Test Ride #25 | Fi’zi:k Terra Artica GTX, Galfer Shark & Scott Soldier Ghost

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #25 | Fi’zi:k Terra Artica GTX, Galfer Shark & Scott Soldier Ghost

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>

Fi’zi:k Terra Artica GTX-winterschoenen: XC en gravel met warme voeten

In het winterassortiment van Fi’zi:k vinden we nog drie andere modellen terug: de Terra X2, die meer trail/enduro-georiënteerd is en die beschikbaar is in de uitvoering Clima (voor iets zachter weer, foto links) of Artica (kouder/natter weer, foto 2) en de Artica X5. Deze laatste is eerder een model voor de weg, maar is ook verkrijgbaar met een zool met noppen. Bijzonder is dat het bovenste deel bedekt wordt door een externe neopreen voering (foto 3). De hier geteste Terra Artica GTX situeert zich middenin dit gamma (foto rechts).

De Fi’zi:k Artica GTX is aan de bovenkant uitgerust met een Gore-Tex Koala-membraan om de schoen waterdicht te maken, maar waarbij de voeten nog steeds kunnen ademen. Hij is aan de binnenkant gevoerd met fleece om de warmte beter vast te houden en de schoen loopt in één stuk omhoog tot boven de enkel. Aanspannen van de schoen doe je met een Boa-sluiting en een klittenband. Deze laatste moet er voor zorgen dat de schoen boven de enkel goed aansluit.

Vanwege hun originaliteit en hun meer fotogenieke kant hebben we voor deze test gekozen voor de Fi’zi:k Artica GTX in de kleur “grape/purple” (druivenrood/paars). Wie deze kleur maar niets vindt of niet het risico wil lopen te snel uit de mode te raken, kan gerust zijn, er is ook nog een 100% zwarte versie verkrijgbaar.

Wie deze winterschoenen wil aantrekken, moet daar wel 249 euro voor veil hebben. Maar voor winterschoenen met een Gore-Tex membraan moet je wel vaker meer dan 200 euro uitgeven, dus zo uitzonderlijk is dat niet. Op de weegschaal geven ze een gewicht van 870 gram per paar weer.

Fi’zi:k Terra Artica GTX: de terreintest

In de praktijk waarderen we meteen het gemak waarmee we deze Fi’zi:k Artica GTX kunnen aantrekken. Hoewel de schoen relatief hoog uitsteekt, werkt het dubbele sluitsysteem met de boa en de klittenband zeer goed en biedt hij een zeer gemakkelijke instap voor de voeten. Wees echter voorzichtig bij het kiezen van de maat: zelfs als je ze draagt ​​met sokken die niet te dik zijn (wat wij aanbevelen), vallen ze vrij klein uit.

Eenmaal in de schoen waarderen we het comfort van de kleine vacht en het pantoffel-gehalte van de schoen. Wanneer je de Fi’zi:k Artica GTX op een warme plek aantrekt, voel je dat die warmte lang wordt vastgehouden, een teken dat het Gore-Tex membraan zijn rol goed speelt. Zonder wonderen te verrichten, bieden deze schoenen een goede thermische isolatie voor uitstapjes bij buitentemperaturen tussen -5 en +5°C. Bij kouder weer zullen we ze niet gebruiken, maar aan de andere kant hebben we geen last van oververhitte voeten wanneer de temperatuur naar 10°C stijgt. Dit komt omdat de schoen een zeker ademend vermogen heeft weten te behouden.

Hij is zeer goed bestand tegen lichte regen, sneeuw en spatten wanneer je door plassen rijdt. De zool is goed geïsoleerd en bijna waterdicht. Hij is minder goed bestand tegen hevige regenbuien en niet zo geschikt om door rivieren te waden als de Artica X5 die is uitgerust met een geïntegreerde neopreen overschoen.

