Test Ride #21 | BC Original Loamer MK2, Crono CW1 & Shokz OpenRun Pro - Test Ride: BC Original Loamer MK2-wielen

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test Ride #21 | BC Original Loamer MK2, Crono CW1 & Shokz OpenRun Pro - Test Ride: BC Original Loamer MK2-wielen

BC Original Loamer MK2: de goede verrassing

Een online retailgigant die zijn eigen productlijn lanceert?Het verhaal is niet nieuw, maar in de wielersport is het nog niet wijdverbreid.Als zodanig is Bike-Components een pionier dat met zijn eigen merken BC Basics en BC Original een zeer compleet en gevarieerd assortiment aanbiedt, van kledij tot fietsframes en onderdelen.Wij hebben de BC Original Loamer MK2-wielen getest, die door hun zachte prijs best interessant zijn.

Op papier valt de BC Original Loamer MK2 vooral op door zijn prijskaartje: slechts 405,71 euro inclusief alle benodigde accessoires (2 tubeless ventielen, een rol tubeless tape, 2 reservespaken, 2 reservespaaknippels, 2 extra sluitringen).De wielen zijn verkrijgbaar in 29″, 27,5″ of in de mullet combinatie.

Bike Components heeft de technische fiche echter niet verwaarloosd.De aluminium Loamer MK2-velg heeft een interne breedte van 28 millimeter en is 20 millimeter hoog.Met andere woorden, een moderne breedte die compatibel is met een breed scala aan banden (van 2.2 tot 2.5″) en een gemiddeld profiel, niet bijzonder hoog en niet bijzonder laag.

De hookless velg heeft een zeer rond profiel en ze is dikker aan de randen dan aan de zijkanten, dit om gewicht te besparen zonder afbreuk te doen aan de stevigheid.In de velg is elk spaakgat verstevigd door een kleine ring, die volgens het merk zowel de velg als de spaaknippel beschermt door de druk- en wrijvingszones zo goed mogelijk te verdelen.

Ook de naven, uiteraard in de Boost-standaard, dragen het BC Original-logo.Het freewheel werkt op een klassiek systeem met 3 gesynchroniseerde pallen en 36 tanden, wat een maximale inschakelhoek van 10 graden geeft.De body is verkrijgbaar in de standaarden HyperGlide (HG, de Shimano 8/11-speed basisstandaard), Shimano Microspline of Sram XD. Merk ook op dat de lagers (4 in de achternaaf, 2 in de voornaaf) allemaal identiek zijn en als reserveonderdelen worden verkocht bij Bike-Components, waardoor je je wielen na enkele seizoenen makkelijk een tweede leven kan geven.

De spaken zijn de enige onderdelen die niet van Bike-Components komen, daarvoor vertrouwt het merk op de specialist in het vak: Sapim.Men koos voor 28 Sapim Race-exemplaren die zowel in het voor- als achterwiel per drie gekruist worden.

Voor de rest zien de wielen er vrij sober uit. Een kleine witte sticker ter hoogte van het ventiel en de zilveren spaaknippels op onze Stealth-versie (zwarte nippels op de zwarte versie) fleuren de zwarte wielen enigszins op. BC kondigt een gewicht aan van 1830 gram (Microspline), wij kwamen op onze weegschaal uit op 1850 gram (Sram XD) inclusief ventielen en tubeless tape.

BC Original Loamer MK2: de terreintest

We hebben deze Loamer MK2 voornamelijk getest op twee fietsen: een BC Original Podsol hardtail en een Lapierre Spicy. Variatie troef dus om ze in de meest uiteenlopende situaties en op alle terreinen te testen!

Bij het trappen op de pedalen kun je niet echt spreken van veel dynamisme, maar je hebt ook niet het gevoel dat je een dood gewicht meesleurt. Bergaf maakten ze soms een beetje te veel lawaai (metaalachtig geluid) bij bepaalde impacts of landingen, maar na onderzoek van de twee wielen stelden we geen gebreken vast.Ze zijn na een test van enkele maanden nog steeds intact, er is geen slag noch deuk te bespeuren in de velgen en we hebben de spaken nooit opnieuw moeten spannen.

De stijfheid lijkt goed uitgebalanceerd, al hellen ze misschien iets meer naar de “stijve” kant over dan naar de “soepele en comfortabele” kant. Maar de stijfheid is acceptabel en we hebben nooit de indruk gehad dat de wielen te stijf, vermoeiend en moeilijk te controleren waren. Tot slot stelden we vast dat de band heel goed op de velg blijft zitten: ook bij een lekke band komt hij niet van de velg.

Verdict

Met deze Loamer MK2 zijn BC Original en Bike-Components erin geslaagd een zeer mooi product af te leveren. Een wielset ontwerpen en onder je eigen naam op de markt brengen is niet overdreven ingewikkeld wanneer je toegang hebt tot zoveel referenties, maar een goede wielset maken is nog iets anders. De Loamer MK2-wielen zijn stevig, niet te zwaar en veel minder duur dan de modellen van de grote merken. En ze zijn ook nog eens mooi. Een uitstekende deal dus.Ze zijn grotendeels vergelijkbaar met de DT Swiss EX1700-wielen (die op de Spicy stonden), maar die zijn wel bijna 300 euro duurder. Indien je over een beperkt budget beschikt, is de Loamer een uitstekende keuze voor een trail- of enduro-assemblage. Ze kunnen zelfs een goede upgrade zijn wanneer je eigen wielset boven de 2 kilogram weegt (al zal je in dat geval minder het verschil voelen dan wanneer je overstapt naar een wielset van 1600-1700 gram).

BC Original Loamer MK2

€ 405,71

1850 g(inclusief ventielen en velglint)

  • Correcte prestaties
  • Goedkoper dan de concurrentie
  • Kwaliteit van de afwerking
  • Soms te lawaaierig (vooral bij enduro)
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorLéo Kervran