Test Ride #4: Diadora / Specialized / Reverse
Door Olivier Béart -
Met Test Ride lanceren we een nieuwe rubriek op Vojo waarin regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod zullen komen. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Test Ride: Diadora X Vortex Racer II-schoenen
Wanneer je aan Diadora denkt, heb je al snel de neiging om eerder aan voetbal of tennis te denken dan aan de wielersport. En dat is fout, want het Italiaanse merk maakt ook zeer goede wielerproducten, iets wat de Diadora X Vortex Racer II-schoenen ons tijdens een duurtest nog maar eens hebben bewezen.
Voor 149 euro kunnen we niet verlangen dat de zool uit carbon zou zijn, maar desondanks is de schoen niet te zwaar. Per schoen moet je rekenen op 325 gram. Op een schaal tot tien krijgt de schoen een zes wat betreft de stijfheid (waarbij de hoogste punten uiteraard voorbestemd zijn voor de topmodellen), wat meer dan genoeg is voor wedstrijdgebruik. Tijdens het trappen op de pedalen bleek de zool stijf genoeg en werd de kracht goed overgebracht op de pedalen. De schoen is voorzien van voldoende noppen die nooit hinderen bij het in- of uitklikken. Modder blijft niet hardnekkig tussen de noppen zitten, wat ook een pluspunt is. Als je moet stappen met de schoen, voelt hij zeer aangenaam aan. Enkel de hiel had in dat geval wat vaster rond onze voet mogen sluiten.
De bovenkant van de Diadora X Vortex Racer II-schoenen wordt uit een bijzonder materiaal gemaakt dat door Diadora Suprell wordt genoemd. Het voelt wat ruw aan, maar de matte kleur geeft de schoen wel een mooie look. Wat ons tijdens de test echter het meeste opviel, was de duurzaamheid van het materiaal. Zoals je op onze foto’s kan zien, die gemaakt zijn na afloop van onze duurtest die een gans seizoen in beslag heeft genomen, valt de slijtage nog goed mee. De afwerking is dan ook één van de grootste kwaliteiten van de Diadora X Vortex Racer II-schoenen.
Vastmaken doe je de schoenen met een Boa-sluitsysteem (het authentieke, geen copy) en een velcro op de voorkant van de schoen. De schoen is makkelijk aan en uit te trekken en hij voelt zeer comfortabel aan. Door de Boa-sluiting past de schoen perfect rond de bovenkant van de voet, maar aan de voorkant zit de schoen wat ruim. Het aanspannen van de velcro brengt hier geen soelaas. We raden de Diadora X Vortex Racer II dan ook eerder aan aan iemand met een brede voet of aan zij die hun schoen liever niet al te vast aanspannen. Op een dag kregen we onze Boa-sluiting niet meer los, maar na een mailtje naar Boa zat er enkele dagen later een nieuw exemplaar in onze brievenbus. Het vervangen van de sluiting duurde maar enkele seconden.
Verdict
De Diadora X Vortex Racer II-schoenen zijn zeer goed en stevig afgewerkt. De schoenen maken de reputatie van het merk dan ook waar. Het accent van de schoenen ligt meer op comfort dan op prestaties, in tegenstelling tot wat je zou kunnen denken van hun xc-look. Ze zijn dan ook perfect geschikt om tochten, raids of marathons mee te rijden of als trainingsschoen voor wedstrijdrenners die geen zin hebben om hun dure wedstrijdschoenen te snel te verslijten. Een mooie ontdekking dus die we met veel plezier verder zullen dragen.
Meer info op www.carbonbike.be
Test Ride | Specialized Atlas-kniebeschermers
Tijdens een vroegere test lieten de Specialized Atlas-kniebeschermers ons wat op onze honger zitten. In tussentijd kregen ze echter een update, zonder dat Specialized hier al te veel heisa rond maakte, en sinds vorige zomer hebben we dan ook een recenter paar in test. En we kunnen al meteen vertellen dat er heel wat mankementen van de eerste serie verdwenen zijn.
In het verleden waren we dus best ontgoocheld in de Specialized Atlas-kniebeschermers. Reden daarvoor was de te stijve voorkant en dat ze na enkele wasbeurten begonnen te irriteren op de huid. In tussentijd kregen ze echter een update en dus was het tijd om ze opnieuw aan een test te onderwerpen.
Ten eerste maakt men nu gebruik van een ander materiaal voor het beschermingsgedeeelte, of beter gezegd het gebruikte materiaal is nu conform de vereisten van het merk, iets wat in het begin duidelijk niet het geval was. Vervolgens werd er ook een simpel detail veranderd. Bij de eerste serie kon je het beschermingsgedeelte plooien om weg te bergen en als je de kniebeschermers dan een tijd later (soms maanden later) terug wilde gebruiken, hadden ze de neiging om die vorm aan te houden en waarbij de bescherming zelf hinderlijk naar binnen stak. En dat voelde je tijdens het fietsen. Gelukkig is dat op de nieuwste Specialized Atlas-kniebeschermers verleden tijd.
