Zoals dat van een voorbijrijdende auto bijvoorbeeld. Of het belsignaal van een andere fietser die jou wil inhalen. Op die manier blijf je alert voor geluiden van buitenaf en dat biedt een enorm voordeel als het over veiligheid gaat.

De hoofdtelefoon weegt trouwens amper 29 gram en blijft ten gevolge van het ergonomische concept en de titanium band goed op je hoofd zitten. Knellen doet het niet en na een tijdje ben je zelfs helemaal vergeten dat je de OpenRun Pro op hebt. Bijkomend is deze versie stof- en spatwaterbestendig waardoor hij bescherming biedt tegen zweet en regendruppels.

Bone conduction

Bone conduction is de Engelstalige benaming voor het principe waar Shokz gebruik van maakt. Simpel gesteld wordt het geluid niet doorgegeven via golven doorheen de lucht, maar via trillingen aan de bovenkant van je wang en het kaakbeen. Op die manier omzeilt men het trommelvlies en komen de trillingen direct bij het binnenoor terecht. Vanuit het binnenoor verwerkt je brein op dezelfde manier de trillingen als geluid dat via het trommelvlies het binnenoor bereikt.

Je ervaart bijgevolg geen verschil en dat is perfect logisch als je weet dat het “horen” van je eigen stem ook via die trillingen werkt. Bijkomend worden de bone anchored hearing aids (BAHA) regelmatig gebruikt om mensen met gehoorproblemen verder te helpen. En tot slot gebruiken zeezoogdieren zoals walvissen deze techniek om met elkaar onder water te communiceren.

Shokz OpenRun Pro: de terreintest

De testritten bevestigen hetgeen hierboven staat beschreven. Je oor blijft vrij voor geluidsgolven en bijgevolg ben je veel alerter voor omgevingsgeluid in vergelijking met de klassieke earphones (beter bekend als oordopjes). Een auto hoor je goed, een belsignaal van een andere weggebruiker idem en zelfs hybride en andere stille(re) wagens worden we auditief gewaar.

Wat de geluidskwaliteit betreft, zou je verwachten dat de diepe bassen wat naar de achtergrond verdwijnen, maar niets is minder waar. In dit nieuwe model zitten twee extra basversterkers verwerkt waardoor alle beats duidelijk hoorbaar zijn. Denk maar aan bekende house tunes als “Doppler” van Charlotte de Witte of “Universal Nation” van Push. Je wordt de lage tonen duidelijk gewaar en dat is bij dit genre een meerwaarde. Waak er wel over dat je je favoriete technomuziek niet té luid zet. Want dan hebben de bastonen een kloppend effect op je kaakbeen tot gevolg.

We willen graag nog meegeven dat je 10 uur luisterplezier aan een volledig opgeladen batterij kan beleven, dat er een snellaadfunctie is voorzien (5 minuten laden voor 90 minuten muziek) en dat je ook kan bellen met deze koptelefoon. De prijs voor dit alles is 189,95 euro. Op voorwaarde dat je muziek in de oren wil doen klinken …

Verdict

Zoals in de inleiding aangegeven, is niet iedereen overtuigd van muziek tijdens het sporten. Voor de ene biker heeft het een meerwaarde, voor de andere staat het de authentieke outdoorbeleving in de weg. Bovenstaande is een persoonlijke afweging. Om die reden is de enige échte afweging die wij gemaakt hebben tijdens de test, die van veiligheid. En op dat criterium scoort deze Shokz hoog. Doordat het gehoorkanaal vrij blijft, kan je je met deze headphone veilig doorheen het verkeer en nabij andere bikers begeven. Tel daarbij de uitstekende geluidskwaliteit en de lange batterijduur en dat klinkt als muziek in de oren. Voor de liefhebber uiteraard …

Meer info via https://nl.shokz.com/

Shokz OpenRun Pro

€ 189,95

29 g

  • Goede pasvorm
  • Lange batterijduur
  • Goede geluidskwaliteit
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Veilig in het verkeer
  • Diepe bassen hebben een kloppend effect
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Dit artikel is een bijdrage van Jan Van Herck

[summary

Door Léo Kervran