Tijdens het trappen op de pedalen biedt hij uitstekende sensaties. Hij heeft de stijfheid van een goede XC-schoen uit het middensegment, wat erg goed is voor winterschoenen. De voet zit goed vast dankzij de Boa-sluiting die de druk zeer goed verdeelt over de gehele voet. Het maakt niet uit of je duwt of trekt met de voet, er beweegt niets! Kortom, foutloos tot hiertoe.

Tijdens de test merkten we twee nadelen op. Ten eerste voel je de voering boven de enkel doordat aan de achterkant een naad een beetje druk uitoefent op de achillespees. Dit deel van de schoen is naar onze mening te stug. Het is slechts een lichte druk en je voelt het niet de hele tijd, maar het is iets waar we niet omheen konden. Tot slot vonden we het jammer dat de zool te weinig grip had tijdens het lopen. Voor modderige omstandigheden kun je vooraan twee noppen plaatsen, maar als de grond hard en glad is, mist de zool zelf grip omdat de grote vierkante noppen weinig vervormen en het gebruikte rubber vrij stijf is.

Verdict

De Fi’zi:k Artica GTX verzamelt positieve punten op belangrijke criteria zoals een gemakkelijke instap of de aangename indruk van warmte die ze bieden tijdens het rijden, zonder dat je voeten beginnen koken van zodra de buitentemperatuur stijgt. Ze voelen ook zeer aangenaam aan bij het trappen op de pedalen dankzij een uitgebalanceerde stijve zool en perfecte voetondersteuning. Daar mag je nog een zeer hoogwaardige afwerking bijvoegen. Als de zolen wat meer grip hadden gehad bij het lopen en als er niet een klein ongemak was ter hoogte van de achillespees, dan was dit de perfecte schoen geweest.

Fi'zi:k Terra Artica GTX

€ 249,90

435 g (per schoen, zonder schoenplaatje, maat 43)

  • Uitstekend afgewerkt en kwaliteit materiaal
  • Warm en comfortabel
  • Stijfheid en pasvorm zoals een goede XC-schoen
  • Voering net boven hiel kan voor wrijvingen zorgen
  • Weinig grip bij het lopen over natte ondergrond

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Galfer Shark-remschijven: efficiënt … maar voor welke prijs?

Deze naam is gekozen vanwege de vorm van de vinnen op het remvlak die eruitzien als haaienvinnen. Deze kleine vinnen moeten de warmte van het remvlak helpen afvoeren, een parameter die direct invloed heeft op de remprestaties bij veelvuldig remmen zoals in steile afdalingen.

We zagen de Galfer Shark-schijven voor het eerst in DH-wedstrijden (bij Commencal Muc-Off) en in enduro (op de Orbea Rallon van Martin Maes). Ze waren eerst verkrijgbaar in diameters van 180, 203 en 223 millimeter, maar recent werd er ook een XC-versie van 160 millimeter uitgebracht.

We hebben de Galfer Shark-schijven getest met een diameter van zowel 160, 180 als 203 millimeter. De eerste diameter hebben we getest in de marge van een XC/marathon-programma in combinatie met Shimano XTR-remmen met 2 zuigers, terwijl we de twee grotere diameters in enduro aan de tand hebben gevoeld in combinatie met Sram Code-, Hope Tech4 V4- en Shimano Saint-remmen.

De Galfer Shark-remschijven zijn 2 millimeter dik, wat de huidige trend is. Zo hebben de nieuwe Sram HS2-schijven ook deze dikte, tegenover 1,85 millimeter voorheen. Magura gebruikt ook al heel lang 2 millimeter-schijven en TRP is zelfs overgestapt op een dikte van 2,3 millimeter. Met een specifieke dikte zoals bij TRP is het beter om ook de remklauwen van het merk te gebruiken, maar remschijven van 2 millimeter passen normaal probleemloos in de meeste remklauwen die op de markt verkrijgbaar zijn. Enkel het regelen van de remmen zal misschien net een tikkeltje nauwkeuriger moeten gebeuren, maar we hebben daar zelf geen problemen mee ondervonden op de remmen – het gaat toch om vier verschillende modellen – die we gebruikten tijdens onze test.