De Specialized Atlas-kniebeschermers zijn licht (160 gram voor een paar) en nemen niet te veel plaats in. Ze voelen aan als een tweede huid en ventileren goed achteraan. Je kan ze hoog optrekken, maar jammer genoeg blijven ze nog steeds niet goed rond de dijen zitten, al moet je ze nu ook weer niet constant terug omhoogtrekken. Dit zijn geen kniebeschermers om te gebruiken in wedstrijden, want ze beschermen je niet tegen boomstammen die komen dwarsliggen of moorddadige rotsen wanner je ten val komt. Ze beschermen wel wanneer je ergens tegenaan schuurt en ze voorkomen heel wat kleine blessures. En ze kunnen ook makkelijk boven een lange broek gedragen worden, wat niet zo vaak het geval is, en in dat geval blijven ze zelfs beter zitten dan dat je ze direct op de huid draagt. Ze zijn ook stevig en scheuren niet meteen moest je toch ergens tegenaan botsen.
Verdict
Specialized maakte niet veel tamtam rond de update van de Atlas-kniebeschermers en we zijn dan ook niet zeker of Specialized dit type producten in de toekomst zal blijven aanbieden. Toch waren we van deze nieuwe test meer tevreden dan de vorige en is er duidelijk het een en ander verbeterd. Het is nog steeds geen perfect product, maar onder de lichte kniebeschermers is het wel een geschikte gezel om je knieën een minimum te beschermen. En de prijs valt al bij al nog mee.
Meer info op www.specialized.com
Test Ride: Reverse RCC 790 Seismic-stuur
Het is niet de makkelijkste opdracht om je uit te spreken over een stuur, maar soms zijn er toch dingen die meteen opvallen. Zo ook bij dit stuur: de Reverse RCC790 Seismic. Dit carbon stuur zou de vibraties moeten verminderen. Klopt dit of is het eerder een placebo? We zochten het uit!
Zoals zijn naam al aangeeft, is het Reverse RCC 790 Seismic-stuur 790 millimeter breed en is het verkrijgbaar met een rise van 10 of 25 millimeter. Wij kozen voor de eerste optie die volgens ons beter samengaat met de geometrie van de hedendaagse trailfietsen. Een bijkomend voordeel is dat je daardoor de voorkant van de fiets wat meer kan belasten. Kortom, we hebben een zo goed als recht en breed stuur, wat een compromis is waar we wel van houden. De backsweep van negen graden en de upsweep van 5 graden zijn volgens ons ook perfect. Dit laatste is natuurlijk persoonlijk, maar toch riskeer je met deze waarden weinig kans dat je handen een onnatuurlijke houding moeten aannemen om het stuur vast te grijpen.
Volgens Reverse weegt de RCC 790 Seismic 195 gram, maar wij kwamen uit op slechts 187 gram. Een mooie score gezien de breedte van het stuur en het toont ook aan dat het niet penaliserend werkt op de weegschaal wanneer men een stuur extra flex wil geven. Het stuur is ook fantastisch afgewerkt. Na een test van negen maanden zien we enkel een kras ten gevolge een val. Op het stuur staan markeringen om het stuur in te korten tot 700 millimeter en markeringen waar de stuurpen, shifter en remhendels moeten komen. Op diezelfde plaatsen is het stuur ook wat ruwer zodat je deze onderdelen niet te hard moet vastschroeven waardoor je het stuur weer wat minder beschadigd. Ze hebben bij Reverse duidelijk oog voor details!
En wat nu met die dempende rol? Eerlijk gezegd kunnen we daar moeilijk op antwoorden, want dit is zeer moeilijk te voelen. Je voelt wel het verschil tussen een Reverse RCC 790 en een aluminium model met een diameter van 35 millimeter (ons testmodel had een diameter van 31,8 millimeter maar sinds kort biedt Reverse ook een diameter van 35 millimeter aan), maar er bestaan ook andere comfortabele carbon sturen, zonder dat deze er de nadruk opleggen dat ze speciaal ontworpen zijn om de vibraties beter op te vangen. We hebben meerdere handvatten gebruikt, ook zeer fijne, en we voelden bij lange tochten van enkele uren slechts miniem dat onze armen wat minder moe werden. Belangrijker lijkt ons dat door het zogezegd ‘soepelere’ stuur de stuurprecisie niet in gevaar is gekomen.
Verdict
Het springt totaal niet in het oog dat de vibraties beter zouden opgevangen worden met dit stuur en verwacht je dus niet aan mirakels. Dit mag dan ook geen argument zijn om je over de streep te trekken, het zou eerder een kers op de taart moeten zijn. Maar het Reverse RCC 790 Seismic-stuur is op zich wel een uitstekend stuur. Het is prachtig afgewerkt en is ergonomisch perfect. Ook de verhouding tussen gewicht en breedte is perfect en het stuur is robuust genoeg om er zowel mee aan de start te verschijnen van marathons als van enduro’s.
Meer info op www.reverse-components.com
[summary
Test Ride #4: Diadora / Specialized / Reverse