Door de dikte van de remschijven te vergroten – wat betekent dat er een dikkere laag materiaal aanwezig is – proberen de merken de warmteafvoer te verbeteren en wordt ook het risico verkleind dat er een slag komt in de remschijven door de herhaalde temperatuurschommelingen. Idem bij een val of schok: meer dikte maakt de schijven robuuster, wat vooral bij grote schijfmaten een belangrijk punt is.

Naast de vinnen en de diameter heeft Galfer vooral gewerkt aan de doorboringen van het remvlak van zijn Shark-schijven. Op een schijf van 180 millimeter zijn er 288 kleine gaten geboord tussen 24 grotere gaten. Deze afwisseling zal, volgens Galfer, helpen om onzuiverheden (stof, modder, enz.) beter af te voeren.

In haar communicatie pakt Galfer alvast uit met mooie beloftes, met testcijfers op een meetbank ter ondersteuning. Het merk spreekt van 5 tot 10% meer vermogen ten opzichte van andere eveneens geteste referentieschijven, maar ook dat de remschijven gemiddeld 30% minder warm worden en minder kracht vereisen ter hoogte van de remhendel. Dit zijn uitspraken die we in het terrein wilden verifiëren, niet met cijfers, maar gewoon door te proberen of we deze cijfermatige uitspraken gewaarworden.

Qua gewicht is de Galfer Shark-remschijf vrij licht: 108 gram voor de schijf van 160 millimeter, wat 10 gram meer is dan een zwevende remschijf van Sram of het lichtste model van Galfer, terwijl de schijven van 180 en 203 millimeter bijna net evenveel wegen als dezelfde referenties. Ze zijn over het algemeen iets lichter dan andere schijven van 2 millimeter dik op de markt.

Het prijskaartje daarentegen is nogal … gepeperd! Afgezien van zeer hoogwaardige en specifieke producten van merken als Intend of Trickstuff, behoren de Shark-schijven tot de duurste remschijven op de markt met prijzen die gaan van 96 euro (160 millimeter) tot 102 euro (180 millimeter), 108 euro (203 millimeter) en 114 euro (223 millimeter). Er is geen Centerlock-versie en voor een adapter van Galfer moet je nog eens 50 euro bijtellen als je naven in deze standaard zijn. Galfer heeft er dus alle belang bij om hun beloften op het gebied van prestaties na te komen om zo deze prijs te rechtvaardigen!

Wanneer we de remschijven toegestuurd krijgen, waarderen we de inspanning die geleverd is om ze te verpakken in gerecycled en recyclebaar karton. Daarnaast worden er 6 hoogwaardige roestvrijstalen schroeven bijgeleverd om de schijven te bevestigen. De waargenomen kwaliteit is meteen uitstekend en als je de schijven op tafel legt, merk je dat ze absoluut perfect vlak zijn. Lach niet, het komt voor dat schijven al licht golvend zijn voordat ze zelfs maar zijn gemonteerd. Doordat de remschijven zo vlak zijn, verloopt de montage ook vlotter, want er is geen vervelende wrijving met de remblokken waarneembaar op slechts een klein deel van de remschijf.

Of het nu gaat om een gebruik in XC, enduro of op de e-bike, al onze testers merkten een duidelijk waarneembare toename van de remkracht op. Zozeer zelfs dat we probeerden over te schakelen naar een schijf van 160 millimeter vooraan op onze XC/downcountry-fiets (Specialized Epic Evo). En met succes! Zelfs voor een rijder van 80 kilogram bleek de remkracht en het uithoudingsvermogen van de rem op heuvelachtig terrein perfect. In enduro kunnen lichte rijders (minder dan 70/75 kilogram) gemakkelijk overwegen om ook vooraan terug te gaan naar 180 millimeter. En op de e-bike leek de combinatie van 203 millimeter voor en 180 millimeter achter ons perfect, ook voor intensief gebruik.

Weerstand tegen oververhitting bij zeer lange afdalingen is een belangrijke eigenschap van deze schijven

Een van onze testers heeft ze ook met grote tevredenheid getest in de Mountain of Hell, tijdens de team-enduro in Davos en in een bikepark-sessie in Morzine. Weerstand tegen oververhitting bij zeer lange afdalingen is een belangrijke eigenschap van deze schijven en het beetje extra remkracht gaat niet ten koste van het doseren ervan. Kortom, ook daar zitten we dicht bij de perfectie en voelen we duidelijk het verschil ten opzichte van meer klassieke schijven.

In de modder hebben we, ondanks de iets dikkere schijf, geen problemen ondervonden. Integendeel zelfs, de belofte dat de schijf de onzuiverheden goed afvoert lijkt te worden nagekomen en de geconstateerde slijtage van de remblokken is meer dan redelijk (het is echter onmogelijk om te zeggen of de slijtage echt minder groot is dan bij andere remblokken omdat we niet in exact vergelijkbare omstandigheden hebben gereden met de verschillende configuraties). Ten slotte is het geluid zeer redelijk. Af en toe hoor je een gefluit, maar niets dat onafgebroken aanhoudt.

Verdict

De Galfer Shark-remschijven houden zich aan al hun beloften en hoewel we in het begin een beetje sceptisch waren, voelden we al snel dat ze een echte upgrade zijn in vergelijking met standaardschijven. Alle parameters gaan er iets op vooruit, of het nu gaat om hun weerstand tegen opwarming, hun remkracht, de constantheid van die remkracht, enz. Blijft de prijs: zijn we echt bereid om 200 euro te betalen voor twee remschijven? We kunnen begrijpen dat kwaliteit een prijs heeft, maar in dit geval lijkt het ons niet meer redelijk en we hopen dat het merk in de toekomst zijn prijzen voor dit product kan verlagen, zodra het nieuwigheidseffect voorbij is.

Galfer Shark

van € 96 tot € 114 naargelang de diameter

van 108 tot 175 g

  • Duidelijk waarneembare winst aan remkracht
  • Betere warmteafvoer dan gemiddeld
  • Doseerbaarheid van de remkracht is behouden
  • Duur
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Scott Soldier Ghost-kniebeschermers: als een lichte sluier die je beschermt

We staan ​​er niet altijd bij stil, maar lichaamsbescherming is een vakgebied dat in een paar jaar tijd enorm is geëvolueerd, met name dankzij de opkomst van steeds meer ultralichte en discrete modellen. Waar hun beschermingsniveau voorheen “beter dan niets” was, zijn we vandaag overgestapt op producten die ogenschijnlijk antagonistische eigenschappen weten te combineren. Een voorbeeld zijn deze Scott Soldier-kniebeschermers die uitgerust zijn met een D3O Ghost-bescherming, die we ontvingen tijdens twee perspresentaties en waarvan we zo graag wilden laten weten dat we ze op prijs stellen.

De Scott Soldier Ghost-kniebeschermers bestaan uit een eenvoudige hoes van synthetische stof van het “stretch”-type, met alleen aan de voorkant een meer slijtvast paneel dat past bij het geheel. Afgezien van een heel lichte overdikte aan de voorkant, ziet de set eruit als een eenvoudige thermische legging.

Binnenin zit er een D3O Ghost-bescherming, die het merk presenteert als de lichtste en meest flexibele in zijn assortiment.

Deze bescherming is gemakkelijk te verwijderen (bijvoorbeeld om te wassen), waardoor we hem meer in detail konden onderzoeken. Zo zien we dat de zeer hoge flexibiliteit te danken is aan het ontwerp gemaakt van kleine oranje D3O-driehoeken (een flexibel materiaal dat uithardt bij een impact) die verlijmd zijn op een basis van textiel.

Hoewel sommige lichtgewicht beschermers niet voldoen aan de impacttestnormen en alleen reclame maken voor bescherming wanneer ergens tegenaan geschuurd wordt, voldoen de Scott Soldier Ghost D3O-kniebeschermers aan eisen die verder gaan dan EN 1621-1:2012. Toegegeven, dit is het eerste van twee niveaus van de Europese certificering, maar het garandeert nog steeds echte bescherming tegen impacts en niet alleen wanneer ergens tegenaan geschuurd wordt.

Ze zijn verkrijgbaar in vier maten en kosten 89,90 euro. Een ietwat hoge prijs, maar in de norm van kniebeschermers die uitgerust zijn met dezelfde D3O Ghost-pads, aangezien de Endura MT500 Ghost bijna hetzelfde kost.

Wat we erg waardeerden, was de grote flexibiliteit van deze kniebeschermers en hun D3O Ghost-pads. Het was de eerste keer dat we de kans kregen om deze pads te testen en zowel het comfort als het ademend vermogen wisten ons te overtuigen. Er is een licht winddicht effect als het koel is, maar je voelt je huid niet oververhitten als de temperatuur de hoogte ingaat (we hebben ze echter niet boven de 25°C getest). En ze voelen echt aan als een tweede huid.

Vol overgave heeft Léo ze ook getest tijdens enkele valpartijen. Het weze duidelijk dat dit geen DH-beschermers zijn, maar de bescherming is reëel tegen impacts en wanneer ergens tegenaan geschuurd wordt, en onze redacteur kwam ermee weg zonder een gehavende huid. Ook de kniebeschermers zelf vertoonden geen sporen, een teken van de sterkte van de gebruikte materialen die bij het minste contact met de grond niet meteen scheuren. Léo vindt ze ook erg comfortabel wanneer je even knielt naast de fiets, omdat ze allebei erg flexibel zijn om de knie te buigen.

Qua pasvorm zit het allemaal goed, mits je goed let op de keuze van de maat. De bovenste elastiek is vrij sterk, maar als je tussen twee maten in zit en als je er geen broek overheen draagt, kunnen ze weleens naar beneden zakken. Na zeer lange ritten van 6 tot 7 uur kregen we ook last van lichte irritatieplekken op de dijen, die veroorzaakt werden door de kleine transparante siliconen stippen die voor grip moeten zorgen. Daar is geen wonderoplossing voor, maar een nog bredere hoofdband en bredere siliconen inzetstukken kunnen helpen om dit probleem te minimaliseren. Dat gezegd hebbende, de vlekken verdwenen na een paar uur en we hadden geen aanhoudende jeuk. Aan de andere kant stelden we het op prijs dat er geen elastische of siliconen inzetstukken aanwezig zijn in het onderste deel en dat de kniebeschermers net aan de onderkant van het D3O-inzetstuk stoppen, waardoor ze niet hinderen in combinatie met hoge sokken of waardoor er toch nog een stuk van de kuiten zichtbaar is.

Verdict

Je hebt al van in het begin begrepen dat de reden waarom we over deze kniebeschermers vertellen, is omdat ze onze aandacht wisten te trekken. We hebben niet de pretentie om te beweren dat we alle lichtgewicht kniebeschermers op de markt al hebben uitgeprobeerd, maar deze Scott Soldier Ghost-exemplaren behoren duidelijk tot de prettigste die we al hebben mogen testen. En omdat hun beschermingsniveau hoger is dan bij veel andere lichtgewicht modellen, wisten ze ons te overtuigen om ze in de “must have” sectie van onze garderobe in te delen.

Scott Soldier Ghost

€ 89,90

  • Lichte en zeer soepele D3O-pads
  • Efficiënte bescherming
  • Sterkte gebruikt materiaal
  • Doet zich vergeten bij het dragen
  • Zakt af wanneer je tussen twee maten zit en er geen broek over draagt
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Door Olivier Béart